Mitä jäähdytysnestettä, kun mossessa alumiiniosia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jankinnu, 23.4.2008.

  1. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Selailin tossa Summitin kataloogia ja siellä oli myynnissä sinkkitappi tyhjennysproppuun alumiinisyylärille alumiiniosien korroosionestoon. Tarviiko tämmöstä uuden alusyylärin kanssa?

    Mitähän jäähdytysnestettä moottorin jäähdytyskiertoon pitää sit laittaa, kun seassa on alumiiniosia? Lohko on rautaa. Edelliset litkut olivat vihreitä. Jäähdytysnesteitä näyttäs olevan ainakin sinistä, punaista ja violettia, etten nyt mene tekemään vääränlaista koktailia.
     
  2. RB-440

    RB-440 1st gear

    Vihreitä nesteitä mä olen käyttänyt, kun ei ole autoista tähän mennessä muuta löytynyt. Halvinta taitaa olla se.

    Jos joskus ostan auton, jossa on uudesta ollut eriväriset nesteet, niin alan sitten käyttää niitä sellaisessa autossa.
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ainakin 90-luvulla merkkiliikkeiden huollossa käyttivät erivärisiä nesteitä eri vuosina. Näin nesteen ikä oli helppo havaita. Pitäisihän siinä jäähdytinnestepurkin kyljessä lukea soveltuuko se alumiiniosille. Nesteitä on toki eri tyyppisiä, joita ei saa sekoittaa keskenään. Jenkeissähän monet käyttävät autoissaan pelkkää vettä, joten siellä on tarjolla muitakin vaihtoehtoja korroosion estoon.
     
  4. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Kumma homma, kävin autotallissa varta vasten kun tarvitsen itekin kohta veneeseen, meillä on siellä viittä erilaista purkkia: Nesteen punaista ja vihreää, Delcon prk jonka väriä en viitsinyt tarkistaa. Kaikissa näissä ei ole muuta mainintaa kuin että täyttää jonkun British standardin sejase vaatimukset.
    Mutta halpamyymälästä ostetussa Polaric-purkissa lukee, että myös alumiinikansille. Se on vihreätä.
    Sitten vielä toi Glycoshell, ja siinä lukee että kehitetty erityisesti alumiinimoottoreille. Se on punaista.
    Että ota näistä selvää! :eek:
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Löytyy myös keltaista litkua Jaguareille (etteivät herkät alumiinimoottorit syövy puhki), joka maksaa ihan ketusti. Mutta sekin on ilmaisesti sitä samaa etyleeniglygolia kuin kaikki muutkin. Rahastavat vaan "erikoisuudella".

    Alumiinimosa se on tossa käyttisruppanassa itelläkin ja hyvin on kestänyt perinteisellä vihreällä puhki syöpymättä.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tämä linkki löytyi tältä foorumilta. On niissä vähän muitakin eroja kuin väri. :wink:
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    No jos unohdetaan se VAG:n punainen, jolla saa tukittua joka röörin, niin eipä niissä kyllä käytön kannalta juuri eroa ole. Väitän että jos järjestelmä putsataan, niin se Jaguari kulkee niin punaisella, kuin vihreälläkin liemellä. Samaten GM:n dex-Coolin voi hyvällä omatunnolla korvata muullakin kamalla. Ei se auto ja sen syylärin alumiini näe että minkä väristä se liemi siellä on. Kunhan vaan vaihtaa tarpeeksi usein sen litkun!
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onkos tuo GM:n dex-cool sitä silikaattivapaata? Kaveri osti just kaikki nesteet vetteen ja ohjekirjassa luki että jostain vuosimallista lähtien pitäis olla sitä. Voihan kaikki huollot tehdä vastoin ohjeita mutta ei siinä juuri säästä.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    On myös propyleeniglykolipohjaisia. Lisäksi löytyy biopohjaisia jäähdytinnesteitä.

    Aspolta löytyy Zero tuotemerkillä mm. punaista ja oranssia jäähdytinnestettä ja eikös HD neste ollut vihreätä.

    Tuoteselosteista ja käyttöturvallisuustiedotteista löytyy tarkemmat tiedot

    Valvoline

    Castrol

    Neste

    Korrek

    Teboil
     
  10. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Joo, eihän niille (tuolla linkissäkään) luvata muuta kun pidempää vaihtoväliä kun noissa helevetin kalliissa litkuissa on sitten niitä mahtavampia korroosionesto-lisäainehia. Kaipa sillä sitten joku teoreettinen ero on jos vaihtamatta 10 vuotta perinteinen vihree tai 10 vuotta punanen. Haiskahtaa markkinamiesten jutuilta kun nämä pitkät huoltovälit ovat mainoksissa että nyt sitten köykämiini-koneeseen on aivan pakko olla jotain erikoispunaista. Varmaan ihan yhtä järkevä homma kun ajaa 30tkm jollain LongLife-öljyillä tai vaihtaa jotkut muut riittävän usein ja riippuen millasta ajoa on.
     

Kerro tästä muillekin!