Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Itsellä yksi varsin tärkeä atribuutti auton valinnassa on että se ei saa olla ruma kuin rullatuoli, 90% uusista autoista ei täytä tätä määritelmää. Varsinkin valtaosa sähkäreistä on aivan järkyttävän näköistä paskaa.
     
    teddy99 tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nää uudehkot autot, joilla voi ajella harrastamatta, ovat kieltämättä addiktoivia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Pikkuisen korjasin, niin olen aivan samaa mieltä :odbiggrin:
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eijeijei. Ennen valaistumistani osa harrastusajasta meni käyttiksen ylläpitoon. Ei mene enää.
     
  5. Laitetaas tämä tänne:

    Sähköautojen katsastuksissa uusia millintarkkoja ongelmia – ”Joskus on hylättävä varmuuden vuoksi”

    Sähköautojen määräaikaiskatsastuksissa on kohdattu uudenlaisia ongelmia.

    Sähköauton pohjaan kohdistuvat iskut voivat aiheuttaa vahinkoa, jonka määrittely katsastuksessa on joskus vaikeata. Mikäli vahingon laajuus on huomattava, on auto hylättävä katsastuksessa, kunnes voidaan olla varmoja, että ajoneuvo on tieliikenneturvallinen.

    Joskus mittaillaan millejä siitä, millainen painauma pohjassa on, ja millainen saisi olla.

    Mikäli sähkö- tai lataushybridiauton ajoakun vaurio on mittava, jää ainoaksi vaihtoehdoksi usein koko akuston vaihtaminen. Se taas tulee monesti niin kalliiksi, että koko auto menee lunastukseen. Tämä on puolestaan johtanut jopa siihen, että suuret korjauskustannukset ja vahinkotiheys estävät tiettyjen sähköautomallien kaskovakuuttamisen kokonaan, esimerkiksi If-vakuutusyhtiössä.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  6. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Onko Trafilla mutoskatsastus säännöt asentaa polttomoottori sähkäriin?
     
    teddy99 ja eeko tykkäävät tästä.
  7. Muki

    Muki Gearhead

    No tossa kun siteerattiin just niin ostin sitten Renault Twingo SCe 70 vuodelta 2015. Se on just semmoinen varhaisseniorille erittäin sopiva vehje. Jokseenkin noi kaikki bulletit täyttyi. Happisensorin siitä toki sai heti aluksi vaihtaa, mutta muutoin aika yllättynyt miten tollainen kääpä toimii maantielläkin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Onks tää jo sellainen takapotku?
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    2012 taisi muuttua takavedoksi.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  10. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Ajat muuttuu. Ennen vanhaan nuorena miehinä mentiin koulun jälkeen läheiselle romuvarastolle tekemään löytöjä. Niitä sitten verstaalla korjailtiin.
    Nykyään taitaa nuorilla miehillä ihan muut harrastukset: https://yle.fi/a/74-20077221
     
    kad_boost tykkää tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ja paska, mentoolitupakka ja kakstahtibensa haisi Axe African läpi.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Jos kriteerit uudelle autolle ovat : Bensa, automaatti, farmari ja tietysti kohtuullinen hinta niin aika vähissä vaihtoehdot. Voi olla, että vaihtoehdot vaan vähenee. Ainakin korimalli poistunee.
     
  13. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Ylläolevaan millimetrien painaumat pohjassa artikkeliin liittyen tarina kaverista, joka halusi osallistua off road safarille, muttei omistanut maastoautoa. Hänellä ei onneksi ollut sähköautoa, vaan Volvo 940, jossa ei tietenkään maavara riittänyt kivikossa etenemiseen. eikä 2 vetoisuus myöskään helpottanut asiaa. Ratkaisu ongelmaan oli se, että ottaa tarpeeksi kovan vauhdin ja ryskyen vaan kivikkojen yli. Yllättävän pitkälle selvisi tuolla ajotekniikalla. Pakoputki jäi matkalle, ja saattoipa siinä pohjaan tulla "pieniä" painaumia, kun auto loikki puolen metrin korkeuteen kiveltä toiselle. Pohjalevyn kuntoa ei varmaankaan parantanut se, että autoa piti vinssillä vetää pois kivikosta, kun yksikään pyörä ei ylttänyt enää maahan asti. Tästä hieman rujo-otteisesta käytöstä huolimatta Volvo jollain tavalla selvitti safarin, eikä ilmeisestikään myöhemmässä katsatuksessa haitannut pohjalevyn mahdolliset "millimetrien painaumat", koska näin auton liikenteessä vielä pari vuotta myöhemmin.
    Haluaisin kyllä nähdä saman kestotestin suoritettavan uudella Volvo S90:llä. :odsmile:
     
