Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. Tähänkö se menee?

    The Guardian: Sähköautosta hajosi latausliitin – korjaus maksaisi lähes 9 000 euroa, eli selvästi enemmän kuin auton nykyinen arvo

    Kahdeksan vuotta vanhan sähköauton latausliittimen hajoaminen johti tilanteeseen, jossa muutoin täysin toimiva auto kannattaa korjaamisen sijaan kenties romuttaa. Tapaus sattui Iso-Britanniassa. Aiheesta kirjoittaa The Guardian -lehti, joka sai autonomistajalta asiaa koskevan yhteydenoton.

    Lehti kertoo tapauksesta, jossa vuonna 2017 rekisteröity Renault Zoe -sähköauto ostettiin skotlantilaiseen perheeseen käytettynä vuonna 2020. Auto toimi ensimmäiset vuodet hyvin. Kaikki muuttui heinäkuussa 2023, kun autoa ei voinutkaan yhtäkkiä enää ladata.

    Paikallisessa Renault-liikkeessä kerrottiin, että auton latauspistokkeen ja latausyksikön välinen latausliitin on palanut. Asian voisi kuitenkin teknikon mukaan korjata vaihtamalla latausyksikön kokonaan uuteen.

    Kustannusarvioksi kerrottiin noin 7 500 puntaa eli nykyisellä vaihtokurssilla lähes 8 800 euroa. Koska auton arvo on nykyisin reilut 6 500 euroa, korjaaminen ei auton omistajan mukaan ole houkutteleva vaihtoehto.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ja siitä satasella varaosa samaisesta maasta...

    Tuollaisia uutisia lukiessa käy mielessä, onko joku oikeasti noin tyhmä vai onko uutinen edes totta. Kait meistä osa sitten luulee (jopa tällä foorumilla) että osia saa vain marmorilta. Teslan "marmorilla" tuo vastaava osa maksaa 145,- joten jos tuo "uutinen" pitää paikkaansa, on Rellun marmori todella paksua.

    Edit: Uutisen täytyy olla täyttä paskaa. Uusi Rellun varaosa maksaa 370,-

    https://www.renaultbreakers.co.uk/s...19-Battery-Charging-Port-296950730R/00033344/

    Rellun uusi osa: https://www.renaultgenuineparts.com/renault-296950730r-cablage-prise-cha/
     
    Muokattu: 18.3.2024
    kerkko tykkää tästä.
  3. Alkuperäisessä uutisessa se on näin:

    There, the technician established that the connector from the charging socket to the charging unit had burnt out.

    Tässä on varmaan kyse, että se yksikön liitin on palanut. Siinä ei pelkkä johdon vaihto auta.
     
  4. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Eli tätähän tuo ELV-lakiehdotus painottaa, jos taloudellisesti korjauskelvoton niin kierrätykseen vaan.
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Linkkaamassani osassa tulee myös koko liitinyksikkö mukana.
     
  6. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Ei tule sitä "charging unit"-boxia.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei, mutta ei siinä vikaa ollutkaan. Asiaa on puitu sikäläisellä Rellu foorumilla jossa omistaja oli kysellyt apuja. Pelkkä piuhanvaihto riitti ja vikakoodien kuittaus.

    Ja se auton sisäinen laturi. Niitä saa purkuautoista satasilla jos sekin olisi mennyt vaihtoon.
     
    harrastaja tykkää tästä.
  8. Vähiin käyvät:

    Vuonna 2025 uusi Dodge Charger tulee myyntiin myös bensiinimoottorisena, muta kyseessä on rivikuutonen eikä V8. Perinteistä muskeliautoa etsiville tuossa voi olla syy päätyä Mustangiin. Fordilla on oma näkemyksensä todella tehokkaasta mallista, joka on vuosimallin 2025 Mustang GTD. Se on kaikkien aikojen tehokkain liikenteeseen valmistettu Mustang, jonka mekaanisesti ahdettu 5,2-litrainen V8 kehittää melkein kuusisataa kilowattia. Hintalappu on sen mukainen, noin 300 000 dollaria (277 000 €).

    [​IMG]
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Durango Hemit loppuu nyt kesällä ja loppuvuoteen mennessä myös RAMit.
    Dodgen tulevaisuus ei muutenkaan näytä valoisalle.
    Dodgen CEO Kuniskis jäi eläkkeelle. Tosin huhut sano, että vaihtoehdot oli jäät eläkkeelle tai joudut eläkkeelle.
    Hornetin myynti on heikkoa. Chargereita ja Challengereita on vieläkin paljon myymättä diilereillä.
    Sähkövatkain Chargerit ei ole herättänyt innostusta. Kuten ei myöskään suorat 6 koneet.
    Ilkeimmät vihjailee, että Chrysler merkki loppuu 2025. Ja Dodgen kohtalo riippuu täysin uudesta Chargerista, jos se myy heikosti, niin nips naps.
     
