Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  2. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    kad_boost, Peeaa, kerkko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pärspuolen kuva.
    [​IMG]
     
  6. Tuli vastaan youtubessa tämmöisen koeajo:

     
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Hertz, which has made a big push into electric vehicles in recent years, has decided it's time to cut back. The company will sell off a third of its electric fleet, totaling roughly 20,000 vehicles, and use the money it brings to purchase more gasoline-powered vehicles."

    Takaisin edullisiin ja ennen kaikkea toimiviin malleihin -:)
     
  8. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Jos asiakkaalta kysytään, niin tämä Hertzin kampanja takaisin sähköautojen tilalle. Noh, ei kylläkään tavallisia ja edullisia. 1966 Shelby Mustang kampanja on autovuokraamoalan klassikko:
    https://www.hertz.com/us/en/blog/automotive/rise-of-1966-shelby-mustang

    Helppo toteuttaa: Uusiakin olisi jälleen tarjolla hintaan $ 271950. Ja varmaan saa kimppa-alennusta kun korvaa näillä nuo 20000 sähkövatkainta. https://revologycars.com/car/1967-shelby-gt350/ :odbiggrin:
     
  9. Tästä on TM:ssäkin juttu. Siitä:

    JONKINASTEISENA yllätyksenä voidaan pitää sitä, että vuosimallin 2025 Dodge Chargerista voi sähkömoottorin sijaan löytää keulalta kuusisylinterisen Hurricane-rivikuutosen. Vielä ei tiedetä, onko se siellä yksin vai sähkömoottorin kanssa.

    Sähkömoottorinen Charger EV tulee myyntiin kolmena versiona. Perusmallissa on yksi 300 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka voima välitetään takapyörille. Kaksimoottorisessa on neliveto ja tehoa 500 kilowattia. Huippumallin teho on 660 kilowattia, mutta moottorien määrästä tai vetotavasta ei ole vielä varmuutta.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Slantsix paluu... :eek::p
    Mutta jos täys sähkön tehot jää tohon ja ei pärjää Tesloille, niin onnetonta...
     
  11. Jatketaas taas Ruotsin Tesla -väännöllä:

    Tesla-lakkoa höllennetään Ruotsissa – liitto sallii korjaukset väliaikaisesti

    IF Metall aloitti Teslan vastaisen lakon lokakuun lopulla vaatiakseen yhtiötä allekirjoittamaan työehtosopimuksen työntekijöidensä kanssa.

    SÄHKÖAUTOVALMISTAJA Teslaa koskevaa lakkoa höllennetään väliaikaisesti Ruotsissa. Lakon aloittanut IF Metall -liitto sallii ajokelvottomiksi vaurioituneiden Teslojen korjaamisen joillakin korjaamoilla, kertoo Ruotsin radio.

    Korjaukset sallitaan ensi maanantaista alkaen vappuaattoon asti. Poikkeus ei koske Teslan omia korjaamoja, vaan on voimassa noin 30:llä yhtiöstä riippumattomalla kolarikorjaamolla.
     
  12. mpower

    mpower Double Gearhead

    Juu, mun mielestä autoala on normikäyttäjää ajatellen aika perseestä! Ohan se hianoo, sulla satoja kilovatteja tarvittaessa perseessä!

    Mutta ,mitä teet sillä,pippeliäkö pidennät!? Media luo ihmeellisiä mielikuvia ihmisille, ja typerät ihmiset niihin lankeevat!:cool:
     
    fmila tykkää tästä.
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mitä haittaa siitä tehosta on sinulle, siis jos kateus unohdetaan?

    Itse keksin kyllä teholle käyttöä. On oikein hyvä ettei ohituksia tarvitse ajaa pedaali lattiassa vaan tarvittaessa on reilusti hönkää reservissä. Samoin lyhyet kiihdytyskaistat ei aiheuta ahdistusta. Neppaa vauhdin liikenteen rytmiin heti siitä kaistan alussa, sitten vain etsii itselleen paikan jonosta nopeutta säätämällä.

    Paljon kanssa aina pärjää.
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kannattaa siis lopettaa kaikkien näiden vanhojen V8-moottorien virittäminen ja alkaa miettimään miten niitä saisi kuristettua ettei ole liikaa kilovatteja. Ettei kasva pippeli liikaa, joutuu vielä choppaamaan sitäkin. Montaa tällaista topikkia tuskin tältä foorumilta löytyy. Minä olen tehnyt yhden Camaron 572:n himmaamisesta. Omalla kohdalla näin autoharrastajana ei tunnu ylitsepääsemättömän pahalta vaikka voimaa on. Päinvastoin, kuluu kohtuuttoman paljon aikaa sen miettimiseen miten sitä saisi lisää melkein kaikkiin omistamiini moottorilla liikkuviin laitteisiin. Robottiruohonleikkurin olen (toistaiseksi) jättänyt rauhaan.
     
    Muokattu: 16.2.2024
    Catiska tykkää tästä.
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Maailmassa on vielä yksi herra joka ajattelee laitteesta auto samoin kanssani. Oletan että tiedätte mitä herra Köönigseggggg päätti hiljattain. Huono juttu tietysti se että hänen tuotteet ei ole tyhjätaskuille.
     
