Miksi Kemppi maadoittaa pistoolista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja osilpi, 9.2.2009.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Mikäs se olikaan vikana, kun tuo vanhahko Kemppi Kempomat 180A-voimavirtalaite maadoittaa pistoolista siitä "suojakaasuohjurista"? Eli heti kun tuo pistooli osuu hitsattavaan kohteeseen, niin rupeaa maadoittamaan siitä maakaapelin lisäksi. Muuten pelaa kyllä normaalisti.
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    kiertele sitä "hitsiletkua" eli kahvastakiinni, letkusuoraks, ja kiertelet kierros toiseen ja takas!! auttaa mut ei korjaa vikaa!! sulta on se teflon sielu mikä on se "spiraalin" sisällä on puhki ja maadottaa sieltä kautta!! eli sielun vaihto, ja suttimen sekä suutin telineen putsaus ja mielellään myös se "pahvi" holkki sinne "kaasuohjurin" sisään.....

    voi toi vika olla myös siellä "kelaajan päässä" eli koneen sisällä mis on lanka kela! eli se kelaaja on niin rälläkän pölyssä/rautaa täys et maadottaa jo sieltä :rotfl:mut sit ylönse lanka palaa poikka sieltä päästä, mut sen olisit jossain välissä huomannu!!
     
  3. rakkari

    rakkari 3rd gear

    ostappa uus holkki pistooliin sul on se eriste sieltä välistä entinen ja pääsee lyömään läpitte.. motonetista ja biltsusta saa tarvikkeena edullisesti... :-?
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    yleensä se johtuu siitä eristeen loppumisesta.Uus holkki vaan kehiin
     
  5. osilpi

    osilpi Gearhead

    Holkki? Eli tarkoitatteko nyt sitä "suojakaasuohjuria" eli pilteemassa kaasuhylsy 17-868? Ei siinä kyllä eristeitä ole? Eikä pahviholkkia?

    Koneen mukana tuli spiraali sinne letkun sisään. Sen voisi kyllä vaihtaa. Mahtaneeko olla amerikan temppu vaihtaa? Tuskin?

    Kone on siisti kun sika pienenä eli tuskin pölystä tms johtuvaa.
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    juu ei kaikissa "kolveissa" ole sitä irto"pahvia" siellä sisällä!! vaan se kahva on tehty "irralliseksi" maasta= "kelluvaksi" eli mitä isoimmissa mikeissä käytetään jo uutena/vakiona kosk 400-600A ei enää "pahvilla" eristetä :D

    ei se välttämätön ole! jos se koko ajan "maattaa" vaik letkua pyörittelee ei se vika ole siinä kaasuohjurissa vaan lanka menee maihin jostain väliltä jo!!
    ite en sitä pahvia käytä kotona enkä töissä!! olen oppinu hitsaa sillai et ei turhat "roiskeet" haittaa!! ja kun rupee "kädessä tärisee" ni tietää et rupee menee kaasuputki täys :wink:
     
  7. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Just just...turhaanhan ne on hitsarien kiusaksi siellä tehtaalla niitä eristeitä niihin polttimiin laittanut :odroll:

    Eikä niitä kolveja ole mitenkään erityisesti tehty "kelluviksi"

    Isommissa kolveissa missä ei ole erikseen tai integroituna kaasusuuttimessa eristeholkkia, niin niissä on polttimen kaula ainoastaan eristetty ulkokuoren ja sisäkuoren välissä.
    Esim.jenkkiläinen Bernardin kolvi kestä 600A 100% CO2 kaasulla ja 75% seoskaasulla ja niissä on esimerkiksi kaasusuuttimeen suoraan intergroitu eristeholkki kiinni. Ja hyvin kestää. Siitä on omakohtaista kokemusta 2.8/3.2mm täytelangalla varmasti satojametrejä valmista saumaa.

    Paskat. Unohdat ne piltsut ja mätänetit. Menet asiantuntevaan hitsauskauppaan sisään koko kolvi kädessä, ja ne antaa sulle siihen kerralla oikeat palikat,kun on malli mukana. Noissa voi olla just sen muutaman millin heittoja suuntaan jos toiseen, ja malleja useampia pelkästään jo Kempillä, että menee äkkiä lotoksi ilman mallia.
    Paat langan poikki ja otat sen letkun kokonaisuudessaan irti siitä koneen pärstä värkistä. Koska skeptikkoja löytyy aina tän aihepiirin tiimoilta, niin todettakoon, että olen ollut n.20 vuotta tekemisissä näiden nippelien kanssa..

    Et tarvi siihen muuta kuin kaasusuuttimen ja kaasusuuttimen eristeholkin.
    Mutta samalla on hyvä vaihtaa langanjohdin sinne kolvin sisään,ei ole monenkaan euron värkki.

    Esim. Tattarisuolla on Hits-El Oy niminen hits.kone korjaamo,josta löytyy varmasti kerrasta apu vaivaan. Samalla varmasti neuvovat sulle, että miten se langanjohdin vaihdetaan ja lyhennetään oikeaoppisesti.
    Säästät aikaa,vaivaa ja rahaa verrattuna siihen, että menet noihin ostoshelvetteihin, missä ne hyvä kun tietävät omista tuotteistaan edes tuotenumerot.... :odroll:

    Jos ei löydy tämän näköisiä palikoita, on kyseessä joku muu merkkinen pistooli.
    http://www.pietec.fi/doc/Consumable_parts_MIG_br_FI.pdf
     
  8. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Pakko oikaista harha käsityksiä. Esmes Kempin MT-25 poltin rakenne on seuraava ulkokuoresta sisälle päin:

    - Kuminen suojaletku
    - 2kpl ohjausvirtakaapeleita kytkimelle
    - Punottu kupari johde/vaippa,jota pitkin hitsausvirta kulkee
    - Muoviputki,tämän ja langanjohtimen välissä kulkee kaasu
    - langanjohdin,tämän sisällä kulkee lanka.

    Eli minkään spiraalin sisällä ei ole mitään teflon sielua,eikä sitä kautta maadoita mitenkään.

    Langanjohdinta on kahta erimallia.NS.spiraali,joka on teräsjousi ja sitten teflonputki,jota käytetään pääsääntöisesti alumiinin hitsauksessa,koska se kestää huonosti rosteri ja tavallisen langan hankaava kulutusta.

    Jos lanka pääsee menemään läpi teflonjohtimesta,niin sillä on vielä vastassaan muovinen putki mistä sen pitää päästä läpi. Jos pääsee,niin tässä vaiheessa on jo syöttöongelmia todella radikaalisti,eikä lanka tule suuttimelle asti,sekä kaasun tulokin vaimenee,koska muoviputkessa on reikä.

    99% noi kaasusuuttimen kipinöinti ja maadoitusongelmat tulevat kaulan palaneista eristeitä. Laskettakoon siihen mukaan myös kaasusuuttimien eristeet.
    Tuolta voi äimistellä sen rakennetta vähäsen:

    http://www.neotech-weld.com/mt18.htm
     
  9. osilpi

    osilpi Gearhead

    Olihan siellä sittenkin eristeholkki... Sitä vaan ei erottanut, koska oli saman värinen ja käytännössä yhtä puuta kaasusuuttimen kanssa. Oli aivan metallipölyssä = varmaankin maadoitti sitä kautta sitten. Laitoin uuden kaasusuuttimen eristeholkkeineen, ja nyt pelaa.
    Tuo linkin mukainen "eristerengas" oli myös aika heikossa hapessa, mutta sellaista ei nyt ollut saatavillla.
     

Kerro tästä muillekin!