Ministerille kommenttia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Temppu, 3.7.2002.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Olen tuossa laatimassa vastauskirjetta ministerin kirjeeseen ( http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja/sas-kirje.jpg ).

    Voisin ottaa vastaan kommenttia ja ehdotusta vastaukseni sisallosta.
    Tarkoitus ei ole kukitella ministerille, vaikka kyllakin ministerin tekstit on monin kohdin
    ihan kukkakedolta ja sen vieresta, johtuen ehka vaarista tiedoista ja mutuun perustuvasta kirjoituksesta.

    Mutta olisi hyva valttaa samat virheet, eli pyrkia kirjoittamaan asiaa, joka myos pitaa paikkansa. Sen vuoksi mielellani otan kommenttia, jos tekstissa olisi jotakin virheellisyyksia.
    Samaten, jos kieli on turhan karkevaa, -kuten usein mulla saattaa olla- niin voi kylla siistiakin, jos jonkun korvaan pahasti sarahtaa.

    Mukana on myos talta foorumilta saatua tietoa, joten jos sen edelleen levittaminen jotakuta nyppii, niin infoa vaan, ja poistetaan.

    Kirjeen sisalto maaraytyy nyt pitkalti sen mukaan, mita ministeri on omassaan kommentoinut, mutta jotakin voi toki lisatakin, jos tuntuu aiheelliselta.

    Ja jos enemmisto pelkaa, etta kirje edustaa huonosti harrastajia,
    jatetaan lahettamatta koko juttu.
    Mutta jos 'lahetyslupa' tulee, pistan menemaan tietty omalla nimellani, jota en nyt kuitenkaan taalla enempaa mainosta.

    Tietty, olishan se magee, jos sain kirjeeseen mukaan 200 000 allekirjoitusta,
    eli ei kun nimmareita skannaamaan ja sahkopostissa harrastajalle...heko...heko...heko....


    Ja luonnosta voi kayda kurkkimassa: http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja/kirje-2.rtf

    Tai molemmat (toimii paremmin,kait): http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja/kirjeet.html

    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2002-07-03 11:27 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2002-07-03 11:58 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2002-07-05 10:23 ]</font>
     
  2. Temppu

    Temppu 1st gear

    Eiku,

    Piti tietty laittaa 'yleista harrastuksesta ryhmaan', eika tanne.
    Valvoja varmaan voi siirtaa oikeeseen paikkaan?

    Temppu
     
  3. Jas

    Jas Gearhead

    Oisin lukenu mutku nuo linkit ei oikein... vai minäkö se en...
     
  4. Temppu

    Temppu 1st gear

    "Sorry linking pictures or binaries outside sunpoint.net is forbidden!"

    Juu, niin se valittaa,
    mut kyl ma sen ekan kuvan ainaskin naen,
    ja jalkimmainen linkki tulee, kun klikkaa osoitetta uudestaa 'Location:'-rivilla.

    Jos ei skulaa muuten, niin osoitteen copy/paste auttaa aina, kait?

    Temppu
     
  5. Jas

    Jas Gearhead

    Jeh, no nyt tajusin ja sain paimennettua bitit järjestykseen...

    "Päätöksestään huolimatta Ruotsin valtio ei ole kaatunut eikä Ruotsi ole hukkunut romuautoihin. " :grin:

    Kyllä, asiallista tekstiä minusta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jas 2002-07-03 12:20 ]</font>
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yesh! pelkkää asiaa! Liitteitä en jaksanu lukea.
    Hienoa että joku jaksaa paneutua asetusten ja lakien kiemuroihin ja näin edistää harrastusta maassamme kenties saamalla laajempaakin keskustelua aikaiseksi epäkohdista jotka meitä piinaa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

  8. Temppu

    Temppu 1st gear

    Varmuuden vuoksi:

    Kuis se oli se autovero naapurimaassa Ruotsissa?
    Onko se todella kokonaan poistettu?
    Kuitenkin sinne voi tuoda ilman ylimaaraisia veroja kaytetyn auton EU-maasta?
    Tietaako joku?
     
  9. peto

    peto Gearhead

    Hyvä temppu! Asiallista tekstiä. On kiva nähdä mitä S-A Siimes osaa vastata noihin kommenteihin.
     
  10. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    Miten tuon kirjeen saa näkyviin ?

