Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Tänään kävin katsomassa puristusvikaista konetta, vene kone joka käyny joskus pohjassa mut käytelty sen jälkeen 3 vuotta sitten. Tullut nykyiselle omistajalle vskuutusyhtiön kautta ja hän konetta käyttänyt mut käynyt huonosti, puristuksia kateissa ainakin 1 pytyssä, purettu vähän ja jäänyt siihen.

    Lohko 19068286 kyljessä "hi perf" vm ilmeisesti 88-91.
    Kannet "hi perf" merkinnällä 14096188.
    Imusarja 6269318.
    Rochesterin quadtajet kaasutin.
    Imusarja ollut irti ja venttiilien päällä vettä, ehkä myös koneen sisällä, ollut hiukan huono suoja päällä.
    Onko speksien mukaan sellanen kone johon kannattaa tehdä luultavasti täysremppa?

    [​IMG]
     
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    On, ja jos et itse tähän lähde niin laita viestiä mistä tuon löytää. Oletettavasti on halpa.
     
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Katotaan jääkö käteen, ilmeisesti 360-370hp? Vuosimalli on 89-91 ja venemoottori niin sisustan kunnosta ei tiedä mitään vaikka pitäis olla ajettu makeassa vedessä..
     
    Concarne tykkää tästä.
  4. valtope

    valtope Gearhead

    Unohda, tee se 383, se riittää sulle kyllä..
     
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Näiden kahden välillä vaikee päättää, molemmat vielä vaihtoehtoina:D
     
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onhan siinä riskinsä, voi olla potentiaalinen projekti tai venekäyttöön lähinnä ankkuri, mutta on se kuitenkin nelipulttinen Chevyn isolohko. On sillä hintapyynnölläkin tietysti merkityksensä.
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Noniin. Tänään tuli tehtyä kaupat kyseisestä moottorista ja oli siinä ympärillä vene sekä bravo vetarikin, mut tekniikka siirtyy toiseen veneeseen aikanaan.
    Ennen kauppoja nykäsin toisen kannen irti ja vettähän siellä oli desin verran 2pytyssä. Ruostetta tietty ja jotain hapettumaa. 1500 paperilla wd40 hiuka hioin ja kevyesti hoonilla mut kyl siihe oli vaurio jo tullut. Eli poraus ylikokoon ja mäntäsetti.
    Muuten lohko näytti hyvältä sekä kannet. Harmi vaan kun ex omistaja ehtinyt parivuotta sit alottaa purun ja osia pitkin venettä...Rockautosta varmaan kannattanee männät, tiivisteet, laakerit yms tilailla, vai missä nykyään edullisemmat hinnat?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.9.2023
  8. Noi kannet on LS-6 -tyyppiset:

    rectangle port, open chamber, 454 service replacement, also used on later Mark IV LS-6, LS-7 and 454 HO crate motors, 116cc chambers

    Niinpä se vaatii ne LS-6 tyyppiset pattipäämännät, mitkä kuvan perusteella siellä onkin. Mitkä sitten niistä on hyvät, niin foorumin BBC -miehet osaa neuvoa siinä.
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Muutenkin kiinnostais tietää et oliko tämä nyt 330hp kone vai mitä noilla kansilla/imarilla pitäisi olla? Nokasta ei nyt vielä tietoa, mut joku veneen nokka siellä luultavasti on.
     
  10. camaro69

    camaro69 1st gear

    Ei ole tolla mäntä ja kansi yhdistelmällä ainakaan 330 hp kone. Luulen että tosta saa suht helpolla + 400hp
     
  11. Arvaus:

    here is a little cam info that's well know old school stuff in the 330hp I think its 1991 and back motors that have the older technology .
    The flat lifter 7.4/330 horsepower camshaft is an old design camshaft from the 60's with 213/217 duration .460/.480 lift 114 LSA.
    The 454/502 Magnum flat lifter camshaft has 224/224 duration .510/.510 lift 115.5 LSA
     
  12. camaro69

    camaro69 1st gear

    Mitkä sulla on tavoitteet esim. nopeuden suhteen tällä projektilla koska jokainen solmu vaatii n.15hp tehoa eli tolla kaavalla ku laskee ni ei mee paljo metsään, tottakai lisääntynyt vääntö auttaa myös !
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Vanhalla pikkulohkolla meni se 38-40s niin lähemmäs 50s olis ok n.400hv olis riittävä. Ajatuksena kunnostaa nykyinen ja tehdä samalla pientä muutosta jos helpolla tehtävissä.
    Lohkon kunto tossa isoin kysymys.
    Kone vielä veneessä, nyppäsin öljytikun putken irti ja reiästä alko tulee nestettä, imasin tyhjäks ni ekana tuli 10l sadevettä, sit alko tulee jotai öljyn tapaista...
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Jos en nyt ihan väärin tulkitse/näe,niin reiässä näyttäs olevan LS-6 mäntä.
    Staattista puristusta on sit noilla Open Chamber kansilla 10.25:1 paikkeilla.
    Jos nokka,imusarja,kaasari ja pakosarjat ovat edes samalla hehtaarilla niin voiman tuotto on väkisinkin 500hp.
    Tähän ei varmaan kannata tuijottaa kun venemotista kysymys,mutta noin niinkuin huomiona tästä yhdistelmästä.

    Sit vähän ikävämpään tuttuun asiaan eli halkinaisiin kansiin.
    Ostin noita aivan samoja kansia 4kpl.jotka olivat olleet venekäytössä.2 kpl niistä oli halki muistaakseni seetipinnoista.
    Eli ennenkuin teet mitään osatilauksia niin tsekkaa kannet.
     
    Concarne tykkää tästä.
  15. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Tuolla vesimäärällä on kampiakselikin uinut jo hyvän aikaa voi olla korroosio iskenyt hyvin, tarkoitan nyt että kannattaa kyllä se alakertakin purkaa ja katsoa missä kunnossa on ennen kuin tekee laakeri tilausta.
     
  16. marko84

    marko84 2nd gear

    Joo eka turkitaan kaikki.
     
  17. ...eikä välttämättä ole pöllömpi idea upottaa lohko melassiin tai johonkin ruosteen poistamiseksi.
     
    Concarne tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nyt on aukko sivistyksessä, mitä on melassi? Tuskin tarkoitetaan sitä sokeriruokosiirappia.

    Edit: No hemmetti, sitähän se kuitenkin on. Hapoilla olen kyllä putsannut mutta tästä en ollut kuullutkaan että siirappia voi noin käyttää. Täytyy testata.
     
    Muokattu: 10.9.2023
  19. Tossa sleepercoolerin melassikylvystä kuvia:

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/54-windsor.310235/page-17#post-3857628
     
    Concarne tykkää tästä.
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    Positiivinen yllätys kun alakerran avasi, pintaruostetta lähinnä. Kaulat tietty vielä arvoitus.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!