Mercruiser 350 optimointi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 3.4.2020.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Veneessä 350 Mercruiser , performer imarilla sekä 670cfm Holley.
    Jos mahdollista niin polttoaine kulutusta koitetaan hieman tiputtaa.
    Ja kierrosaluetta parantaa.
    Nyt kulutus 1litra/km matkavauhdilla.
    Plaanissa pysyy juuri 3000rpm ja optimi kierrosalue tuntuisi olevan n.3400rpm matkavauhdilla.
    Tällöin vauhtia n.30 solmua ja kone ei tunnu käyvän raskaasti.
    Huippu nopeus 37solmua ja kierrokset jäävät tällöin 4000rpm.
    Maksimi kierrosalue koneelle pitäisi olla 4400-4600rpm,tänne ei jaksa kiertää.
    Potkurin vaihto/muutokset kierrosalueeseen tiedossa ja kokeiltu on mut tuntuis et nykyinen 4lapainen rosteri olis paras.
    Kaasuttimeksi riittäisi vaikka 600cfm, mut saisiko tuosta 670cfm:stä suuttimia pienentämällä sopivamman?
    Pykälää pienemmät pääsuuttimet vai miten?
    Sytkä pitää tarkistaa, aikaisempi sytytys käytännössä lisää voimaa/vähentää kulutusta? Jos inan uskaltais aikaistaa.
    Muita ideoita?
    Isolohkoa ei nyt tähän hätään vaihdeta.
     
    Muokattu: 3.4.2020
  2. Käykö se sitten rikkaalla? Onko se mutu - vai onko siinä ollut kiinni laajakaistalambda?
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Missä veneessä tuo kattila on?
    Kyllähän tuo raakisti liian vähän kiertää. 4400-4800 olisi väli johon päästävä.
    Ei tosiaan kannata ihan hatusta vetämällä alkaa suuttimia vaihtelemaan.
    Katsot ensin missä sytkä on ja siitä sitten eteenpäin. Aikaistaminen vaan laskee max kierroksia.
     
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Kulutus on mitattu moneen kertaan viimekesänä, laajakaistaa ei ole.
    Kone on 7.5m jenkkiveneessä jonka psino n.2300kg
    Isolohko tuossa varmaan olis se oikea, mut ei nyt tosiaan viitti alkaa vaihteleman.
    Sytkän katoin keväällä joihinkin ohjearvoihin, pitää kattoa nyt uusiksi se.
    Pikkupätkä viimekesältä:
     
    Muokattu: 3.4.2020
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Laitoimme kerran 24 ft Baylineriin kulutusmittarin, ja 351 Fordin kulutus oli täysillä 80 l/h, ja uskoisin, että samalla vauhdilla kulutus pysyisi samassa isolohkolla, eli joskus vain temput ei toimi.
     
  6. DslCat

    DslCat Gearhead

    Kasimukiselta kuullostaa vaikka 4.3 on?
    Kulutus 1.852/mpk @30nm, ei tuo nyt pahalta vaikuta. Helpolla saa kulutusta optimemmaksi kun jaksaa kelin mukaan powertrimmillä hakea gps-nopeuteen +1-2nm.. vaatii jatkuvaa puuttumista kun aina ei tuule samalta puolen, aallon suuntakin vaikuttaa paljon.

    Aikakin omassa 180:ssä pwrtr+trimmi-levyjen sopivalla säädöllä cabincruiserissa keulan alastrimmaamisella kuorma ja kelin kanssa saa paremman kulun (nopeus nousee, rpm sama) vaikka sanotaan, että vesilinjaa pitäisi lyhentää. Ei kulje nokkapystyssä parhaiten, saati mukavasti..

    Aika harva sisäperäveneellä ajava tekee matkaa max kiekoilla. Sieltä sopivan metelin/värinän maastosta se taloudellisinkin löytyy, just tuos 3k huitteilta - potkurivalinnoilla se tehdään toimivaksi. Huipuista lähtee ja kiekoista kanssa, jos pitoa on..

    7-8m vene plaanissa >10m/s tuulen iltapäiväaallokossa on merellä lyhyt, että mukavuus säilyy. Kunnon syvällä V:llä paremmin, mutta sitten menovesikin kelpaa..
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Perkele tuli joku ajatusvirhe, kone siis 350 eikä 260...
    Tässä Crisun 245limitedissä on syvä v.
     
  8. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Tarkista kokonaisennakko. Jos sulla on thunderbolt sytty niin siinä boksissa lukee paljon se tarjoaa lisäennakkoa perusennakon päälle.esim jos joku on laittanu v6 boksin niin se ei esim anna kuin 14ast. 8 asteen perusennakolla ei oikee hyvä. Siinä 3500rpm kun on 30-35astetta niin se on siinä alueella missä tehdas on 350 260hv mercruiserin halunnu olevan. Viimeisen vuoden sisään dynottany pari bbc venemottia jotka tullu ns. ajosta ja molemmista n. 40hv ollu "hukassa".
     
  9. camaro69

    camaro69 1st gear

    Oliko ne bbc 40 heppaa sytkäpuolelta kateissa ?
     
  10. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Toisessa oli sytty jäljessä ja toisio älyttömän rikkaalla. Toinen taas kokonaisuudessaan säädetty niin laihalle että tuho ollut lähellä. Nämä ihan vaan esimerkkinä ajosta tulleena korvakuulolta säädetyistä joissa ns "kaikki hyvin".
     
  11. janihei

    janihei Gearhead

  12. marko84

    marko84 2nd gear

    Tänään koitin kattella, boxissa lukee mielestäno vain thunderbolt iv, pitäiskö olla joku tarra jossa ennakot?
    Edit: v-22 merkintä löyty eli v8 on.
    Osaako paja sanoa mikä on ennakko tyhjäkäynnillä ja mitkä kierrokset tyhjäkäynnillä kuuluu olla? Ilmeisesti vaihde vapaalla?
     
    Muokattu: 5.4.2020
  13. DslCat

    DslCat Gearhead

  14. janihei

    janihei Gearhead

    Ko boksi antaa perusennakon lisäksi 22 astetta ennakkoa. Katso lampulla mikä on ennakko tyhjäkäynnillä. Eli 22astetta + mitattu ennakko tyhjäkäynnillä = kokonaisennakko. 8-10 astetta on näissä aika optimi ennakko tyhjäkäynnillä.
     
  15. janihei

    janihei Gearhead

Kerro tästä muillekin!