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Sehän on keulasta niinku pyöräilykypärä-civic!
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Stellantis on paikka, mihin vanhat automerkit menee kuolemaan uusien kiinalaisten tieltä.
     
  12. Muki

    Muki Gearhead

    Tuossa kun seurailee niin omien käyttöautojen kuin muidenkin omistamien vikahistoriaa, niin aika paljon tällainen tavallinen ihminen saa kärsiä mitä kummallisimmista ja luonteeltaan tavallaan tarpeettomista vioista autoissaan.

    On kaiken maailman "featurea" ympätty, osa varmaan ihan hyvällä tarkoituksella - mutta sitten se käytännön toteutus on vähän turhan vikaherkkä, ja pahimmillaan ei ole jollakin Motonetistä haetulla yleismallisella OBD-lukijalla edes hanskattavissa.

    Enkä tiedä tuleeko tässä vanhaksi, mutta on vähän vaikea niellä sitä että autoala on "kehittynyt" siihen vaiheeseen että tehdään jakoketjuja jotka eivät kestä, jakohihnasekoiluista nyt puhumattakaan.

    Toi nykyinen käyttöauto sattui porsimaan siitä hankalimmasta mahdollisesta eli startin solenoidi on kypsä. Kuka on vaihtanut startin Smartin Fourfouriin tai vastaavalla alustalla olevaan Twingoon tietää mistä on kyse ja siinä on noin remonttina leikki kaukana. Olen jo toista kuukautta työntänyt auton käyntiin, mikä toki onnistuu aika helposti kun ei se mitään paina.

    Mutta se startin vaihtaminen ei kyllä enää itseltä onnistu, ja siten tulee maksamaan ihan mojovan summan, kun saksalais-gallialainen autoteollisuuden helmi on sen sinne mahdollisimman hankalaan paikkaan sijoittanut.

    On niitä muitakin nykyajan kertakäyttöautoille ominaisia juttuja tullut vastaan, ei mitään vakavia tai ajoa estäviä mutta ihmettelen vaan sitä BRIO- tai DUPLO-tasoista tuotekimaraa mitä teollisuus nykyisin tuuttaa köyhille ihmisille (hinnat alkaen-autot).

    Onneksi toi nettiauto sai järjestelmäuudistuksen tehtyä ja sitä sivustoa voi nykyisin selata ihan jo rennosti, toimii vikkelästi. Olen erityisesti katsellut vanhan ajan autoja, sellaisia joiden monimutkaisin osa on ehkä vaihtovirtalaturi, ja punninut mielessäni että vaakakuppihan se tämäkin, mutta noi turhat ja pelkästä tehdään-mahdollisimman-halvalla - menettelystä johtuvat viat ja harmit tuntuvat - niin, turhilta.

    Jos olis soundikuntoinen "Tippis"-rellu tullut hankittua Twingon sijaan, niin aika lailla kaiken olisi voinut itse korjailla, tosin mitä kuulostelee kylän ukkojen juttuja alkaa noi varaosasaatavuudetkin olla melkoista seikkailua nykyisin.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos perustyöntanko V8 ketjua verrataan näihin nykyisiin ketjuhelvetteihin, niin kyllä niissä on kestoissa eroa. Tosin, ei ne kovin kestäviä ollut tönäri V8 koneissa olevat nylonrattaatkaan. :eek::D Eli ei se ketju aina ole se ihmeentekijä.
    [​IMG]
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Cadillacin insinöörit laittoi starttimoottorin Northstar-kasissa kansien väliin imusarjan alle, sitä haukutaan nykypäivänäkin. Mutta kun Toyota laitto UZ-kasiin startin samaan paikkaan, niin nyökytellään että mikäs siinä kun ei niitä startteja tarvii joka päivä vaihtaa.

    Ne nylonrattaat vanhoissa jakoketjuissa kestivät varmaan aika pitkään ongelmitta, onkohan auton suunniteltu käyttöikä juuri muuttunut vuosikymmenien aikana? Uusissa vehkeissä on vaan aivan helvetisti enemmän osia, jotka alkaa hajoilemaan suunniteltu käyttöikä on ohitettu.

    Nykyään on 6 numeroa matkamittarissakin, mutta kun 10v vanha, 200 tonnia rullattu, modernien toleranssien mukaan valmistettu, suhteellisen korkeaviritteinen, turboahdettu, päästönormien raiskaama neloskone oksentaa jäähynesteet tielle haljenneen muoviosan takia, nykyvehkeet onkin ihan perseestä.

