mikä akku jenkkiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tyhmyri, 19.6.2006.

  1. tyhmyri

    tyhmyri 1st gear

    mikäs akku näihin 60-luvun jenkkeihin laitetaan? normaali henkilöauton akku vai? :oops:
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Mä voin myydä sille sikahinnalla 60-luvun jenkkiin soveltuvan akun! :lol:

    Ihan normaali 12V lyijyakku , joka on mitoiltaan passeli ja napojen kätisyys oikea. Ei maksa maltaita. :odroll:
     
  3. mikko69

    mikko69 1st gear

    mites olis semmonen vartan 60-70 AH akku lähimmästä auto- tai konevaraosa putiikista? :eek:
     
  4. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mä laitoin ainakin semmosen mikä ei ollu passeli mitoiltaas, ja muistin kaupassa vielä tietty kätisyydenkin väärin. Mut ei sekää haitannu. Pientä säätöö vaan. :lol:
     
  5. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Samalla rahalla saa hyvän Exiden. 60-70Ah on sopiva kokoluokka jos ei ole sen kummemmin sähköherkkuja. Akkuihin laitetaan yleensä sellainen tarra, missä näkyy vuosi ja kuukausi milloin tämä ko. akku on hapotettu. Jos tarra puuttuu tai sen ilmoittama aika on yli 9kk niin en itse ainakaan akkua ostaisi.
     
  6. lemmy

    lemmy Gearhead

    AD- auto myy omia nimikkoakkujaan jotka kuitenkin Exiden tekemiä. Ne ovat vieläpä sellaisia "vanhaan" kuosiin tehtyjä. Tylyjä ja mustia.
     
  7. Turska71

    Turska71 1st gear

    mulla meni kolme banner-merkkistä akkua 3 vuoden aikana paskaks.
    lataus on kunnossa eikä päässy tyhjäks missään vaiheessa.
    nyt exide ollut jo 2 vuotta ilman ongelmia.
     
  8. Eightball

    Eightball 3rd gear

    Jos autolla ajetaan vain kesäisin, kuten oletan, niin vaikka Bilteman akku riittää. Kuten itselläkin Furyssa.
     
  9. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Semmonen missä on virtaa...
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ite oon suosinut Exiden akkuja. Ovat mustia ja kun vielä vaihtaa korkit erillisiin esim keltaisiin tai punaisiin ja repii tarrat pois niin sopii tyyliinkin aivan erilailla mitä joku pilteeman akku.
     
  11. exo

    exo 1st gear

    toinen jota voin suositetella o vartan akku,mulla toiminu hyvin monessa kiesissä joku 60-70ah riittää hyvin
     
  12. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    suosittelen hommaamaan sellaisen akun johon voit lisätä happoa joten se on erittäin pitkä ikäinen. itsellä myös tuollainen pikku 60 exide akku ja riittää erinomaisesti käynnistelyyn ja paljon paljon muuhunkin.

    Oli tuossa viime vuonna järeempi 70 ah exide johon ei saanu lisättyä nesteitä ja ensin oli ongelmana lataus jolloin akku tyhjeni pariin otteeseen kun vikaa selvitin. Sitten kosahti säädin hieman myöhemmin joka havaittiin siinä vaiheessa kun akkuhapon käry kipusi sisälle. sen jälkeen ei oikein pitänyt latausta ja tuossa keväällä se sitten verkkolatauksen jälkeen poksahti.
     
  13. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Tuohon pitää sen verran tarttua, että ei sinne happoa saa mennä lisäämään, vaikka sattuisi sellaista jostain löytämäänkin. Tislattua tai ionisoitua vettä akkuihin kaadellaan.
     
  14. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    no juu...anteeksi hieman väärä käsite mutta sitäpä tarkoitin. Aikamoista happoahan sekin.
     
