Mikä moottoria voi sanoa Hemiksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 13.1.2004.

  1. Make2

    Make2 3rd gear

    Onneksi omaan hemiprojektiin on hommattu jo ne "rocker arm assemblyt" täysin kunnostettuina ja löytyi vielä siedettävään hintaankin. Tosin ovat jo viipyneet matkalla jo toista kuukautta, että hieman on alkanut hirvittää...

    Nuo hemin keinut lienevät yksi suurimmista akilleen kantapäistä 426:ssa. Vaikka ne on kunnostettukin kannattaa ne varmaan vielä tarkastaa huolellisesti eteenkin jos hinta on ollut siedettävä. Minulla on itsellä hyllyllä yksi setti hemmon 1,7 teräskeinuja jotka on käyneet Keith Blackillä magnafuex tsekkauksessa muiden moottorin osien kanssa. Siitä kun nyt on jo sitten vuosia aikaa joutuu ne tarkistamaan uudestaan ennen asennusta ihan vaan varmuussyistä. Räjähdys hemin yläkerrassa kun tietää useimmille meistä matkaa pankinjohtajan puheille ilman hattua. Meinaan se hemin yläkerta on painava. Tuossa viime kesänä kun tallissa oli auki pikkulohkoni Speed Pron rullakeinuilla vierekkäin ymmärsin mitä tuo hemmon "vakio" yläkerta oikein painaa! Onnea vaan projektille. Ei hemmoja liian paljon tässä maassa näe :smile:
     
  2. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Tuohon alkuperäiseen aiheeseen: En tiedä oikeasti noista Hemeistä mitään, mutta teoriasta jotain.

    Palotilan ihannemuotohan olisi pallo, jossa kipinä tulisi keskipisteestä ( pinta-ala tilavuuteen nähden pienin mahdollinen ja palamismatka jokapaikkaan sama, ei end gas -alueita). Tämä ei onnistu käytännössä, ja lähimmäs päästään puolipallonmuotoisella (=Hemi) palotilalla, jossa kipinä tulee katosta keskeltä.

    No, käsittääkseni Hemimoottorin palotila kuitenkin on käytännössä lähempänä appelsiininkuorenpuolikkaan muotoa, ja tulppakin on vähän toisessa laidassa. Eli palamismatka tulpalta palotilan toiseen reunaan on pitkä. Ja koska polttoaine palaa yhtä nopeasti niin pienessä kuin isossakin moottorissa, niin voisi päätellä että se "hemi"-palotila sopii paremmin Monkeyn koneeseen kuin Chrysleriin. Ja lisäksi tuo jo mainittukin palotilan pinta-ala tilavuuteen nähden on pattimäntäisessä Hemissä suuri. Ahdetuissa moottoreissa staattinen puristussuhde ei tarvitse olla niin korkea -> pienempi patti männässä -> Hemi-palotila toimii paremmin (=on lähempänä teoreettista ihannepalotilaa).

    Sitten Wedge-moottoreissa taas kannessa oleva palotila saadaan tilavuudeltaan pienemmäksi, ei tarvita pattimäntiä -> kompakti palotila, lyhyet palamismatkat. Lisäksi niissä voi hyödyntää tuota paljon puhutun quench-efektin aiheuttamaa pyörteilyä. Ja samalla minimoidaan end gas -alue männänpään ja kannen välissä.

    Pelkkää teoriaa siis tämä, mutta ainakin luulen että jutut on näin. Korjatkaa jos luulen väärin.
     
  3. Make2

    Make2 3rd gear

     
  4. Make2

    Make2 3rd gear

     
  5. Crown57

    Crown57 Gearhead

    Jep, 1957 392.

    [​IMG]

    Tommosen hain Karlstadista n.300 km Tukholmasta viime kesänä. Piti oleman moottori ilman apulaitteita ja "jotain pientä saattaa puuttua", mutta todellisuudessa moottori oli se mitä kuvassa näkyy. EI EDES PULTIN PULTTIA MUKAAN!!! Ja toinen kansikin oli sitten loppujen lopuksi halki. Pakko se oli ottaa kun sinne asti oltiin menty.

    Siis tämä "informaatiokatkos" ei johtunut ruotsalaisesta kaverista, vaan suomalaisesta välikädestä.

