Minne kadonneet katuautot Alastaron kisoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja LS454, 7.6.2009.

  1. LS454

    LS454 1st gear

    Voiko joku valottaa syytä , miksi streetryhmien autot eivät osallistu kisoihin?
    Porissa vilisi 9sek turboautoja viikko sitten,alastarossa eilen kaikki A,B,C ja D ryhmät laskien oli todella vähän autoja. Henkilökohtaisesti juuri niitä lähdin kisohin katsomaan. Em kisat vielä ymmärän ja että sieltä halutaan karsia kadunmiehet ja naiset pois eliittiporukoiden tieltä, mutta en kun on kyse Sm kisoista. Olisikohan Fhran päättäjien syytä palata juurille .Eikös tämä harrastus rantautunut suomeen juuri katuautojen kautta :eek: :eek: :eek:
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Varmaankin yks syy on ne kovat osallistumismaksut :soosoo:
    Toinen varmaan se et monikaan ei kehtaa osallistua mielestään "hitaalla" autolla,mut onneksi mukana on muutama auto jotka ei nyt ihan kymppejä tai ysejä mene vaikka hirmunopeita nekin ovat tuolla kadulla ajettaessa :wink:

    Kyllä olen samaa mieltä et fhra:n olis syytä hiukan tarkastella itseään...
    Aika isoa osaa yleisöstä kuitenkin ne katuautot kiinnostaa eniten,Kalajoen kisoissakin on aina jopa muutamia eläkeläisiä katsomassa juuri katuautoja ja sit kun ne on ajaneet niin sit alkaakin eväiden syöntitauko :lol:

    Kyllähän lajin pariin on "aika helppo" heittäytyä juuri katuautojen puolelta ja siitä sit ol:n kautta vieläkin ylemmäksi,jos siihen kokee tarvetta!
     
  3. LS454

    LS454 1st gear

    Osallistumismaksun suuruutta en tiedä, West coast taisi olla joitakin kymppejä? Jos itsellä pitää olla nopein auto ennen kuin voi osallistua niin autoja olisi 1/per luokka :D
    Kun katsoo aikoja kauhajoen illoista ja Gti-päiviltä niin kalustoa 9sek-13sek löytyy suomenmaasta aika tajuttomasti. Nämä pitää saada
    jollain konstilla kisaamaan!! Ymmärrän hyvin jos laitteet ovat hajalla (kuten meillä) niin kaikilla ei ole lompsa niin lyönnissä että pystyy ostelemaan jatkuvasti uusia osia. Välillä tulee pakosta välivuosi että voi taas kerätä tarvittavat nappulat kasaan.
    Mutta tällä hetkellä katukiihdytyspuolen kisaorganisaattio yskii pahasti.
    Jos osallistumismaksut on kovat ,niin olisi hyvä tietää mihin ne rahat painuu mitä esim viimevuoden Em-kisojen lipputuloista saatiin??Katsojia oli kuitenkin kymmeniä tuhansia!!
    Ei tuo alastaron ratavuokra voi niin älytön olla,koskapa viime syksynä oli yhdistetty rata ja kiihdytyspäivä joka maksettiin osallistujien pussista ja puhuttiin kuitenkin alle 100e panostuksesta per/nenä
    Onko nyt niin että FHRA ei kerta kaikkiaan ole enää kiinnostunut katu puolesta??
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Duodaduoda. Ensinnäkin, FHRA:han on ainakin olevniaan jäsentensä yhdistys. Sen asioita hoitaa johtokunta joka vuosikokouksissa valitaan. Olemalla aktiivinen pystyy itse asiassa aika helpostikin vaikuttamaan asiain kulkuun, aktiivisuus vaan on perin köykästä sorttia. Sen ansiosta jokunen kymmentä harrastajaa halutessaan panee kahdella äänestyskerralla halutessaan vaikka koko hallituksen mieleiseensä kuosiin. Mut jos ei kukaan oo valmis laittamaan itseänsä alttiiks, niin ei mitään muutostakaan voi kuvitella saavansa. Joku maakuntakerhokin tekeee ton 20€ per nuppi vuosipanostuksella parissa vuodessa ja siirtää koko FHRA:n pääkonttorin vaikka Rovaniemelle.

