mikä ois hyvä vaha?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kauko-63, 28.4.2009.

  1. rasse

    rasse 1st gear

    Nyt täytyy kyllä ottaa esille kaksi eri asiaa.
    1. Auton maalipinnan kunnostus
    2. Auton vahaus
    Nämä on ihan eri asiat ja eri aineet ... Ensin maalipinta kuntoon vahauksen kera ja myöhemmin vahaamalla hoidetaan/ylläpidetään kuntoa.
    Kunnostuksessa lähtee kaikki vanha pois (myös osa maalipinnasta)jolloin käytetään hiovia aineita.
    Esim. Farecla tai jopa hionta vesissä. Aina kannattaa tämäkin tehdä
    koneella niin tulos on tasaisempi.
    Kunnostuksen jälkeen sitten esim. jokin puhdistava/perusvaha ensin.
    Tuon jälkeen ns. "sinetöidään" pinta esim. Mothers Sealer&Glaze tms.
    Tuolla saadaan pienet naarmut piiloon ja syvyyttä maalipinnalle.
    Lopuksi jokin kovavaha esim Caranbau jolla annetaan suojaa ja kestoa maalipinnalle. Hyvä esimerkki ns. kovista vahoista on vahat joita pitää käsissä hieroa että notkistuisi ja ne levitetään käsin auton pintaan johon ne sitten kovettuvat.

    Vahaus elikkä se toinen asia...
    Vahauksen voi tehdä ja kannattaa tehdä sen mukaan miten likainen pinta on tai miten kauan edellisestä vahauksesta on.
    Jos haluaa tehdä perusvahauksen niin silloin aina vanhat vahat pois ettei synny laikukkuutta. Ne sitten lähtee esim. Fairylla tai jos on pikitahroja/pihkaa yms niin Claybar käyttöön.
    Tämän jälkeen vahaus kuten aiemmin.
    Mikäli tehdään vain ns. hoitava vahaus niin pesu autoshampoolla.
    Tämän jälkeen vaikka puhdistava vaha+ caranbau
    Jos pinta on suht hyvä niin riittää tuo pelkkä caranbau eli kova vaha.

    Tämän menetelmän olen ainakin itse todennut parhaaksi kun noita omia kotteroita olen hinkkaillut.
    Täytyy sanoa että jos luottaa Korrekkiin ja Turtleen (voi siihen Glyminki pistää) niin kannattaa kokeilla noita jenkkivahoja , varsinki nuo 3 in1 systeemit on ihan laadukkaita ja suht edullisia.
    Merkkejä en ala ilmoittaan ettei joku kuvittele mainostamiseksi. :poff:
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ja otsikko oli...?
     
  3. DaFox

    DaFox Gearhead

    Korrekin vahoissa yhdistyy ne ominaisuudet joita ainakin itse arvostan.

    Helpolla erittäin hyvä lopputulos, kotimainen ja edukas.

    Monen merkkisiä vahoja on vuosien varrella tullut leviteltyä ja Korrek on nyt jäänyt vakio kamaksi hyllyyn. Myllytyksessä sitten eri merkkejä.
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Uudessa veeseiskassa rankkasit bilteman halpis vahan erinomaiseksi niin kiilloin kuin pysyvyyden puolesta.
     
  5. Vanikuski

    Vanikuski 1st gear

    Korrekkia ja Glymiä oon käyttäny monta vuotta ja oon ollu tyytyväinen :)
     

Kerro tästä muillekin!