MB 190E 2.3-16 - Museoauto projekti

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 25.2.2019.

  1. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Sain nuo alkuperäisvanteet maalarilta. Niihin tuli hopea pulveri ja kirkaslakka. Ihan siistithän ne, mutta kritisoin vahvasti tuon Teknoksen pulverilakan käyttöä, kun se ei vaan yksinkertaisesti ole täyskiiltävää. Kiiltoaste jää mielestäni sinne 80% luokkaan. Hieman nämäkin parani kun antoi vähän myllykonetta. Päälle asennettiin renkaat ja pintaan vielä kerros Collinitea. Lauantaina pitäis olla auto kotona, joten jotkut vanteista vaihtuu nastojen tilalle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    VilleTre, Pertti K, rekkamies ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. hantta

    hantta Gearhead

    Arvostan tuollaista autoa kymmenkertaisesti verrattuna uuteen vastaavaan, joka vain käydään liikkeestä kuittaamassa ;)
     
    Pertti K, palontie, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. EVO X

    EVO X Gearhead

    Onneksi tuohon liikkeestä ostamiseen ei ole varaa niin joutuu räpeltää näitä vanhoja ;)
     
  4. Chevette

    Chevette 2nd gear

    Jos toi tekeminen/jälki on 'räpeltämistä" niin me "tavikset" ei kehdata edes puhella mitään värkkäilyistä:(:(
     
    Pertti K, palontie, wilburi ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. EVO X

    EVO X Gearhead

    Noh noh, kyllä se aika räpeltämistä on välillä. Tilat ja välineetkin on vähän mitä sattuu. Yks kaiffari kysyi että voiko tulla katsomaan paikanpäälle kuinka "hommat tehdään kunnolla". En tiedä mitä näkemistä siinä on jos maalaan tallin vieressä ulkona vanhan porrasjakkaran päällä palikoita tai värkkäilen ahtaassa autotallissa halppistyökaluilla.. Nosturilla auto on ollut naapurin tallissa pohjanmaalla, eikä itsellä ole todellakaan noin hyviä tiloja. Omassa pihassa oleva talli on kaikki 27m2 kokoinen ilman vettä ja kaivoa :rolleyes: Toisaalta työn jälki ei ole suoraan verrannollinen tilaan ja välineisiin ja kaikkea ei tarvitse tehdä itse.. mutta toivottavasti joskus olisi ne vehkeet ja tilatkin kunnossa, niin olisi mukavempaa itselle tuo tekeminen.
     
    Muokattu: 18.9.2019
    Pertti K, Vuokralainen, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Latvis

    Latvis 1st gear

    ...tämäkin vielä! :( ;)
     
    Chevette, Pertti K, palontie ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Vihdoin kotona! Juuri ja juuri kerittiin saamaan myös lokarit maalattua ja kyytiin. Pohjanmaalla laittelin uuden lämppärin puhaltimen paikalleen ja kasasin pyyhkijän ja loput muovi/listat tuulilasiin. Nosturilla irrottelin vielä sivuhelmat ja tein yhden puuttuvan kiinnikkeen reijän molemmin puolin. Sitten kiristelin käsijarrun ja irroitin vielä vaihdekepin että saan sen mekanismin rasvattua kunnolla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Iltasella aloitin asentamaan vielä STP:n bitumimattoa. Sitä tulee se paketillinen (4m2) uhrattua. Kaikki ovet, kontti, pohja, takapenkin alus/tausta jne. Tänään sitten lähdettiin kohti etelää romukuorman kanssa. Kyllähän tuossa reilusti on vielä tekemistä että kaikki pelaa, nyt vähän tuntuu että mikään ei toimi, mutta kaippa se on taas lähdettävä pala kerrallaan tutkimaan ongelmakohtia.. onpahan se nyt tossa neljän metrin päässä sentään.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.9.2019
    palontie, Gary Grand, Anza ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. splitti

    splitti 2nd gear

    Jeeee, hienoa että poika tulee taas kotiin!
     
