Mekaaninen ahdin pyörimään ketjulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Capri2000GT, 21.5.2008.

  1. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Olen tässä suunnitellut slantin ahtamista eatonin ahtimella ja vetopäätä nyt tuumaillut. Ensin ajattelin laittaa ihan moniurahihnalla ahtimen pyörimään, mutta sain tässä sellaisen idean, että laittaisi vedon polkupyörän ketjulla.
    Polkupyörän tai ehkä mopon ketjulla jos laittaisi, niin olisi helppo vaihdella välityksiä yms ja tulisi halvaksi. Lisäksi tulisi makia mekaaninen ääni ahtimen vihellyksen ohelle :odroll:

    Mitä olette mieltä toimisko? Luulisi pyörän tai ainakin mopon ketjun kestävän. Tietysti täytyy laittaa suoja, joka estää ketjun sinkoutumisen sen katketessa.
    Kertokaahan nyt tietäjät, että vosiko pelata..

    Eli kone on 225cid ja ahdin Eaton m62
    Niin ja ratastukset tulisi sillai, että moottori kiertää 4500rpm->ahdin 14500rpm

    :soosoo: :soosoo: :argue: :poff: :wc:
     
  2. jublomb

    jublomb 1st gear

    Mites toi ketjun voitelupuoli,kuiva ketju+rattaat,tommosilla ahtimen kierroksilla=aika raju kuluminen,hyvin voideltu ketju+rattaat tommosilla ahtimen kierroksilla=helvetillinen sotku... :D

    Ja ketjun katketessa isoilla kierroksilla,saatta jälki olla aika rumaa...
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kätsästi valmistat sille ketjulle tiiviin kotelon ja laitat sille oman öljyn! Uskoisin että muuten käyttöikä kettinkille jää aika lyhyeksi keskipakovoiman tehokkaasti ravistaessa voiteet ketjulta pois, kehänopeudenkin ollessa jo kohtuullinen.... :wc:

    Paljonkos moottoripyörissä on ensiövälitys, eli paljonko pyörii eturatas koneen kiljuessa esmes 15000rpm?
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ei täältä ideat kyllä lopu :eek:
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Naapurin poikii :wink: :wink:
     
  6. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Elä muuta virka :rotfl:

    Tuossa katsoin ketjukäytön laskentaoppaasta että pienemmän pyörän maksimi kierrosluku on siinä pienimmillä (04...06B) ketjuilla 5000 1/min eli taulukko päättyy siihen. Että tuo ahtimen kierrosluku on kaukana mahdollisesta. :soosoo: Ketju pärähtää siis heti ensi polkaisulla p**kaksi... on öljyä tai ei.
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jos tuo olis käytännöllinen idea, olis sen jo joku totettanut :eek:
     
  8. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Joku rodihan oli (ulkomailla) jossa oli ahtimella muutamia ketjuja vierekkäin. joskus olen siitä kuvia nähnyt muistaakseni tältä foorumilta ja on siitä juutubessa videokin, envain sitä löytänyt nopealla etsinnällä.
     
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    torpedokappa vai mikä se oli viälä siihen niin olis hianoa vaihtaa lennosta välitystä
     
  10. jylhä

    jylhä 1st gear

    eip'se ihan ensimmäinen ketjulla pyörivä ahdin olis, mutta unohda mopon ja fillarinketjut, sais olla useammassa rivissä lenkkejä. vanha dieselin jakopäänketju vois olla pop, eipä se rasvassa ole uinu moottorissakaan, joten joku tippasysteemi vois riittää.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oikeessa diiselissä on ratasjakopää, kelpaiskos hammasrattaat?
     
  12. L88

    L88 Gearhead

    :wink:
    Ota koko helahoito monivaihteisesta fillarista.
    Piste se vaihteen vaihdin vaikka vaihekepin viereen.
    Vähä niiku Ritari Ässällä!
    :rotfl:
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    .... visko ahtimennokkaan niin ..... :odroll:
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    miks ei suoraan moottorikelkasta vetopuolta.....olis vapaa ja kaik! ei ahtais tyhjä käynnillä yhtään.....ja sit yläkierroksilla niiin perkumaaaasti!!!!


    unohda se ketju, hammas hihna vaan... yhtä helppo siihen vaihtaa "välityksiä" .....

    ja mun ymmärtääkseen ketju "syö"voimaa enampi mitä hihna....
     
  15. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Niin se ketju syö. Ja onhan siinä kuluttavia massoja ja muita enempi..
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ilman "hulluja ideoita" ei ole kehitystä. Kertokaapas mistä RiceCubFopia löytää moniurahihnapyöriä asialliseen hintaan. Mä en kerkiä sorvata niitä sille :odroll:
     
  17. 348

    348 1st gear

  18. Moottorisaha-ahdin oiskin hyvä. eaton vaan kiinni laipan päähän, niin vois virittää kaasupolkimen molemmille jaloille. Sais annosteltua ahdot sitten ihan oman mielen mukaan koko ajan.
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Sun sorvaamina,katsos kun siirryt vaan ylimääräiseen vuoroon :rotfl:

    Tässä olis sit monellakin "pikku" sorvaamisia sinulle...
     
  20. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ja eipäs unohdeta sitä sähkömoottoria!! Valopäitä riitti viimeksi aiheesta monen sivun verran. Oisko tässä oikein ympäristöteon paikka nyt!

    Sähkömoottori+ moottorisaha = hybridi ahdin ??

    Tuollehan saisi jo varmaan apurahaakin haettua...... :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!