Mistä ilmastoinnin putkia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja kane, 11.1.2003.

  1. kane

    kane 1st gear

    Onko tietoa missä vois korjauttaa tai ostaa kuivaimelta-kompuraan-lauhduttimeen kuuluvat putket/letkut??
    Oli p..le menny kompuran luota kuivaimelta tuleva putki poikki. Siihen jäi parin sentin natsa putkea joten ehkä korjaus onnistuisi.
    Ehkä toisaalta olis hyvä saada koko uusi hässäkkä... :???:
     
  2. kane

    kane 1st gear

    Eikö kellään tietoa...?????????
     
  3. 454SS

    454SS 3rd gear

    teetä letku jossain hydrauliikka liikkeessä (hi-flex, timberjack...)
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Ei tosiaan missään hydrauliikkafirmassa, sillä niiden puristimet ja letkut ei käy ilmastoinnille. Prässi ei purista oikein ja letkut ei kestä kylmäainetta.
    Siis jonnekin ilmastointilafkaan vaan.
    Aikoinaan tuli kypsymiseen asti korjattua noita hydrauliliikkeiden tekemiä mokia.
     
  5. makke

    makke 1st gear

    Ai niin, kysyttiin putkia. Sitä suuremmalla syyllä joko ilmastointifirmasta tai ilmastointiliikkeestä.
     
  6. kane

    kane 1st gear

    Aikaisemman letukan lauhduttimen korjautin Malmilla olevassa syylärikorjaamossa, tuli hyvä. Siellä sais tuonkin varmaan korjautettua mutta toisaalta olis hyvä kun sais liitokset uusiksi (ehkä uudet letkut) koska ainakin yhdessä liitoksessa letku pyörii...liekö ne sellaisia vai pitääkö olla tiukka "liikkumaton" liitos??
    Hyvin kyllä pelitti ilmastointi viime kesän...?!!
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    kylmäkone firmat auttavat pienellä korvakusella...
     
  8. 454SS

    454SS 3rd gear

    letkua on aika montaa erilaista laatua, joten varmasti löytyy sellainen joka kestää (lue, ainakin mun autossa kestänyt). en ymmärrä tota "prässi ei purista oikein" juttua. jos tarkoitat sitä, että uutta letkua ei saa prässättyä alkuperäiseen ohueen alumiiniputkeen, niin olet oikeassa. mutta miksi jättämään vanhaa putkea, kun voi kerralla teettää kokonaan uuden letkun. mun kokemus on, että asiansa osaavassa hydrauliikkaliikkeessä teetetty letku kestää ilmastoinnissa. MAINOS: kouvolan ja lappeenrannan puolivälistä löytyy firma nimeltä EAST MACHINE, jossa olen teettänyt kaikki tarvitsemani letkut ja aina on kestänyt
     
  9. kane

    kane 1st gear

    Millaisia olet teettänyt...mitä hintaluokkaa mahtaa maksaa??
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Ilmastointiliitinpuristin on aivan erilainen kuin hydrauliliitinpuristin. Ensinnäkin päiden ja letkujen ominaismitat on eri kuin hydrauliikkavastaavilla.
    Toisekseen hydraulipuristin puristaa liittimen kasaan pitkittäissuuntaisin paininjäljin. Ilmastointiletkun päät tulee puristaa puristimella joka tekee kolme poikittaista puristusuraa. Holkeeja on sekä alumiinisia että teräksisiä.

    Letkut tulee olla ilmastointiletkuja, ja niitäkin on erilaisia. R12 ja korvaaville aineille on eri letkut kuin pienimolekyylisemmälle R134A:lle. R134A kylmäane tulee letkun läpi jos letku ei ole oikeaa, johtuu juuri sen molekyylirakenteesta.

    O-renkaatkin liittimissä tulee olla ilmastoinnille tarkoitettuja. R12 O-renkaat ei käy R134A:lle mutta päinvastoin käyvät kyllä. R134A renkaat tuntee siitä, että yleensä ne on vihreitä.

    Liittimet maksaa noin 5-50 eur kpl, niitä tarvitaan se kaksi kpl. Sit päälle letku ja puristustyö.
    Nuo liittimet ei juuri paljoa maksa kun niitä ostaa ulkomailta, mutta täällä jälleenmyyjät osaa ne kyllä
    hinnoitella "sopiviksi"

    Jos letku on ollut poikki tai irti yli 2h on kuivain sökö ja se on vaihdettava uuteen. Silica Gel sen sisällä tulee kylläiseksi noin 2 h avauksen jälkeen. Alipaineimu ei enää riitä elvyttämään paljon kosteutta imenyttä kuivainta.


    T: erään ilmastointifirman ex-pomo



    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-01-14 12:02 ]</font>
     
  11. 454SS

    454SS 3rd gear

    onhan sua makke uskottava, kun noin vakuuttavasti asian esität. itse aioin kuitenkin jatkossakin teettää letkut samassa paikassa. letkuliikkeen vieressä on timberjackin korjaamo ja jätkät asentaa siellä metsäkoneiden ilmastointilaitteisiin ihan samoja letkuja. luulis john deeren omistamalla firmalla olevan kapasiteettia laittaa "oikeanlaisia" letkuja? yhteen mun autoon tehtiin sellasella piippaavalla vuodonilmasimella ilmastoinnin tarkastus. yksikään putki tai letku ei vuotanut, ainut paikka mistä saatiin hyvin vaimea vuodonilmaisu oli kompura hihnapäädystä
     
  12. BuickS

    BuickS Gearhead

    Mikä firma Helsingissä OSAA tehdä autojen ilmastointihommia?
     