    Jossain määrinhän toi näin ulkopuolisesta vaikuttaa vähän salaseuralta, hallituksen kokousasiakirjat ei oo julkisia ja vähän epäselvää on myös mitä roolia käytännön asiat hoitava toimisto tossa noin niinku poliittisesti näyttelee? Itekin tuonut välillä esille harkittavaksi sen kuinka mielekästä, että työntekijät ovat myös yhdistyksen hallituksen jäseniä ja päinvastoin. Tossa taannoin asiasta jopa äänestettiin, vai oliks jopa niin, ettei asiasta tarvinut edes kokouksessa äänestää? En tiedä johtuko se ratkaisun hyvyydestä vai siitä, ettei tilanteelle taida olla vaihtoehtoja kun noita tekijöitä on niin vähän.

    Niinku kaikki edustukselliset tehtävät, niin myös toi FHRA:n touhu ono politiikkaa; johtokunnassa on erilaisia näkemyksiä siitä mikä on oikea tapa ja keino hoitaa asioita ja mitkä asiat vaatii enemmän painotusta ja mitkä selviää vähemmällä. Noi kun ovat "salaisia", niin muodosta siitä nyt sitten kuvaa sen suhteen ketä hallituksessa pitäisi olla ja ketä ei ainakaan omalla linjalla ole. Kaikki siellä varmaan pyrkii tekemään hyvää, mutta näkemykset painotukset ja keinot on erilaisia. Suurin paino melkeen missä tahansa yhdistystoiminnassa lienee taloudessa, ensinnäkin siinä, että se on kunnossa ja toiseks siitä, että jos rahaa on, mihin sitä käytetään. Taloushan on hienosti saatu nostettua ojasta ylöspäin, mutta tokkopa toi raha vieläkään puussa kasvaa niin, että sitä vois jaella sinne sun tänne. Ajatuksenahan se tietty on mielenkiintoista, että kun takavuosina maksettiin merkittävästi velkoja pois ja edelleen tuotot on varmasti ktuakuinkin samalla tasolla, niin mihin ne rahat nyt ulosmitataan? Noihin painotuksiin varmasti hallitus pystyy vaikuttamaan.

    Tiedän, että hallituksessa on myös pohdittu tota katukilpailijoiden vähyyttä. Tiedän senkin, ettei asia hallituksen enemmistöä oikeen just kiinnosta niin paljoa, että siihen asiaan mitenkään hurjasti poltettais ruutia. Eikä toi tilanne rehellisesti sanoen taida olla varsinaisten kisaryhmienkään osalta kovin kehuttava.

    Mä oon ollut jo pitkään sitä mieltä, että nykyiset street säännötkin on aikansa eläneet. Ne pitäis saattaa tän päivän tasalle, mut tokkopa sekään tuota osallistumattomuus ongelmaa poistais. Tälle kaudellehan myös fyyran kisoissa C:n tilavuusaraja nousi, mutta miten se näkyy osallistujamäärissä? Ei ainakaan enempää C-läisiä oo mukana. D:ssä, jonne toki kaikki muutkin ovat tervetulleita, on erinomaisen hyvä henki jonka takia varikolle aina viitsii raahautua, se on enempi useille elämäntapa kun vakavamielistä voitosta vääntämistä. Varmasti vadittavat turvavarusteet, ulkopuoliset paineet, lisenssipakko ja yleinen "FHRA vastainen" ilmapiiri vaikuttavat myös osallistumismäärään. Ite oon ajanut enempi/vähempi vuodesta '88 lähtien, enkä mä oikeen osaa yhdistää todellisuutta ja kuulemiani "kauhukertomuksia", mut siithän niinkun lähettän, et fyyra on niinku perseestä. Noissa kyläkisoissahan sääntöjen pitäis olla ihan samat, eli autoja pitäis kyllä löytyä. Osallistumismaksujakin on kokeiltu erilaisia; tuloksena yllättäen, ettei juurikaan vaikutusta. Nykyinenhäön on 130€ "alennuksineen". Myös toi kisojen kaksipäiväsyys sekä lisää kustannuksia, että muitakin vaatimuksia kisaan lähdölle jotka pitää ratkaista, eli se kynnys on paljon suurempi kuin jollain testipäivällä tai edes WCC:ssä.

    Mä luulen, että jos jollakin joku järkevä ja realistinen ratkaisu olis tohon esittää millä autoja saatais tonne streettipuolelle lisää, se sais kannatusta myös nykyisessä johtokunnassa. Mut kun ei sellasta oikeen taida olla. Tai on niitä ainakin yks aika toimivaks osoittautunut johon ei välttämättä tarvi edes johtokunnan apua. Pannaan ne vehkeet kasaan ja osallistutaan niihin kisoihin, se on yks varma keino saada sinne autoja. Ja itseasiassa myös ainoa.
     
