Mikä siinä V8:ssä on seksikästä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cartman2000, 29.10.2005.

  1. impala1968

    impala1968 Gearhead

    427 on muutes 6,999 litraa et kyllä täs starttimosalla ajellaan. Jaa, tuohan on porattu .030, päästiinpäs kuitenkin moottorien puolelle. :p

    Mä en kyllä ole ainakaan niin fetissi et joku veekasi olis mun mielestä jotenkin seksikäs juttu. Eikä tässä ole muutenkaan tapana omia mieltymyksiään toisille perustella, noi vaan on se juttu mikä kolahtaa. Eikä mun mielestä joku suora kasi häpeä yhtään verrattuna vinkkeliversioon.
     
  2. duster73

    duster73 Gearhead

    Itse olin mikkelis btr-asentajana,ni tuli sit ihmeteltyä noita muitakin laitoksia siel varikolla.itseasias asenneltuakin joskus.ni noissa Zileissähän on myös noita kaseja,muistaakseni 5,9 koneet,vai olikohan 6,9...en muista.no kumminkin heppoja oli ilmotettu 160.sillo puhuvat että kun nuo venäläiset insinöörit,vai olikohan neukkuja sillon,oli aikanaan esitelly jenkeille noita moottorin kaavioita tai jotakin,ni oli jenkit sanonu ettei tuo moottori voi toimia!kummasti ne vaan kulkee kumminkin :) Sillo en vielä v-8 moottoreista mitään tienny,mut jälkeenpäin oon kuullu et se ois kopio moparin moottorista,mut laitettu pyörimään vikoperin!tiiä sitten...kiva kun pyyhkäsee ton johonki jenkkirassiin,ni sul o neljä pakkia ja yx eteen :) jos siis manuaalin laittas jatkox...
     
  3. Sittana

    Sittana 1st gear

    Ja minä kun luin eka että minua ei kiinnosta korkealta kovaa kiljuvat neitoset! :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  4. pas2

    pas2 Gearhead

    Hör hör sanoo kasi ja se kuulostaa kivalta, kutonen pörisee kans kivasti ja 180-asteinen V-4 mosa sätkii kans mukavasti, Tähtimoottorissa on eri kiva ääni ja kyllähän noita suoria nelosiakin on, mitkä pöpisee mukavasti. :wink:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hjoo. Ois ollu hauska olla kattomassa, kun kaveri oli lähteny kiihdyttämään jyrkkään mäkeen ja kaarteeseen, yritti pykältää kakkosta eikä tietenkään saanu silmään, ja laski jarruttomalla GAZilla perse eellä mäen alas pöpelikköön.

    Mulla on kyllä semmonen kutina, että joku igor on joskus tonkinu kaatopaikkaa, väsäilly löytämiänsä romuja aikansa, ja lopulta tuumannut, että ei tästä kyllä nyt leivänpaahdinta tullut, tehdään sitten vaikka auto...

    Zil on varsin lupsakka peli menemään metässä, mitä nyt maantiellä puutuu jo kuudessakympissä. Venäläiset on sitten taitavia ottamaan suuresta tilavuudesta ja julmasta kulutuksesta mahdollisimman vähän voimaa...

    K-E
     
  6. Tepa Kalifi

    Tepa Kalifi Gearhead

    Ainakin toi meen Buickin kasi pörisöö ihan mukavasti, kun putken loppupäästä puuttuu jotain hyvin olennaista... :rotfl:

    Pippelin pituudesta yms. epäolennaisesta olen jäävi sanomaan mittään, eikä moottorin ansiosta housut oo kastunut keskimääräistä enempää/vähempää kuin korkeintaan silloin, kun vesisateessa vaihtaa hihnoja konepeiton alla... 8)
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    hmm, eikös noi SR71:t startattu parilla ahdetulla letukan 454:lla? Heh, joo starttimoottoreita kaikki alle 7 litraiset! Jos haluaa neljä nokkaa ja 32 venttiiliä, niin fordilla on kohtuu hyvä linja modular koneita. 4,6 - 5,4 litraisia pannuja saatavilla ja viimeisessä enginemastersissa otettiin fordin modular pikkulohkosta 996 hv kahdella föönillä. Cratekoneina saa 5,0 Cammer koneita jotka dynottu 425 hv:lle. Myös uusia GT:n 5,4 lohkoja saatavilla ja monenmoista 4V kantta. Motorsportin uusi '06 Katalogi on luettavissa jo www.fordracingparts.com sivuilla.
     
