Mekaaninen ahdin pyörimään sähköllä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja triniemi, 21.5.2002.

  1. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Pikaisen summittaisen laskutoimituksen jälkeen 90 litraa sekunnissa ja vaikka 1 bar:in ylipaine vaatii n. 9kW:in tehon. Sitten kun huomioidaan hyötysuhteet niin oliskohan noin 15kW mitä vaadittaisi tehoa.
    4 kertaa isompi moottori (7,2 l) vaatisi siten 60 kW eli pienen riisikipon moottorin vaatima teho.
     
  2. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Mitähän helkkaria tää juttu ny on? Siis jos alkuperänen idea oli saada hetkellistä tehonlisää napista painamalla?? No jos pitää väkisin painaa napista niin siitä vaan, mut kyllä toi turboahtaminen on jo jalostunu aika toimivaks niin miks pitää sit ajatella turhaan tommosia kommervenkkejä? En tajua. Tai sit mulla on vaan huono päivä. Joo se se on. Täytyy mennä kai venytteleen turbodieselillä tonne kehä 3:lle että helpottais...
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllä se taitaa ainut järkevä hetkellinen tehonlisäys olla toi "throttle-in-a-bottle" eli ilokaasut.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Jos välttämättä haluatte niin ton systeemin saa kyllä toimimaan, väitän. Jos ja kun siihen puhaltimen eteen hihnalle asennetaan tommonen teollisuus versio lamelli kytkimestä joka toimii hydraulisesti eli öljyn paineella ja auton tehostajan pumpusta siihen järjestelmä paine, kytkentä mankun kautta jolloin puhallin lähtee moottorin käydessä päälle kun painat nappia, jne.

    Toi lamelli kytkin on tarkoitettu juuri noihin pyörivien massojen kytkentään ja tekeen sen tasaisesti kuomaa lisäämällä ne lisäksi kestää hirveitä vääntömomentteja eli toimii kuin automaatti, siinä edessä kun saa öljyn paineet, eri asia on jotta mistä löydät sopivan kokoisen, mutta periaatteessa...

    Sitten se jotta roots ahtimen läpi ei saa ilmaa jollei se pyöri, kierretää sillä että sinne tehdään vaihtoehtoinen tuloväylä vaikka ahtimen alle imusarjan liitoskohtaan
    ja toiminta jollain läppäsysteelillä, tiivistys voi olla ogelma, mutta siihenkin auttaa ahtimen tuotama paine eli paine tiivistää ja imu avaa tyyliin. Selväähän on jotta ruisku sinne suoraan imukanaviin ja sähkönen kone säätö kaikkinensa jotta tajuaa mitä tapahtuu ja toimii.

    Olishan se kiva, jos sitten samalla muuttais miller eli viisitahti versioksi, suurentaa sylintereiden täyttö astetta, vähemmän bensaa ja enemmän tehoa, nappia painamalla tupla tehot ja kulutus ... :grin:
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

    Eikö roots-ahdin pyöri ihan moottorin tuottamalla imulla vaikka remmi oliskin irti?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Roots pyörii ilman remmiäkin, kaverit ajeli autolla kun remmi oli lentänyt pois eikä uutta saanut ihan heti.

    Ilokaasut on jo tosiaan keksitty hetkelliseen tehonlisään.

    Turbokoneesta oli jotain juttua, se ei anna ahtopainetta alakierroksilla tai sitten se tiputtaa liian paljon tehoa yläkierroksilta. Käyttöautoissa yläalue on reilusti kuristettu, jotta alakierroksia on saatu paremmiksi, eikä voimaa silti ole alle 1800rpm (bensa) ja alle 1500rpm (diesel). Turbot kehittyvät ja käyttöalueet laajenevat, mutta perusongelmasta ei kokonaan päästä eroon.

