Minne kadonneet katuautot Alastaron kisoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja LS454, 7.6.2009.

  1. W201

    W201 3rd gear

    http://www.fhra.fi/pdf/saanto2009.pdf
     
  2. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    ja toi mun kiusaama emännän nissan http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... P_5700.jpg
    auto on jokapäiväisessä ajossa ja tänä vuonna jo ajettu yli 2000km ja jopa katti on paikoillaan.virtasalmelle ajettiin kaverin kanssa kimppaan ja takas trailerin kyydissä.alastaron kisoissa ajamalla edestakaisin.kyllä toi kisahomma on ihan eri asia kuin käydä vauhtipäivällä kokeilemassa miten vehkeet kulkee.olen ihan koukussa.
    toi ystäväni "ponipoika" ajoi tolla mun vetoauto-omegalla lisenssi ja otti kisaan osaa tuolla virtasalmella ja ajoi tiukan 17.0/134km ajan.tässä kuva lisenssilähdöstä http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... P_3218.jpg.
    ens vuosi olis tarkoitus ajaa datsun 120y coupella,jolla ajettu fyyrän kisoissa viimeksi -95 b-luokassa.
     
  3. skotikka

    skotikka 3rd gear

    kyllähän se vähän jänskätti ku me käytiin muutama vuos sitte ihan tava dochki sierralla kokeilemassa minkälaista touhuu tää kiihytyskisailu on.. periaatteella ´kokeillaan vaan mitä auto kulkee´ lähettiin eikä haaveiltukaan mistään tosi kisaamisesta :lol: monta vetoa sai ajaa ja sit oikeen kisan alkaessahan me tipahettiin heti, mut so what, hauskaa oli..

    seuraavana kesänä cosworthilla sitte ja ny saatiin tehä jo vähän säätöjäki isojen poikien ja tyttöjen tyyliin 8) eikä me taaskaan oltu ku periaatteella ´ajetaan vaan ja kokeillaan´..

    kalajoella käytiin west coast kisassa kummallakin kerralla ja mielestämme ihan hyvin sinne varikolle mahduttiin.. en tiedä pitäskö sitä kerätä paikkakuntien autoharrastajista sellasia ryhmiä sit ja päättää porukalla et lähetään kokeileen ni tulis niitä autoja.. siellä ku sitte ois vähän tutussa porukassa ni laskisko se kynnystä? käyny ittellä vaan mieles..
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Oliskohan joku kysely paikallaan vaikkapa noiden vauhtipäivien osallistujille, että mikset aja "oikeissa kisoissa"? Samaten kuin ehkä lopettaneille kuskeille? Josko sitä kautta löytäis joitain epäkohtia millä saatais ainakin nykyiset kuskit säilytettyä mukana. Tietty pitäis myös järjestää nykyisille kuskeille kysely, että miksi ajat? :rotfl:
     
  5. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Ei kannata, vastaukset on kuitenki mitä sattuu. Mut joo vähän niinku parasta mitä dragracessa on tapahtunut 2000-luvulla: Money Bracket, ja ei kuskeja. No sainpahan minäkin sitten helpommalla hilloo kun muut jo luovutti jäämällä kotiin. Niin kyllä mulla on ollut paljon hauskempaa tuolla kisoissa kuin jossain hemmetin vauhtipäivillä, mut jos se onkin niinku baarissa, et kun yhellä on liian kivaa niin lopuilla sitten ei oo yhtään kivaa. Ja jos tuntuu että noi nopeilla kilpureilla ajavat onkin mörköjä, ni voin kertoo ettei oo, ne vaan saattaa näyttää siltä? Juu tonne vaan kampanjoimaan kyläkisoihin " Lähde ajamaan streettiä, pääset useammin pois kotoa." Pitäis tehota!
     