  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ja jos niitä järkeviä ja realistisia ehdotuksia jonkun päähän pukkaa niin laittakaa niitä ihmeessä tänne tai sitten mulla suoraan ds325@suomi24.fi niin mä REE ryhmän edustajana voin toimia niiden välittäjänä toimiston suuntaan. Ei se FHRAn toimisto mikään peikko ole, eikä edes pelottava, vaan kyllä ne siellä kuuntelee ja ottaa asiat huomioon jos järkevä ehdotuksia tulee.

    Mutta :soosoo: täällä keskustelupalstoilla jo vuosia käyty kädenvääntö ja saivartelu siitä mikä on katuauto, mikä ei ja karrikoiden :lol: miksei mulle voi luoda omaa ryhmää, väittely tuskin johtaa mihinkään :soosoo:

    Eli ehdotuksia ryhmienne edustajille, allekirjoittaneelle (REE), Nokkalan Jounille tai Yijälän Juholle (CEE) tai BEE ryhmän edustajalle joka on :eek: Kyllä kaikki ehdotukset huomioidaan ja ehdotuksia kuunnellaan kunhan ne ovat asiallisia ja edesauttavat Suomalaisen Street autoilun kehittämistä.

    Nyt rohkeasti kaikki kaapista ulos ja :odroll: ...... :rotfl:
     
  6. jussi308

    jussi308 1st gear

    j

    Itselleni toi osalllistujamäärien lasku on eräänlainen yllätys (vaikka taloustilanne on nyt mikä on) ja myös suuri surun aihe. Justiinhan tähän on päässyt sisälle eli kolmas kausi käynnissä ja autot vaan vähenee kausi kaudelta. No eihän tilanne ihan niin huono ole kuin muutamassa SM-arvon omaavassa luokassa mutta kuitenkin.

    Niinkuin tossa jo aiemmin joku totesi niin ree (ja cee) varikolla on meillä kaikilla niin mukavaa. Porukka jelppii toisiaan ja nurkkakuntaisuutta ei esiinny. Osallistuminen tällaiseen luokkaan on mahtavaa ja on todella sääli jos FHRA kisoihin osallistuvat vain vähenevät. Mä ainakin tykkään tosta kaksipäiväisyydestä, sehän on jo lomamatka :rotfl: Kuluja tietenkin tulee kisoihin osallistumisesta mutta eiköhän kaikki jotka aikoinaan leikkiin ovat lähteneet tietävät että tää harrastus ei ole sieltä halvimmasta päästä, edes katuluokissa.

    Ja jos häviämistä pelkää, niin osallistua ei kannata kun niitä voittajia voi olla vain yksi. Mutta itsensä voi aina voittaa, tehdä omia ennätyksiä ja se palkitsee koko teamin työstä jota ollaan tehty edellisen talven ja kauden aikana.

    Ei mullakaan mitään ideaa ole miten saada porukka osallistumaan kunhan vain harmittelen tässä tätä tilannetta.

    Juha
     
  7. osaase

    osaase 3rd gear

    saisinko mie semmosen luokan: painoraja 1600kg+,lavapakko ja parta minimissään 20cm 8) kiitos!!!
     
  8. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    katuautot

    Sittehän saisi aikaan vaikka neljä pikappiluokkaa, bensat ja kiisselit ilman ahtoa tai samat ahdoilla. Lyhempipartaiset joutuu antaan händikäppiä 0,1s/cm.
     
  9. Smokend

    Smokend 3rd gear

    tuossa juuri eilen harmittelin että kun ei pääse kun oikeastaan 3 kertaa vuodessa ajamaan stripille niin miksei ole suomessa sellaista omaa kilpaluokkaa katuautoille periaattella ajamalla kisapaikalle ja pois. vaikka et-bracket tyyliin indekseillä tai ilman mutta tasoittavana kilpailuna juuri n.9-20sec katuautoille meinaan luulisi että osallistuja määrä olisi sen verran suuri että se kannattaisi fhra:n puolelta taloudellisestikkin tai jos joku muu organisaatio haluaisi ottaa asian omakseen meinaan ainakin itse olisin mukana kilpailemassa jos oikein pisteet sekä pokaalit saisi....

    jos nyt edes kuutisen kilpailua saisi aikaiseksi niin olisihan se jotain... v8 ja gti mag olisivat varmasti julkaisemassa tuloksia suomen katuauto kiihdytys kunkusta tai miks ei kuningattaresta

    järjestäkää ihmeessa!!! säännöt sellaisiksi että sinne tosiaan ei mennä millään nurkassa istuvalla autolla jolla ajetaan 1.5km vuodessa tuunaillaan loppuaika vaan vehkeillä joilla tulee vaikka min 3000km vuodessa....
     