    palontie, Gary Grand ja EVO X tykkäävät tästä.
  9. EVO X

    EVO X Gearhead

    Pari viikkoa ollaan menty kotiutumisesta, ja onhan se aika juhlavaa kun projekti vihdoin etenee. Ihan niin paljon en ole tallissa tosin ehtinyt olla kun olis virtaa riittänyt, mutta sanotaanko että isyysvapaaviikon päikkäritunnit on otettu hyötykäyttöön. Viime viikolla vaihdoin ensitöikseen etulokarit alkuperäisiin, mutta täytyy kyllä mainita, ettei tuo alkuperäisyys mitenkään autuaaksi asiaa tehnyt. On ne nyt paremmat, mutta kovin suurta eroa istuvuudessa ei noihin edellisiin ole. Lokarien vaihdon jälkeen saikin sitten laittaa loput korisarjan osat paikalleen. Pisteenä iin päälle pääsi vihdoin pesemään auton ja vaihtamaan vanteet. Ja kas kummaa sehän näytti jo melkein valmiilta takaapäin..tosin kovin korkealta sellaiselta. Toivotaan että alusta hieman asettuu kunhan saadaan vähän kilsoja alle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    No, helpot hommat oli tehty, mutta tekemistään riittää. Jatkoin seuraavaksi äänieristyksen kanssa, ja liimailen mattoa loppuihin lattioihin ja peräkonttiin. Samalla siistin hieman paikkoja ja putsailin pölyjä. Myös audiokaapelit tuli vedettyä konttiin varmuuden vuoksi, vaikkei ne nyt käyttöön tulekaan. Sitten olikin aika tökätä kojelauta paikalleen ja lähteä pärvottämään sähkölaitteita. Siinä menikin muutama ilta, kun mikään ei aluksi toiminut. Ensin selvisi että molemmat etulasinnostimet on mykät, kun eivät toimineet edes suoralla sähköllä. Toiset purkuautosta, niin johan alkoi pelaamaan. Edelleenkään kytkimistä ei tapahtunut mitään joten otin ja irroitin koko sulakerasian. Siinä sitten olikin hapettumaa kerrakseen. Moni muu sähkölaite alkoi pelata rasian putsauksella, mutta lasit ei. Sitten huomasin että laseilla pitäisi olla oma rele, jota yllätys yllätys ei sitten ollutkaan. Taas purkuosa paikalleen ja kappas, lasit pelaa.

    [​IMG]

    Valokytkin oli myös outo, kun se oli omituisesti releytetty. Releestä vaan ei mennyt virtaa mihinkään niin nyppäsin sen huis helkattiin ja tinasin alkuperäiset johdot takaisin. Samalla korjasin katkaistun johdon, joka paljastui rekisterikilpien valoille meneväksi. Niinpä nyt nekin toimii kuten myös kontin valo. Sähköjen ollessa reilassa muovitin ovet uusiksi. Etuoviin tuli ihan aidot MB muovit, mutta taakse leikkasin ne metritavarasta kun olivat moninkertaisesti kalliimmat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Siinähän se nälkä kasvaa syödessä ja kohta olinkin sprayliiman kanssa ähräämässä matonpaloja lattiaan. Fiiliskin alkoi nousta kun kabiini muuttui pikkuhiljaa kotoisammaksi. Mittaristo piti ottaa vielä kertaalleen pöydälle kun kello ei toiminut. Sen purin toisesta mittarista kokonaan ja vaihdoin vanhan tilalle. Toimimattoman abs:n ja huonon käynnin syyksi paljastui perinteinen YJ-rele. Se oli jo kertaalleen kolvattu, mutta sulakkeen pinnit olivat niin levällään, ettei virta kulkenut sen läpi. Näin myös ABS valo saatiin pois palamasta ja ratin asennuksen jälkeen myös (S)RS valo.

    [​IMG]

