MIG temppuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja kustomkuuppa, 26.1.2009.

  1. Timmo

    Timmo 1st gear

    Joo tämä on katsos 80-luvun tuote, niin ei ole markkinointihenkistä myydä siihen enää osia. Parempi tili tulee, kun asiakas pakotetaan ostamaan uusi kampe. Uuden kolvin tähän saa, mutta ei Esabilta. Samalla pitää ostaa vielä muunnoskappale väliin, kun ei ole standardi kiinnityksellä.

    Sitten vielä se, että Kuopiossa Esabin valtuutettu varaosapulju/huolto on Ahlsell, joka taasen ei myy yksityisille mitään. Eli pitää ajella Iisalmi/Varkaus, jos haluaa varaosia. (No on täällä Sähköhuolto Tissari, jossa on Esabin rojua yksityisellekin, mutta jos Esabin sivuilta katsoo, niin palvelua ei saa).
     
  2. petrus

    petrus Gearhead

    Hmm, mulla on Esab LAE-315 80-luvun alusta ja siihen saa varaosana ihan mitä vaan...

    Tääkin on outoa. Myös Uudessakaupungissa Esabin huolto on Ahlsellilla, mutta ne myy yksityisille ihan normaalisti. Tai no - käteistä eivät ota vastaan mutta pienetkin ostokset voi maksaa kortilla.
     
  3. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Kiitoksia vinkistä, halpishitsi alko pelaamaan kuin uusi langanvaihdon ja putsauksen jälkeen.
     
  4. janne.l

    janne.l 1st gear

    joo joku kysy et miks kemppil menee suuttimia,,,,onko koneessasi jälki polton säädintä siel lanka rullan yläpuolella,,,,,,,ja mitä lankaa käytät...
    langoissa eroo tosi paljon...jos leikkiä haluut ostakaa sitä halvinta mitä löytyy.,,,,,ja minkä kokoinen suutin sinulla on...minkä kokoinen lanka,,,
    kahta tapaa suuttimien reiissä toiset esim millin langan mukaan ja toiset porannu just millin reijän...jos hitsaat KUUMAKAARI PUOLELLA .silloin on plus maa ei miinus maa .esim itse
    hitsaan töis 1,2mm 14,04 ydintäyte langal niin suuttimen koko on silloin 1,4
    300-310 amppeeria....langan syöttö rullat eisais olla kauheen kireällä...
    täyte langal kun lanka menee lyttyyn,,,jauhe sisällä...ja veto pyöriä on myös
    sellaisia että ura ei ole sileä...
     
  5. janne.l

    janne.l 1st gear

    juu ja lanka kelan ja langan ohjaus putken väliin voi laittaa ns tyynyn nipsulla,,,niin se kerää ruostetta ja sitä kuparia langasta siihen kankaaseen..
    MINÄ EN SUOSITTELE SUIHKIMAAN YHTÄÄN MITÄÄN NESTEMÄISIÄ AINEITA LANGAN OHJAUS PUTKEEN,,,,reikää tekee erittäin helposti,,,jos jotain tarkempaa hitsattavaa,,,mison 25 kaasu kyseessä...ja aika suosittu tapa on putsata hitsareiden keskuudessa langan ohjausputki niin että pois se ja sitten pientä ravisteluu ja paine ilmaa perään,,,ei pysty kyllä montaa kertaa tekeen
    paljon...HERMOILLE mukavampi on että uus tilalle,,,,säädä langan kireys niin että pidä langasta kiinni kun painat liipasimesta niin rullat pitäs lyödä tyhjää
    tekee vekin muuten aika helposti,,,,jos liian kireällä,,,,ja tietty monta asia voi tehdä monella tapaa tai olla tekemättä,,,,kyl niis vähän monen moista ongelmaa on välil et ihmeessäin on...minä mig mag...pulssi mig. tig .jauhekaari..hitsauksia harjoitellut...JA KYL KONEISSA ON TOSIAAN EROO
    esim koska viimeksi puhallettu pölystä koneen sisältä vaikuttaa erittäin paljon rauta pöly imee voimaa,,,,...ja 10-16 tars olla letkun paine kun hitsaa jos iso poltin pienemmällä voi pystyy hitsaan pinemmilläkin,,,,,,,
     
  6. terroristo

    terroristo 1st gear

    Joo ei kai ny kuitenkaan kukaan näitäkään vahvapeltisiä autoja ala hitsailemaan millään kuumakaarella....lopeta tehoilu!!!!
     
  7. janne.l

    janne.l 1st gear

    ai niin kun täällä oli noita näsä viisaita joo en ota enään osaa kysymyksiin mä olen vasta vuodesta 1987 hitsannu työkseni,,,,,,,sori vaan kun en tajunnu et oot ostanu vaa sellasen migin millä voi vaan hitsata autoo....
     
  8. sami

    sami Gearhead

    Joo no tässä ei kyllä ole kyse mistään telakka hitsauksista...
    tai siitä että kuka on hitsannu milläkin ja kuinka paljon.

    Ja nyt kun janne.l on saanut ne ensimmäiset viestit kirjoiteltua niin pilkkuja ja pisteitä voisit hieman vähentää,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,................... on aika rasittavaa luettavaa.
     