  10. supo

    supo Gearhead

    Onhan tuolla Sportman/ProEt 10,00-19.99s luokka siihen ei tarvitse kuin vyöt,kypärän ja prässiliitokset bensalinjaan sekä muutama pikkujuttu jotka eivät maksaa kuin muutamia kymppejä.Siellä on esim.2 kertaisen mestarin ajama Nova josta peitetään kilvet ja hanaa sekä useita muita autoja jotka ovat kisojen ulkopuolella katuliíkenteessä!!!!Ja saa ajaa kisoihin ja kisoista pois jos haluaa!!!Käy kisoissa kysymässä varikolla miten homma toimii!!!Terv:Spet 1937Ps.siinä voi käydä että siitä cruisailuvehkeestä tulee parin kokeilun jälkeen kuljetettava versio!!!
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi Supon mainitsema Sportsman ET:hän on tosiaan jo olemassa juurikin tohon Smokendin tarpeeseen, vaikea sitä on enää siitä lähteä tarkemmin räätälöimään.

    Ja tiedä sit vaikuttaaks tää taloustaantuma vai mikä taantuma nyt siihen että moni Streetti auto on pysynyt telakalla eli autojahan on ja niiden kuskeilla on käsittääkseni ollu tarkoituskin tulla taas ajamaan mut yllättävän moni viime vuosinakin radoilla nähty auto on ennakkosuunnitelmista poiketen ollu yhä "vaiheessa" tai jostain muusta syystä pysynytkin koko alkukesän vaan tallin uumenissa :-?

    Toivottavasti niitä tulee sieltä vielä kesän mittaan kuitenkin taas lisää mukaan kapinoihin :wink:
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tossakin luokassa on kuitenkin vain yksi voittaja. Ihan samaten on laita noiden heads up luokkien kanssa. Niihinkin saa osallistua hitaammillakin autoilla, ihan vaikka päivittäisellä käyttöpirssillä. Pari vuotta sitten vaikkapa D:ssä olis kauden jälkeen käynyt kumartamassa pystiä laivalla vaikka olis ajanut vakiolla '75 Eldoradolla täyden kauden. Bracketti on oma juttunsa, ja teoriassa siinä on tietysti parempi hyvän kuskin mahdollisuus pärjätä millä kalustolla hyvänsä kuin heads upissa. Mut käytännöässä siinäkin vaan samat hemmot tuppaa pärjäilemään; ne on sitte vissiin niitä parempia. Ja toki oikeella tuurilla siinäkään ei niin pientä väliä jää, etteikö siihen vois sattumakuskikin mahtua. Me ollaan nyt ajettu kolme kesää tolla nykyisellä kikottimella D:tä. Ekana kautena korkeita kympin aikoja, tokana 8.4 ja kolmantena 8.1. Ei sillä just kadull ajeta kun sille ei nähdä hirveesti tarvetta, mut toi nykyinen motti on nostettu meidän perheen käyttöauton keulilta, sellasenaan sillä ajettin eka kausi ja seuraavat sitten edelleen kehiteltynä. Ei me eikä just kukaan muukaan tuolla mitään kauheita ufoja olla, eikä oo oikeen mitään syitä miksei kuka tahansa pystyis halutessaan samaan kuin mekin. Mut sen halun ja tekemisen se vaatii.
     
  13. Smokend

    Smokend 3rd gear

    aa no empä moista tiennyt :lol: tarvii ruveta katselemaan tietoa moisesta "harrastuksesta"

    mutta millaista kalustoa tuolla sitten liikkuu?? eli onko seassa ihan normi katuajossa olevia vs täyskilpavarustettuja?... kaaret sun muut?
     