  6. Joller

    Joller 1st gear

    Taitaa suuri osa lentokenttäpäivien osallistujista olla sellaista väkeä, ketkä eivät ole kiinnostuneet ajamaan oikeissa kisoissa, vaan käyvät ainoastaan sen kerran tai kaksi vuodessa testaamassa miten kulkee laitteet.. Itse käyn lentokenttäpäivillä, mutta mahdollisesti lähden tutustumaan stocki luokkaan ja noihin varsinaisiin kisoihin, sitten kunhan Ari saa oman autonsa valmiiksi ja lähtee taas pitkästä aikaa kokeilemaan. Siinähän se on minullakin hyvä tilaisuus lähteä tutustumaan lajiin samalla.. 8)
     
  7. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    :eek: jjospsas ne o tallissa höönättavanä????
     
  8. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Tama on ollu asiallinen topiikki.
    Jospas poskisolisti olis hiljaa. Kirjoittele noihin muihin topiikkeihin, mihin oot kirjoitellu aikaisemminkin

    terv. Jari Ojanpera
     
  9. vm-72

    vm-72 Gearhead


    muistuttaisin myös että juniori kuljettajat suorittavat myös tuon lisenssi homman ihan samoilla papereilla,kannattaa kyllä yrittää kun 8v. siinä ovat onnistuneet
     
  10. Käkö

    Käkö Gearhead

    Loistava muistutus, mä tosin luulen että 8-12 vuotiaat ovatten pikkasen meitä ns. vanhempia viisaampia :rotfl:
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    :rotfl: Ihan sama tuli mieleen. :rotfl:
    Nimittain tassa vuosien varrella kattellu muutamaa lisenssi suorittajaa ja alkanu tuntuu silta etta parhaat suoritukset tulee just niilta kella ei oo mitaan ''tietoa''. Eli junnut ja sellaset keta ei oo ajanu ikina ennen radalla.
    Useesti nailla asenne ei ole se etta ''joojoo, kylla maa tiedan, oon jo ajanu vaikka kuinka''
     
  12. Joller

    Joller 1st gear

    Elikkä siis minullakin olisi toivoa, jos sen lisenssin suorittaa kaik 8v. ja ylöspäin.. Tosin onhan se vähän hiinä ja hiinä, kun tuo henkinen ikä rullaa jossain 7,5v. tasolla.. :rotfl:

    Mitkä kaikki luokat olisi sellaisia missä ajetaan rekisteröidyillä katulaitteilla, tuossahan aiemmin on jo niistä puhettakin, mutta onko niitä lisää ja onko jossain nähtävillä videoita näistä kotimaisista kisoista, jotta näkisi hieman millaista kalustoa siellä on? Alkanut kiinnostus heräämään kyseistä toimintaa kohtaan, kun olen kuunnellu Martiarin juttuja kyseisestä toiminnasta.. :)
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Rekisteröityjä katulaitteitahan löytyy autopuolella osa Streeteistä ja enin osa Sportsman/Pro ET autoista. Ja liekö Super Poroistakin osa sellasia eli ehkäpä vielä osa SPET:in autoistakin kuuluu tuohon porukkaan :wink:

    Video-otoksia on vähän mut mm. Mopoilijan kuvista näkee aika hyvin koko kattauksen millasia autoja tuolla kisoissa on mukana, tossa Kamasa Tools kisoissa viime viikonloppuna Alastarossa olleet:
    http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... s2009/?n=0

    Toinen mistä tota kalustoa on hyvä tsekkailla on tuloslistat eli kattoo sieltä noiden luokkien kohdalta miten on menty ja tossapa mm. ton samasen Kamasan tulokset:
    http://www.fhra.fi/results/09060607_kamasa.html

    Eli Streetit ajeli 8.1 - 12.6 välille, Sportsman ET:t 10.5 - 15.8 ja SPET:it 8.8 - 13.6.

