Mistä erottaa varustelutason?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja HenkkaS77, 3.5.2004.

  1. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Ostin viikko sitten -86 Caprice STW:n, mutta yllätyin varustelutasosta, kun ei ole sähköikkunoita-,penkkejä, eikä mittareissa edes lämpömittaria, niin aloin miettimään, että mistä jenkit on tietäny aikoinaa, millä varustelutason erottaa?
    Euroautossahan sen tietää yleensä mallimerkinnästä..esim. Opel Ascona Exclusive: sis. kierroslukumittari, plyyshipenkit, takaniskatuet, helmamuovit,ym.
    Vai onko ero Suomeen uutena tuoduissa ja muuttoautona tulleissa autoissa?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    No jenkeissä varustuksen saa vapaasti valita autoa-ostettaessa lisävarustelistasta. Spid-koodi-tarrasta sen näät mitä varusteita autossa tehtaalta lähtiessä on ollut. Ei tarvita mallinimiä ja tarroja, kun eletään vapaassa markkinataloudessa.

    Ja itselläni on Metron kautta uutena maahan tullut MAE -versio ja siinä kaikki tehtaan lisävarusteet :wink: Tasan ei näköjään käy onnenlahjat.
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Capricessa Classic on jonkunlainen varustepaketti. Capriceenkin saa tilattua erikseen Classic-varusteita, mutta valmis auto olisi maksanut enemmän kuin perus-Classic. Mercurylla Colony Park tarkoittaa puukylkiversiota, miten lie Capricessa?
     
  4. Chrome

    Chrome 1st gear

    onhan capricessa estate myös... ja nehän sitten tietty vaihtelee vuosittain (lähinnä varmaan lisääntyy)
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kyllä niistä Metron tuomista puuttuu yhtä sun toista.. Kattoluukku, automaatti ilmastointi, perävaunun veto paketti, valopaketit, 8 way sähköpenkit ym ym ym. Kattoteline on sitä lyhyempää mallia ilman takatuuliohjainta. HD jousitus siinä on mutta ei muuta HD palikkaa. JA MIKS METRON TUOMISSA ON NE TYHMÄN NÄKÖSET BILTEMAN SIVUPEILIT? Unohtuiko tilauksessa peilit? Ne on Suomessa asennettu, niiku ne ruuvas täällä vaneihein sähköikkunoita ym "kaikilla" ennen asiakkaalle luovutusta. Ei edes ole autoa mikä olisi "kaikilla" koska monet optiot rinnakkais varusteita joista piti valita joku. On kyl tullu mokakin ku satamas näin farmarin missä kahdet matot päällekkäin. Tulli kiinnostui..
     
  6. kane

    kane 1st gear

    Oma on Export mallia (metron tuoma lienee...)
    Esim tällaisia löytyy...

    F41 76 88 SUSPENSION,SPL H.D. -FRT & RR
    JE1 76 88 BRAKE SYSTEM,EUROPE(EXPORT)
    AG1 76 88 ADJUSTER,6-WAY PWR,DRIVER ST
    AG2 76 88 ADJUSTER,6-WAY PWR,PASS ST

    Mikäs toi 8-way on? Selkänoja erikseen säädettävissä?
     
  7. impala67

    impala67 Double Gearhead

    alkuperäiseen kysymykseen palataksemme;
    varustetason erottaa varmimmin auton keulilla olevasta merkistä:
    buick, olds tai pontiac on YLEENSÄ paremmin varusteltu kuin chevrolet.

    halvimmasta halvimmat oli vuosina 1977-82 impaloita, kalliimpaan suuntaan mentiin järjestyksessä
    caprice, caprice classic, caprice classic estate (stw-malleissa) tai brougham (sedanit).

    yleensä mallisarjaerot tarkoitti ulkoisia eroavaisuuksia- ei useinkaan varuste-eroja.

    mikään em. nimistä ei kuitenkaan takaa sähkölaseja tms.

    "classic" tarkoitti joitakin kangasverhoilujen paremmuutta, sekä kenties jalopuuta kojelaudassa, hyvässä lykyssä jopa radiota! luultavasti tuo brougham voi tarkoittaa jopa sähkölaseja, ainakin vinyylikatto kuului broughamiin...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Höpö höpö. Farkkuun ei saanut kattoikkunoita, eikä tuon ikäisiin 8-way powerseatteja mihinkään malliin. Ja mikä on "valopaketti? . Itselläni 1990:sä on kaikki tehdasvarusteet. Sitä sai jenkeissä kolmena varustelu peruspakkettia. Omassa on ne kaikki varusteet. Ja tarkastettu on SPID-koodeista decooderilla ja vertailtu Capricen suomankeilisen ja jenkkiesitteisiin, jotka molemmat mulla on.

