Megasquirt tms. taitajaa Pirkanmaalla - Chevrolet 350

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Holley, 30.10.2012.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Täällä kun huudellaan peltiseppiä ja muita, tulipa mieleen, josko kukaan tietäisi tai osaisi värkätä jotain jonkun Megasquirtin kanssa?

    Tässä kun on ollut Autoliten, Holleyn, Carterin ja Rochesterin kaasuttimia, niin tekisi mieli ruiskukonetta. GM:n TBI toimi hyvin, Mustangin SEFI suorastaan loistavasti. Eurolaitteissakin Opelin L-Jetronic B-Kadetissa aikanaan ja viimeisenä KTM:n ruisku. Kaikki hakkaavat minusta 6-0 kaasuttimen. Väitän, että myös keskikulutus tippuu litran puolitoista sadalla verrattuna kaasuttimeen.

    Tietenkin näitä "säädä läppiä siten ja näin, poraa 0,116 mm isompi reikä siihen, vaihda jäykempi jousi tuohon -tietäjiä ja joojoo-essotietäjiä kaikkia on, mutta kun haluaisin oikeasti vetoalueeltaan käyttökelpoisemman auton, joka vastaisi nopeasti kaasuun kylmänä ja lämpimänä eikä nykisi eikä nyhtäisi missään oloissa!

    Onko jollain toimiva "itse tehty" ruisku Chevyn pikkulohkossa? Miksi ei joku valmis Holleyn tms. ruiskusysteemi? En ollut ajatellut ihan 2000+ euroa sijoittaa pelkkään moottorinohjaukseen: johan ostaisin sitten pienellä lisäpanostuksella kokonaisen Camaron tai Corveten koneen ja laatikon jostain. Ehkä joskus ostankin. Nyt mietin jotain max. 500 euron sijoitusta mielummin. Mahtaako edes onnistua ruiskun osat sillä rahalla?
     
  2. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

  3. guru

    guru Gearhead

    cervoletistä mitään tiedä mutta kaksi asiaa tuntuu olevan ehdottomia megassa

    johdot ja maat sekä hemmo joka oikeasti osaa säätää sen

    ja jos voi mainostaa niin yks kaveri on noita laitellu...mulle kolmeen autoon ja pariinkymmeneen muuhun hintaa tulee yli puolet enemmän kun sun putjetissa plus suuttimet plus mihin ne suuttimet laittaa ja pensa pumppu

    onnea rojektille ja raporttia odlle miten homma toimii
    ps megaan on ihan helvetin helppo tehä e85 sovellus muutamin varauksin
     
  4. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Itsellä on ollut muutaman kesän ajossa Oldsin 350 megasquirtilla.
    Kohtuu helppo säätää mutta perusjutut pitää olla kunnossa että saa toimimaan.

    Ite boxi maksoi rakennus sarjana joku 350eur. Mutta kaikkeen muuhun meneekin sitten se vähintään pari tonnia.
    Helpoin olisi varmaan sovittaa letukan TBI läppärunko normi kaasarin tilalle tai sitten uudemman tpi koneen imusarja läppineen ja suuttimineen.

    Tai sitten ostaa edelbrockin ruiskuimusarja, bensalinjat, läppärunko hintaa tulee helposti yli tonni.

    Kyllä sille helposti tulee hintaa ettei tarvii aamulla miettiä montako kertaa pumppaa kaasua ennen kuin starttaa. :wink:
     
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Jos 350 TBI & TH700 vs. orggis 350 4bbl & TH350 samassa korissa (Caprice, Vani) niin keskikulutus tippuu lähemmäs 5 L/100km näin perstuntumalta.

    Eli ylivaihteen se vaatii jos litroja aletaan tiputtamaan kunnolla.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Mulla on oikeastaan aika hyvä vertailu:
    sama kuski,
    sama vaihteisto (TH350 lukoton)
    sama ajoreitti (maantiepainotteista työmatkaa lähinnä)
    kulutuksia mitattuna joka ikisestä tankillisesta,
    ajat lähinnä talvipainotteista ajoa näillä.

    Välityksessä lievä ero; tai tarkemmin renkaissa:
    2,41 perä, mutta El Caminossa n.63 cm korkeat renkaat (205/70x14") ja Caprice sedanissa 235/75x15", noin 73 cm, joten Capricen kokonaisvälitys käytännössä lähes 10% pitempi.

    Autojen painossa eroa: Camino 1510 kg, Caprice 1730 kg.
    Ilmanvastuksessa eroa: otsapinta-ala ja varmasti hiukan myös cw-kertoimessa Caprice ('79) huonompi kuin Camino.

    Mooottorit:
    350-koneet,
    Caminossa TBI 213 hv/4400 noin 200 tkm oli
    Capricessa "330 hv" crate, noin 280 hv netto/5000 rpm ?? noin 30 tkm
    kunnossa siis kumpikin kone. Synteettiset öljyt. Vakiot pakoputket; Caminossa valusarjat ja tuplaputket, Capricessa peltisarjat, 1 putki (kyllä, juuri näin!)

