mikä on tuningia..?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja mane, 12.10.2001.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Ferdy

    Ferdy 1st gear

    No miksikäs ei??? Tuninki-äijä Luntilakin rakensi Toyota Supran, jossa on sellaset vanteet näyttelyissä alla, ettei sillä rengastuksella voi autoo ajaa. Miksei sitten vanhaan jenkkiin vois laittaa vaikka kromattuja alapalloniveliä tai vaikka lehtikullalla pinnoitettuja venttilinjousen lautasia :grin:

    Joo. Että näin. Tää nyt on vähän "räkä poskella" heitetty kommentti, mutta jos joku tykkää omastaan, niin antaa palaa, Fränk!

    :grin:
     
  2. Lulla

    Lulla 1st gear

    Virittelin aikoinaan nuorena nöösipoikana Taunuksen niin persiilleen ettei sillä voinut ajaa normaali liikenteen seassa se kun ei lähtenyt käyntiin kun hinaamalla ja pysyi käynnissä vain kaasu pohjassa (kulki kyllä niin perkeleesti).Siihen loppui tuunailu ja siirryin oikeiden autojen pariin.
     
  3. OpaS

    OpaS Gearhead

    Ei se kyllä varmaan ollu tuningia, jossei siinä Taunuksessa ollu edes vapaavirtausilmanputsaria. Siis semmoista mikä kasvattaa tehoja 25% puolueettomien testien mukaan.

    Tiesittekö muuten, ettei taunus oo japsiauto.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2003-08-17 05:01 ]</font>
     
  4. Ferdy

    Ferdy 1st gear

    Joo, ei oo japsiauto, eikä tää keskustelu oo nyt ihan raiteillaan???

    Mikä onkaan sitä tuningia?

    Ferdy
     
  5. og_fin

    og_fin 1st gear

    On tullut rakenneltua noita japseja/euroja ja ainakin siinä vaiheessa tulin siihen tulokseen että pakko se on jenkki hommata kun alkoi tuota jälkikasvua tulemaan jolloin "tavaratilaa" tarvitaan. nyt kahden juniorin jälkeen en enään hommaisi japsia/euroa ainakaan rakentelukohteeksi, kun niissä oli ainakin pari vuotta aikaa sitten nuo rokkikoneet pääasia eli kenellä oli suurin subbari ja isoimmat vahvarit. Joihin ei huonontuneen kuulon takia enään voi sijoittaa ja huonontunut kuljetuskapasiteetti jonka tuo subbarin laitto aiheuttaa ja kyllä se niin on että onhan niitä ihan hienoja japsejakin ja tiedän myös monta nissan/tojota ukkoa jotka harrastavat tunninkia mutta osaavat myös itse tehdä autoilleen jolloin nostan suosiolla hattua heille kun ovat opetelleet sen tekniikan (sisältäen myös tietokone ohjatut ruiskut + muut hilppeet)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: og_fin 2003-08-18 08:16 ]</font>
     
  6. J

    J Gearhead

    Taitaa olla monilla termit sekaisin... Vaikuttaa että suurin osa ihmisistä mieltää teiniautot tuning-autoiksi. Harmi, menee nimittäin oikeilta tuning harrastajilta pohja pois harrastuksestaan. Ja noilla "oikeilla" tuning harrastajilla tarkoitan sellaisia auton rakentajia, jotka todella panostavat niin tekniikkaan, ulkonäköön kuin sisukseenkin. Eli siis siten kuin alkuperäisessä tuning termissä oli kyse.

    Se taitaa vaan olla tuo tunarointi, siis tuninki, tämän hetken muoti-ilmiö, joten AD yms "varusteluliikkeistä" saa feikkijarrulevyjä, neonevalovaihdekeppejä ym. tarpeellista ja etenkin edullista tarviketta. Ihan vastaavaa varustetta kuin mitä löytyi 15-20 vuotta sitten sen ajan teiniautoihin: tanarin ja pystylamppukarinan persus taivaisiin ja bolt-on asennuksena ne jo aiemmin mainitut backoff roiskeläpät, viisi antennia, hirvennahkainen takapenkin päälinen, alumiinipellistä roiskeläpät ja ne legendaariset staattisen sähkön poisto"narut" roikkumaan puskurista!