  13. makke

    makke 1st gear

    voihan tietysti olla, että ne on hankkineet oikeat leuat puristimeensa ja oikeat liittimet ja letkut?

    Mitä tulee siihen piippariin, niin sehän piippaa milloin sattuu. Ok, se on suuntaa antava, mutta siihen jää.
    Paras konsti vuotojen etsimiseen on UV-väriampulli. Mä pidin sen linjan, että se laitettiin aina uuden asennuksen yhteydessä sekä huollon yhteydessä. Laskin sen täytön hintaan. Sit jatkossa UV-valolla oli hyvä todeta vuoto, varma ja hyvä konsti.
     
  14. 454SS

    454SS 3rd gear

    oon kuullu tosta uv-tarkastuksesta, mut miten se näkyy ahtaista paikoista joihin ei pääse kunnolla katsomaan? vai värjääkö se miten laajalta alueelta?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    saanen minäkin ottaa osaa tähän keskusteluun....vaikken ole pomona kylmälaite firmassa ollutkaan...vain asentajana, olen Makken kanssa samaa mieltä melkein kaikissa mainituissa asioissa,, kerron kuitenkin mielipiteeni ,olen täyttänyt järjestelmiä jotka ovat olleet tyhjänä pitkiäkin aikoja ilman kuivaimen vaihtoa ...134a järjestelmässähän ongelmana on ennemminkin öljyyn sekoittunut kosteus ...esteri tai pag ...kumpikin imee itseensä vettä, vanhoissa mineraaliöljyissä ei ollut tätä ongelmaa.
    tapauksessa jossa järjestelmä oli ollut pidempään tyhjänä vedin sitä tyhjäksi mahd pitkään ja kuivaajaa lämmitettiin...tietysti varmaa on vaihtaa se eihän nuo yleisimmät mallit kalliita ole
    riippuu paljon millainen "heppu" letkuja on tekemässä,,,toisten ei kannattaisi edes yrittää, toisilta se taas onnistuu, hydrauli rässillä ongelmana on tuo liika puristus jolloin alumiini painuu kasaan ...tälläisissä tapauksissa pääsisi parempaan lopputulokseen jopa kunnollisella lemmareilla..lopuksi 134jän letkuista ,nehän vuotavat aina, eli sellaista kumilaatua ei ole missä ne pysyy kunnolla ...siksi letkut pitäisi olla mahd lyhyitä ja pieniä (halkaisia) tämä ongelma ei ole merkittävä henkilö/paketti autoissa koska letkut ja sitäkautta vuodot ovat varsin pieniä ...toisin kuin esim linja-autoissa, metalliset värinän vaimentajat taasen eivät sovellu käytettäväksi joka paikassa

    hesan seudulta löytyy Pellen paja...muistaakseni herttoniemessä..hassusta nimestä huolimatta autoilmastoinnin ammattilaisia...voin suositella
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Riippuu vuodosta, mutta kyllä UV:n kanssa useimmiten pystyy vuotokohdan selvittämään hyvinkin tarkaaan. Siis huomattavasti tarkempaan kuin piipparilla joka on tosiaan sinne päin.

    Kuten edellä mainittiin piippasi kompuran kohdalla, niin juuri kompressorin päätystefa on yksi järjestelmän heikoimpia kohtia. Tästä syystä järjestelmää tulisi käyttää pari kertaa kuukaudessa
     
  17. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Itse tilasin 1985 Capriceen US-Parts/Finn-Amin kautta, eikä ollu ees kallis. Christian Strömberg on ehdottomasti firman avuliain/valveutunein myyjä. Hänellä on todellista asiakaspalvelutaitoa ja -halua.
    Eli kun soitatte etenkin GM-asioissa, niin pyytäkää Chrisu puhelimeen tai jättäkää hänelle soittopyyntö.
     
  18. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Itse tilasin 1985 Capriceen US-Parts/Finn-Amin kautta, eikä ollu ees kallis. Christian Strömberg on ehdottomasti firman avuliain/valveutunein myyjä. Hänellä on todellista asiakaspalvelutaitoa ja -halua.
    Eli kun soitatte etenkin GM-asioissa, niin pyytäkää Chrisu puhelimeen tai jättäkää hänelle soittopyyntö.
     
  19. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Itse tilasin 1985 Capriceen US-Parts/Finn-Amin kautta, eikä ollu ees kallis. Christian Strömberg on ehdottomasti firman avuliain/valveutunein myyjä. Hänellä on todellista asiakaspalvelutaitoa ja -halua.
    Eli kun soitatte etenkin GM-asioissa, niin pyytäkää Chrisu puhelimeen tai jättäkää hänelle soittopyyntö.
     

Kerro tästä muillekin!