Mikä polttaa puolan ? SOLVED !!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja pervolet, 30.7.2015.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    No onhan se noinkin, hyvä selvennys. Mun pointti oli että puolia on eri jännitteille rakennettuina ja sanotaan nyt niin että käyttöautoissa ne kannattaa pitää oikeina.
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mitenkähän noi MSD Blaster puolat on sitten käämitty kun niiden pitäis toimia 12 voltin ensiöjännitteellä ja MSD 6 purkin kans joka syöttää liki 500 volttia ensiölle
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ne on kapasitiivisia systeemejä ja silleen eri juttu.
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tarttin kärkisysteemiin puolaa ja oli jostain tullut Biltsun suurtehopuolia. Mittasin niin ensiövastus vähän yli 2 ohmia eli olisi mennyt liki 6 ämpäriä, kun vakiossa 4.
    Jätin sitten asentamatta kun epäilin että kärjet kärähtää aika nopeasti. Kerran tein sen hölmöyden että lykkäsin kärjille kärjettömän puolan joka hörppii kahdeksaa ämpyrää. Kärjet kesti 20km mutta muovinen liukupala suli..

    Mutta voihan olla että nuo biltsun puolat on suunniteltu kestämään se 6 ampeerin virta. Eri asia sitten mitä kärjet kestää. Tai sitten niihin kuuluu esivastus, en ole jaksanut tutkia.

    Muuten sinänsä huvittavia kaikki kärjelliseen tarkoitetut suurtehosysteemit, kun ne kärjet kumminkin sen virtamäärän rajoittaa oli muut laitteet sitten kuinka tehokkaita vaan. Jos ei tosiaan laiteta trankkua sinne väliin.

    Ja samaa kuullu, että NGK:t ei kestä liikaa bensaa. Tai keskieriste kai huokonen ja vetää bensaa sisään. Sitten kun saa tulille niin keskielektrodi palaa. Tämä tosin huhuja.

    Yhet NGK tulpat kastelin, kuivasin kuumailmapistoolilla ja sitten vasta käyntiin. On toimineet sen koommin ihan hyvin.

    Muuten NGK:t ollu itellä pirun hyviä tulppia ja niillä mennään joka laitteessa. Boschit tuntuu olevan turhan usein rikki jo uutena, tai sitten tippuu elektrodit palotilaan..
     
  5. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    tämähä mielenkiintoinen juttu ketju
    vaikka näyttää olevan jo vähä vanhentunut
    mut kokeilaampas silti

    eli
    joskus vuosituhanne vaihtees 318 dartistani meni orkkis puola pimeeksi
    korvasin sen sit hätäpäissäni juuri biltemaan tulleella uudella puola mallilla
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...Sytytyspuola/Suurtehosytytyspuola-2000017983/
    ja tällä puolalla darttini sit kulki sen lopun aikaa mitä se minun ajossa oli (parise vuotta)
    ja ajoni dartilla oli ympäri vuotista ku käyttiksenä oli

    näistä hyvistä muistoista rohkastuneena kävin nyt ostamassa 318 aspeni kaveriksi
    samaisen puolan
    saa nähdä että meneekö tällä kertaa yhtä iloisesti kuin viimeksi
    vai iskeekö punaisen aspenin kirous

    hinnallaha tämmöne puola ei oo pilattu
    eli sen puolesta voi vaikka paskaksi mennä
    ainut mikä suuremman harmin voi aiheuttaa on se että milloin/missä se paskaksi menee

    kellään muuten tietoa että voiko tälle kyseiselle puolalle syöttää suoraan 12v virtaa
    vai pitääkös juoksuttaa tuon vastuksen kautta niikuin aikoinani dartissa juoksutin
    tarkoitus olisi heivata nää moparin sytkä jutut veke
    ja viritellä gm:n hei moduulia tilalle joka tartteis käsittääkseni puolalle ton 12v
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö tuossa lue suoraan "tulojännite 12V", eli ei se sillo mitään vastusta tartte?
     
  7. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    näin arvelinkin
    halusin vaan varmisteen teiltä velhoilta
    ku ite en oo aina niinkää varma
    kiitos tästä!

    sen verran oli tuo puola näköjää vuosien varrella muuttunut
    että puolanpiuhan hattu ei käynyt suoraan enää
    menee tämä puola kokeilu siis ensvkon puolelle
    että saan oikeanlaisella hatulla varustetun piuhan

    pitää viel pistää tilaukseen tuo hei-moduulikin
    näkee sit minkälaisen pommin saan aikaseksi:rolleyes:
    onneksi kyseessä ei ole öljytäytteinen puola
    että vahinkojen pitäisi epäonnistumisen kohdatessa jäädä aika vähäisiksi
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    No en minäkään kyllä lähelläkään velhoo oo mutta näin mä ton ymmärtäisin ainaski?
     