    Ja jos joku "erilainen" nuori ostaa kutos dartin ja raiskaa sen 15"subbareilla, mustilla takasivulaseilla ja muovisilla anttilan aluvanteilla, niin se on jotain ihan muuta ku tuninkia. Se on ihan silkkaa teinimeininkiä.

    Ja sitten on vielä tämä termi "styling". Käsittääkseni se on miedompaa auton ulkonäön ja sisustan "säätöä". Mutta ei siitä sen enempää kun en itsekkään tiedä mistä on kyse... :smile:

    Mutta kuten jo muutkin ovat todenneet siitä mihin raja vedetään: lajissa kuin lajissa se on kuin veteen piirretty viiva.

    Itse en koe olevani tuninkijannu enkä rockabillyraggari. Tällä hetkellä alla on 90-luvun puolivälin vw(ja jenkki hakusessa), mutta aiempaan kalustoon kuuluu autoja niin saksasta, ranskasta, japseista kuin jenkkilästäkin. Oikeastaan koskaan en ole ymmärtänyt fanattiseksi meneviä rakentelu/tyylisuuntia, olipa se sitten tuninkia, lintta-autoilua tai mitä tahansa. Itelle pääasia on että laitteet toimii ja näyttää omaan silmään hyvältä! Eikä sille oikeen mitään varsinaista tyylisuuntaa kai olekkaan. Vai mikä laji se on, kun autossa on viilattu kone, alumiinivanteet, pieni takaspoileri ja etuhuuli sekä vetokoukku?!?!? No se on tietenkin harrastekäyttöauto! :smile:

    ...olipahan vuodatus....

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: J 2003-08-26 16:33 ]</font>
     
  7. Alexik

    Alexik 1st gear

    Mutta olipahan asiallista tekstiä ja vieläpä aika lailla naulan kantaan osuvaakin :grin:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    nimim.ei vielä ole, pahoittelen sitä... ompahan värikäs keskustelu.
    juu-u, autojen rakentelu on hyvää ja kehittävää ajankulua. täytyy vaan muistaa että jostainhan se on alotettava... taidot ja budjetti tahtoo nuorilla olla aluksi aika vähäiset. tämä voi myös olla psykologinen juttu... eikös se ole niin että vähän "hienompi" auto kiinnittää enemmän huomiota? ja nuoret miehen alut tahtovat sitä vastakkaiselta sukupuolelta.. ja ei muuta kun ostamaan mihin rahat riittävät. heikkoon itsetuntoon saa kummasti lisäystä kun tytöt kattoo... älkää vaan yleistäkö tätä.. kiitos. itekkin sen huomasin ku ammattikouluaikaan jouduin ajelemaan 85 corsalla missä luki takana 1.2s... ei ollu iltasin kyytiin tunkua. =)
    sen verran vielä tuosta duunailusta että joskus on meinannu harmittaa kun vastaan tulee vaikka a-manta (jota minä pidän jo jonkinlaisena klassikkopelinä) lasit mustina, kamalat muovilevikkeet jne... rempsottaen ja kone huutaa kun koitetaan roikkua jonkun uuden audin perässä.. argh! velipoika laitteli 1.9sr a-mantan ja nyt on gt:n laitto menossa, pakko sanoa että tämmöset autot on alkup. kuosissaan MINUN MIELESTÄNI paremman näköisiä...
    joillakin jotka ajelee tuunatuilla autoillaan tahtoo olla ylimielinen asenne niitä kohtaan jotka illalla ajelee tehdasasussa olevilla autoilla... mulle on monesti naurettu kun omegassa pyörii 14t peltivanteet.. noh, osaan jättää moiset naurut omaan arvoonsa..
    pitää vaan koittaa jaksaa ymmärtää jos ei auton levikkeet istukkaan niinku pitäisi.. joku on saattanut tehä sen eteen paljon työtä.. ehkä seuraavassa pirssissä, tai seuraavalla kertaa osat istuu jo paremmin, useimmin näin.
    kyllä niistä laittamalla saa hienojakin, kunhan pysytään hyvän maun rajoissa... mitä se sitten kenelläkin on...
    usa-autoista sen verran että minusta ei niihin oikein muoviset splitterit ja splättärit sovi. ainakin vanhemmat pelit on mielestäni hienoimpia kun vaan on ehjä väri pinnassa ja pellit suoria, muuten vaan alkup.kunnossa. ja tietysti se hyrskytys on sitä parasta antia...
    heh, tosielämän tarina vielä loppukevennykseski... kaverin isällä... =) on semmonen 2.6l audi 100... pidin sitä aika liukkaana pelinä.. ennenkuin koetin valoista pysyä jonkun caminon perässä... eipä ois uskonu että "lavetti" pakeni niin nopeasti... aika nöyrin mielin jatkettiin matkaa... nyt ois sitten aika semmonen camino jostain ettiä ja koetan rekisteröityä tänne nimimerkillä, niin pian kuin se auto löytyy. sen vielä sanon että täällä käy tosi hienoja ja avuliaita ihmisiä, moni näyttää saaneen avustusta ongelmiinsa. jatkakaa samaa rataa ja hyvää syksyn jatkoa kaikille. kiitos.
     