  8. napa

    napa 3rd gear

    sanotaan nyt vielä sekin, että oli mulla 1 vaihtoehto ostaa tuohon mun keksintöön oikein ferrarin V8 (siis se moottori jota käytetään lancia thema 8.32:ssa, olisko se ollut 3.0 tai 3.2 ltr, en muista enää, hinta sillä olis ollut englanissa joku 1500 €) päätin sitten kuitenkin ostaa tuon mitsun 3.0 24 valve V6 koneen, kun sen ferrarin kasin kans olis kuitenkin mennyt ikä, terveys ja rahat (ainakin sen virityksessä) vaikka olis se ferrarin kone silti ollut...

    eikä tuo mitsun konekkaan ole vielä suostunut antamaan kipinää :mad: en nyt kyllä ole hirveästi sen kanssa aikaa viettänytkään (olisinko viimeisen vuoden aikana oiken 15 tuntia siihen keskittynyt, lähinnä metsästellyt kytkentä kaavioita) megasquirt spark extrasta siihen olen nyt päättänyt rakentaa ruiskun ja sytty systeemit, alle 300 €:lla pitäis selvitä :odroll:

    eli kyllä mulla silti on sympatioita V8 kohtaan, vaikka en mitenkään fanaattinen olekkaan :wink:
     
  9. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Aiheeseen kuuluen, tulihan syksyllä vartilla kokeiltua miten melko samanlaiset autot joissa on eri koneet kulkee, mikäli on sama perä ja loota, eli mustangit 79 302 cid maatalous/saastekasilla,luultavasti alle 200 kaakkia ja 80 200cid kutosella josta dynottu 152 kaakkia, kummassakin nelivaihteinen srod-manuaali, 8.8" lukkoperä 3.08 perävälityksellä, menihän kasi vartilla 15,88s loppunopeudella 146 ja kutvonen 17,3s loppunopeudella 122. Kasin vääntö alkoi tehdä eroa puolessa välissä, kun kutonen taas pääsi paremmin liikkeelle, tosin välitykset oli kummassakin surkeat(2:lta kolmoselle vaihdossa kierrokset tippuu liikaa, kutosen varttia tämä tuhoaa enemmän, ensi kesänä siinähän on 5v-loota ja eri perävälitys joten aika varmaan paranee). Silti, kutosella mentiin ja mennään varmaan kovasti radalla ja slalomissa ensi kesänäkin.
     
  10. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    No-niin, eiköhän tämä threadi ole nyt loppuun kaluttu. On käyty täysi ympyrä teinipimperoiden ja haarakoneiden kautta noihin hyviin ääniin.

    Kiitos vakkareille, kuten CH3OH, KimT, Napa, Roadmaster ja muut, asiallisista vastuksista. Johtopäätös on siis se, että Henry meni aikoinaan tekemään (hyvästä syystä) tempun, josta muotoutui ensin käytäntö me-too ja sittemmin kansallinen ikoni. Ja koska näin kävi, V8-koneiden yleisyydestä hyötyvät nykyiset harrastajat, kuten Hemi hyvin kuvasi.

    Tottakai kivien alta ryömi iso joukko nimettömiä, jotka ihailtavan estottomasti kirjailivat "viisauksiaan" meidän muiden iloksi - ymmärtämättä edes mitä topicissa kysyttiin. Ja mahtuihan mukaan yksi omia, tukahdetuttuja seksuaalisia mielihalujaan esitellyt, ilmeisen ahdistunut nuorukainen ;)

    V8-koneiden ääni tuntuu olevan olellinen osa nautintoa. Ilmeisesti kyse on nimenomaan näiden rassattujen, rakenneltujen ja viriteltyjen hehtolitran koneiden äänistä. Ollessani USAssa ajoin itsekin V8:a (Audi V8 ), eikä sen ääni mielestäni poikennut "normaalin auton" äänestä mitenkään. Suomessa olen körötellyt V6:lla, hyvin ovat kelvanneet nekin.
     
  11. spinout

    spinout Gearhead

    Kyllä varmaan tiedät(?), että vanhemmat amerikkalaiset vakio-V8:tkin tuplaputkilla päästää ilmoille sen matalan 'oleellisen soundin' ilman virittelyä ja rassaamista.. Sitä on ajaessaan kieltämättä ihan hitaasti kiihdytettäessäkin mukava kuunnella varsinkin kaupungissa, kun se ääni heijastuu talojen seinistä takaisin ohjaamoon.. ei kaipaa stereoita..

    Et siis ole ajanut lainkaan V8-jenkkiä ja ihmettelet mikä niissä moottoreissa on 'seksikästä'? Vertailun vuoksi itse en harrasta Harrikoita tai mitään muutakaan mp:tä, mutta ei mulle tulis mieleenkään mennä jonnekkin alan foorumille ihmettelemään mikä niissä V2:ssa on niin 'seksikästä'.. :-?
     
  12. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Kysymys on tuossa. Myöhemmin tarkensin termin "psykologinen ylivalta" termiksi "ikoninomainen asema". Tähän kysymykseen sain hyviä vastauksia - lukutaitoisilta.

    Kas, kun ajoin sen Audi V8:n taloni pihaan, niin naapurin natiaiset juoksivat katsomaan hienoa autoa. Ainoa, mitä 5v pikkupoika osasi tivata oli: "onko toi V8?". En usko, että herra 5v olisi itse ajanut vanhaa jenkkiä ja kuulostellut kaikuja talojen seinistä. Firmamme cafeteriassa pidettiin konsensuksena, että juuri ulos tullut (jenkkihonda) Accord on markkinoiden "paras" auto. (Siis jenkit itse sanoivat näin!) Mutta voi sitä hirmuista huutoa ja mekastusta, kun siinä on ainoastaan V6 eikä V8. Ketään ei kiinnostanut hp:t, vääntö, kiihtyvyys tai muut sivuseikat. Ainoa, millä oli merkitystä oli V8, V8, V8... Tuli mieleen 70-luvun Suomi: YYA, YYA, YYA...