    Ja ne sähkösäätäiset E-peilit asennettiin jo tehtaalla, ei Suomessa. Just vaihdoin oikean peilin, jonka johdatus kulkee ECM_:n vierestaä ja on 100% tehdas-asennus. Samat peilit löytyvät kaikista MAE versiosista, siis myös Caprice, Firebird, Corvette yms.. Siis Spid-coodi MAE =Market Area Europe .

    Ja peili on sähköinen ja valitettavasti mattamusta. Samaa peiliä on myös asennettu kromattuna osaan Capriceista vm. 1986 etc.
    Ja muuten se sama peilimalli löytyy kromattuna samanikäisistä Rollsseista ja Jaguareista.. Tsekkaa vaikka.

    Ja juju siihen peiliin löytyy mahdollisuudesta taittaa peili kylkeä vasten, mikä ei onnaa sillä isolla pisarapeilillä. Kun käyt ihmettelemässä Keski-Euroopan tiukoissa suurkaupungeissa, ymmärrät, miksi se, että peili taittuu kokonaan sivuun on tärkeää..

    Mitäs jos tarkistaisit esin asiat, enne kuin lauot sammakoita?
     
  9. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Meikäläisen autossa taitaa olla tuo 8-way pwr seat. eteen/taakse, ylös/alas ja 2 erilaista kallistusta. + manuaalinen selkänojan säätö. Puolet on mun mielestä turhia. Ottaisin korkeussäädön tilalle mieluummin edemmäs ja ylemmäs tulevan niskatuen ja toisen kiikun tille säädettävän ristiselän tuen.
    Jos olisin poikamies, niin sähkösäätöinen repsikan penkin selkänojan kallistus vois kyllä olla kiva :grin:
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    8 way seatissa erikseen selkänoja sähköllä. Sen nappi erikseen eikä yhteydessä muihin nappeihin. Olen nähny manuaalista pelkääjän penkkiä missä sähköinen selkänojan säätö. (ei bucket seat, mutta oisko ducket seat?? no heh heh..)
    EI SIIS MITÄÄN KATTOIKKUNAA VAAN SÄHKÖISTÄ KATTOLUUKKUA ON SAANUT 77-90 FARMARIIN!Mulla on ollut kaksikin. Tosin se on tummaa lasia mutta aukee sähköllä niikuin kattoluukut aukeaa. Valopaketteja erillaisiakin. Hanki vanhoja esitteitä tai kirjallisuutta niin näet. Noilla nimillä ne oli tilauslistoissa. Esim kulmavaloja ei Metron autois ole ja ihmekös tuo kun ovat täällä jostain syystä laittomia.
     
  11. kane

    kane 1st gear

    Mikähän lienee tuo optio?
    Erilainen painejako etu/taka?? :???:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi on six-way penkki..
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei kattoluukkua ole saanut tehdasvarusteena ainakaan 1987-90 malllisiin STW Capriceihin, tai mihinkaan muuhun B-koriseen STW:hen..

    Ja noi sun valopaketit :wink: Hehhe . Itselläni on 1990 omistajan manuaali, GM Shop-manuaali , 1990 GM:n Euroopan Belgiassa painettu suomi/Englanti-esite ja 1990 orgis Caprice esite.. Ja usko tai älä olin vielä tuota autoa uutena tilaamassa keväällä 1990...

    Eli ei kattoluukkua farkussa tehdasasenteisena. Tuo "lamppusarja"-määritelmäsi on aivan himmeä ja 8-way power seatteja ei saanut 1977-90 mallisiin Capriceihin..

    Katso vaikkapa tosta..

