Minkälaisia bensatankin huohotusventtiilejä olette käyttäneet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja TimeMachine69, 30.1.2018.

  1. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Terve

    Rakentelen tossa 69 Corvetteani PET-sääntöjen mukaan (isot NOS:t tulossa) ja tankin huohotus pitää toteuttaa jollakin muulla kuin bensakorkilla. Minulla jää vapaaksi tankin yläpäässä entinen paluulinjan letkuliitäntä (1/4" eli noin 6mm). Siihen voisi sitten yhdistää letkulla jonkun Remote Roll Over Valven tms. joka kiinnitettäisiin sitten esim. entisen antennireiän tilalle (kuvassa tuo porattu reikä on uusi paluulinja).
    [​IMG]

    Huolenaiheita
    Riittääkö tuo suhteellisen ohut ilmareikä 2000/1200hp bensapumpun tarpeisiin
    Eikös tuollaisesta mene sadevedet ja pesuvedet tankkiin?

    Tällaista ajattelin alkuun mutta siinähän menee vesi tankkiin.
    https://www.summitracing.com/int/parts/tnk-vvr/overview/

    Jotakin katukisaa tällä sitten lähinnä ajetaan.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Varmasti riittää koko :) Eihän sen reiän tarvitse bensapumpun tarpeista huolehtia vaan moottorin janon tilalle ilmaa. Eikä se kovin paljoa per sekuntti ole... Jos ajattelet kaasutinta, ei ne neulaventtiilien reiät kovin suuria ole. Se bensa kuitenkin ehtii siitä kaasariin olemattomalla paineella ja vallan hyvin.

    Minulla on Roll over valve tankissa kiinni suunnattuna ylöspäin. Siitä sitten letku 180 asteen mutkalla tankin vierestä lattiaan jossa on läpivientilaipalla varustettu AN-liitin ja tässä liitoksessa on tiheänkö RST-verkko estämässä pikkueläimien ryömimisen asustelemaan tuohon letkuun... Samalla pesuvedet jne pysyy poissa tankista.
     
    TimeMachine69 ja Rotten tykkäävät tästä.
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ei liity kysymykseen, mutta huohotusletkuun kylläkin.
    Olin tankkaamasa ensimmäisiä kertoja kyseistä kulkinetta, kun tankin täyttyessä alkoi auton alla lorisemaan ja bensa käryämään.
    Huohotusletku oli jäänyt liian alas ja kun tankkia täytti aivan täyteen, niin ylimääräiset valui huohottimesta suoraan maahan.:mad:
    Onneksi asemalla ei ollu muita.:oops::cool: eikä kipunoita.:eek:
     
    TimeMachine69 tykkää tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  5. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Kiitokset vastauksista

    Catiska, en ihan ymmärrä. Oletko kuitenkin johtanut tuon huohotuksen korin ulkopuolelle? Mihin? Muistelen, että säännöissä vaaditaan niin.

    Vermilion, miten jatkaisit tuosta linkkaamastasi valvesta korin ulkopuolelle niin ettei sade- ja pesuvesi pääse tankkiin?

    Tässä voi olla (jälleen kerran) vaikeuksia ymmärtää sinänsä selvää asiaa. Olenkohan nyt edes oikeilla jäljillä, että tuo huohotus johdetaan korin ulkopuolelle. Voisi kuvitella, että se ilmaa haukkova "viimeinen osa" pitää olla bensatankin täyttöaukon yläpuolella.
     
  6. shr1

    shr1 Gearhead

    Säännöistä(kään) en ymmärrä mittään, mut tuohon Novan orkkistankkiin kötöstelin keskellä takana olevan täyttöputken yläpintaan AN8-liittimen, josta letku paksiin ja yhellä kiepillä kuskin puolen takakulmasta, pohjalevystä läpi. Sinne harmittavasti piiloon ja kuminmurusten sekaan hieno K&N suodatin. No, sehän tuuppas radalla paremmalla pidolla tietysti täyttö- sekä huohotinputken täyteen bensaa ja roiski pihalle, ullatus. Kieppiin tuollainen yksisuuntaventtiili, niin pysy liemet tankissa. Tästä seuras se, että tankkiin kerty painetta reilusti. Ensiapuna fiilailin täyttökorkin tiivisteeseen pienenpienen uran, josta paine pääsee pikkuhiljaa pihisemään ulos, tirsk... Tuollaisena se nyt on ollu, enkä ehkä muuksi muuta....
     
    TimeMachine69 tykkää tästä.
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    En tiedä mikä kelpaa PET-sääntöjen puitteissa, mutta useissa autoissa lähtee tankin kannesta letku minkä päässä on tuo venttiili. Venttiili on kiinni korissa tankin alapuolella taka-akselin seudulla. Näin ei pesu- ja sadevedestä ole harmia.
     

Kerro tästä muillekin!