Mikä jarruneste tilalle (-49 Cad)

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja AnHie65, 11.1.2020.

  1. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Terve,
    Tähän autoon en ole aiemmin jarrunesteitä vaihdellut. Nyt kun vaihdan kaikki tiivisteet jarrusylinteriin, niin samalla ajattelin vaihtaa nesteet. Mitähän tilalle, kun ei mitään hajua, mitkä DOTit siellä tällä hetkellä on. Perinnejarrut ilman tehostimia, jos sillä merkitystä asian kanssa.

    AHi
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ota nykyistä talteen ja sekoita uuteen dot3/4/5.1 nesteeseen ja jos on vielä jonkin ajan päästäkin ihan ok näköistä, pysyi sekaisin ja eikä mennyt puuroksi, niin sitä sitten sinne sopii laittaa.

    Ja tuleehan ne entiset edeltä kun ilmaa huolella.
     
    Gary Grand, Powerstroke, juko7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Juu dot 3 tai 4 olen itse käyttänyt noihin vanhuksiin ja on toiminut. Dot3 on vähän vaikeampi enää löytää
     
  4. Alunperin Shop Manualin suositus on Delco Super No 11:

    [​IMG]
    Olisko Dot3 lähimpänä:

    Den ersätter följande Cadillac specifikationer: SAE Delco super No. 11, Supreme #11, SAE Approved Heavy Duty brake fluid, SAE J-1703, SAE 70-R3, Cadillac DOT-3, GM5464831,32,33,34 och GM5464835. Den är likvärdig eller bättre än alla bromsvätskor som Cadillac rekomenderar från 1930 ända upp till 2018
     
  5. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Silikoni jarrunestettä EI SAA LAITTAA. Se ei sovi minkään muun kanssa ja vanhoihin autoihin se sopii vielä vähemmän.
     
  6. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Hyvä ohje tuo sekoittelu - lienee 3 tai 4, mutta sittenhän näkee...
    AHi
     
  7. Rex King

    Rex King 2nd gear

    dot 3 kestää parhaiten aikaa, mutta hänen kiehumispisteensä on jo alunperinkin matalahko (ei kisakäyttöön)
    dot 5 on maisatorppakumitissiainetta
    dot 5.1 ei ole maisaa

    mitä vittua mä täällä oikein idiootteja neuvon. tulisivat tuonne:
    http://imghost.kicks-ass.org/foorumi/
     
    Gary Grand ja juko7 tykkäävät tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Mikä kellari?
     
  9. f34

    f34 Gearhead

    Ihan sama, kaikki toimii, Dot3, Dot4, Dot5,1. Ei käytännön eroa tuossa laitteessa, kun et lähde rata-ajoon tai vuoristoon.
    Silikonipohjainen Dot5,0 vaatisi sitten järjestelmän huuhtelun.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Miksei vuoristoon, on dot3 siellä ennenkin pelannut.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Oodeelta poistettiin koko " yleistä keskustelua" osio, aka "kellari". Vastavetona pojat laittoi pystyyn uuden kellarin, mistä löytyy samat vakioaiheet kuin ennen oodeelta. Noin lyhyesti.
     
  12. Käytännön eroa tuskin on, mutta on niissä silti eroja. Wikipediassa on yllättävän hyvä taulukko:

    [​IMG]
    Tuon viskositeettieron takia ainakin AP Racingilla on DOT3 kisaneste, jossa on normaalia korkeampi kiehumispiste. Sillä voinee mennä vuoristoon?
     
  13. f34

    f34 Gearhead

    Jos tuolla lähtisi kesälomareissulle vaikka ylittämään andien vuoristoa, niin siin tapauksessa voi jarrut hiukan kuumeta ja nesteet kiehahtaa, mutta tuskin lauantai illan kruisaluissa torin ympärillä on merkitystä doteilla.
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ja 5.0 voi pehmetä jotkut kumit.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Kyllä nämä seikat ihan tiedossa oli. Tarkoitan sitä että dot3 on pelannut vuorten ylityksessä ennenkin, ei ne Andit kasvaneet sen jälkeen kun dot3 tuli. Olen ihan itsekin ylitellyt kalliovuoria dot3 nesteillä. Luuletteko ettei vuorilla ajeltu ennenkuin dot4 tuli?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    -66 Valiantilla harjoittelin ensimmäisen jarrujen hävittämistempun. Jos nestekiehunnan tunnistaa siitä, että pedaali menee kaasumaisen aineen takia "pohjaan", niin kuitenkin otoksella yksi Itävallassa joskus -85 kitkapinnat ehti kadotustempussa edelle. Jarrut savuten pääsin vetämään tieltä sivuun huoltiksen pihaan ja vielä kunniakierroksen rakennuksen ympäri.

    Että ei ne nesteet välttämättä ole heikoin kohta.

