Maalaus ohjeita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jummijammi, 9.10.2018.

  1. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Nyt on kyllä asiallinen ja tosi tietopuolinen ketju ! Täytyypä heittää tietäjille tähän väliin kysymys, joka varmaan muitakin tyhmiä amatöörejä askarruttaa.

    Eli siinä vaiheessa kun koppa on hiottu/puhallettu perusteellisesti kirkkaalle pellille, niin millaisena maalari ottaisi sen mieluiten käsittelyynsä ? Puhtaalla pellillä ei kauaa viitsisi säilytellä eli epoksit tai happovärit mieluusti ruiskisi pintaan mahdollisimman äkkiä. Itselläni peltityöt tulevat rajoittumaan pariin kämmenen kokoiseen länttiin etulokasuojien alareunoissa, eikä kittaamista sikälikään paljoa ole. Senkin vähän jättäisin mieluusti osaavamman hoidettavaksi hiukan haastavan kaarevan kopan takia ja ihan jo puutteellisten puuhatilojenkin takia, ainakaan näissä tiloissa ei pysty kunnon pohjia itse tekemään.

    Kaarevien muotojen hierominen on sikäli tuttua (nyt tarkoitan ainoastaan pohjatöitä), että muutaman kerran metsään vedetty ja kuorma-auton alle jäänyt moottoripyörä on tullut tehtyä mr-kilpiin itse maalattuna. Nyt vaan on isompaa pintaa ja laatukriteerit sen verran korkealla ettei viitsi itse alkaa räpeltämään, eikä tilatkaan mahdollista sitä.
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Paljoakaan ei em. konsteilla kannata kovettumisaikaa pidentää...
    Takuuvarma kitin koveneminen ja tartunta on pohjatöiden tärkeimpiä perusjuttuja.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. DX

    DX Double Gearhead

    jos siitä suorapintaisen haluaa, niin kyllähän siitä käytännöllisesti katsoen on kitattava ja oikohiottava ihan koko koppa.

    näin se vaan pääsääntöisesti on, yhtään aihiotasi ja putseja väheksymättä
     
    Muokattu: 14.12.2018
  4. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Komppaan tässä kyllä DX:sää...
     
  5. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Taisin kirjoittaa epäselvästi, kun en ihan selväkään ole. Tarkoitin lähinnä sitä että on hyväpeltinen koppa, eikä isoja ruostekorjauksia/kolarivaurioita joita täytyisi taikoa suoraksi. Eli kyllähän se koppa on varmaankin kitattava yli ja hiottava suoraksi kokonaisuudessaan. Kopassa on vielä vanha väri pinnassa ja hinkkaamis/puhallusurakka vielä edessä.

    Se lähinnä oli pointtina että millaisena maalari sen mieluiten vastaan ottaisi ?
     
    DX tykkää tästä.
  6. GS

    GS Gearhead

    Tämä on se amatöörin perus virhe ja virhekuvitelma että ”säästämällä kittiä” sitä jäisi autoon jotenkin ”vähemmän”?
    Kittiä ei voi "säästää" grammakaan annostelemalla sitä vähemmän kuin on tarpeen, tai voi, mutta lopputulos on tietenkin enemmän tai vähemmän perunapeltoa.
    Kittipinnat toki hiotaan aina niin alas kuin mahdollista, eli että peltipinta alkaa muutamista kohdista alta kuultamaan, mutta siinähän se sitten on ilman että kitattu alue muuttuu aaltopelliksi.
    Ainoa keino miten kittiä voi vähentää, on saada peltipohjat mahdollisimman suoriksi, mutta itse kittiä säästämällä säästöä ei tule grammaakaan. kaikki ylimääräinen veistetään/höylätään ja hiotaan lattialle ja kaikki mikä on tarvis jotta alueesta tulee suora, on siellä oltava.
    Todellisuudessa tämä ”kitin säästelyn lopettaminen” ja oikean laajan kittaustekniikan opiskelu tarkoittaa kuitenkin oikeasti kitin kulutuksen dramaattista vähenemistä ja lopputulos on suora tai ainakin siihen on silloin mahdollisuus. Kitti on halpaa, sitä ei kannata säästää, koska autoon sitä jää kuitenkin vain se määrä kuin virheetön lopputulos vaatii.
     
    NorthElite, f34 ja Seevu tykkäävät tästä.
  7. GS

    GS Gearhead

    Yleisesti ottaen niin että omistaja ei ole tehnyt kopalle yhtään mitään.
    Jos/kun maalari ei tiedä mitä pohjille on sutattu ja piiloiteltu, kaikki on kuitenkin pakko kaivaa auki jos tehdään hyvää, eikä vain sinnepäin.
    Ei ole todellakaan yhden, ei kahden eikä kymmenenkään käden sormin laskettavissa kun olen minäkin joutunut ottamaan kaikki auton omistajan ”jelppaukset” kokonaan alas ja aloittamaan homman ihan nollista, tai jättänyt koko urakan kokonaan sen vuoksi ottamatta.
    Hyvin harvoin mitään autoa missä orggispohjat tallella, tarvitsee ottaa pellille asti normaali maalauksissa ja vasta maalari itse tietää mihin asti on pakko kaivaa, jotta saadaan varmaa ”uutta nousua”. Yleensä ottaen nämä asiakkaan ”avustukset” ovat ongelmien piiloittamista ja kukaan oikeasti omalla nimellään tekevä maalari ei voi lähteä latomaan näiden päälle uutta jos/kun tiedossa eo ole yhtään mitä sieltä alta oikeasti löytyy.
    Nimittän, maalarin piikkiinhän ne paskat pohjat aina joka tapauksessa menee, eikä niitä paskoja pohjia pelasta maailman paraskaan maalipinta.
     
