mistä tietää vai tietääkö mistään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 5.7 olssi, 9.5.2009.

  1. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Hei, kertokaapa tietäjät mistä tiedän onko turbiini oikea eli kone on 350 diisseli ja joku vaihtanut turbiinin ja laatikko on 350 ylivaihteella.Eli kone ja laatikko pois tiiviste vaihdoksien takia ja herää kysymys onko turbiini oikea 350 ylivaihde laatikkoon sopiva.Voiko tietää mistään.
     
  2. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    TH350 ylivaihdelaatikkoa ei ole olemassakaan.

    tiedän että tarkoitit TH350C:tä. siinä on turbiinilukko, ei ylivaihdetta.

    katso turbiinin reiästä sisään ja kerro mitä näet.

    luin uudestaan ton... onko se kone ja turbiini/laatikko ollu ajossa ennen irrottamista? jos on, ja on toiminu, ni sit siul on ihan oikea turbiini siellä.
     
  3. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mulla on sellanen mielikuva jääny jotta kolmeviiskybästä on saanu ylivaihteella... siis sellaisella hännän tilalle tulevalla ylimääräisellä yksiköllä :odroll: voi olla että puhun puuta heinää,koska itse en oo livenä sellasta nähnykkään ja vaikka niitä oiskin niin ei kovin yleisiä taida olla... mut ensimmäisenä tässä hommassa tuli mieleen toi turbiininlukko.
     
  4. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    ja mitähän pitäs näkyä

    On ollut paikalla mutta sähköpistoke ei ole ollut kiinni.eli ei ole turbiini lukkiutunut vaikka oikea olisikin.Turbiini vaihdettu edellisen omistajan myötä.Mitä pitäs näkyä jos diisselin turbiini, eli semmonen mikä kuuluu.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei ole TH350-lootaa saanut tehtaalta ylivaihteella koskaan.. Toki jälkimarkkinoilta on saanut ja saa mm. Gearvendors - ylivaihdetta, joka maksaa + 2000 usd uutena ja on siksi harvinainen kuin kananhampaat Suomessa..

    http://www.gearvendors.com/

    Eiköhän tuossa ole vain kyse lukkoturbiinillisesta TH350C-lootasta..
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: ja mitähän pitäs näkyä

    Sitä et näe sitten mistään.
     
  7. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    Re: ja mitähän pitäs näkyä

    ei haittaa vaikkei ole pistoke kytkettynä, silloin se ei vaan lukkiudu.. ja käsittääkseni se olis hajonnut aika nopeasti, jos olis vääränlainen turbiini..
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Re: ja mitähän pitäs näkyä

    Lock-up askiin kyllä voi laittaa lukottoman turbinin, mutta silloin ei tietenkään turbiini lukkiudu...
    Siinä lock-up turbiinissa on etureunassa "tasaista pintaa"... Lukottomassa vain pyöreää pintaa.
    Mutta sitä ei katsomalla näe onko diisselin turbiini... Mutta sen kyllä huomaa jos hajoaa melko pian... (saattaa kyllä 10 tuhattakin kestää hyvällä onnella).
     
  9. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Re: ja mitähän pitäs näkyä

    Tarkoitatko etureunalla kaulan ympärystää? Onko bensan perään tarkoitettu turbiini huomattavasti löyhempi kuin diesel-malli? Vai, miten nämä käytännössä eroaa?
     
  10. jylhä

    jylhä 1st gear

    ei kaulan ympärys vaan vetolevyn puoleinen ulkoreuna on tasainen ei 0 vaan ennenmminkin D, hiukan vaikee havainnollistaa.
     
  11. terence hill

    terence hill Gearhead

    Mulla oli hyllyssä bensan ja diisselin turbiini,ei ainakaa päällepäin ollu eroa.

    TH350C:ssä on siinä akselissa joka menee turbiiniin pieni "uloke"jossa on o-rengas joten lukkiutuvassa turbiinissa on siellä rihlotuksen keskellä siihen pienempään akselinpätkään sopiva reikä. Tavallisessa TH350/400 turbiinissa on vaa se yks rihloitus.
    En tiä voiko niitä tavallisen ja lukkoturbiinin limppuja käyttää sekasin,miten vaikuttaa laatikon/turbiini toimintaan?
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No mulla on jostain syysta aina noissa ollut (lukollisissa) siinä pinnassa joka tulee vetolevyä päin (siis ei silti vastinpinta) sellainen suora alue. Lukottomissa ollut tasaisen kaareva pinta9
    Lukottoman turbiinilla siis ei tietenkään turbiini-lukko toimi... Mutta lukollista voi lukottomasa käyttää kuten lukotonta lukollisessa...
    Ja dieselkoneen turbiinihan on siis sisältä hitsattu lujemmaksi. Bensakoneen turbiini ei tahdo kestää dieselmoottorin tärinää.
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei voi laittaa lukolliseen laatikkoon lukotonta turbiinia! Ostin kerran eräästä nimeltä mainitsemattomasta firmasta turbiinin, ja kun sanoin että lukollinen loota mutta lukolle ei ole mitään johdotuksia, niin tuumas kauppias että sinne voi kyllä laittaa lukottoman turbiinin, ja on halvempikin. Niin tehtiin, kunnes 27 km myöhemmin auto lakkasi liikkumasta. Tallissa loota alas ja tutkimaan, turbiinin rihlat olivat olleet laatikon rihlojen kanssa noin 1,5mm limittäin, joten vähän tiukempi kiihdytys ja rihlat sileeks. Oikeesti ne taitaa olla ~25mm limittäin.

    Tönärillä kun mittaa niitten sisuksien paikkoja kaulalta, niin eroa löytyy.
     

Kerro tästä muillekin!