    Ruotsissa poistettiin auton myynnin yhteydessä peritty autovero kokonaan EU:hun liittymisen yhteydessä. Poistunut verotulo korvattiin bensaveron korotuksella. Nosto oli toista kruunua litralta ja nyt siellä bensa onkin melkein yhtä kallista kuin meillä.

    Alle 30-vuotiaista autoista maksetaan vuosiveroa. Dieselit maksavat enemmän, mutta tässä esimerkkejä (Teknikens Värld 13/02): Ford Mondeo 1479 SEK, Opel Vectra 1479 SEK, VW Passat 1525 SEK.
     
  11. Riku123

    Riku123 1st gear

    Hyvä Temppu!

    Mielestäni asiallista tekstiä. Liitteessä oli maininta että harrasteautoli tuo 1.6 miljardia tuloja vuodessa tai jotain sinnepäin... Olisiko hyvä mainita myös rahayksikkö tuossa tekstissä?

    Nyt kun olet korviasi myöden jo valmiiksi tuossa selvittelysuossa niin kuinka vaikeaa olisi saada muista EU-maista virallista reittiä tietoa? Luulisin että joidenkin maiden ministereiltä tullut kirjelmä eduskuntaan heidän verotuskäytännöstään voisi aiheuttaa keskustelua... Esimerkiksi Ruotsin käytäntö voisi olla poikaa... Lisänä vielä kysymys siitä että onko autoveron poistosta ollut enemmän hyötyä vai haittaa nyt kun sitä on muutama vuosi ihmetelty...
     
  12. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    En vaan perskeles saa kumpaakaan kirjettä näkyviin!
    Liekö sitten vika ukossa vai koneessa tai jotain?
     
  13. Temppu

    Temppu 1st gear

    Onnistuskohan suora linkitys nain:

    http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja/kirjeet.html


    Jos ei skulaa muuten, niin alkuperaisten osoitteen copy/paste osoitekenttaan auttaa aina, kait?

    Temppu

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2002-07-05 10:20 ]</font>
     
  14. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Hyvä kirje ja hyviä esimerkkejä nuo ulkomaiset.
     
  15. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    Tosi hyvä kirje ja varsinkin nuo kohdat, joissa ei purematta niellä ministerin selityksiä vaan vaaditaan faktaa esille.

    Tässä minun mieleeni tulevia kommentteja lukujärjestyksessä:
    - museoautoilta ei vaadita ajopäiväkirjaa. Rajoituksen valvonta perustuu herrasmiessopimukseen, että lupaa noudattaa rajoituksia.
    - voisiko harrasteauton määritelmäksi ottaa joka rekisteriotteessa olevan käyttöönottopäivän. Eli esim Ruotsin malliin 30 v. ja vanhemmat verotta = harrasteajoneuvo. Todella helppo toteuttaa, käykööt vaikka lahden takana tutustumassa.
    - teknisistä vaatimuksista tulee ensimmäisenä mieleen kolariturvallisuusvaatimus. Sitä eivät mielestäni harrastajat pysty täyttämään (riittäisikö edes yhden auton tuhoaminen kolaritestissä).
    - prosenttiraja-pykälä tulisi muotoilla niin, että se ei koske 25 v. (tai 30 v.)vanhempia autoja. Tällä yksinkertaisesti rajattaisiin kaupallista hyötyä tavoittelevat Mersu-huijarit pois. Vanhojen autojen osien vaihto ei ole taloudellisesti kannattavaa, eikä näillä kierretä autoverotusta sillä eiväthän näin vanhat ole todellisia vaihtoehtoja uudemmille käyttöautoille.
    - jos käytettynä tuo yli 25 vuotiaan ja maksaa tuonnin yhteydessä 30% veron, on muutosprosenttiraja 50.
    - Ruotsissa harrastukseen liittyvä ohjeisto uusittiin jo vuonna 1982. Siis paljon ennen EU:in liittymistä.
    - kannattaako erityisesti mainita amerikkalaisia harrasteautoja, onhan hän vasemmistoliittolainen ja tiedäthän heidän asenteen. Ettei vain näkisi heti punaista.
    Hiukan ehkä voisi muutenkin vielä selkeyttää tuota toiseksi viimeistä kappaletta. Se vaikuttaa vielä jotenkin hiomattomalta.
    - "Suomessa hallitus ehdotti" todellisuudessa ehdottaja oli yksi mies eli hallitussihteeri Heikki Kuitunen.