    http://www.geocities.com/onamarie.geo/chevy1990.html

    tai kaikki 77-90 mallit

    http://www.geocities.com/onamarie.geo/chevy.html

    http://www.algonet.se/~olabyab/ccc11.htm

    http://www.caprice.se/lankar/lankar.php


    Eli se kattoluukkusi on ollut joku jälkiasennus, tai autosi ei ole ollut STW..
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Täälläkin ollut puhetta muistaakseni farmarin kiihtyvyys tai jollain palstalla TMn koe ajamasta Buickista. Oisko ollu numero 14/90? Mulla oli huolintafirma silloin ja toimittajat tuli kysyy tommosta piilofarmaria testiin mitä me käytettynä toimme silloin maahan. Toin mä uusiakin. 2500 autoa amerikasta kirjanpidossa ja jokunen sen ylikin.. Katottiin pihalta ok kuntoinen ja varusteilla oleva ja se oli Masan Buick. Ei sekään ollut kaikilla, kuskin penkki vain kuuteen suuntaan eikä siinä ollu teleskooppi rattiakaan. Mutta kattoluukku siinä oli. Buickeissa ja muutamassa Oldssissakin satamassa nähnyt mitä me tuotiin pakettiautoiksi tänne eli 77-90 GM farmareita. Ei 8 way seat kai ole koskaan ollut virallinen nimi? Sellasena me sitä aina kutsuttu jos selkänojakin kippas sähköllä. Varustelu kutistui noissa 80 luvulla loppua kohden?? Myös mallit ja 90 tais saada tota koria enää Capricena? 88 toin vikat Buickit uutena ja se tais olla niiden vika vuosi? Ilahduttavaa että olet perehtynyt omaan (vuosi)malliisi, koita löytää jostain vaikka 80 alun mallien esitteitä tai tilausordereita. Vanhois V8 Magazineissa käsitelty STWn tilausta ja maahantuontia. Mulla oman Suomi farmarin dokut jäljellä. Ei Metro Auton vaan Auto-Bilin tuoma. Hauskaa luettavaa noi vanhat ja kyllä niissä esim valopaketeista puhutaan jopa suomennoksissakin. Se hupi loppui 15.6.1990 kun uusi autoverolaki tuli voimaan. Metro Auto myi noita vielä pitkää sen jälkeenkin mutta yksityinen maahantuonti farmareilla loppui. Kyllä niitä tulikin ja sisäpiireissä puhuttiin jos halusi nähdä kaksi samanlaista piti mennä Metron tarhaukseen. Vaikea oli löytää maahan käyttetyinä tuoduista kahta täysin samanlaista. 90 Capriceja toin uusina 4 ja vaikka ne samanlaisina tilattiin niin kyllä letukoissa eroja oli. Oli ne eri hintaisetkin eikä Chevy mikään halpa ollut niinku muiden farmareiden omistajat luuli.
    Onneksi olkoon! Sinulla on viimeinen isokorinen takavetoinen V8 moottorinen amerikkalainen auto kaasuttimella! Sedan oli 90 jo ruiskulla. Kun se noin sua kiinnostaa niin tutustu nyt ihmeessä mallisi (lähi)historiaankin.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Onneksi olkoon! Sinulla on viimeinen isokorinen takavetoinen V8 moottorinen amerikkalainen auto kaasuttimella! Sedan oli 90 jo ruiskulla. Kun se noin sua kiinnostaa niin tutustu nyt ihmeessä mallisi (lähi)historiaankin. "

    Kuule noiden historia lienee mulle tutumpi kuin sulle :wink: Ja siitä kattoluukusta vieläkin. Farkkuun ei tehtaalta moista saanut! Sadaneihin kyllä.

    Jo jos sulla jossain farkussa se luukku on ollut, niin se ei ole ollut tehdasluukku. Jälkiasennettuina noista farkuista löytynee kaikenlaista "Finlandia"-luukkua myöten.

    Ja jos itse muistelen sitä 1986 Buick TM-koeajoa joskus keväällä 1990, niin olen lähes 100% varma, ettei siinä ollut luukkua. No jahka käyn vintillä, pitää kaivaa vuoden 90 TM:ät esiin ja tarkistaa..
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja vielä näin muistaessa. Ne B-koppaiset farkut olivat tuotannossa kaikilla merkeillä vuoteen 1990. Kaikissa 87-90 farkuissa tekniikkana oli se rullanostin/surkeakanavaiskansinen (Swirlport 7A ) 307Y . (Tosin Broughamiin upotettiin myös 307 9 -konetta 1987-89 ,kunnes 350 tbi letukka tuli Caddyn tow settiin 1990).. Eli myös jonkun farkun keulille on saattanut moinen päätyä?)

    Sedaneista vain Caprice ja Brougham jatkoivat eloaan 87-90 (Broughan vanhalla korilla aina vuoteen 1991).

    Muut full size RWD GM- Sedanit saivat kuoliniskut 1985-87 ..

    Ja varustelu 90-luvun alkuun pysyi ihan samana kuin 80-luvun alussakin .. Varusteet vain kasattiin enemmän paketeiksi. Capricella kolmeen eri varustepakettiin..