    Loppusilauksena sitten penkit ja ovipahvit kiinni, ja viimein pääsi nauttimaan entisöinnin lopputuloksesta. Ehjät ovipahvit oli mukava asentaa ja istuvat hienosti. Keskikonsolin yläosan asennus oli jotenkin hankalaa, mutta kyllä sekin sinne solahti lopulta. Pieni pettymys oli kun Beckerin 760 ei enää suostunut toimimaan, joten se piti lähettää Lappeenrantaan korjattavaksi. Mankan virkaa hoitaa siihen saakka BE1100. Myöskään lisämittareiden volttimittari ei yrityksistä huolimatta lähtenyt pelittämään, mutta Vesa T pelasti päivän ja toi ehjän tilalle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sisusta alkaakin olla aikalailla jiirissään poislukien a-pilarin verhoilut, jotka olin unohtanut Pohjanmaalle. Yksi savotta oli saada valaistut meikkipeilit toimimaan, mutta niin vaan nekin pelaa nyt. Mukavan säväyksen antaa nuo uudet kangasmatot 2.3-16 logoineen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eihän se tekeminen vieläkään loppunut. Keula on vielä paljas, mutta ennen sen kokoamista täytyy vielä tehdä konehuoneen puolella reilusti töitä. Tänään irroitin lauhduttimen ja syylärin ja sitten olisi tarkoitus vaihtaa uutta vesipumppua, hihnaa, termaria jne. Samalla keulan raudat vielä maalataan ennen kennojen asennusta. Samalla nyt irrotetaan KE-jetti ja pinnoitellaan osia uusiksi.. noitten jälkeen vihdoin sitten saa ulkokuorenkin valmiiksi ja taitaa se olla valmis koko kotterokin siinä vaiheessa.

    [​IMG]
     
    Pertti K, A.J., LPV ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Erittäin hienoa jälkeä!!!

    Ehkä minäkin joskus saan "laitettua" tuon oman w124 300 te 4maticin, edes lähelle tuota, eihän
    se toki ole mahdollista ja eihän se ole odottanut mulla sitä vasta kuin reilut seitsemän vuotta,
    katsastettukin se on viimeksi 2006...

    Se seisoi vuosia kahdessa eri paikassa ja muutamat vuodet renkaat tyhjänä yhden huoltamon
    pihalla, voin sanoa että jos en olisi sitä silloin ostanut niin olisi romutettu jo aikoja sitten.

    Joku varmaan sanoo että olisi vaan, olen harrastuksen suhteen niin suvaitsevainen että minusta
    on aivan jokaisen oma asia mitä merkkiä harrastaa, pääasia että harrastaa!

    Sori että tulin tänne "rönsyilemään" :).
     
    Pertti K, LPV, Sounderi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    Hienoa tulee! Ainut mistä heitän ilmoille muistutuksen että kun liimaa pohjaan äänieristyslevyä yms pitumia sitä ei saa kunnolla millään pois jos tarvii jotain pohjahommia joskus tehdä. Itse en kyllä laitaa liimalla mitään pohjaan kiinni.... huollettavuus yms. on itselle sen verta tärkeää ja toisaalta minulla ei olekkaan museoa auto vähän väliä jotain muutetaan ja parannetaan. Mutta itse huomannu että kaikki pitää laittaa niin että helposti irrotettavissa ja huollettavissa. Pultilla ruuvilla yms. Liimaa ei missään!
     
    Sounderi tykkää tästä.
  12. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kiitoksia!
    4-maticit on farkkuna ihan haluttua tavaraa tuolla saksanmaallakin, joten ihan hyvä kohde laittaa kuntoon. Täytyy tunnustaa etten ole tuon farkkukorin suurin ihailija, mutta onhan niissäkin hienoutensa! Ei muutakun projektia työnalle.
     
    Carpenter tykkää tästä.
  13. EVO X

    EVO X Gearhead

    Juu ei ole vielä kertaakaan tarvinnut irrotella mattoja mistään mihin niitä olen laitellut. Ja oikeastaan kaikkiin vähänkään harrasteluokiteltaviin laitteisiin olen eristystä laittanut. Tollanen liimapintainen alumiinivahvistettu eriste kyllä lähteekin tarvittaessa kun saa vähän lämpöä. Mutta sellainen vanhanliiton bitumimatto mikä lämmitetään asennettaessa ja ei välttämättä ole mitään vahvistetta tai korkeintaan paperi, niin sen poistaminen on todella hankalaa.. no yhtä kaikki, ei näihin ole tarkoituskaan tehdä enää mitään muutoksia, joten eipä sen suhteen tarvi stressata.
     
    palontie, VilleTre ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Hienoa jälkeä jälleen kerran! Tätä on ollut ilo seurata, malli muistuttaa aina kaverin autosta. Hällä oli sellainen joskus 90-luvun keskivaiheilla, oli kallis laite tuolloin.. Taisi olla ´85 mallia tms? ,joka tapauksessa Vehon maahantuoma. Auto ja mies koki kovia Hämeenlinnan seuduilla motarilla kun huumepöllyissä lähti ohittamaan poliisiautoa, viisi -kuusi krt katon kautta ympäri.. Mersu kesti ,mies ei mutta selvisi sentään hengissä. Mutta tää oli sivuraidetta, palataan asiaan. :)
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Manuaalilla näytti Marsu olevan, olikos noita automaatilla saatavissa? Meinaan aikansa race mallihan tuo oli.
     