  15. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mulla taas ollu Banner 69Ah kiinni 3 vuotta eikä voi kun kehua, pitää varauksenkin vaikka koko talviseisonnan, jos oon unohtanu navat kiinni. Tuplanavat ja kantokahvat ja kaikki! :D
     
  16. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Ei se itseasiassa ole....puhdasta vettä niihin akkuihin kaadetaan. Eikun pullo huulille ja pitkä huikka jos jano on(en sitten ota vastuuta jos pullon sisällön on joku mennyt vaihtamaan). Se vesi hapottuu sitten akussa jo olevan rikkihapon myötä. Akkua ei voi oikein jälkikäteen täyttää hapolla, kun ominaispaino on eri, kuin mitä akussa olevassa hapossa niin "litkut" ei menisikään sekaisin ja akku ei toimisi oikein. Töissä joskus aikoinaan oli keitettyä vettä, eli tätä kautta otettiin pois vedestä metallit / muut liat, mitä raanavedessä on. Nykyisellään vesi puhdistetaan laskemalla se aktiivihiilien läpi, kun tulee aika paljon edullisemmaksi, kuin mitä keittämällä eli tislaamalla. Tosin tämäkin alkaa kadota pikkuhiljaa, kun hyytelötäytteiset paikallis akut yleistyvät kovaa vauhtia.
     
  17. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear


    Niimpä, mä pistin kans hyytelöitymiseen vauhtia... oli biliteeman 70Ah akut tossa blazerissa pari vuotta, mut nyt viime talvena ne sai siipeensä kun yks rele oli epähuomiossa ollut päällä eli vetäneenä ja se sit ajan kanssa tyhjensi akut kun ei ajellu. Sitähän noi biliteeman ihmeet ei sit kestäny vaan uusiks meni. Hain tilalle yhen uuden exiden rullakennoakun, 140€, 55Ah/800 CCA. Eiköhän tuo akkutekniikka oo kehittynyt vuodesta -83 sen verran että ykskin akku jaksaa paukauttaa kiisselin käyntiin ! Tosin kapasiteetissa jää vähän jälkeen mutta ei oo tarkotuskaan viittä minuuttia jauhaa käyntiin. Kyllä toi silti kerkee polttaa startin ennenkun tyhjenee :) !
    Toi 800 ämpärin pakkaskäynnistysvirta kyllä pitäs piisata siinä kun pari 400 amppeeria antavaa perusakkuakin. Hehkutuskin on 100 amppeerin haukkaus mutta niin lyhytaikainen ettei se juuri kapasiteetissa tunnu kuin 0,3 Ah :n verran.
     
  18. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    95Ah toimii minulla hienosti.
    Lähinnä paremman oikosulkuvirran takia.
    Työntää tuohon Y-lohkon starttiin reilummin virtaa.
     
  19. Dr.Kustom

    Dr.Kustom 1st gear

    Vaikka menis yhden merkin kehumiseks, niin 5 siitä. Exideä olen itsekin käyttänyt viime vuosina niin autoissa, kuin mopossakin ja hyvin ovat pelanneet. Joidenkin "halpa-akkujen" kanssa on kyllä ollut ongelmia riittävästi. Jopa joskus kauan sitten käyttökelpoinen kotimainen Salama meni mitättömäksi roskamerkiksi, kun valmistus siirtyi jonnekin minne lie kaukoidän halpismaihin. Jotkut mitä-lienee-kiinalaisia olleet ovat kestäneet maksimissaan vuoden, kun taas kunnollinen akku kestää ainakin bensamoottorisessa ajoneuvossa kevyesti viitisen vuotta. Epäilemättä halpiksissakin saattaa olla seassa kunnollisia, mutta köyhällä ei ole varaa pelleillä halpojen pas**jen kanssa. Dieselit ovat oma lukunsa akuille asetettavien vaatimusten suhteen, koska käynnistysvirrat ovat vastaavan kokoisiin bensamoottoreihin nähden huomattavasti suurempia korkeammasta puristuksesta johtuen. Kammiomoottoreissa on sitten vielä hehkun vaatima virta ennen käynnistystä. Autolehtien akkutestit kertovat jotakin, kuten kylmäkäynnistysvirran määrän, sen keston, jne, mutta todellista kestoikää ne eivät kerro, se kun paljastuu vasta pidempään käytettäessä.
     
  20. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Näin o. Tavallinen hyvä levyakku kestää n. 4000-5000 starttia, kun rullakennoakku kestää helposti 12000 jurruutusta... Oli se sit exide tai optima. Ja se hehkutus ei tosiaan vie edes puolikasta amppeerituntia koko kapasiteetista. Ilosesti tuo ainakin laulattaa 2,5kW välitysstarttia !
     

Kerro tästä muillekin!