  14. Smokend

    Smokend 3rd gear

    no prkl. tarvii varmaan ruveta tosissaan miettimään ensikautta tohon sportsman luokkaan 8)
     
  15. supo

    supo Gearhead

    siellä on ihan jerry bickelin tekemällä prostock cromorunkolla varustettu mustangi ja sitten tuo Heiskasen ajama Nova katuslickseillä ilman mitään kaaria sekä useita tavallisia eurooppalaisia ja amerikkalaisia katuautoja.Tämä luokka on seuraavan kerran tositoimissa Kalajoella heinäkuun 18.-19.7.2009 ja ei kun mukaan ja matkaan,lupaan että on sellaista touhua että sauttaa jiähä kuokkuun lajiin!!!Ps.Alastarolla oli pari mustangia,Nova,Stock Buickki,pari Audia,Lexus,Datsun,Oldsmobile.Turvakaari raja 11.49sTerv:Spet 1937
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Mä en ihan ymmärrä tota että "mä en viitsi mennä ajaan kun muut ajaa niin kovaa". Aina kun on vaan kuitenkin yksi voittaja. Pitääks sitä sitten aina muka voittaa kun johonkin osallistuu? Entäs palkinnot, luuleeko ihmiset että kun voittaa että tästä yhtään enempää massia vielä käteenkin jäis? :rotfl:
    Mut me ollaan kuitenkin joka kisassa voitettu, nimittäin parannettu omaa aikaa.
     
  17. Smokend

    Smokend 3rd gear

    jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin koukkuun on jääty jo 13v sitten... mutta kaippa se todellinen kipinä iski tuolla v8&Gti päivillä 30.5

    tarvii kattoa pääseekö kalajoelle kokeilemaan kun tarttis tuo dartti saada rokittamaan ennen sitä
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jep, se vaara tosiaan on, että tosta tulee sellanen paha tapa. Sitten kun noita autoja ruvetaan oikeen kilpaa varten rakentamaan ja kilpailu kovenee, niin ne on kyllä sitten luokasta ja kulusta riippumatta kilpa-autoja. Tuolla bräkettipuolella se absoluuttinen nopeus ei ole ensisijaisen tärkeetä menestykseen pyrittäessä, sitä varten ei tehdä kompromisseja luotettavuuden ja tasaisuuden suhteen. Tossa heads upissa taas sitten enempi painotetaan sitä suorituskykypuolta, vaikka se kaluston eroavaisuuksista johtuen onkin yleensä vähän suuremmalla hajonnalla kun mitä tyypillisesti on bräkettipaketti.
     
  19. Melukone

    Melukone 1st gear

    Autokato kiihdytyskisoissa

    Itse olen ajanut kiihdytys ajoja reilut 10v. Välivuosia ollut muutama uuden auton rakentelussa ja tekniikka murheissa.. Ensimmäiset kisat kun ajoin Porissa ei vielä ollut FHRA mitenkään mukana "kylä kisoissa". Heti kun FHRA tuli mukaan kuvioihin niin mielestäni mennyt huonompaan suuntaan. Tullut kaikenmaailman lisenssejä ym. Silloin oli yksinkertaista kun ajoit vaikka WCSC:ia tai osallistuit vaan paikkakuntasi kisaan. Mielestäni ei siis kannata ihmetellä autokatoa. Uskon, että löytyy useita kuskeja jotka ovat samaa mieltä kanssani. Eikö FHRA:n pitäisi olla edesauttamassa autoja radalle eikä päinvastoin??? Ja jos yhdistetään(kuten on tehty) A-ryhmä ja B-ryhmä niin kuka järkevä lähtee ajamaan A-ryhmän autolla B-ryhmän autoa vastaan? Voittomahdollisuudet ovat minimaaliset - etten sanoisi mahdottomat!!
     
  20. Käkö

    Käkö Gearhead

    Jos mä oon oikein ymmärtänyt tän asian niin toi lisenssitouhu lähti AKK:lta eikä fyyralta...
    Eikä toi lisenssihomma nyt niin vaikeeta ole, kijalliset kokeet ovatten helppoja niille jotka ovatten edes joskus sääntökirjan avanneet, ajosuorituksia saapi tehdä just niin monta kuin lisenssivalvoja katsoo tarpeelliseksi.

    Noi lisenssijutut samaten kuin osallistujamäärät ovat mun mielestä kiinni vaan yhdestä asiasta, kuskien asenteesta.

    Kautta aikain on rymistä riippumatta pärjätty myös heikompitehoisilla laitteilla nopeampia vastaan mutta, jos on pakko voittaa heti ekasta kisasta lähtien kaikki muut niin silloin se voi todellakin mennä vaikeaksi...
    Noh, onhan niitäkin nähty :wink:
     

Kerro tästä muillekin!