    Itselläni on se kallein paketti kaikilla varusteilla. Ja kyllä seillä oli muutakin HD-osaa kuin F40 jouset ja etuvakaaja. J55 -HD-jarrut, VO8 - 16.2 L HD-kyylari , 8.5" 3.23 ruuvi lukolla.. yms.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ompas hiljaista tällä palstalla. Jos et ole nimetön käyny vintilläs etsimässä Tekniikan Maailman koeajoa edellä mainitusta kattoluukullisesta farmarista, niin mä voin lainaa sulle sen. Samoin vaikka V8 Magazinen missä juttu maahantuodusta Capricesta "valopaketeilla" ym kivaa.. Myös muuta aineistoa löytyy ja ennen kaikkea asiaa asian tiimoilta muualtakin kuin ja vain ainoastaan vuosimallistasi 1990. Ääri valot, automaatti ilmastoitni ym ym ym capricessa.. (käy kattoo mitä just kirjoitin tänne ONKO SULLA LA PUHELIN AUTOSSASI?) No sullahan on koska sun autos on kaikilla herkuilla.. Mutta jos sun mukaan varustevaihtoehdot ei vähentyny 80 luvun loppua kohden niin kuin mä sanoin niin silloin sulla on noi ja helvetin paljon muutakin mitä löysin mun papereista koska väität tässä topicissa ja muuallakin täällä foorumissa että sulla on caprice KAIKILLA HERKUILLA. Kirjoitan näist HD jutuista sitten jos ja kun sille aihetta on? Metro-Auto vs. Auto-Bil, pitääks tästäkin käydä jotain "mulla on enempi ku sulla ku mulla on kaikilla herkuilla itsetunnon pönkittämis juttuja pikku kakaroiden hiekkalaatikkojutulla" Nyt sorruin siihen itekin koska vituttaa ku Suomi just hävis canadalle. Tää vähän kesti koska jäljitin yhden kattoluukku stwn kaaren ihan amerikan ensiomistajaan asti. Edelleen pysyn sanojeni takana kattoluukussa. Kirjanpidossani 5 Buicikia ja 3 Oldsia luukulla. New York, Texas, Los Angeles ja loput Floridasta. Ei siis yhdestä paikasta jälki asennettuja finlandialuukkuja. Ihan olivat uutena tilattaessa diileriltä ruksattu tilaus orderiin. Nämä siis stw. Sedaneissa en juuri ole nähny luukkuja ja en yhdessäkää chevyssä. Ehkä niitä on ja en väitä muuta. Sedanit (ja coupet) rajoittuu 98 oldseihin ja cadillacceihin mitä mun kautta kulkeutunu missä mä oon kattoluukun nähnyt. Ne muuten eros pikkuisen farmareissa oleviin. Enhän mä mtn capriceista tiedä, enkä yleensäkään farmareista.Tunnustan heti että sä tiedät enemmän. Olen noita tuonut maahan SATOJA enkä silti tiedä niistä mitään. Syy yksinkertainen, kyseinen malli ei minulle mikään elämää suurempi malli. Aamen. Kiinostus enempi 50 luvun siipi autoissa ja 60 muskeleissa. Enkä mä niistkään tiedä mitään ja aina löytyy joku kuka tietää enemmän. Hyvä niin. Noita ku tuotiin nii olivat tusina tavaraa eikä säväyttänyt. Piti olla jotai tavallisesta poikkeavaa että kiinnitti huomion kiireisempään aikaan. 1989 loppu vuodesta useita kymmeniä viikossa ja mun ennätys yhden päivän aikana tullista ulos oli 39kpl. Piti olla kattoluukku, non-emission 350 engine, minkä kuuli startassaessa, CERTIFIED CALIBRATION 140mph nopeusmittari, LA puhelin tai vaikka.. no olihan noita ja se ei näköjää teitä kiinnosta. Erikoisemmat jäi mieleen ja kyl koko sirkukseta jotain. Silloin 15-25v sitten tiedettiin kyllä koodeja mut ei niistä ollu kukaan kiinnostunu. No jostain W-30 tai LS-6 454 millainen olds farmari meille tuli nii kyl noista jokainen ties jotain. Oli silloin jo numerot täsmää entuasteja jostain tosi harvinaisista muskeleista. No nii se näköjää pikkuhiljaa levis tavis mustangeihin ja sitä kautta arvon nousun toivossa muihinkin malleihin aina stw capriceen asti kaikilla herkuilla. hoh hoijaa.. Myönnän virheeni ja sitä pyydän anteeksi. Tämä koskien bilteman sivupeilejä joista edellä tietämyttämyyttäni mainitsin. Ei biilteemaa silloin vielä edes täällä