MGB:n nopeusmittari näyttää vain 30 km/h

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja aarteinen, 25.4.2010.

  1. aarteinen

    aarteinen 3rd gear

    MG vm. 65 alkaa odottaa wappuajelua, laitettiin uusi nopeusmittarin vaijerikin. Mittari vain ei näytä oikeastaan muuta kuin 30 km/h. Mitäs nyt on tapahtunut? Venpele on pari vuotta ollut ilman nopeusmittarin vaijeria - upotaanko itse mittarin sielunelämään? Ja missä siellä?
     
  2. aarteinen

    aarteinen 3rd gear

    Joo, sitä vaan tarkoitin, kun mailimittari näyttää satasen (abt. 60 mph) vauhdissa "oikein", mutta sitä alempana lähes ei mitään, niin olisiko joku itse (!) remoontoinut tuollaista Smiths-mittaria.

    Eikähän trippikään toimi ...
     
  3. JyrkiLaukaa

    JyrkiLaukaa 1st gear

    Mittarimekanismi on varmaankin pelkästään 'töhnässä'. Kunnostin itse omani, jossa oli hieman samaa vikaa. Projektini kotisivuilla taisi olla juttuakin tästä http://www.ids.fi/Midget/midget.htm

    Voin jossain vaiheessa kunnostaa mittarin muodollista korvausta vastaan, jos vielä on tarvis.
     
  4. aarteinen

    aarteinen 3rd gear

    Hyvä, että on "vara" itsekin harjoitella. Kaapeli tosiaan on ollut aikansa poikki. Tuleepahan samaan syssyyn katsottua se kierroslukumittarikin - luulen, että sitä ei ole ollenkaan viritetty negatiivisille sähköille ... Mutta siitä projektistahan taas läytyy ohjeita!
     
  5. JyrkiLaukaa

    JyrkiLaukaa 1st gear

    Kierroslukumittarin polariteetin vaihto onkin varsin työläs homma. En ymmärrä sähköistä mitään ja tilasinkin aikoinaan eBays:stä kunnostetun neg. maadoitetun version. Samalla sain uudemman mittariversion, jota voi käyttää elektronisen sytytyksen kanssa.

    Muutoksen pitäisi tapahtua jotenkin näin:

    Examine the internals of the tacho' : you will see the connections to the external spade terminal and post. These connections have to be swapped. The resistor connected to the spade terminal must be un-soldered and connected to the post immediately to its left, and the wire previously connected to this post should be connected to the spade terminal to which the resistor was originally connected. Re-assemble the tacho' and fit it back to the car ensuring that the loop is set for negative earth as described above.
     

Kerro tästä muillekin!