    Tässä näitä huomioita. Älä saa turhaan liian kriittistä kuvaa näistä. Tässä ovat vain kohdat joihin minulla on kommentoitavaa, kehupaikkoja en tässä mainitse.
     
  16. Temppu

    Temppu 1st gear

    < Jyrki R kirjoitti 2002-07-05 14:50:

    <- museoautoilta ei vaadita ajopäiväkirjaa. Rajoituksen valvonta perustuu <herrasmiessopimukseen, että lupaa noudattaa rajoituksia.

    Juuri nain halusinkin varmentaa tietoja, ettei kirjoita asiattomuksia.
    Olin tuon asian suhteen ihan toisessa luulossa.


    <- teknisistä vaatimuksista tulee ensimmäisenä mieleen kolariturvallisuusvaatimus. <Sitä eivät mielestäni harrastajat pysty täyttämään (riittäisikö edes yhden auton <tuhoaminen kolaritestissä).

    Ei onnistuta omarakenteisilla, ei.
    Mutta luulisin, etta yleensa rakennetutkin autot ovat viela sen verran kasassa, etta tayttavat oman aikansa vaatimukset.

    Ruotsissa on tehty aika rohkea veto, etta omarakenteiset sallitaan rekisteriin.
    Ne tuskin tayttavat nykyaiaikaisa kolariturvallisuusvaatimuksia?
    Millahan tata voisi perustella suomessakin?


    >- prosenttiraja-pykälä tulisi muotoilla niin, että se ei koske 25 v. (tai 30 v.)vanhempia >autoja. Tällä yksinkertaisesti rajattaisiin kaupallista hyötyä tavoittelevat Mersu-huijarit >pois.

    Tai pistaa muutaman vuoden myyntikielto.

    >Vanhojen autojen osien vaihto ei ole taloudellisesti kannattavaa, eikä näillä kierretä >autoverotusta sillä eiväthän näin vanhat ole todellisia vaihtoehtoja uudemmille >käyttöautoille.

    Tuntuu joskus, etteivat virkamiehet tuota oivalla tahi usko....


    >- Ruotsissa harrastukseen liittyvä ohjeisto uusittiin jo vuonna 1982. Siis paljon ennen >EU:in liittymistä.

    Kiitos tarkennuksesta.

    >- kannattaako erityisesti mainita amerikkalaisia harrasteautoja, onhan hän >vasemmistoliittolainen ja tiedäthän heidän asenteen. Ettei vain näkisi heti punaista.

    Poistan tekstista.


    >- "Suomessa hallitus ehdotti" todellisuudessa ehdottaja oli yksi mies eli > hallitussihteeri Heikki Kuitunen.
    Ymmartaakseni asia kavi eduskunnassa asti (tai sitten olen vaarassa), viimeistaan silloin esitykset ovat hallituksen nimissa (tai sitten olen taas vaarassa, tai vaeaeraessae internationaalilla ilman skandeja......)
    <
    <Tässä näitä huomioita. Älä saa turhaan liian kriittistä kuvaa näistä.

    En tietenkaan, tarkoitushan oli parantaa tekstia.
    Kiitoksia!

    Temppu
     
  17. peto

    peto Gearhead

    Mulla tuli mieleen tosta omavalmisteista sen verran etteikö uusimmassa veekasissa ollut just juttu että ne tulisivat mahdollisiksi uuden ajoneuvoasetus uudistuksen yhteydessä. Siinä kerrottiin että noin piensarja/yksittäiskappale autoista ei vaadittais just noita kolaritestejä ja ne saisivat vapautuksen jostain muistakin e-hyväksynnöistä(lukuunottamatta valoja ja päästöjä)
     
  18. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mutta vero pitäisi maksaa...
    niin ja todella asiallista tekstiä, selkeä tapa esittää asiat joka varmasti saa suvi-annen pohtimaan asiaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Capri2.6i 2002-07-05 19:05 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Capri2.6i 2002-07-05 19:25 ]</font>
     
  19. peto

    peto Gearhead

    Herää myös kysymys, mistä se vero maksetaan omavalmisteessa(omatekoinen runko/kori,omatyö,yms)? On siinä lain säätäjällä säätämistä jos meinaa saada omasta työstä jonkun verotusosuuden?!?!?
     
  20. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Tosi asiallista tekstiä, ja muutosehdotuksetkin oli asiallisia. Hieno juttu että joku jaksaa taistella meidän puolesta.
     

Kerro tästä muillekin!