  16. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Kysymystä ei ollut tarkoitettu minulle, mutta ei kai runsaasta tehosta ole haittaa, muuten kuin kateus. Sitä riittää, Suomessa kun ollaan. :odbiggrin:

    Mutta olen havainnut käänteisen ilmiön: Montaa tielläliikkujaa haittaa tehottomuus. Päin vastoin kuin voisi olettaa, se haittaa ja aiheuttaa mielipahaa niille, joiden autossa on satoja hevosvoimia. Kerronpa tästä omakohtaisen esimerkin: Ajelen joskus tehottomalla autolla (50hv). Itseäni ei ole millään lailla haitannut, että kyseisen auton suorituskyky on luokkaa 0-100km/h 17-18 sekuntia. Varsinkin kun en aja sillä pitkiä maantiesiirtymiä. Sen sijaan joillekin velka-tesla-jormille autovalintani aiheuttanee henkisiä ongelmia?
    Vaikuttaa siltä, että joidenkin heistä on kovin vaikea hahmottaa, että kaikkien muiden tielläliikkujien autot ei kiihdy 0-100 km/h, 5 sekuntiin, joka tuntuu olevan jonkinlainen nykyajan autojen tehtottomuuden raja-arvo. Eli kun vaikkapa lähden kiihdyttämään moottoritielle kiihdytysramppia pitkin, niin silloin tällöin takapuskurissa on kiinni valoja vilkuttaen juurikin tällainen velka-tesla-jorma, kun minun 50 hv auto ei kiihdy 0-100 km/h alle sen 5 sekunnin raja-arvon. Siispä velka jorma olettaa, että teen kiusaa, kun kiihdytän siinä tientiukkona hitaammin kuin mihin hän on 350 hv:n autossaan tottunut. Kuitenkin autoni on selvästi pirteämpi liikkumaan, jos vertaan sitä vähän vanhempiin autoihin. Esim. VW kupla tai Fiat 127 on hitaampia ja niilläkin on mielestäni hauska ajella, edellyttäen että ei tarvii joka päivä pitkiä matkoja ajaa.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Saman tyylistä havainnut itsekin. Tänä vuonna 60 tulee itelle täyteen, ja jo viime talven olen ajanut 5 km työmatkan Peugeot 206:lla. Se on siihen erittäin hyvä; manuaali, etuveto, pieni kulutus, lämpenee nopeasti ja kaikki voimansiirron yms kamat katti mukaan lukien siellä konehuoneessa.

    Ikä kun oli 35-45 niin käyttöautona oli ensin 16 vuotta vanha ässämersu ja sitten 8 vuoden ikäinen chevy tahoe bensakasilla. Ryssän bensalla tosin ajettiin. Sitten tuli mersun V8 eli E420 ja sen perään SUV eli ML 320 ja tuossa reilu viisikymppisenä piti olla käyttiksenä 16 vuotta vanha musta mersun G500! En usko että piti brassailla tai kyykyttää muita autoilijoita (noillako vehkeillä :eek: ), no tosin aika kultaa muistot.

    Sitten alkoi muutos käyttöautoiluun, pari C-mersua ja nyttemmin uuden siipan pökötti kun hän tarvii isoa mersun bensa-SUVia töiden takia.

    Mutta kyllähän tuollaista pikku leijonaa sorsitaan tuolla liikenteessä, ei se kyllä minua haittaa, ei jaksa enää välittää. Harrasteajot sitten mennään vähän hienommilla vehkeillä.
     
  18. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Ikinä ole ollu mitään tehotykkiä perssiin alla mutta silti oon kerinny joka paikkaan. Nyttenki työn alla lava skoda jossa räjähtävät 54 laiskaa muulia:p, eikä tuo oldsikaan mikään muskeli ole. Tai yks äkäsempi auto ollu ja se oli turbo neliveto v70 volvo, mutta eipä sekään mihkään kiihtyny verstaan nosturilla ku enemmän piti korjata ku ajaa. Minun puolesta auto saa kiihtyä vaikka sekunnissa sataseen, ittiä ei kiinnosta nykysin kovat tehot vaan se että pääsis ees paikasta A paikkaan B niin että auto pysyis nipussa :D
     
  19. Muki

    Muki Gearhead

    Aika ja ihmiset kuluvat, siinä missä nuorempana jokin nyt toissijainen attribuutti oli mukamas tärkeä auton valinnassa, tilalle ovat tulleet konsanaan toiset tekijät.
    • Miten helppo on autoon käydä ja sieltä poistua.
    • Eihän siinä ole kivikova jousitus ja penkit.
    • Ovatko sulakkeet ja releet sijoitettu helposti.
    • Tarvitaanko merkittäviä kustannuksia arjessa.
    • Onhan ajoneuvo mahdollisimman vähän huomiota herättävä.
    • Saako sitä huollatettua ja korjautettua lähellä jonkun muun toimesta.
    • Ymmärtääkö säätimien, kytkinten ja vipujen toiminnan ilman ylempää AMK-tutkintoa.
    Jonkinlainen kahvinkeitinilmiö eli kintaalla viittaaminen kaikelle muulle kuin edeltäviin asiapisteisiin liittyvään on tosiasia ainakin omalla kohdalla. Epäilen että ikäryhmässä muillakin, ainakin runsastuvasti. Harrastekäyttöön hankitut vempaimet voivat sitten olla täyttämättä osaa näistä edellytyksistä.
     
    isalmela, Masa71 ja karra tykkäävät tästä.
  20. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tätä odotellessa sitten. Ajokortin saamisen jälkeen ensimmäiset 35 vuotta ei ole vielä omalla kohdalla aiheuttanut tällaista muutosta. Aika näyttää ottavatko sen kortin pois ennen kuin omat prioriteetit muuttuvat.
     

Kerro tästä muillekin!