männänvälys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 9000, 25.10.2006.

  1. 9000

    9000 Gearhead

    minkälaisia välyksiä takomännille suositellaan kun noista ei ole mitään papereita. männät on mopar 318 .030". vai tietääkö ne siellä moottorikoneistamossa kun vaan vie sinne? mistä voi vielä varmistaa ns. takomännän ja vakiomännän eron?
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Minkä merkkiset ne männät on? Jos et tiedä niin onko niissä jotain numeroo/logoa?
     
  3. jommi

    jommi 1st gear

    Mäntä valmistajat toteuttaa asian siten että mäntä tehdään sellaisella
    mitalla että välys on normaalisti oikea kun lasketaan yhteen kyseisen
    moottorin nimellis halkaisija plus ylikoko,tästä summasta on mäntä
    suositellun välyksen verran pienempi. Kokemukseni mukaan kaikki
    yleiset mäntä valmistajat toteutuu samalla kaavalla (Rossit,Wisekot,
    Mahlet yms.).
     
  4. martiar

    martiar 1st gear

    Selvitä mäntä valmistaja !!!!..... tai laita vaikka kuva männistä niin sivukuvat kuin männän alapuoleinen kuvat jos vaikka tunnistetaan valmista niitten perusteella .....
    Välys vaihtelee todella tramaattisesti mäntä valmistajan mukaan 2-8 tuhannesosa tuumaan välillä !!!!!
    Muista tehdä sitten sylinteri koneistukset oikein samaten käyttötarkoituksen mukaiset rengastukset mäntiin huolella ....

    AM-Racing
     
  5. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Juuri näin asia on.
     
  6. 9000

    9000 Gearhead

    niin sitä suositeltua välystä tässä juuri haetaan,ei sen kummenpaa. männän laessa on numero: P4120281
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    vanha mopar performance numero, joka on mahdollisesti siis eri kun varaosanumero, pitäis oleman pattipäinen nimellisesti 11.5:1 puristeinen mäntä. TRW:n valmistetta, ja sama mäntä kun TRW:n L2463F, eli jostain vanhemmasta TRW cataloogista varmaan löytyis noi suositusvälykset. Jos en siis ihan mettässä ole arvailuineni.
     
  8. 9000

    9000 Gearhead

    aika korkeat noi patit on,tulpan kodalla on syvennys ja ikääkin niillä saattaa jo olla mutta kuntonsa puolesta olis vielä käypää tavaraa. puristussuhde voi ollakin tota luokkaa mutta se selviää sitten kun saa sen eka nippuun. mistähän semmoisia kataloogeja mahtais vielä löytää josta sen välyksen sais?
     
  9. Fireball

    Fireball Gearhead

    Vanhoilla ukoilla on vanhat katalookit, ajoin noiden 360 versioilla männä vuosituhannella oikeen kilpaakin, ja oikeen MIE muistin välys on järkyttävän iso. Muki heiluu pytyssä. Tässäpä specsit paperikatalookista:

    L2463F-30, BORE DIA 3.940, COMP DIST 1.840, WEIGHT 615 GR, DOME VOLUME 11.8CC, TOP RING 1/16 SECOND 1/16 THIRD 3/16,PIN STYLE P OR F, BORE CLEARANCE 0.0050"
     
  10. 9000

    9000 Gearhead

    kiitos kaikille vastaajille! välys on siis 0,127mm. kyllä se muki varmaan heiluu siellä pytyssä kun se on vielä niin kartio. ilmeisesti yläpäässä on vähän enemmän lämpölaajenemisvaraa.
     

Kerro tästä muillekin!