Minne pollet kadonneet '71-'76 välillä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 400 cid, 13.2.2002.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On tullut tota .060" höyläystä "saastemoottoreissa" kokeiltua ja saahan sillä puristukset 8:n ja 9:n välille. Ainakin mopareissa noi puristukset on vakiona reilusti matalammat kun ilmoitetut, joten mäntien vaihto niissä on ainoa oikea tie. Ja siltit kannattaa mitata ja laskea kaikki, ettei 10:1 männillä olekin 8:1. Höyläystä varten mopsin engine kirja kyllä kehottaa höyläämään myös imutasosta jos kansitasoja höylätään ja ilmoitetaan suhteetkin paljonko pitää höylätä 1.23 BB ja .95 SB. Siinä kannen imutason höyläämisessä, mitä kirja suosittelee jotta imusarjat säilyy vaihtokelpoisina, on se huono puoli, että paljon häylätessä kapenee venakopan kisko ja leikkaa helposti tiivisteen rikki. Preloadeista niissä ei muistaakseni puhuta mutta tarjotaan kuitenkin säädettäviä tönäreitä asian korjaamiseen. Nykyään ilmeisesti myös keinuvipuakseli shimmejä; oon käyttänyt kumpaakin ja kumpikin toimii. Nostajassa on säätövaraa sellanen 8mm, joten se kyllä toimii pikku höyläykselläkin alueella vaikkei ehkä ihan optimissaan olekaan huippukierroksille. Letukan isolohkossa jostain vuosimallista eteenpäin oval portit muuttui peanut porteiksi. Oon nähnyt joskus Lingefelterin artikkelin peanut porttien kairaamisesta missä ne thetiin suppilomaisiksi; norm. oval portin koko suulta ja tasasesti pienemmäks käännökseen mennessä. 2.19 venoilla tuli ihan hyvät katukannet jotka virtas liki 600 heppaan ja tuiki tärkeä velocity" oli erittäin hyvä. Rect porttien kanavapinta-ala on niin suuri, että ne lienee parhaimmillaan jossain 10 000+ rpm alueella; kanavaikkuna on reippaasti suurempi kun nykyisissä Pro Stock kansissa mutta virtaus silti "hiukka" pienempi. Silti parhaiten virtaavia vakiovaluja, tuo 'velocity' vaan on kehno joten matalakierros ja osakaasuominaisuudet kärsii.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, noista peanut kansistakin saa jotain tehtyä, tein itse just noin eli kairasin kanavien alut ovalport imusarjaan sopiviksi ja siitä tasaisesti kaventuen niin pitkälle kun yletin. Kyllähän ne käyttökoneessa toimii ihan jees mutta tuo 600hp taitaa olla taas niitä "brutto" heppoja. Tuo 330hp mitä dynossa noilla kansilla ajettiin on varmaan melko todellinen lukema? Puristukset oli jossain 9:n paikkeilla ja nokka mieto, enemmänkin tietysti saisi irti sopivilla osilla.
    Rec.port kansissa on tosiaan älyttömät kanavat, tuossa pajalla oli yks 454 vette jossa oli tuollaiset, vaihdettiin ovalportit niin tuli paljon kivempi ajaa ja tuntuu jopa tehokkaammalta = vääntöä enemmän. Ei voi suositella kuin kilpureihin.
     
  3. 400 cid

    400 cid Gearhead

    No onkos tuon ennakon aikaistamisen jälkeen syytä käyttää 98 bensaa vai käykö edelleen 95E.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei välttämättä, riippuu puristuksista. Jos ei nakuta voi kyllä ajaa 95:lla.
     
  5. TwinturboCapri

    TwinturboCapri 1st gear

    suurin ongelmahan ei ole nakutus vaan pakoventtiilien palaminen ilman lyijyä tai muuta vastaavaa suoja-ainetta bensan seassa. joku asiansa osaava mekaanikko valisti minua että tankillinen lyijyttömällä ajoa lyijyllistä vaativassa autossa lyhentää koneen ikää lähes 5000km. eli ei pitkän päälle kannata.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    ....johon ei sytytysennakko vaikuta yhtikäs mitään!
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, jos puristusta halutaan nostaa niintäytyy tietysti palotilan koko saada riittävän suureksi. Monissa moottoreissa on niin isot palotilat, ettei se onnistu ilman pattipäämäntiä. Vaan, yleensä jos samaan ruttuun päästään tasapäisellä männällä tai jopa kuoppapäisellä, tuottaa moottori enempi tehoa kun pattipäämännillä. Lisäksi tasapäinen mäntä on pattimäntää kevyempi. Vaikkapa tämän hetken Pro Stock koneissa palotilat lienee josasin 40cc:n huituvilla eikä männissä juurikaan ole pattia.
     
  8. TwinturboCapri

    TwinturboCapri 1st gear

    lyijyttömän bensan käyttö vaatii erilaiset, kovemmasta materiaalista valmistetut ohjurit. ameriikan kielellä paras materiaali on "stellite" eli jokin valuraudan ja molybdeenin tms. yhdistelmä kuten männänrenkaissakin. nämä maksavat noin 10-15 jenkkiä kappale mutta ovat hintansa väärti.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Siis karkaistut seetit, ei ohjurit. Ainakin jenkkikoneisiin riittää seetien vaihto.
     

Kerro tästä muillekin!