  16. EVO X

    EVO X Gearhead

    Näillä 16v tenavatähdillä on harmittavan usein vastaavanlainen kohtalo. Tämän omankin rakentamisen aikana olen törmännyt useisiin mällättyihin yksilöihin. Näitähän tehtiin -93 asti ja malli on ulkoisesti pysynyt muuttumattomana joten -85 cossu on ollut ysärillä raju peli. Harmittavaa että aito Suomi-16v on mennyt päreiksi, sillä niitä on todella vähän.
     
  17. EVO X

    EVO X Gearhead

    Joo 5v Getrag on se 16v vakiolaatikko ja kyllähän se jotenkin kuuluu tähän autoon. Siitä huolimatta automaattia on ollut kyllä saatavana lisävarusteena. Useat vähän ajetut yksilöt on juuri noita automaatteja, kyllähän niillekin ostajakuntansa on, mutta eivät ole ehkä niin haluttuja.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Joo,muistaakseni taisi ollut yksi viidestä tms sinä vuonna tulleista tai ainakin Vehon tuomista. Taisi noita porukka tuoda YK-joukoista yms mikä oli erikoisautojen kanava ennen noita veromuutoksia.
     
  19. EVO X

    EVO X Gearhead

    Tätä kirjoittaessa on hyvin jännät fiilikset, sillä jos tahdet on oikeassa asennossa, on auto "valmis" viikon loppuun mennessä. Valmis tarkoittaa toki tässä vaiheessa koottua, eli varsinainen detaljointi/kiillotus/puunaus ym. jää sitten vielä tehtäväksi. Olisi toki myös saatava auto tienpäälle ja päästävä tutkimaan löytyykö siitä teknisesti vielä jotain korjattavaa. Lisäksi listalla olisi katsastus ja Museorekisteröinti kerä Classic Data tarkastuksen. Hommia toki siis riittää, mutta aletaan olla jo sillä tasolla, että se paikkavaraus Helsingin American Car showhun voidaan tehdä ensi pääsiäiselle. Näillä näkymin tulemme kahden auton voimin omalla Garage59 osastolla sinne uudelle Classic puolelle, mutta siitä lisää sitten tuonnempana.

    [​IMG]