    Eli ei toi mitään mahotonta oo joten sinne vaan sekaan :lol:
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    FHRAn kisoissa ei ole rekisteröimis eikä katsastuspakkkoa missään luokassa, eli se on vapaaehtoista. Streettiautojen pitää olla varusteiltaan "tieliikenneasetukset täyttäsiä", eli periaatteessa siis katasastusvarusteet pitää olla. Sen lisäks moottorityypit on rajotettu alkuperäistyyppisiksi, et ei esimerkiks V8 corollaa, ja rungolle sekä jousituksille on omia rajoituksia. Ja lisäks ton katuhenkisyyden mukaiset minimipainot, pikkulohkojen C 1250 kiloa ja D 1400 kiloa. Mut sääntökirjaa kannattaa lukea, sieltä noi asiat parhaiten selviää. "Kyläkisoissa", eli FHRA:n alaisissa kilpailussa street säännöt on muuten samat, mutta vaaditaan toi voimassa oleva vuosileima. Auto voi kuitenkin olla väliaikaisesti rekisteristä poistettu. noilla kovemmilla vehkeillä ei monilla tule ollenkaan katukäyttöä missään tapauksessa, joten toi rekisterissä, leimassa ja vakuutuksessa pitäminen on vain lisäkustannus.
     
  15. Joller

    Joller 1st gear

    :D OK. no jospa minä vaatimattomasti koittasin aluks päästä dartilla vaikkapa alle 20s vartilla :oops: (en oo kyl sitä viel kertaakaan koittanu mite se selviytyy, tai ehkäpä enemminkin sitä miten ite selviydyn sen kanssa vartilla)... :rotfl: :rotfl: :rotfl: Nopiasti alkaa hävettään kurvata kitisevien jarrujen ym. kolinoiden kera paikalle kun kahtoo noita kuvien laitteita.. :rotfl: Mutta sehän ei suinkaan tarkoita ettenkö kurvaisi jossain vaiheessa kunhan aluksi hieman tutustun ja perehdyn lajiin ja käyn vilkuilemassa tapahtumissa. :D Ja muutenkin vaikuttaa hieman siltä, että paikalle kannattaa tulla jo pelkästään sen yleis menon ja meiningin takia ja siellä sitten varmaankin oppii kaikkea uutta kivaa kun juttelee ja tutustuu uusiin ihmisiin, ja uudet tuttavuudethan ei ikinä ole pahasta..(tietyin varauksin) Muttta kyllä on tässä alkukesän/kevään aikana alkanut tosiaan kiinnostamaan tuo toiminta ja toivottavasti tässä kesän aikana pääsen siihen tarkemmin perehtymään, kun ei vaikuta tuollai harrastus mielessä ajateltuna mitenkään älyttömän kalliiltakaan noin maksujen ym. puolestakaan jos vaan on pirssi valmiina millä voi lähteä ajamaan. 8) martiar on yrittänyt houkutella minua hommaamaan jonkun dartin/dusterin/demonin tms. laitteen ja että tehtäisi siitä stocki laite jolla vois lähteä sinne sitten päästelemään. Ja täytyy myöntää että olis hyvcinkin houkutteleva ajatus, en vaan tiedä, että onko se oikein hyvä hypätä suoraan tuonne stockeri toimintaan ilman minkäänlaista kokemusta muualta ku lentokenttäpäiviltä..?
     
