Mistä sitruunahappoa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja zrx, 24.2.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    2-3% ei taida irrottaa mitään. Apteekista sitä saa sitruunahappoo, jauheena josta veteen sekoitettuna käyttövalmis liuos.

    Tarttis vaan saada riittävä jatkuva kontakti että ruosteet irtoo, upotushan on paras, mutta kun on koko auto niin ruostunut...
     
  2. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    Kun tästä oli joku vuosi sitten juttu Wheelsissä, siinä suositeltiin 4% seosta.

    Minusta homma kannattaa tehdä niin, että jo vajaan vuorokauden kuluttua käy teräsharjaamassa osia. Jatkaa sitten liotusta tarpeen mukaan. Lohkon puhdistukseen ei montaa päivää mene, jollei se sitten ole joku vuosia ulkona säilytetty. Muutenkin tuntuu, että valurautaisissa osissa sitruunahappo toimii parhaiten eli ne ovat kuin uusia käsittelyn jälkeen. Toisaalta rauta irtoaa liuokseen mustana värinä eli tavara ohenee.

    Joskus liian pitkään liuoksessa viruneet osat saattavatkin saada pintaan jotain kovettunutta kiteymää. Se on sitten vielä hankalempaa poistaa eli ei kannata unohtaa tavaroita liuokseen. Senkin olen havainnut, että joku ohut jousi oheni käyttökelvottomaksi, kun jätin sen liian pitkäksi aikaa kylpyyn.

    Turun kemikaalitukusta (myyvät myös yksityisille) ainetta sai noin 1/10 apteekin hinnasta. Sitä täytyi tosin ostaa minimissään 25 kg säkki.
     
  3. GTX71

    GTX71 1st gear

    BIOFARM OY on sellainen firma joka tuota sitruunahappoa toimittaa, hinnaksi tulee noin 26e/5kg tai 80e/25kg, minä tilasin Agrimarketin kautta, saa varmaan suoraankin...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkennus: Happoallas oli n. 10 asteisessa tallissa, jolloin reaktio ilmeisesti hidastuu.

    Eikös kellään ole tietoa noista jännityksistä? Lisäksi muihin kyssareihin tarvitaan tarkennusta...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    No eihän lohkoon nyt mitään jännitystiloja peittauksessa synny, jos tarkoitat vetyhaurautta. Tuskin sitä on tehty jousiteräksestä vaan pataraudasta. Sitruunahapolla peittaus luulisi muutenkin olevan melkoisen riskitön vetyhaurauden osalta, siinä kun vedynkehitys on varmasti niin olematonta jos ollenkaan. En tiedä kun en ole ikinä mehulla peitannut.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuossa tuota sitruunahappoa käyttäessä on tullut huomioitua sellainen seikka, että varsinkin pellin pintaan jää huuhtelun jälkeen tumma pinta - siis tummempi kuin kirkas pelti yleensä.

    Mitähän tuo "kerrostuma" on ja voikohan huoletta vetää maalin päälle..? :odroll:

    Se lähtee kyllä painepesurilla tai teräsharjalla pois, mutta joskus vain on sellaisia paikkoja - ettei pääse puhdistelemaan.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    No pistetään omakin mielipide esille eli tosta moottorilohkon ja ylensä valuraudan puhdistuksessa on lipeä toiminut hyvin, 50% lipeä noin
    5 litraa johon 50litraa vettä joka on kuumaa ja lohko kylpyyn on kylvyn jälkeen kuin uusi. Huom. ei sovi alumiinille, lipeäsyövytää alumiinin. :odroll:
     
  8. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    On tullut puoli kesää upoteltua ruosteisia osia 1m*1m*0,4m altaaseen, jossa on n. 2,5% sitruunahappoliuos, hyvällä menestyksellä. Allas on ns. kylmässä tilassa, eli olen kaatamassa säiliön tyhjäksi ennen talvea. Kesän aikana tilan lämpötila on huidellut +25 C molemmin puolin, nyt alkaa keskilämpötila olemaan varmaan luokkaa +15 C. Jos jollain on tarvetta putsauttaa RASVATTOMIA ruosteisia palikoita Liedon lähistöllä YV:tä kehiin, ettei litku mene ns. hukkaan.
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

    Eiköhän se ole joku sen hapon ja metalli-ionien muodostama suolakerros eli sitraattikerros...tarkkaa kemiallista kaavaa en amk-kemiasta muista (meni luennot vähän lekkeriksi) mutta suoloja se reaktio muodostaa ja jotain kaasuja...hiilidioksidia vissiin eniten.