  10. Vämpylä

    Vämpylä 1st gear

    Joo, vanhat autot on hienoimmillaan kun ovat vakiokuosissaan ja hyväkuntoisia, ilman mitään kori muutoksia. Vanteet renkaineen nyt voi vaihtaa vanhukseenkin mielestäni, edellyttäen että ei ammuta yli esim. vanteiden koossa.

    Itellä on juuri a manta, päältä päin vakio lukuunottamatta pyöriä jotka ovat alkuperäisiä tuumaa isommat 14" alut :/ ja nakit on alkp. leveämmät 195:set.
    Alut vaihtuu varmaankin hetikohta kromisiin peltipalloihin.
    Mielestäni autovanhuksien ainoaoikea tuningmuoto on sellainen tekninen parantelu jota omanikin on kokenut. Äänieristelyä, kirkkaammat valot, ajettavuuden parantelu jne.

    Levike lärpykät pitäkää vanhoista autoista kaukana!
     
  11. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Kyllä minäkin olen sitä mieltä että ei pidä sekoittaa amis-autoja ja tuning-autoja keskenään. Itse käyn amista ja ajelen jenkkifarmarilla jota on tuunattu tummilla takalaseilla. Tallissa seisoskelee -78 escort 2.0 ruiskutekniikalla/5lov. laatikolla. Ulkoapäin autoa 0n tuunattu kromi vanteilla ja mustalla raidalla joka peittää listan reiät. Onko tuo sitten piilo tuninkia?? NoJoo...
     
  12. KST2

    KST2 3rd gear

    Tuttu kaveri ansaitsee leipänsä poliisina. Olivat törmänneet autoon jossa renkaan kuvio tuli joka paikasta yli lokarin reunojen. Olivat kirjoittaneet rekisteriotteeseen että renkaat vaihdettava, koska renkaat ovat laittomat.
    Seuraavalla viikolla olivat nähneet saman kaverin, ja pysäyttäneet katsoakseen onko renkaat vaihdettu laillisiksi. No ei ollut, mutta tämä fiksu thyyning mies oli vetänyt rälläkällä renkaan kulmat sileiksi, ettei kuvio tule enää ulos...
    Pollarit olivat tuumineet että ajelkoon nyt, kun oli kalliit renkaat pilannu (235/35/18)
    Äly hoi!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: KST2 2003-10-13 14:39 ]</font>
     
  13. WSE

    WSE 1st gear

    Pakko kirjottaa:) Joku saa kiksejä auton ulkonäöstä ja siitä että tiettyä porukkaa pyörii ympärillä...
    Toiset taas hommaa nuo jutut muualta eikä käytä autoaan siihen...
    Ja saa kiksejä siitä kun pedaalia polkaistessa tuntee jotain kivaa selkäytimessä ja adrenaliinipitoisuus kohoaa... Ei pitäne harrastaa liikenteessä kuitenkaan liiemmälti..
    Joillakin taas on parantumaton tauti hioa tekniikkaa viimeisen päälle, ihan siitä tekemisen ilosta...
    Kaikki autoharrastus on kuitenkin positiivista ja oikeastaan ainoa mitä en ymmärrä on jollakin harmaalla perus autolla ajaminen.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pakari rikki,isot vanteet,kumet loppu,lihapiirakan kokoiset ruosteiset jarrurummut=tuning
     
  15. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    No siinä tuli taas oikein helevetin viisas kommentti.

    Jenkit taas on kauheita Lahnoja ja perä ylös + amerikanlippu maalattu bensatankkiin.

    Onneksi on hienoja Kanadan vehkeitä....

    Tämä juttu saa nyt loppua.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!