ollut. Silloin kyllä näin jälkiasennuksia virallisilla maahantuojilla, mutta ne oli vaneja. Farmareissa tehtiin jotain perän vaihtoja ennen aiakkaalle luovutusta koska ne perät ei ollut sitä mitä tehtaalta tilattiin. Oli koodeissa tai sitten ei. Yks päivä näin romiksessa Metro Auton capricen mikä muuten eroaa näkyvästi turvavöiltäänkin niin siinä oli mustat tarvike norsunkorvatarvikepeilit, siitä siis biltema nimikkeeni.Ilmeisesti org hajonneiden M koodin Mustien peilien tilalle täällä ruuvatut? Ei tilattu eikä edes maahantuonti(jälki?)asennus mistä tiedän yhtä sun toista vaan ihan rehellinen jälkitarvikeasennus. Noi koodit ei vieläkään koodaa mulle mutta nyt mä muistan yhden taas lisää. Aina ku nään Musta peilisen capricen niin tiedän että toi on M koodin eli Musta peilinen auto..
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis saiko noita stw:tä tehtaalta niillä kauheilla mustilla muoviläpyskäpeileillä muka??? Mulla on sellanen käsitys,että Capriceissa on ollut alunperin ne pisaramalliset peilit,ja Buickeissa,Ponuissa ja Oldseissa ne kromiset "perusjenkki"peilit,jonka mallisia GM oli tehnyt varmaan 60-luvulta lähtien vähän kaikkiin autoihinsa.
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Jäi nimimerkki tosta pitkästä kirjoituksesta. No nimellä tänne kirjoittanu aina ja ekaa kertaa ku jonku nimettömän kans rupeen , mutta eiköhän riveistä ja rivien välistä näy nimetönkin kuka kirjoitti. Eli olen ollut ja edelleen olen sanojeni takana. M koodin Mustat peilit oli multa erehdys ja sitä pyysin anteeksi. Valopakettien, kattoluukun ym ja niiden mitä ei vielä edes olla käsitelty pysyn sanojeni takana. Ja siit tulee mielenkiintoista, mutta ehkä pettymystä sulle ku luule että sun vehkees on kaikilla. Miten pysyn sanojeni takana mitä ei vielä edes olla puhuttu? No jos tää menee mielenkiintoisemmaksi nii sitten alan puhua.
    En haasta riitaa, mut en myöskään nuoleskele. En hattuillut enkä pottuillut (en kirjoita tota Veellä koska kun kirjoitin Bucket seatit kääntyvällä selkänojalla F kirjaimella niin valjoja tai joku koodi käänti sen hauskasti ducket seatiksi eikä se ollut kirjoitusvirhe.) kun kirjoitin "onneksi olkoon, sulla viimeinen isokorinen takavetonen V8 jenkki kaasarilla" tarkoitin sitä. Jompi kumpi meistä ottaa jos ei liian tosissaan niin ainakin kettuilununa toisen kirjoitukset? E.V.V.V.K. Löysääs nyt vähä pipoas ja katso mikä oli alkuperäinen aihe. Samaa huutaa vaimo mulle takana. Ois kiva jatkaa asiasta nyt kun joku sai asian auki, Kyl mä jtn noist tiedän, vaik en kaikkea sun vikasta vuosimallista. Edelleenkkään mun ystävällinen pyyntö tutusttaa sua mallisi mallisi muuhunkin kuin vain omaasi vuosimalliin ja historiaan ei ollut vittuilua. Pitäiskö kattoo peilii molempien?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vai "valopaketti" :wink: ilmeisesti tarkoitat Cortesylightsejä ja cornering lightsejä..
    Puhu oikeilla nimillä please tai muuten menee noi "valopaketit" yli.

    Lällyä ja luukkua ei ole tehtaalta B-kori farkkuun saanut. Piste. Se mitä dealerit ovat niihin ruuvailleet on ollut dealerin ja asiakkaan välinen asia.

    Luukkua farkkuun ja lällyä ei löydy tehtaan optiolistoilta.. Ja vintti on toisella paikkakunnalla, jonne ryömin sunnuntaiksi..

    Ja automaatti-ilmastointia ei yhteenkään 1977-90 koriseen chevyyn saanut.. Vasta mahdollisesti sämpyläkoriin 1991-96?, jos siihenkään. Ne automaatti-ilmastoinnit olivat prenium luokan merkkien Buick ja Cadillac varusteita noina vuosina..

    Ja nämä perustuvat useiden vuosimallien tehdasoptiotietoihin..
     

Kerro tästä muillekin!