    Kulutukset:
    Caminossa sekalainen 14,2 l/100 (60tkm keskiarvo)
    Capricessa sama sekalainen 17 l/100
    moottoritiellä Tre-Hki Camino 13 l/100, Caprice 15 l/100.

    Eroa siis pari litraa. Paljonko Caprice veisi TBI:llä ja paljonko Camino tuollaisella "häkkimoottorilla", en osaa sanoa.
    Uskoisin, että Caprice veisi sen 1-1,5 litraa vähemmän 8-pisteruiskulla; TBI:n eduksi ehkä 0,5-1,0 litraa vähemmän, en usko 2-pisteruiskun tuovan isoa eroa??
    Vaihteiston lukolla voisin ehkä säästää 0,5-1,0 litraa lisää?
    Kokonaisvälitys on Capricessa nyt lukottomalla ihan siedettävä, noin 1800 rpm 100 km/h vauhdissa - kun on siis pitkä perä ja III-välitys suora. Pitkästä I-vaihteen välityksestä en usko olevan merkitystä kulutukseen maantiepainotteisessa ajossa.

    Ajoa tulee niin vähän, että 1500-2000 EUR miettimäni 500 EUR sijaan voi valitettavasti haudata koko pahuksen projektin. Ei se rahassa maksa itseään sittenkään ikinä takaisin. Suorituskyvyssä voisi lähteä sekunti 0-100 -arvossa, kun ei auto nyt lähde millään paikaltaan kovin ripeästi - ilman siis näitä kaasari-modeja, joita voisin tehdä.
     
  7. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Poraa vanhaan imusarjaan itte suuttimien reijät. ja tekee kirkille kiinnikkeet.
    2kpl esim opelin vaikka 2.0ohc:n vaiheittain aukeavia kaasuläppiä, niissä ovat jo valmiiksi, megaan sopivat tps anturit.
    Niille laippa systeemit, edellyttäin että paikallaan on jo 4bbl imari.
    Vaikka jostain kolaroidusta tms. 4.6 koneisesta voortista edis-8.
    Ylläolevat muutokset eivät ole kalliita mutta aikaa ja työtä jonkinverran vaativat.
     
  8. sbc350

    sbc350 Gearhead

  9. maddis

    maddis Gearhead

    Hieman vanha aihe, mutta niin lähellä.

    Itselläni on kummitellut mielessä käyttä Megasquirtia ohjaamaan TBI:tä letukan 350 pikkulohkossa. Kone on alkujaan sillä ollut, mutta irrotusvaiheessa johtosarja on silvottu niin, että siitä ei ole enää käyttöön ja megalla pääsisi myös jakajasta eroon.

    Nyt kaikki vinkit on tervetulleita jos joku on moisen muunnoksen tehnyt. Triggeripyörän ja anturin paikkaa olen hieman jo suunnitellut ja mitä muita sudenkuoppia tuossa on jotka kannattaa välttää?
     
  10. flw-65

    flw-65 3rd gear

  11. maddis

    maddis Gearhead

    Jopas moottori kiiltää. :)

    Itselläni on tarkoitus käyttää Megasquirt2:sta + MSextra2 eli pystyy ohjaamaan 12 sytkälähtöä ja tarvittaessa usempaa suutintakin.

    Noilla puolillahan se onnistuu näppärästi hukkakipinällä joten ei tartte nokka-akseillle rakennella asentoanturia.

    Mistä tuon triggerin tilasit? Olen nyt katsellut, mutta ihan vielä en ole sopivaa löytänyt. Minun moottori on moniurahihnalla joten tuo kampiakselin hihapyörä on erilainen kuin kiilahihnallisissa koneissa.
     
  12. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Joo tämä Microsquirt on sama kuin MS2, ja ei ole sekventiaalinen, eli toimittaa polttoaineen kahtena syklinä ruokkien siis kahta Bankin kerralla, eikä joka sylinteriä erikseen. MS3 on sekventiaalinen, ja jo liiankin monimutkainen näihin voileipä-moottoreihin...
    Triggeripyörän tilasin Ebayn kautta Englannista, taisi olla Miniin tarkoitettu mutta kävi heittämällä Cadillacin hihnapyörälle. Sorvissa vielä oikaistiin selkäheitto pois. Megan ostin Autotunelta, sieltä saa apuja kyllä projektiin jos ei omat taidot /usko riitä.
     
  13. timbe^

    timbe^ 1st gear

    Mulla oli edellisessä projektissa Partcon sarjasta rakennettu MS1 V2.2.

    Nykyisin mulla on toi Autotunen MS3. Tästä autosta on kolme projektiartikkelia viime vuoden Spinnereissä.
     

Kerro tästä muillekin!