  16. supo

    supo Double Gearhead

    Ei kun mukaan ja matkaan,meillä on reilu 3 kautta "viritelty" tuota -37 Pontiaccia alkuun mentiin 15,2s ja 148km/h sitten mentiin 12,7s ja 172km/h ja viime kesänä 12,4s ja 175km/h ja nyt viime kisoissa 11,595s ja 189Km/h ja on ollut hauskaa kisoissa sekä tallilla kun pähkäilty muutamia asioita talvien aikana ja kaikki on tehty kutakuinkin itse!!!Saatu 3 kesän aikana uusia tuttavuuksia joita näköjään ei voi olla ilman!!!Lajina haastava ja meillä esim.olemme oppineet ehkä 4% sadasta eli vielä "pientä" opettelua!!!Terv:Spet 1937 Ps.tervetuloa rupattelemaan varikolle tosin kuski voi olla vähän hiljainen ennen lähtöjä(kuulema jännittää)meilläkin on tuohon autoon kilvet mutta ei ehkä muutamaan vuoteen laiteta niitä takaisin.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kokemusta mistään ei ikinä tuukkaan jos ei tee. Ainakin ite ollut noidenkin asioiden suhteen aina melkeen liian varovainen kuin kärkäs. Siell ei tosiaan kukaan pure, ja aloittelijoita autetaan sen minkä ehditään ja osataan. Ei oo huono ajatus toi Stokkihommakaan, indeksin alittavat kilpurit ei maksa mitään ihan mielettömiä ja sellasella jo periaatteessa pystyy kilpailukykysesti kisailemaan. Voi kyllä olla, että olis halvempaa eka ajaa vaikka brakettia ihan normivehkeellä vuos-pari, koska kokemus ja määrätietoisuus rulaa tossa lajissa ja sitä ei välttämättä kannata ihan kalleimmalla härvelillä lähteä hakemaan.
     
  18. Käkö

    Käkö Gearhead

    Hei hulinaa, mekin veivattiin kisoja kahdeksan vuotta Valiantilla, ensin se kulki 20 sek, ja siitä sitten parannettiin pikkuhiljaa, loppujen lopuksi saatiin 13.3 aika, ja sitä riemua muuten kesti pitkään!!

    Nyt opetellaan Dusterin kanssa mut mitä siitä, noi kisat ja se ilmapiiri mikä siellä on, se on todella hienoo, onhan meillekkin tultu sanomaan jo Valiantin aikana et sen pitäis kulkee niin ja niin paljon ja ton nykyisen Dusterin niin ja niin kovaa, niin entäs sitten?

    Ei oo koskaan haitannut mitä muut sanoo eikä tule haittamaan.

    Ja kun pudotaan ekalla kierroksella niin sen jälkeen mennään yleensä katsomaan miten muut pärjää...

    Eikä me olla tuolla varikolla oltu huonompia kuin muut, ainakaan omasta mielestä... Muitten mielestä ehkä ja edelleen, ei oo haitannut, ainakaan meitä... :rotfl:
     
  19. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ette oo huoniompia, eikä kukaan muukaan :soosoo:

    Ainakin REE varikolla voi nääs kuskit tahi turistit kävellä lähes bussiin kuin bussiin juodakseen kaffea maan parhaasa seurassa. Just tällainen henki on se, jota mä oon yrittäny täälläkin muille kertoa. Ei sun tartte tulla tonne loistamaan, ei nolaamaan itteäsi tai edes pätemään vaan tuolla ainakin REEläiset on yhtä suurta perhettä niin varikolla kuin siviilissäkin. Ainakin mun puhelimesta löytyy useimpien, ellei kaikkien REEläisten numerot ja niitä aikaajoin todella käytetään. Lisäksi kaveria autetaan aina, siis ana kuin se on mahdollista. Mäkin keräilin Kamasoissa mun lainaamia työkaluja ja osia ympäri varikkoa ja lisäksi alkaa jo tulla tavaksi, että pari REEn veteraania käy meidän bussilla syömässä ja kaffella vaikka se tuolla sijaitsikin OL varikolla :lol:

    Ja kyllä :soosoo: mäkin palaan vielä... se on lupaus :rotfl:
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    En tiedä millä saatais kalustoa fhra kisoihin, mutta totean vaan että hyvinkäällä tais olla C:luokassa 22 autoa, muista luokista ei tietoa, mutta siis ihan hyvin oli kalustoa ja tasokin oli hyvä.
     

Kerro tästä muillekin!