MB E '04 kattoluukun natina

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Pertti K, 13.10.2017.

  1. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Mersufoorumilla jo koitin kysellä mutta eihän ne mulle vastaa. Täällä tiedetään kaikki, niin tää on helppo. '04 Eemelissä on panoramakattoluukku (eli koko ulkokatto on lasia) ja se natisee ärsyttävästi. Ulkomaan foorumeita lukiessa alkoi pahasti vaikuttaa siltä että edessä on koko kattoverhoilun purku ja luukun kiinnitysten kiristys, ei ihan pikkuhomma. Ei viitsisi ihan turhaan alkaa tai jopa meilellään teettäisi jollain asiaa osaavalla.

    Onko näkemystä / kokemusta vastaavasta? Kaveri sanoi, että sillä oli Bemarissa kovasti saman näköinen kattoluukku, kuulemma Webaston tekemä.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tommoset tulevaisuusautot on mun kokemuspiirin ulkopuolella, mutta saiskos sinne ruiskittua silikonispraytä kriittisiin kohtiin? Sillä on aika hyvä taipumus kulkeutua ainakin paikkoihin, mihin se ei sais mennä, niin jospa se osais mennä sinne kitiseväänkin kohtaan.
     
    KajS tykkää tästä.
  3. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Jaa-a. Kiskot siitä jo voitelin silikonisalvalla, liikkuu nyt nätisti. Ehkä sinne voisi saada jotain menemään jos siitä saa ne kehykset purettua. Parhaassa tapauksessa saa hienon silikonitahrakuvioinnin kattoverhoiluun.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Voi olla että paha mitään tehdä ilman verhoilun poistoa. En nyt mersusta tiedä mutta on se verhoiluöevy (katto-osa) yleensä aika napakkaa eli purkaessa ei käy kuten leppäjeepin katon kanssa.


    Toki piukassa voi olla ja kiinnikkeitä siellä täällä.
     
  5. roadikas

    roadikas 1st gear

    Rohkeasti kattoverhoilu purkuun. Tuskin saat silikooneja tms. Niin tarkasti ruiskuteltua, etteikö kitinät vain pahene. Omassa, tosin avo ja sysleri, alkoi katto kitisemään. Lopputulemana koko mekaniikka purkuun ja palasiksi. Putsaukset, rasvaukset ja kokoonpano kaikkiaan 14h. Mutta kyä kulkee katto komeesti eikä kitise.
    Eiköhän tuo homma käy vielä pelkän verhoilun osalta jouheammin. Parhaimmat vinkit sain ämerikän-joelta heidän keskustelufoorumilta, eli Saksan foorumeille vinkkien hakuun.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Ämerikkaa osaan, saksan kanssa vähän heikompaa, tosin ensi viikolla Münchenissä kielikylpy... Aika hyvin tuohon on vinkkiä löytynyt kyllä brittien ja jenkkien palstoiltakin, tähän hommaan ei vielä selko-ohjeita kuitenkaan. Veikkaan että on tuollainen lasikattoinen jenkkilöissä vähän yleisempi ilmestys kuin Suomessa, vielä en ole nähnyt kuin yhden vastaavan.
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Lasikattosessahan ei pitäs paljon verhoiluja olla kuin reunoilla? Ja ei ainakaan katto rupea roikkumaa :D
     
  8. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Siis ulkopuolen pinta on kokonaan lasia, etu- ja takareunoissa aurinkokennot, keskellä kattoluukku ja -ikkuna. Sisälle on aukot vain sen luukun ja ikkunan kohdalla, suurin osa on verhoiltu. Kaitpa siellä verhoilun takana joku teräsrakenne on, jos ei varsinaista kattopeltiä olekaan.

    Tällainen siis sisältä
    [​IMG]
    Ja tommonen ulkoa
    [​IMG]

    Jos joku saksankeilentaitoinen olisi niin höveli että koittaisi etsiä tuohon kattoverhoiluun kuvallista purkuohjetta (kun en siitä sanalliesta paljoa ymmärrä), niin olisin kokolailla kiitollisella mielellä. Hakusanoja voisivat olla MB E W211 (2002...2009) panorama kattoverhoilun irrotus tai jotain.

    Edittiä. Tuolta taisin löytää jotain (kylläkin tavallinen kattoluukku): http://workshop-manuals.com/mercede...nt_information/service_and_repair/procedures/ ja https://www.justanswer.com/mercedes/1hw98-remove-headliner-2008-e320-w-sunroof.html

    Mutta edelleen jos löytyy kuvallista selostusta, joltain joka on tehnyt sen itse, niin ne on aina parempia.
     
    Muokattu: 14.10.2017
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Auttaisko tämä Youtubevideo?



    Hakusanoja:

    Mercedes Benz — Panoramadach - Dachhimmel ausbauen
    Mercedes W211 E Klasse Schiebedach Glasdach Himmel ausbauen
     
  10. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Kyllä tuostakin jotain vinkkejä saa, vaikka onkin uudempi 212 korimalli ja farkku ja tavallinen kattoluukku. Myös edeltävään malliin 210 löytyi aika seikkaperäiset ohjeet, niin eiköhän noista soveltamalla saa 211:kin. Tosin Mersu-foorumilla joku kertoi onnistuneensa kiristämään kattoluukun pultit vain B-pilarin verhoilut irrottamalla ja raottamalla kattoverhoilua, tarvii kokeilla sitä ensin.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    No periaatteessa ehkä noinkin onnistuu, mutta irrottelin vielä A- ja C-pilarienkin verhoilut, niin sai kattoverhoilua reunoilta sen verran taivutettua alaspäin että mahtui työkalun lisäksi omat pikku kätöset väliin meyös etumaisten ja takimaisten pulttien kohdalla. Tunti meni ekassa puolessa ja puoli tunti toisessa, ei paha siihen koko päivän savottaan mikä kuulemma kattoverhoilun purku ja kasaus on ja voi vielä ruveta roikkumaan jonkun ajan päästä.

    Koeajo vielä tekemättä, mutta kyllähän ne sen verran löysässä oli pultit että luulis natinoitten vähnetyneen ihan oleellisesti.
     
    rane58 ja KajS tykkäävät tästä.
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Hienoa meininkiä. Kuka sanoi, ettei näissä "nykyautoissa" ole harrastamista. Olen '05 belgianmazdasta eli mondeofarmarista kanssa metsästänyt resonansseja ja onnistunut poistamaan niitä.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Joo. Tuossa on vielä ollut silleen että hommat mitä on tullut tehtyä niin loppujen lopuksi on ratkenneet pelättyä helpommin. Kaitpa se on tehty vielä jossain määrin huollettavaksi ja korjattavaksi.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Mercedes-Benz--Qualität und Klasse. Ei käy kiistäminen.
     
  15. Karpov

    Karpov Gearhead

    Juu kyllä ton ikästä voi harrastaa jo melkein täyspäiväsesti enkä pahalla tarkoita.
     

Kerro tästä muillekin!