    Tuolta Hot Heads Research centerin swappisivuilta sain apua osa puutteisiin.
    Kiva kun kaikki palikat pitää tilata jenkeistä irtonaisina. Orggis pultit puuttuvat vielä, sekä Carter WCFB kaasari, öljypohja, toinen venakoppa sekä apulaitteet.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Paljon on vielä tekemistä... Kansien ja imusarjan rahti jenkeistä Suomeen ei varmaan ole niitä halvimpia... :sad:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Osta alukannet niin on halvempi rahti :smile:
     
  7. mg

    mg Gearhead

    sikäli ei noita hemppa kikottimia oo montaakaa suomessa; ja terohan muutaman kerran sen taisi tampereellekkin raahata.

    kyllähän dusterilla taidettiin ihan kilpasilla olla. tero kommentoikoon asiasta jos näin näkee...

    sikäli pikkasen harmi, ettei 'uusilla' säännöillä hemppaa joka koriin saakkaan..

    ps. onhan hopan värinen dusteri aikas kiwa.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä mieltä olette Mopar Muscle lehden Hemistä, jakajaton, suorasytkä, ruisku. +500cid, remmijakopää. Mitäs hyötyä siitä Reverse Flow palikasta on? Vesi menee eka kansiin niinkö?
     
  9. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Ai että mitä mieltä ollaan ?
    No kuolan valumista on vaikea pysäyttää kun edes ajattelee asiaa.Onhan tommonen suorasytky ruisku nykyaikaa ja toiminee...
    Ehkä joskus ????



     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Reverse flowssa tosiaan vesi kiertää kansien kautta ensin. Tossa Indy cylinder headsin systeemissä lohkoon pultataan laippa johon tulee sitten chevyn vesipumppu. "Ylävesiletkut" lähtee suoraan laipasta kahdella letkulla ja systeemin ei suoraan pysty termostaattia laittamaan. Sähkövesipumpulla termaria ei muutenkaan käytetä; toi vähän sotii tota teknistä edistyksellisyyttä vastaan. Mulle tulee vähän samankaltanen systeemi, mutta termostaattiohjatulla ulkopuolisella pumpulla.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Seuraavassa lehdessä oli tuon koneen dynotesti. Onhan se aika moinen moottori.
    713hp@6000rpm ja 696lb-ft@5000rpm
    3000 kierroksen kohdalla on vääntöä jo melkein 600lb-ft.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jumankekka! Toihan rupee jo lähestymään kotikutoisen wedgen lukemia!
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jösses mikä vääntö... Varsinkin ne puolat on hienot kun ne mahtuu Hemin sytystulpan reikään. ei rumia sytkäjohtoja näkyvillä vaan nätit johdot menee puolille...
     
  14. triniemi

    triniemi Gearhead

    Hyvä kuitti :smile:
     
  15. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Oisko tuo nyt niin hyvä kuitti ?
    Mopeman vois kertoa lukemia totisteeksi tekemistään tai kenenkään muun tekemistä Super Wedgeistä, jotka pystyvät samaan vastaavilla sisuskaluilla, lähinnä koneen tilavuus,puristukset ja nokka.....

    Tiedän hyvin, että rajulla rullanokalla olet enempi heposia tuottanut, mutta vertailu hiukka ontuu...
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Rajulla rullanokalla myös enempi vääntöä alhaalla, 649 ft/lbs 3000 kierroksella. 6000 kierroksella 760 hopujoutia. Kaasarilla ja mopsin marinejakajalla + MSD:llä. Mielestäni vertailu ontuu myös.
     
  17. HEMI

    HEMI 1st gear

    Aika oudolta kuulostaa että mopari miehet kinaa siitä kumpi on parempi wedge vai hemi
    eiks tän pitäs yleensä olla mopari ja gm miesten välinen kinailun kohde.
    Mu mielipiteen kyllä kaikki varmaan arvaa.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei me tosissaan mistään kinata, sitäpaitsi numeroitahan noi vaan on ja eri lähteistä peräisin.
     
  19. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Jep,
    Me keskustellaan (joskus vilkkaammin, joskus...) loistavien koneiden loistokkaammuudesta päätymättä ikinä yhtään mihinkään....

    Asiaan:
    Mitäs väliä tolla kaasari - marine jakajalla nyt on ?
    Yleensähän taidetaan sanoa, että edelleen kaasarilla saa enämpi heposia, kuin pruiskulla.
    Sen voin myöntää, että tuohon Hemppaan on tainnut pikkasen pätäkkää palaa, siis $/hp sun Wedges pärjää komiasti (tai mikä kone tahansa).

    Vertailu on mielestäni metsässä sen vuoksi, että tuo kone on rakennettu omistajansa käyttökiesiin arkiajoon sopivaksi.....

    Mulle taitaa jatkossa tulla edes lähelle sun nokkas arvoja oleva prulla, vaikka nyt puristukset jäänee matalammalle ja tilavuutta on selvästi vähemmän, niin Wedge vs. Hemi vertailuja voitaneen taas kerran suorittaa........
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    EIköhän tossa kuukauden - parin sisään saada taas vekkuli dynoon. Roudattiin muuten eilen "eläkeprojekti" pihaan, on siinä pientä laittamista :grin:
     

Kerro tästä muillekin!