MEL (käyttäjät/harrastajat/virittäjät)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Velh0, 9.12.2020.

  1. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Ei löytynyt kyseisestä moottorista topikkia niin aloitetan tähän!
    Etsinnässä MEL moottori harrastajia, rakentajia ja tietäjiä.
    Itse olen alkamassa rakentaa -65 430 MEL moottoria ja tähän olisi tarvetta osille mistä näitä kannattaa alkaa etsimään pääasiassa viripalikkaa.
    Käykö jostain muusta kyseiseen mottiin osat? Mitkä laatikot sopivat jatkeeksi?
    Stroukki sarjaa?
    Kannet?
    Yms...
    Kaikki nippeli tieto on tervetullutta opitaan uutta
    Niin ja yleistä keskustelua ko. Moottoreista miinuksia plussia risuja ja ruusuja
     
  2. Pelkäänpä, että virityksen osalta ketjusta voi tulla aika hiljainen..Amerikassa muutamat hörhöt on noita viritellyt, mutta Suomessa tuskin kukaan? Löydät ehkä jotain tuolta:

    http://www.ford-mel-engine.com/index.php
     
    Velh0 tykkää tästä.
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Olen aloittelemassa -59 43o MEL moottorin ja laatikon kunnostusta. Yritän juuri selvittää, että se on MEL 430 eikä 383. Jemmassa on myös -61 430 MEL. Teen kylläkin ihan standardi konetta -60 Lincolniin. Ei ole moinen raskas möykky mikää yleisin virikone. Näyttää noista joku tekevän, mutta ihanan kallista. Ei taida käydä Fordin FE perheen osat mihinkään MEL koneeseen.

    Standardi laatikon keskenään vaihtokelpoisuus raja taisi mennä -60/-61. Olikohan niin, että FE;n laatikon pulttijako passaa jompaan kumpaan.
     
    Velh0 tykkää tästä.
  4. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Juu huomattu on ettei ole mikään yleisin mosa virittämiseen
     
  5. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Itellä on joo työnalle tulossa toi -65 430 ja tähän löytyy perään cruise-o matic saas nähä mitä saadaan aikaseks ja tää paketti pitäis istuttaa -32 chevyn rodiin
    Olisihan ton motin voinut valita toisinkin mutta kun halvalla sai ja pitäähän elämässä haastetta olla
     
    puna niska tykkää tästä.
  6. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Onhan tuo MEL omalaatuista ja erillaista, kun 99.9% tapauksissa käytetty Cheyn kone jossain muodossa. Varmaan raskas möykky 32 Chevyyn. Et ainakaan mene helpoimman kautta, mutta lopputulos tuleman, jotain massoista poikkeavaa.
     
  7. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Juuri sitä massasta poikkeavuutta haetaan tähän autoon, paperit olisi antaneet laittaa peräti 454 motin mutta ei sattunut sellasta halvalla löytymään. Jonkun näköistä muutosta joutuu keulaan tekemään kun ei ole koskaan ollut isolohkoa kiinni mutta kun menee turvallisuus edellä ja järki päässä niin kyllä se siitä
     
  8. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Onks sulla muuten mitään osa tarvetta itellä kun löytyis pakosarjat, imusarja+kaasari ja ja olikohan jotain muuta mitä jää yli no kannet jää jos tälläseen vaan alumiiniset löytyy
     
  9. Ihan noin vinkkinä, että ei ehkä kannata hävittää kaikkia vanhoja osia ensimmäisenä. Tuohon ei ole osia joka nurkalla, vielä vähemmän viriosia.

    Ton virittäminen on jotain tämmöistä, kuten tuossa aiemmasa linkkaamassani proggiksessa. Eli kansien porttaus:

    Heads for stage 2
    Bake blast and mag for cracks
    Seats and guides as needed only
    High performance valve job (5 angle)
    Bowl blend and short turn porting
    Machine for positive locking valve seals
    Oversized stainless valves
    Install springs appropriate for what cam we are using in this case our own custom stage 2 hydraulic roller
    Chrome moly retainers and new locks
    Intake baked blasted and magnafluxed for cracks.


    Ja sitten peltisarjat ja nokka-akseli. Niitä virinokkia on tuolla Barnettin pajalla 700 taalan hintaan. Halvempaa lienee hioa vanhaan asteita Suomessa, mutta se vaatiikin sitten osaamista suunnittella toimiva nokka.
     