    Tässä parin viikon aikana on sitten yritetty siistiä tuota konehuonetta, joka jäi viimeiseksi hommaksi. Heti alkuun voin sanoa, että moottorin ja siihen liittyvien komponenttien korjailu ja viimeistely on mulle sitä pahinta pakkopullaa. Ei nimittäin kiinnosta, yhtään. Mutta koska edelleen tavoitteena on laadukas entisöinti, on myös konehuoneen oltava katseenkestävässä kunnossa. Kerrotaan nyt sekin heti alkuun, että täydellistä lopputulosta ei tässä haettu, eikä kaikkia juttuja tehty ihan niin hyvin kun pitäisi, mutta sanotaanko että lopputulos on asiallinen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Moottoritilahan oli pesty jo ainakin kolmeen kertaan, mutta edelleen likaa löytyi laajalti. Lähtökohta oli kuitenkin sellainen nuhjuisen ja hapettuneen kuiva, eli pahimmat öljymössöt oli poissa. Irrottelin autosta syylärin, lauhduttimen, flektin ja tuulitunnelin, laturin, ruiskupaketin, säiliöt ja toki letkuja ja johtosarjaa. Bensalinjat puhallettiin ja keltapassivoitiin uudelleen. Näin tehtiin myös kiinnikkeille, ruuveille ja muovikansien klipseille. Kaikki muoviosat pestiin saippuavillalla puhtaiksi. Ruiskun kumipalje tutkittiin ja todettiin virheettömäksi, jonka jälkeen sekin pestiin luonnollisesti huolellisesti. Koneeseen vaihdoin varmuuden vuoksi uuden vesipumpun ja termostaatin. Myös alavesiletku uusittiin ja letkujen klemmarit. Sähköflekti purettiin ja kiinnikkeet keltapassivoitiin ja runko maalattiin uudelleen. Lauhdutin vaihdettiin uuteen. Vaikka lauhdutin oli 16V mallin, oli siinä pieniä eroja alkuperäiseen. Siitä syystä jouduin ottamaan toisen kiinnikkeen vanhasta ja lisäämään sen uuteen kennoon. Samasta syystä kennolle menevää kompressorin putkea piti oikaista, että sen sai oikeaan kulmaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Syyläri pestiin ja sen yläosa maalattiin uudelleen. Maalia sai päälleen myös imusarja ja öljynsuodattimen kotelo. Koneen päälle vaihdettiin samalla uudet kumiletkut suuttimille. Vaihdoin lopulta myös toisen ohjaustehostimen pumpun, sillä vanha oli vuotanut todella rajusti ilmastoinnin kompuran päälle. Käytetty varaosa putsattiin ja maalattiin uudelleen. Tietenkin myös moniurahihna vaihdettiin uuteen. Uutta osaa tuli vielä, tulppien johdot, sytytyspuola, virranjakajan kansi, paisuntasäiliö, tulipellin eriste, hihnan kiristinrulla, jännitteensäädin yms. Pissapojan säiliö vaihtui vähemmän kellastuneeseen käytettyyn, joka pestiin huolellisesti. Lisäksi putsailin konehuonetta sieltä täältä ja korjasin maalauksia. Vielä jäljellä on detaljointia ja varsinainen puunaus. Kuvissa osat on suoraan asennuksen jäljiltä, joten niissä on kaikenlaista lähmää vielä päällä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Yksi ongelmakin tuli eteen, kun asensin autoon töötit. Rattia painamalla ei tapahtunut mitään, vaikka töötti toimi kun antoi suoraan akulta virtaa. Sitten sulake, ok, sitten johdot, ok. Avasin ratin ja putsasin kosketuspinnat, ok, irrotin johtosarjan liittimen ja mittasin johdot, ok.. enää en keksinyt kun irrottaa ratin ja katsoa toimiiko jousikontaktit, ja voilá. Eihän ne toimi jos niitä ei ole. Samaa uutta viikseä kun myydään sekä liukupinnallisiin ratteihin ja sprilaalilla toimiviin, niin ne jousikontaktit töötille ei kuulu pakettiin vaan ne pitää tarvittaessa lisätä. No vanha viiksi oli tallessa ja nyppäsin ne siitä irti ja tökin paikalleen.. kappas vaan kun alkoi töötti soida.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Fiilikset alkoi nousta kun sai asentaa alkuvuodesta kunnostetut etu-umpiot paikalleen. Valotkin jopa pelasi, joten mielihyvä oli taattua. Kunnostettua palikkaa on mukava pulttailla kiinni, joten perään asensin lampun pesurit letkuineen. Varsinaisestihan autosta ei puutu kuin etupuskuri, mutta täytyy vielä vaihtaa toinen sähköantenni, kun vanha ropeltaa rumasti. Varapyörän kiinnitys ja työkalut uupuu ja tietenkin se loputon hierominen juhlakuntoon jokapuolelta.. mutta kaikenkaikkiaan nyt alkaa tuntua hyvältä! (Ai niin, autotalli siivotaan vasta kun auto on kasassa, joten pahoittelut sotkusta :) )
     
    Muokattu: 16.10.2019
    wilburi, atobee, Vuokralainen ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. pagi

    pagi 3rd gear

    Hienoa jälkeä kuten aina jatkakaa samaan malliin näitä sun tekemisiä on kyllä mukava seurata..! Ihan aiheen vierestä mutta kovasti kiinnostaisi tietää mitä cadillacille kuuluu? Onko vuodet tuonut mitään kulumaa / kunnostuksen jälkeistä elämistä korissa tapahtunut? Vai nauttiiko edelleen ns. virheetöntä statusta?
     

Kerro tästä muillekin!