    leivonharri tykkää tästä.
  14. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Se on just sopiva auto jokamiehenluokkaan, kun alkaa muut pienet takamoottoriautot olla harvinaisia. Taisi olla paljolti senioreita nekin, jotka ostivat 1970-luvun lopulla uusia Fiat 133 autoja.

    Ei tunnettu mitään Axea. Lukiolaispojat käytti Menneniä ja ammattikoulupuolella Castrolin tai Gulfin tuotteita. Jälkimmäisiä ei löytynyt Stockmannin kioskista.
     
    Muokattu: 2.3.2024
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mulla oli Axe Africaa, lukiossa 1990-1993
     
    leivonharri tykkää tästä.
  16. Muki

    Muki Gearhead

    No joo tolla kyseisellä Renault Kääpä - ajoneuvolla heittelin eilen semmoisen 350km maantiellä. Siinä oli toki aikaa miettiä, että mikähän menneisyyden kääpä tuota vastaisi, ja tavallaan olen päätynyt takamoottoristen sijaan Renault 4 - ajoneuvoon.

    On siis eräänlainen aikansa "Tippis" vaikka konstruktio eroaakin siitä. Mutta konseptissa on jotain hyvin samanlaista, ei nyt ehkä kovinkaan tieteellisesti perusteltuna vaan enemmän semmoinen musta-tuntuu-juttu.

    Perjantaina olikin duunissa aamukokous jossa kysyttiin sitten rituaalin lopuksi jotta onko kellään mitään muuta todettavaa. Olihan mulla:

    "Pyydän huomioitavaksi, että nykyajan pienikokoiset autot ovat käyttöominaisuuksiltaan varteenotettavia vaihtoehtoja eikä niitä tulisi suoraan verrata esimerkiksi seitsemänkymmenlukuisiin vertailukohtiin."

    Varsinaisen puheenvuoroni olin jo aiemmin käyttänyt (kokoustyyppi on sellainen että ensin jokainen kertoo vuorollaan mitä puuhaa) ehkä aavistuksen lakonisesti

    "Tänään aion koko päivän tehdä työjuttuja, joista tarkennuksena että niitä joita varten pitää olla sijainnissa A ja että tässä ohella juon kahvia ja syön suklaakeksejä kun niitä oli kerran keittiöön mitä ystävällisimmin jätetty".

    No mitenkä se Twingo tai sen kaltainen nelipyöräinen Moulinex-vatkain näihin työanekdootteihin liittyy. Sikäli, että kysehän on juuri pelkistetystä toteumasta - minkäänlaisesta statuksesta tai muusta arvokeskusteluissa autoille ainakin näennäisesti tärkeäksi mielletystä ei ole toivoakaan. Kunhan hoidetaan hommat.
     
    Muokattu: 3.3.2024
    isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hyvin sanottu siellä.
     
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    On sillä, muutoskatsastusmääräyksessä sallitaan käyttövoiman muutos, eikä siinä lähtökohtaisesti rajoiteta sitä, mikä on alkuperäinen käyttövoima tai miksikä se muutetaan.

    Sähkikset ovat niin uusia, että pakokaasupäästövaatimus olisi melko tiukka. Lisäksi ongelmaksi voi muodostua tämä:

    "3.8.6 Moottorin sijainnin muuttaminen
    Muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa voidaan hyväksyä ajoneuvon moottorin sijainnin vähäinen, kiinnikkeillä tehtävä pituus- ja pystysuuntainen muuttaminen, jos asennussuuntaa ei muuteta."

    Kyllähän tää pitäis jonkun Suomessakin koeponnistaa. Semmoisia vanhoja Tesloja, joissa on akusto paskana, saa varmaan halvalla aihioksi. Sitten vaan LS swappia tekemään.:D
     
    TopyCa tykkää tästä.
  19. jahnu

    jahnu 3rd gear

    eeko tykkää tästä.
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!