    Roikuimme automaattiautolla bussin takana ja ykköselläkin tultiin "liian lujaa". Pitkä mäki.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  17. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Ehdottomasti jarrutustekniikka on a ja o. Lyhyitä parin sekunnin polkaisuja ja taukoa. Porukalla oltiin kaliforniassa ja olin viikon ajellut ilman ongelmia, mutta yksi krapula aamu kaveri ajoi, ei osannut ja sai jarrut savuamaan ekassa alamäessä.

    Itseä hirvitti laskeutuminen kuoleman laaksoon, pirullinen helle, pirullinen mäki, ylikuormattu auto ja se mäki oikeen kiskasi autoa eteenpäin aina kun jarrua hellitti. Oli pientä jännitystä pitää vauhti kurissa ja jarrut sulamatta.
     
  18. f34

    f34 Gearhead

    Kysyjä kertoi vaihtavansa kaikki tiivisteet. Ei kai jarrunesteet pilaa jarrujen tiivisteitä, eihän siinä ole mitåän tolkkua.
     
  19. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Vanhemmissa kumiletkuissa materiaali sellaista että ne eivät kestä uusi. Minulla caprissa oli takana vanha lehku jonka vaihoin uuteen letkuun laitoin uudet nesteet sisään. Sitten ei menny samana kesänä katsastuskesta läpi takajarruken takia. Selvisi korjauksessa että takajarruletku oli turvonnut umpeen uuden jarrunesteen takia. Vaihdoin vielä kerran letkun mutta sama ilmiö. Siirryin vanhempaa jarruneste tyyppiin ongelma hävisi. (Kysessä Ford Capri). Naapurissa oli 144 Volvo jossa kävi aivan samalla tavalla. Itsellä ei ole enään kyseistä ongelmaa koska teetin teräspunosjarrut letkut, mutta tosiaan vakio kumiletkuihin ei miellellään uudempaa kuin mitä tehdas laittanut vaikka järjestelmäkin olisi puhdas.

    Mitä tulee jarrujen ylikuumenemiseen jyrkissä alamäessä yms. Kokemusta on Trollstigenistä.
    (jos joku ei tiedä paikkaa Norjassa).

    Ajettu 2.8V6 turbo Caprilla vuonna 1998. Silloin tuossa autossa oli vielä edessä 244mm jäädytetyt etulevyt ja takana 240mm jäähdyttämättömät levyt. Auto täyteen pakettuna (2 aikuista 2 lasta + matkatavarat) ehkä oisko 1400-1500kg (Kuski + auto nesteeineen painaa 1075kg). Tuossa kyseissä kohdassa alaspäin ajettaessa helteisessä noin +30 asteen lämpötilassa poljin alkoi menemään pohjaan. Piti sitten seuraavalle levike pysäkille alhalla pysähtyä. Kun autosta hyppäsi pois haisi palanut. (Autossa tulloin bilteman jarrupalat). Tarkemmin tutkittuna jarrupalat olivat sulaneet kiinni jarrulevyihin. Kun ne sai vaivalla irti niin palat eivät pitänee enään yhtään mitään pinta oli siis lasittunut. Piti purkaa jarruja sen verran että sai santapaperilla karhennettua jarrupalojen pinnat. Sen jälkeen on jarrut vaihtuneet 283mm ja 277 jäähdytettyihin ja jarrupalana toimii red stuff. Ei ole tuollaista ongelmaa ollut. Siirryin käyttämään motonetistaki saatavaa kallista Motul Racing jarrunestettä, jarruletkut vaihdettiin teräspunosletkuihin. Viime syksynä paskansin jarrunni. Syy tähän oli se että linjalukko jäi päälle vaikka sen piti olla pois päältä. (Käsijarrumekanismi ei palaudu jos ei vapauta linjalukkoa). Ajoin noin 10km 100km/h vauhdilla, ihmeteliin että hajosko tästä autoista jotain ja aluksi meinattiin että kotiin vaan korjataan siellä. Homma paheni miten pidemmälle meni ja oli pakko pysähtyä. Avamaan konepeltiä. Selvis että takajarrut oli tulessa. Selvät liekit levyt olivat pimeässä katsottuna valko-puna hekhkuiset.. Jarrupaloissa ja satuloissa ollut maali oli syttynnyt palamaan. Onneksi se sammui melko herkästi. Takajarrut kun alussa kylmänä eivät pitäneet niin hyvin mutta kuumetessaan pito varmasti tuplaantui. Onneksi ei käynyt mitään pahempaa. Jarrut osiksi ja osien hionta karhennus ja maalaus. Kuin uudet.

    Mutta tosiaan jorinoista siihen, että jos jarrut häviävät alamäessä ovat jarrut liian pienet, palat huonot, jarruneste kiehuu liian helposti. Ei se ole ajotavasta kiinni. Parempi sitten museoautolla ajaa suoraa täysin tasasta tietä vaan turvallisesti kotikulmilla jos ei jarrut ole kunnossa.
     
    Muokattu: 12.1.2020
  20. f34

    f34 Gearhead

    Hyvä tietää.
     

Kerro tästä muillekin!