    Turbo ottaa käyttövoimansa kaasun paineesta, virtausnopeudesta, paineaallosta sekä lämmöstä. Näitä kaikkia on suht helppo saada sinne pakosarjaan rikastamalla seosta ja myöhästämällä kipinää. Mikäli tämä ei riitä voi sinne pakosarjaan syöttää ilmaa ja polttoainetta ulkoisesti. Tällöin ahdin saa aivan varmasti kyytiä ja ahtopainetta löytyy.
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    toi on kyllä toisinpäin toi bensa ja diesel. joka helvetin turpotirsseli on alkanut olemaan tehoalueella vasta 2000-2500 kiekoilla. keskustassa ajaminen on jatkuvaa kepittämistä ja maantiellä ylämäkeen joudut pistään pienempää ettei vauhti tipu, siis jos kone ei oo tehoalueella.
    Bensavehkeet on vastannu aina samantien kaasuun, turbopotkuu ei juurikaan tunnu ja tehoa löytyy. kone on lähes aina jollain muotoa tehoalueella ja siitä syystä vastaa paremmin kaasuun ja voimaa on aina tarjolla.

    kyllä ne osaa paremmin tehdä turbottuja bensakoneita kuin turbodieseleitä.

    ja kokemuksia on sitten enemmän kuin yks tai kaks tai viis. autoliikkeissä on koeajeltu millon mitäkin autoa.
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Turbon potku ei oo mun mielestä mikään negatiivinen juttu :smile:
     
  9. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ei mutta se on ärsyttävä sillon jos kone ei väännä ennen sitä yhtään mihkään :smile: mukavaltahan se tuntuu mutta hyvä ois päästä ilman paineitakin johonkin..
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Karva kirjoitti:
    Mikä tää sun miller-versios oikein on, miten se suurentaa täytösastetta ja vähentää bensankulutusta? Se mitä mä olen kuullut Ralph Millerin aikaansaannoksista on se että dieselmoottorin imutahti on paljon lyhyempi kuin pakotahti (imuventtiili menee kiinni ennen alakuolokohtaa). Vaatii kovat ahtopaineet, mutta pitää palamislämpötilan alhaisempana ja täten saadaan aikaan pienemmät NOx-päästöt samalla hyötysuhteella. Toisaalta ei toimi ollenkaan pienillä ahtopaineilla, savua lykkää.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entäs jos laittaisi agrigatin takakonttiin ja se työntäisi virtaa isolle sähkömoottorille joka ahtaisi ilmaa. Luulisi ainakin virran riittävän.
     
  12. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    diin...

    tuota jos blowerin laittas ja sen hiihnapyörään patentois keskipakos kykimen niin eikös tuo ole kaikein viisain jos bloweri pyörii vapaasti mutta miten sitten bensan kulutus tuossta huolimatta eli kun tuo ilma menee blowerin läpi niin miten on tuon seos suhteen käyvän
     
  13. Mr E

    Mr E 1st gear

    Varsinaiset asiantuntiat iski taas se Miller moottori perustuu aivan oikein viiteen tahtiin joista kahdessa sylinteriä täytetään ja aivan oikein siinä pakoventtiili menee aiemmin kiinni aivan kuten Nimetön asian ilmaisi mutta kuten Karva kirjotti saavutetaan miller moottorin viisi tahtisella käymisellä parempi hyötysuhde ja täyttöaste kun palamattoman seoksen sekaan laitetaan toisessa täyttö tahdissa uutta, se ei suinkaan vaadi mitään ylimääräisiä ja kovia ahtopaineita ei edes diesel versiona vaan mm, Mitsubishi on kokeillut ja jonkin verran myynyt ko, moottorilla varustettuja autoja Japanin markkinoille, lähinnä koe mielessä. Moottorin kehitys ei kuitenkaan koskaan ole saanut varsinaisesti tulta alle koska muut kuten laihaseos tehniikat ovat ajaneet sen edelle, vaan on jäänyt jonkimmoiseksi väli portaan kokeiluksi aivan kuten Wankel yms, ilmeiseti Karvan ajatuksena oli käyttää mottooria laihaseoksella kun keskusteluissa ollut ahdin pysäytetään, ja muuten normaalisti sen pyöriessä, tästä ei ole mitään hyötyä, vaan mielestäni ahdin tulee pysäyttää kokonaan ja tehdä imuilmalle vaihtoehtoinen kanava.
     
  14. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Comprex ahdin on ollut henkilöautossa, kyllä uskokaa pois vain, Mazda 626 2.0D on ollut Comprex ahdettuna, moottori oli sitkeä mutta ei pärjännyt vastaavan kokoisille Turbo ahdetuille dieseleille tehossa eikä väännössä.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

  16. KHN

    KHN 1st gear

    Tää Miller-keskustelu menee kyllä ohi otsikosta, mutta jatketaan nyt kun kerran aikaisemmatkin kirjoittajatkin on kirjoittaneet otsikon ulkopuolelta...