    NorthElite ja DX tykkäävät tästä.
  8. DX

    DX Double Gearhead

    nykyautot tarttis taas järjestään, eurot vaihtelevasti tota jo aika pitkältä ajalta ja japsitkin 2010 jälkeen,
    jos keskeltä peltiä ei ehjän maalin alla vielä kupli, niin hetken päästä kuplii
     
  9. 401

    401 2nd gear

    Ei muutaku betoni myllyyn pyörimään kitit..ruikkii tinneriä sekaan sen mukaan mikä täyttö menossa niin tulee sopivan nuoskeeta tilanteessen ku tilanteeseen..ala osathan noissa yleensä voi varmaan rapata eka kiekan niin siihen ottaakin jo seuraava reissu hyvästi kiinni.sitten vaan hioskelee niin kauan ku alkaa olla semmonen mukavan näkönen.oven kahvojen kohdalla muistaa tarkistaa että ylttää ruuvit mikäli kahvat vielä oli tulossa.muut merkithän voi liimatakkii paikalleen jos vaikka ei ne tapit läpi ylläkkään.ja lukkopesistähän nyt voi kanssa jatkaa tarpeen mukaan sitä liparetta mikäli tilanne alkaa näyttää ikävän tutulta myös jo makuuhuoneen puolelta opittuun ongelmaan ku täyttöjä on tehty liiaks keskivartaloon..
    Niin ja tämä ol nyt vaan tämmönen jouten aikanen vähniminen tähän väliin,että ei liian asia henkiseks pääse luisumaan.
     
  10. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Suu saippuapesuun. Tämä on henkistä ja nyt kuunnellaan jakaus keskellä päätä. ...Siis kun on oikeasti ollut apuja harrastukseen :p
     
    Muokattu: 15.12.2018
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei sitä tinneriä sinne pakkeliin, ostaa ennemmin hienojakoisempaa ja "märempää" pakkelia, automaaliliikkeestä neuvovat kyllä.
     
  12. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Älkää nyt todellakaan laittako tinneriä kittiin!
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Niin! Bensa on halvempaa!
     
  14. viijari

    viijari Gearhead

    Olen nämä kaikki sivut lukenut, mutta yksinkertaista vinkkiä kaipaisin.
    Kuvan auton katto on joku maalannut jälkikäteen. Ja pinta-ala on pirusti. Ongelma on että se on kuin olisi joka suuntaa halki, eli varmaan maalit eivät ole sopineet keskenään. Tarkoitus olisi palauttaa väriksi orginaali Gobi Beige. Pellille asti hionta vai?
     
  15. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Varminta hioa pellille asti. Onko halkeamat maalissa kuinka syviä ja onko kitti osallisena halkeamiin?
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Hioo, niin paljon, että halkeamat ei enään näy ja vetää eristävän hiontamaalin (mainittu viesteissä aikaisemmin)
    Mutta luulen, että samalla vaivalla vetää pellille asti, niin ei jää epävarmuustekijjöitä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja vaikka kuin tekis mieli olla isossa pinnassa nopee ja tehokas, niin ei vedetä karkeella fiiberillä innolla. Yhtään ei saa kattopeltiä lämmittää edes vahingossa. Työtä se vaan on.
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. DX

    DX Double Gearhead

    kattopellin saa kiharaksi epäkeskollakin jos vaan "yrittää"

    joskus vedellyt fiiberillä tai neekerintukalla kiilotuskoneeseen (ei kierrä ja lämmitä likimainkaan samaa tahtia kuin rälläkkä) kiinnitettynä kun katossa millikaupalla maalikerroksia ja täyteaineita, viimesen pohjamaalin epäkeskolla,
    nopeeta ja laajaa mielellään hieman pyörivää liikettä sen minkä kädet yltää ettei vahingossakaan lämmitä mitään tiettyä kohtaa,
    silti se vahinko saattaa käydä että pelti venahtaa jostain kääntöpaikasta jossa laikan nirkko kaivellut.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Kysytääs täällä jos jollain olis hyviä suosituksia. Takapyöräkoteloiden sisäänpäinlevitys meneillään, kotelot osittain kirkkaalla pellillä, hitsisaumaa tulee enemmän ku tarpeeksi ja yks 1,5cm levee limisauma per kotelo. Jonkunlainen koriliima tai liimamassa olis tarkotus mömmätä noihin saumoihin, mitään maalia en oo vielä hakenu, ruiskun kans en kuitenkaan ala sotkeen kun auto ei oo täysprojekti. Mitä massaa/mömmöä tonne laittais ja laittaako paljaaseen saumaan vai pohjamaalia ensin? Mikä maali/pohjamaali tonne olis hyvää? Ei oo tulos talvikäyttöön mut mätänöö nuo kuitenkin jos huonosti tekee.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Liimasaumaan ohut pohjamaali ja uretaanimassa. Pitää sit suunnitella, ettei sen lähellä tarvi hitsata. (tai sit ihan nopeesti ja vähän, jos pakko)
     

Kerro tästä muillekin!