  9. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Niin pisteiden ja pilkkujen määrähän on tunnetusti suoraan verrannollinen hitsaussauman laatuun. :odroll:
     
  10. terroristo

    terroristo 1st gear

    Selkeesti pistehitsiä ja pätkähitsiä......,,,,,,,, :rotfl:
    Niin ja Samille sinne Sipoon sademetsään kiitokset siitä migatronigin euroliittimesta,kyllä taas kelpaa vetää noita..... ja ,,,,,
    Ylimääräisinä palautetut tiivisteetkin taitaa olla jo vessanpöntössä,kirjaimellisesti... :lol: :lol:
     
  11. sami

    sami Gearhead

    Ja paskat,,,, on tivarit vieläkin pussissa ja pönttö vuotaa. Hyvä että saat räkäsaumaa taas aikaseks :poff:
     
  12. arska82

    arska82 1st gear

    Tallilla oleva miggi (migatronic automig 183?) pätkii oudosti. Välillä saa tehtyä kohtuullista saumaa, mutta suurimman osan ajasta räkii ja pätkii, ja välillä lanka jässähtää kesken hitsauksen peltiin kiinni?! Tahtoo hitsata enemmän sellaista korkeaa pallomaista saumaa kuin sellaista tasaista, hyvännäköistä saumaa. Lisäksi joskus esiintyy sitä, että lanka räpsähtää vielä sen jälkeen kun olen löysännyt liipasimesta. Olen vaihtanut tähän mennessä uudet suuttimet sekä korjasin maattokaapelin kiinnityksen leukojen päästä. Paransi tilannetta jonkin verran. Langansyötössä ei myöskään silmällä näe takkuilua. Itseäni mietityttää myös se, että tuleeko lanka,- ja kaasusuuttimen päiden olla toistensa tasalla?! Tuossa koneessa on näin ja jotenkin tuntuu että maadoittaa helpommin siihen lankasuuttimeen. Ja kaasuna tuossa on Co2 jos se jotain vaikuttaa?!
    Tollaista sillä saa jos on "hyvä" päivä. Osa on tietysti oman kädettömyyden tulosta, mutta kuitenkin:

    http://i137.photobucket.com/albums/q201 ... 1239473062
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    kyllä lankasuutin saa olla vähän sielä kaasusuuttimen sisällä....
     
  14. arska82

    arska82 1st gear

    Niin minunki mielestä olis parempi. Oon kyllä ite monesti vetässy kaasusuutinta hiukan ulospäin, että lankasuutin jää piiloon
     
  15. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    minä laittaisin lisää virtaa niin tulis matalampaa saumaa, Co2 täälläkin.


    sellaanen prikka sinne kaasusuuttimen alle niin kestää ulkona paremmin ennenkuin kehtaa ostaa uuden pidemmän kaasusuuttimen.
     
  16. v 100

    v 100 1st gear

    Katto onko kaikki nallit seinäs kunnos, joskus on mullekki käyny
    niin että ei oo ollu ku kaks vaihetta käytös ja silloon ei oikeen meinaa
    kunnon saumaa saara aikaaseksi.
     
  17. arska82

    arska82 1st gear

    Voiko olla mahdollista, Että johtuis tuosta pistokkeesta?

    Meillä nimittäin silleen että vaiheet on tallilla päin peetä kun eri pistokkeista joutuu vaihtamaan kompuralle napaisuuden, että pyörii oikein päin? Tosin muutkin sähköhäröt vois olla mahdollisia?!
     
  18. v 100

    v 100 1st gear

    No joo noin mullekin joskus kävi kerhotallilla otin virrat toisesta voima
    pistokkeesta ja siihen tuli virrat eri taululta eikä ollukkaa kaikki sulakkeet
    kunnos siinä taulus, aikansa ku takkus kempin migin kans joka oli
    aina pelannu hyvin, niin pitihän se vika jostaki löytyä ja siä talulullahan
    se oli.
     
  19. Beauville

    Beauville 1st gear

    Paiskaanpa tähän jatkoksi oman tappeluni. Ittellä on Esabin kolmivaihe miggi. Toissa kesänä piti vähän väliä tapella ja ihmetellä, kun ei meinannut pienillä virroilla hitsata. Tuli purettua ja puhdistettua kaikki liikkuvat ja vähemmänkin liikkuvat osat. Roikat, pistorasia, sähkötaulun sulakkeet ja liitoksetkin kävin läpi. No kesä meni leikkiessä. :odroll: Talvella sit ykskaks katosi kaiken kaamoksen keskellä olohuoneesta sähköt. Sitä ihmetellessä ja tutkiessa löytyi vikakin. Pääkytkimestä oli yksi vaihe pimeänä. Kytkintä käyttäessä off-on asennossa tuli sähköt takaisin. Ei muuta ku taulu auki ja syvällisempiin tutkimuksiin. Kytkimestä oli yhden vaiheen kytkinosa rikkoutunut. Sieltä oli kuula tippunut pois ja pelkkä jousi painoi kytkentänastaa heikommalla paineella verrattuna viereisiin vaiheisiin. Oli sen nastat kyllä jo vähän tummuneetkin, kait lämmöstä. Vaihdoin uuden kytkimen ja siinä katosi myös migin ongelmatkin. Nyt pelaa kuten on tarkoitettukin. 8)
     
  20. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ei se napaisuuden muutos miggiin vaikuta mutta juuri tuollaista paskaa tulee kahdella vaiheella. Ihmettelin itsekkin kerran että mikä tässä mättää niin migin roikka oli jäänyt pyöränsä alle ja siitä katkennut yksi johto.
     

Kerro tästä muillekin!