Mekaaninen ahdin pyörimään sähköllä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja triniemi, 21.5.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oisko tää nimettömänä älykkönä esiintyminen hyvä lopettaa näiltä sivuilta...voi v ja p mitä provokaattoreita täällä liikkuu.
     
  2. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Onhan se parempi ottaa kampiakselilta veto ahtimeen ,kuin sähkömoottorilta.
    Laturi-sähkömoottorissa on hyötysuhde luokkaa 0,8 ja semmonen painaakin jotain.
     
  3. tapio

    tapio Gearhead

    Jep, mitä enemmän on energianmuunnoksia välissä, sitä pienemmäksi jää ahtimen käyttövoima. Eli vanhassa vara parempi, joko kampiakselilta käyttövoima ahtimeen (pienentää kampiakselivääntöä) tai sitten pakokaasujen hukkaenergia talteen (parempi vaihtoehto kokonaishyötysuhteen kannalta).
     
  4. caballista

    caballista 1st gear

    Autotehtaille on valmistuskustannukset tärkeämpää kuin kotirakentajalle. Jos asiakas on valmis maksamaan jostakin lisäominaisuudesta tehdashintaa 200e ja osa maksaa 300e niin sitä ei kannata laittaa autoon kiinni. Nimettömän kannattaisi lukea teollisuustaloutta hieman lisää.

    Itse en ole töissä autotehtaalla mutta tiedän, että palstalla on moottorisuunnittelijoita kirjoittamassa. Uudet tekniikat tulevat ihmisten päästä, se on yksi suunnittelija kuka keksii uuden tekniikan (ja joukko joka jatko kehittää sitä). Kehitys tulee ennakkoluulottomasta kehityksestä, aina on luultu tekniikan olevan jo kehityksen päässä. Kunnes on tullut uusi kehitysaskel. Nimettömän kannattaisi lukea hieman tekniikan historiaa.

    Koulutuksesta: Caballista ottaa huhtikuussa konetekniikan DI:n paperit koulusta ulos.
     
  5. tomimk

    tomimk 1st gear

    Teknisillä ratkaisuilla ja niiden ominaisuuksilla on hämmästyttävän vähän merkitystä massateollisuudessa. Sitä ohjaava markkinavoimat ja massateollisuuden jo tehdyt mittavat investoinnit käytössä olevaan tekniikkaan vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen.

    Sama pätee tietotekniikassa ja mm käyttöjärjestelmissä. 100 kärpästä ei voi olla väärässä, Paska ON hyvää!

    Vai miksi kuvittelette ettei saasteeton ja turvallinen fuusioenergia ole saanut isoja energiajättiyhtiöitä (kallista öljyä myyviä) kiinnostumaan? Ettei vain katteet pääsisi pienentymään? Tekniikka ei ole ollut este ainakaan 10 vuoteen.
     
  6. GTO

    GTO 1st gear

    asiiaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: GTO 2004-03-14 00:30 ]</font>
     
  7. molopaa

    molopaa 1st gear

    Ei fuusio tekniika ole vielä käytettävissä energian tuottamiseen. Liikaa teknisiä ongelmia. Ensimmäinen "oikea" reaktori ilmeiseti rakennetaan tässä jonkun vuoden päästä testitarkoituksiin. Oli juttua TM:ssä joskus.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos väität että tekniikka on valmista energian tuotantoon, et tiedä aiheesta juuri mitään.

    Jos plasmaa ei saada pysymään kasassa kuin murto-osasekunteja, niin ...
     
  9. tapio

    tapio Gearhead

    Jep. Ei fuusioenergia ole valmista vielä pariin vuosikymmeneen, siihen saakka täytyy tulla toimeen näillä vehkeillä, mitä nyt on käytössä.
     
  10. molopaa

    molopaa 1st gear

    Jos energiayhtiöt olisivat panostaneet enemmän rahaa tutkimuksiin, niin voisi fuusio hyvinkin olla valmis energian tuotantoon tänä päivänä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asiasta kymmenenteen, Olen tässä parin viime vuoden aikana suunnitellut portaattoman vaihteiston ja polttomoottorin ja suihkumoottorin risteytyksen joka istuisi auton nokalle. Mutta, ei täällä tuppukylässä voi tuollaista toteuttaa ja kenellekään ei uskalla puhua kun sitä vaan nauretaan. Kyllähän te tiedätte, kylähullun leima tulis.
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No sekin vielä!
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lisää hulluja ajatuksia:

    Lisää hulluja ajatuksia:

    aikaisemmin topiikissa oli puhetta hapella ahtamisesta. Mitäs jos moottoriin otettavan ilman hapen määrä saataisiin nostettua 21 til-% vain -> n.25 til-% eli vain pikkasen (tuplasti :D) enemmän kuin normi ilmassa tai vielä sitäkin vähemmän. Vieläkö possahtaa mylly? Entä onko olemassa muita palamista rauhoittavia kaasuja kuin typpi joita voitaisiin käyttää ?

    Samoin mites jos tehdäänkin niin että ilmastoinnin kompuralta saatavalla jerkulla jäähdytettävä ilma syötetäänkin suoraan kuumalla kelillä imuilmana koneeseen. Vielä parempana topiikkiin sopivana ensin säilötään johonkin tilaan odottamaan ns. tarvetta sille esim varttimailia ajatellen. :D

    t.MadMax
     
  14. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    vähän tuonkaltainen systeemi on jossain Ford Lightningissa...

     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    mut voisko tehoa saada yksinkertaisesrti lisään sekottamalla bensan sekaan nitrometaania mikä olisi sopiva seos suhde?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jes

    Minä olenkin keksinyt ikiliikkujan !
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    ilmeiseen tästä hapella ahtamisesta ei ole kenelläkään sitten enempää tietoutta.. mutta hauska tietää että toi ilmastointiahtaminen toimii..

    t.Madmax
     
  18. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    On tuosta puhtaan hapen käytöstä netissä juttua, on vaan riskaabelia että ei ole kovin yleistä. Myös tuollaisia ilman happipitoisuuden rikastimia on jo olemassa, lisäävät ilmeisesti useita prosentteja ilman happipitoisuutta, ellei enemmänkin.. vaikutti olevan jonkinlainen ns. filtteri ratkaisu.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

  20. ARm

    ARm 1st gear

    No mutta onhan niitä veneenki moottoreita 250 heppasina... et miksei sellastaki löytyis.. (sais kyl laittaa taka konttii sen mötikän ja otta takaa penkit pois ) :D
     

Kerro tästä muillekin!