    Päällemaalaamisesta olen kyllä sitä mieltä, että ite en minkään kiteisen ainekerroksen (suolat kaiketi aina kidemuodossa) päälle maalia ala laittamaan. Vedellähän se lähtee sekin juu, kuumalla ainakin. Itse olen aina käyttäny ruisteen poistoon fosforihappoliuosta, ja sekin neuvotaan huuhtelemaan pois huolellisesti veden kanssa.
     
  10. Makinpa

    Makinpa 1st gear

    Joku valitteli että sinkkipinta häipyy sitruunahapolla.
    itte oon liotellut sinkittyjä osia (Sähkösinkittyjä)ja niistä on tullut kuin uusia.
    En ole antanut olla kuin max 1h.
    Keltapassivoiduista osista lähtee passivointi saman tien kiehuun veks.

    Joskun on kromattuihin osiin tullut musta pinta, joka onneksi on lähtenyt autosolilla. (Oiskohan hapossa ollut jotain epäpuhtauksia)
     
  11. Makinpa

    Makinpa 1st gear

    Joku valitteli että sinkkipinta häipyy sitruunahapolla.
    itte oon liotellut sinkittyjä osia (Sähkösinkittyjä)ja niistä on tullut kuin uusia.
    En ole antanut olla kuin max 1h.
    Keltapassivoiduista osista lähtee passivointi saman tien kiehuun veks.

    Joskun on kromattuihin osiin tullut musta pinta, joka onneksi on lähtenyt autosolilla. (Oiskohan hapossa ollut jotain epäpuhtauksia)
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niinpä kyllähän sinkki haihtuu, jos on tarpeeks vahva hapan litku, mut joku pari% sitruunahappo litku vaan valkaisee/kiillottaa pinnan tolla ajalla, ja passivointipintahan on vain jotain mikrometrejä paksu.

    Offtopic.. Joku joskus tehnyt "tutkimuksen" et sinkkipinnoite hapettuu n. 0,7mikroa/vuosi pääkaupunkiseudun ilmastossa pelkästään ilmansaasteiden vuoksi.

    :odroll:
     
  13. Swine

    Swine Gearhead

    Mä ostin K-maatalouksesta saman firman tuotetta 5kg paketissa,oli huimat 2 e. halvempaa
     
  14. tomimk

    tomimk 1st gear

    Sitruunahappo

    Teren taasen

    Saan paikalliselta aerosolifirmalta tarranpoistoaineen aktiivista ainetta (sitrusöljy) kohtuuhintaan. Jotkut kutsuvat tätä sitruunahapoksi. Tällä liukeaa kyllä liimat (myös tiivisteliimat) uskomatttoman tehokkaasti.

    Teollisuusliuottimiakin saa kohtuuhintaan joilla lähtee kaikki autoiluun liittyvät "kakat" tosi helposti. Nämä ovat tosin luvanvaraisia aineita.

    Kuuma muurahaishappo ja siihen liittyvät yhdisteet edellyttävät ympäristölupaa, vaarallisten aineiden käsittelylupaa, asianmukaisia ilmastoituja käsittelytiloja, ja todella turvallisia suojausvälineitä!

    Kuumennettu muurahaishappo on äärimmäisen myrkyllistä ja tappaa pelkkänä höyrynä jo kaukaakin hengitettynä joten pitäkää varanne!!!

    Aine on kyllä tehokas mutta sen vaarallisuus "syö" hyödyn.

    Itse olen pärjännyt teollisuuskemikaaleilla tähän asti ilman muurahaishappoa. Kysy YV:nä jos on tosi vaikea paikka.
     
  15. salmin23

    salmin23 1st gear

    Suunnittelen ruosteenpoistoa sitruunahapolla. Tarvitsen liuosta melko ison säiliöllisen kerralla. Mitenkäs happoliuoksen saa hävittää? Voiko esim. 600 litraa litkua kaataa viemäriin kerralla? :eek:
     
  16. bootsi

    bootsi Gearhead

    Pikkasen sokeria ja koskenkorvaa sekaan, ja kaataa kurkusta alas. :rotfl:
     
  17. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tarjoa/lahjoita jollekin kaverille, haihduta , laimenna tai säilytä enskertaan
    tai kysy myyntipaikasta?
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Lunssalääkkeenähän apteekki myy sitä mutta kuivatussa muodossa eli poretabletteina... Kyllä se kannattas pullottaa ja laittaa joku kiva etiketti, sehän säilyy kyllä kun on säilöntäaine. Ehkä joku katajanoksa joukkoon ja homeopaattisena lääkkeenä 2 cl joka aamu käyttöohjeella menis hyvin?
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Pikku hiljaa liruttelet vaan...
     
  20. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Eikä ku kerralla vaan ja jos joku tulee kyseleen, et tiedä mitään mut sanot että naapuri oli touhuillut jotain jonkin keltasen nesteen kanssa... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!