  10. Velh0

    Velh0 2nd gear

    Juu ei olla hävittämässä muulloinkun et saadaan jotain hommattua tilalle tilanteet elää
     
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Tuohan on oikeaa virittämistä eikä bolt.onia

    Historic moottorin teko on hieman samanlaista,nokka akseli on periaatteessa ainut vaihdettava osa ja silti 289 antaa yli 400hp.
     
    Velh0 tykkää tästä.
  12. hmy

    hmy 1st gear

  13. Velh0

    Velh0 2nd gear

  14. Hiukan tämä matematiikka jäi mietittymään. Eikös näissä ollut alunperin Stovebolt Six?
     
  15. Tästä projektista voisi ehkä löytää pari vastausta:

    SPECS: 436 CI
    Block: 1961 430 MEL from a Lincoln Continental... Found in a junk yard
    Bore: 4.3 with +.030 bore
    Pistons: Ross flatop forged which I then had cut back to provide 7.0:1 compression. Got them off of e-bay
    Heads: Stock accept they have been flycut to use FE springs & retainers.
    Valves : 2.1 Int and 1.95 exh.
    Valve springs: Lunati FE. Got them of of e-bay
    Valve spring retainers & Keepers: NOS Isky FE. Got them off of e-bay

    Cam: NOS Isky 5Cycle roller (505 lift, 324 duration( Got it from Vintakes on the HAMB)
    Roller Lifters: Crower FE. Got them new from Crower
    Pushrods: Crower BBC. Got them new from Crower

    Rockers: Old Isky adjustable 1.5. Got them through a HAMB'r from a dead Lincoln racer in Tulsa.
    Flywheel: Old Scheiffer aluminum FE. Got it from BlownOlds on the HAMB.
    Clutch, Disc & TO Bearing: FE 427 heavu duty 11" inch clutch & plate. Got it off e-bay
    Bellhousing/Scattershield: Old FE. Got it off e-bay. Modified it to fit MEL
    Magneto: Joe Hunt Vertex. Got it off e-bay
    Mageneto Drive: Home made
    Injectors: Hilborn 4 port w 175M (nitro pump). Got them from a HAMB'r
    Blower: GMC 6-71 rebuilt. Got if off e-bay
    Blower Manifold: Weiand LME6-71. Got it off e-bay
    Blower drive: Old Isky pulleys. BDS Idler. Gilmer belt. The rest is home made
    Much much mcuh more,,,,later.
    Costs: If ya gotta ask, you can't afford it...LOL...and neither can I. So far, not countin about $3,000 woth of machine work I got free from a bud, I have around $8,000 in the engine
     
  16. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tää puhallin ruiskulla on varmaan monelle vaihtoehto nr 1.
    Jos puhaltaa maltillisesti tarviiko hirveesti muuta ympärille?

    Hankin tallin täytteeksi yhden jossa aivan alkupään 352fe.
    Siitähän on tullut tavattua kirjoituksia jonkin verran ja tarinat kertoivat tuotantolinjan kyseiselle 430 mellille hiljentyneet puoleksi päiväksi kyseisen moottorin koe asennuksesta minunkin odottavaan.
     
  17. Toimisikohan tuossa joku FE:n nokkien arvot? Tämä siis on vain puhdas arvaus.
     
  18. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Fe hen löytyy ainakin erilaisia nokka profiileja ihan rokiltakin.
    Jos puristus on jo alkujaan yli 10 niin eikös se ole hyvä lähtökohta muutoksiin.
    Nämä Fordit ovat mielestäni vääntö moottoreita alkujaan.
    Fordilla on oma tehtaan ylläpitämä palvelu minkä postitus listalle voi liittyä.
    Sieltä saa paljon teknisiä vinkkejä.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos puristusta on kympin nurkuilla oikeesti ja kannet jotain virtaa niin eiköhän siihen saa jonkun nokan teettettyä olemassaolevia "profiileja" käyttäen?
    Oikeestaan niiden kansien tiedoilla(virtaukset ja millä nostolla, kanavaikkuna ja tilavuus etc.) varmaan eniten merkitystä kun sitä nokkaa funtsii, ja tietysti muilla sitä tukevilla osilla, että onko minkälaista imaria ja pakosarjaa tulossa?
     

Kerro tästä muillekin!