  9. pesälä

    pesälä 2nd gear

    eikös se puola valita ohmi(eli vastus) määrän mukaan. vanhat kärjet vaatii oman ja uudet systeemit oman. muistaakseni toinen 1.5 ohmia ja toinen 3 tai 4 ohmia. ainakin kiinan kärjetön systeemi mopariin vaatii etuvastuksen, mikä ohitetaan starttauksen ajan
     
  10. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mikä alkuperäisessä kärjettömässä on vikana?
    Yleensä se toimii hyvin luotettavasti.
    Puolassa pitää olla primäärivastusarvo 1,5 ohms niin toimii kasikoneella.
    Näitä alkuperäistyyppisiä puolia saa ostaa esim. uspartsista alle 40e.
     
  12. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    http://www.dodgetalk.com/forums/showthread.php?t=203358
    tuossa jutussaha tuo taitaa tulla ilmi miksi
    on semmone piuha hässäkkä tämä mopen oma käretön systeemi
    sais siistimmäksi kone huonetta
    ja ei oo tuo hei-moduuli hinnalla pilattu 1/4 esim mopem omaan kromiboxiin verrattuna
    täälä ODllaki on jokune velho onnistuneesti tuon taikoneet
    tosin nuilla kalliimmilla puolilla
     
  13. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kokonaiset 8e näyttää olevan mopar sytytysmoduuli kallempi kuin GM moduuli.
    Meneekö virranjakajakin vaihtoon jos aiot antaa pick-upille 12volttia nykyisen etuvastuksen alentaman jännitteen sijaan.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kolmatta vuotta Mirkun 360 räyhää jo tolla GM-HEI sytkällä... Tohon kytkikseen lisäisin että virransyöttö kannattaa ottaa suoraan akulta releellä kunnon kaapelilla, ei sitten ahista alkuperäiset ohkaset kaapelit/liitokset. Yksinkertaisuus kärsii mutta teho paranee.

    Ostaessani ko Mirkun siinä oli Mitsubishin boxi ja Toyotan puola ties kuin kauan ollut noin sepitettynä. Nyt DynaMod-HEI+Inferno puola ja komiasti kiertää 360 ainakin 6000rpm Woiman kanssa;)
     
  15. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    äh
    näin sitä oppii
    ja just tämän takia tänne varmuuden vuoksi kirjoittelen
    ennen kuin alan suuremmite räjäyttelee paikkoja
    niihä tuossa yhellä rivillä tosiaanki luki että pick-up vaihtoon myös
    perhana minä edes tiedä mikä se on:confused:
    tilaanko sittenki mopen oman kromiboxin
    ihan mopen omalla jakajalla oli tarkotus pyörittää

    ja opiskelut jatkuvat
    http://www.classicwinnebagos.com/forum/index.php?topic=3424.0
    taitaa valaista minua vähäsen moparin sytytyksen saloista:rolleyes:
     
    Muokattu: 31.7.2016
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei moparin omassa oo suorituskykypuutteita silloin kun osat on ehjiä. Alkuperäiset modulit olivat ihan ok. Mut nyt kaupassa olevat on ties mitä kiinan tuotteita ja kait sikäli sit huonompia kestoiän suhteen. HEI-konversiolla pääsee laittamasta huonoa moparimallista tarvikeosaa. Mulla on autossa jostakin Aspenin raadosta kaivettu boxi, Rockauton parinkympin tehdaskorjattu jakaja modifiotuna ja autotarvikeliikkeen halvin etuvastuspuola vastuksineen. Hyvin pelittää ja kipinää riitää niin pitkälle kuin slanttia kehtaa kierrättää.
     
  17. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    yritin käydä mittailemassa puolan ohmit
    en vaa kyllä saanu mitään järkeviä lukemia
    voisko joku jäsentää mulle mistä kohin puolaa nuo tulokset pitäs saada
    kokeilin kyllä mielestäni kaikkia mahdollisia vaihto ehtoja
    eihän tossa puolassa ole ku kolme kontaktipinta mahdollisuutta
    niitä kaikkia eri variaatioilla mittasin mutta en saanut sitä 1,5 vastus arvoo mistään
    ihan ihmeelisiä juoksevia lukuja enemmänkin

    kokeen alla oli siis mopen oma toimiva puola
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kannattaa siihen hei moduuliinkin sijoittaa muutama seteli enemmän eikä ostaa halvinta mikä löytyy. Omalle kohdalle on osunut yksi valmiiksi hajallinen ja pari alle vuoden kestänyttä kiinantekelettä.
    Itse korvasin Moparin oranssin boksin MSD 6AL boksilla, jonka jälkeen ei ole tarvinnut pelätä tulppien kastumista :). Samalla sai koneeseen kierrostenrajoittimen.
     

Kerro tästä muillekin!