    Mun mielestä Miller-moottori on ihan nelitahtinen vai nimittävätkö muut sitä imuventtiilin sulkeutumisen jälkeistä lyhyttä paisuntaa omaksi tahdiksi. Katsokaa http://www.hut.fi/Yksikot/Moottori/opet ... ns_all.pdf ja siellä sivu 7. Miller ei liity mitenkään edellisen työtahdin pakokaasujen jättämiseen palotilaan, vaan palotila voidaan myös huuhdella tyhjäksi edellisen työtahdin kaasuista. Miller-moottorit ovat todellakin tämän päivän ja tulevaisuuden tuotteita isoissa meri- ja voimalaitosmoottoreissa sekä otto- että diesel-prosesseilla. Niinkuin edellä on kirjoitettu vaatii vaan turboahtimelta korkeammat painesuhteet ja hyvät hyötysuhteet verrattuna normaaleilla venttiiliajoituksilla varustettuihin moottoreihin.

    Nimimerkillä "Turboahdan Miller-moottoreita työkseni"
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä olen aina ajatellut, että Mad Maxissa virtakytkin ohjaa magneettikytkintä. Ts remmipyörä pyörii tyhjää, kunnes magneetti vetää kitkapinnat yhteen. Kun lisää miettii, niin järkevintä ehkä olisi, että tässä tilanteessa pinnat hirttäytyisivät vaikka hampailla toisiinsa ja pysyisivät kiinni, vaikka virtakytkin irrotettaisiin, siihen asti, että kaasupolkimesta lasketaan irti.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisko aika hyvä jos pyörittäis mekaanista-ahdinta konehuoneessa olevalla esim. 50hp veneenmoottorilla. Ahtimessa tietysti ilmamäärämittari ja ruisku. Näin ei aiheutuisi koneelle lämpökuormaa ahtimen pyörittämisestä ja ylikierrokset voisi estää tietokone katkaisemalla kipinän saannin/sammuttaa veneenmoottorin. Veneenmoottorin kierroksien ohjaus sovitetaan tietysti samaan kaasupolkimeen.
    Ja jos tehoa ei tulisi tarpeeksi, niin voisi vielä siihen ahtimen tyveen porata ilokaasusuuttimet 8kpl+ lisäruiskusuuttimia 8kpl, joiden bensapumppua pyörittää taas se veneenmoottori, että paine riittää :smile:

    Käytännössä sitten jalka lattiaan ja kun ahtopaine ylittää välittömästi(veneenmoottorin voimasta) 2baria, niin napista lisäruiskut ja ilokaasut auki, niin alkaa olee täytökset kohallaan kaiken kaman sulloessa sylintereihin 2 barin paineella.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    pienempi energia ei voi synnyttää suurempaa.muuten meillä olis ikiliikkuja.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hohhoijaa...

    Jos nämä ratkaisut olisivat toimivia, uskon vankasti, että autotehtaat olisivat aivan varmasti keksineet ne ja ottaneet ne käyttöön omissa ratkaisuissaan. Maailman autoteollisuus käyttää miljardeja euroja vuosittain tuotekehitykseen lisätäkseen polttomoottorin hyötysuhdetta. En siis suoraan sanottuna usko, että suomalainen autonrakentaja keksisi illan hämärinä hetkinä pohdiskellessaan jotain parempaa. Voiko joku rehellisesti sanoa, että kymmenet tuhannet oikeat autoinsinöörit ovat jotenkin tyhmempiä kuin keskiverto OD-lukija? Voitteko todella uskoa tähän? Jos voitte, niin käykää vierailulla vaikka Mersun tuotekehitysjohtajan luona, ehkä häneltä löytyisi teille töitä. Tai ehkä olisi viisaampaa ottaa ensin käteen joku polttomoottoritekniikan perusoppikirja ja lukea sieltä pikkuisen perusteita.

    Sorry boys, mutta voisitteko lopettaa tämän mitään tuottamattoman höpinän? Keskittykää johonkin lisäarvoa tuottavaan, vaikka vertailemaan karvanoppien ominaisuuksia :wink:
     

Kerro tästä muillekin!