    Tätä ilmiötä minä ihmettelin. Koska asialle ei ole teknisen paremmuuden tuomaa syytä, niin jotain kummaahan tässä on takana. OD:n asiantuntijat kertoivat historian ulottuvan itse Henry F:iin saakka. Sain vastauksen kysymykseeni, mistä olen kiitollinen.

    Erilaiset "..ttu sä mitään ymmärrä ku et ole kunnon autoa nähnytkään" -kommentit ovat olleet omalla tavallaan hauskoja. Elävä muistutus siitä, miten erilaisia olemme. Näin kauniisti sanottuna. Olen olettanut autoharrastuksen olevan iloinen asia, en uskonnolliseen lahkolaisuuteen rinnastettavaa ahdasmielisyyttä ja pipon tiukkuutta.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei noin syntyviä syviä yleensä kannata sen paremmin tekniikkapalstalla ajatella ja yrittää esittää viisasta filosofia.. Vähän samaa kun ihmettelisi jossain kuuluisuuksien palstalla, että jotain kummaa ilmiötä on tässä takana, kun John Lennon on muusikkona ikoni.. tai Elvis .. tai Marlon Brando on ikuistettu. En oikein usko, että jotkin pikkunatiaiset kysyy Audista onko tossa V8..
     
  14. napa

    napa 3rd gear

    kyllä olen itsekkin kuola valuen juossut naapuriin joskus -70 luvulla (taisin olla 7 vuotias), kun sinne tuli oikein suoraan amerikasta pontiac trans am :p ja oli V8:lla :wink: (jonka kyllä kuulin jo äänistä)

    sitten haaveilin aikani joskus 10 vuotiaana ford mustangista (tietysti V8:lla), mutta joskus 15 vuotiaana tulin siihen tulokseen, että ainut josta kannattaa haaveilla on Dodge Challenger (tottakai suurella V8:lla ja mielummin vielä pumpulla)

    mutta vieläkään en ole oppinut suhtautumaan noihin V8 koneisiin fanaattisesti, ne ovat kuitenkin vain moottoreita.
     
  15. Tweek

    Tweek Gearhead

    Aivan! Ja varsinkin jos se Audi jopa kuulosti "normaalilta autolta" :soosoo:

    Cartman2000, vaikutat järkevältä ihmiseltä kirjoituksiesi ja "käsialasi" perusteella, mutta minkä ihmeen takia sinun pitää tulla jenkkiauto-foorumille ihmettelemään V8-moottorin suosiota? :odroll:

    Onko tarkoituksesi ainoastaan kylvää riitaa? Vai mikä?

    Jos haluat keskustella vanhan jenkki V8-moottorin puutteista ja epäkohdista (onhan sellaisiakin kai vuosien varrella rekisteröity), luulisi sellaiselle keskustelulle löytyvän otollisempiakin forumeita kuin tämä, eikö totta?

    Jos halusit vain ymmärtää V8-moottorin suosiota, vaikka sille ei ole "teknisen paremmuuden tuomaa syytä", niin olet tervetullut minä iltana tahansa istumaan Capricen kuskinpenkille, käskemään V8:a ja keskustelemaan aiheesta (olettaen että sinulla on voimassaoleva ajokortti).

    Lupaan sinulle että sen illan/yön jälkeen sinä ymmärrät että:

    A; Sinun on etsittävä itsellesi V8 Bell Air

    Tai vaihtoehtoisesti...

    B; Siinä V8:ssa vain on "jotain kummaa takana" jonka toiset ymmärtävät mutta sinä et.

    Which is it going to be?
     
  16. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Vieläkö jaksat?

    Yritin tuossa kiltisti ehdotella, että tämän aiheen voisi jo jättää. Olin esittänyt vilpittömän noviisin kysymyksen, johon olin saanut OD:n asiantuntijoilta hyviä vastuksia.

    Ei kai kukaan oikeasti halua alkaa tätä parinsadan viestin rundia uudestaan...
     
  17. marquis

    marquis 1st gear

    ÄÄNET ( sori kun huudan ) :lol:
     
  18. Tweek

    Tweek Gearhead

    Re: Vieläkö jaksat?

    Mää sulle viä rundit näytän :soosoo: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  19. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Re: Vieläkö jaksat?

    Toi oli hyvä! :p
     
  20. juha3110

    juha3110 1st gear

    v8

    kyllä se mukavalta tuntuu kun jyräyttää 7.5 litrasen käyntiin ja kun tulee käytyä ryssissä niin iippojen varashälyttimet alkaa vinkuu kun ohi ajaa
     

Kerro tästä muillekin!