    Mutta jotain höpöö noi saksalaiset pössyttelee jakopäitä suunnittellessaan :D
     
  15. Muki

    Muki Gearhead

    Joo, totta toi mitä mainitsit aikansa autoteollisuuden nylonratas-päähänpistosta. Ehkä "parempi" esimerkki olisi kytkinpoljin mikä hajoaa. Semmoisiakin tullut nähtyä, ja seliteltyä silloisena takuukäsittelijänä maahantuojalla, että tuota noin, teidän autostanne on tuo takuuaika päättynyt...

    ...tokihan aika paljon on sitä, että joku ekonomi keksii miten säästää euro- tai dollarisentti valmistuskustannuksissa, ja suurten lukujen matematiikkaan perehtyneenä ansaitsee täten bonuksensa, jonka tosiasiassa käytännön elämässä maksavat tuotteiden loppukäyttäjät.

    Jonkun verran noita erilaisia autoja niin uusia kuin vanhoja omistaneena, niin kuin varmaan useimmat, olen hiljakseen turhautunut nykyautojen odottamattomiin vikoihin, hankalaan tai yksityiselle mahdottomaksi tehtyyn korjattavuuteen, ja tosiaan vähän tuo ajatus vaappuu siihen suuntaan että ehkä se - varsinkin vähemmän ajavalle - voisi olla viisampaa kurvailla vanhemmalla kalustolla.
     
    fmila tykkää tästä.
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tää nyt on aika pientä moneen muuhun verrattuna, mutta itte oin noitunut -08 Skodan kytkimen kanssa tänä keväänä. Talvella katkesi polkimelta pääsylinterille menevä tanko. Koko sylinteri tankoineen muovia. Vaihdoin uuden muovisen sylinterin, työsylinterissä (muovinen) oli kätevä ilmausventtiili, käsiruuvilla. Kuukaudenpäivät meni hyvin ja nyt vetelee työsylinteriin ilmoja tästä kätevästä ilmausventtiilistä mikä nyt vuotaa kun sen käytti auki. VMP, ei oikeen tiiä mitä Skodan tilalle emännälle laittais. Sama mitä uudempaa kahtoo niin toinen toistaan kalliimpia ja ihmeellisiä vikoja.
     
  17. Muki

    Muki Gearhead

    Mitä tossa olen katellut vähän niin kuin vanhasta muistista erilaisia rakkineita mitä oli silloin kun oli nuori, eikäne autotkaan tietenkään olleet vielä kauhean vanhoja, niin kulmilta kuulee aika ajoin "joo siihenkään ei enää saa vesipumppua/jarruosia/a-sitä-b-tätä" ja vastaavia tarinoita.

    Poikkeus tietysti voisi olla vaikkapa kupla joka ei tietenkään lähtökohtaisesti tarvitse vesipumppua, mutta tarkoitin siis ylipäätään varaosien saatavuutta.

    No, täytyy tossa kun lomarahat tulee heinäkuussa laitattaa toi gallialaisen startti vaihtaen, varmaan on joku kuudensadan pieti. Itse en siihen hommaan enää lähde, mitä olen netistä katsonut kyseistä operaatiota.

    Muistelenkin hartaasti miten slant sixissä se startti oli niin söpösti siinä tarjolla, sen kun ulotti kätösensä konehuoneeseen.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun 3 ensimmäistä early A-body moparia olivat 15-22 vuotiaita sillä jaksolla, mitä ne mulla oli. Jokaisesta tuli irroiteltua remontin korjuuseen moottoria, vaihteistoa ja perää pienemmistä osista mainitsematta. Aika loppu olivat. Alle 200t ajettu (kaupunkiajoa) 225 oli ihan maalissa 66 Vallussa.

    Moparin alennusvaihteellisia startteja tuli rempattua niin monta ”ettei ikinä enää mulle”.

    Jos tuo 58 vuotias tenu-Dart nyt jostakin rikkoutuu, niin sen jotenkin ymmärrän. Mut peilaten niihin 80-luvulla ajettuihin nykyajan esim VAG tuote on ollut varsin huoleton. Uutena ostamaani 04 Poloon pitänyt korjata EGR venttiili x2, etujouset, koiranluut vakaimeen, pakoputki ja ihan viimeaikoina laturi. Peltiä olen laitellut, mut se on osin huonon huollon ansiota. 220-230t ajettu. On se ajetun oloinen mut liikkuu ja saa vuosittain leiman.
     
  19. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Juu kaikki on nykyään muovia. Öljypohjat on muovia, öljyproput on muovia, lokasuojat on muovia, lokasuojien kiinnitysruuvit on muovia, koiranluut on muovia, syylärien päädyt on muovia, sisutuksien verhoilut on muovia, kaikki on vitun paskaa muovia.
     
    eeko tykkää tästä.
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

Kerro tästä muillekin!