Mitä kaikkea saa ruotsissa tehä autolle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jan13, 11.11.2011.

  1. jan13

    jan13 2nd gear

    Eli onko täällä porukalla tietoa mitä kaikkea saa / ei saa muuttaa autossa tuolla länsinaapurissa? Moottorimuutokset, vetotapa muutos esim etuvedosta takavetoiseksi, vaihdettujen osien max. prosentit jos siellä on edes koko prossakäytäntöä ym. yn. tietoa saa jakaa. Edit: niin ja onko tuolla jotain vm. rajoitteita edellämainituille muutoksille?

    Mulla tuo ruotsi ei hirveästi luonnistu että voisin noita asioita kysellä sikäläisiltä foorumeilta.
     
  2. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Ainakin vanhemmat autot on käyttöveroista ja käsittääkseni katsastuksistakin vapautettuja. Näiden vuosimallirajoista ei tietoa. Rakennelluista autoista radikaaleimmat taitaa olla omavalmisteita, jotka siis ovat valmisteverosta vapaita. Enemmän tietävät jatkakoot.
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Oisko sen katsastus vapaan vuosimalli ollu 1950 ja siinä uskossa mä oon et omavalmisteen saa kilpiin tyyliin jollai 2000€. Enemmän tietävät jatkakoot.
     
  4. jan13

    jan13 2nd gear

    Ok. No toi omavalmistehomma kuulostaa hyvälle. Annetaan nyt esimerkki auto, auto on vm. 87 vw jetta. Autoon rakennettu putkirunko, bedalbox, omavalmiste coiloverit. Tulevia muutoksia mahdollisesti muuttaminen takavetoiseksi ja moottorin vaihto tuplaturbotettuun V8 tai BMW:n V12 koneeseen. Laatikoks joku mikälie ja putkitukivarret ym. ym.

    Joku kuka tietää tosta omavalmiste hommasta vois selventää tommosta rakennelmaa. Mulla on tässä kädessä uusin GTI lehti jossa on ruotsalainen vw caddy lavaauto, muutettu putkirunkoiseks yks paikkaseks, 850 volvo T5 moottori takana lavalla, vetotapa takaveto. Laite on kilvitetty omavalmisteena mutta lehdessä lukee siinä olevan paikallaan "vakio" 211hp T5 katsastusmoottori tällä hetkellä ja tallissa odottelee tehokkaampi asennusta. Eikö omavalmistetta saa sitten mitään överitehokasta esim 5-600hp?
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Aiemmin ainakin svenskien omavalmisteissa oli teho/painorajat eivätkä suosineet tehokkaita (ilmoitettu teho) moottoreita. Tilavuuksilla ei taas ollut merkitystä...

    Ja tuollaista ruotsalaista omavalmistetta Suomeen rekisteröitäessä saattaapi törmätä pieniin ongelmiin...
     
  7. jan13

    jan13 2nd gear

    Nyt oli tarkoitus tehdä toisinpäin eli suomessa rakennettu auto leimata ruotsiin, sittenkun se tulee ajankohtaiseksi muutan itse tuonne auton mukana :rotfl:
     
  8. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Ja eiks toisaalta tuontiautoille oo jopa Suomessakin myönnettty joitakin erivapauksia, jos on ollu kilvissä toisessa maassa ja osat löytyy "muun maan" rek. otteesta.
     
  9. cuda69

    cuda69 Gearhead

    saa kilpiin,mutta joutuu maksaan aikalailla autoveroa kun omavalmisteeksi lasketaan suomessa,jatkakoon taas joka tietää enemmän :D
     
  10. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    riippuu tietysti kuinka vanhana sen tänne tuo eli verotetaan samanlailla kun muutkin autot eli katsovat sille jonkun verrokin josta sitten vero lasketaan, ja iso kone tietysti myrkkyä :x
     
  11. B 50

    B 50 Gearhead

    Suomessa omavalmisteet käsitellään käyttöönottoajankohdan mukaan. Eli vuosimalli ja sen mukanaan tuomat vaatimukset menee sen mukaan minä vuonna se omavalmiste on Ruotsissa(tai missä tahansa muualla) katsastettu ja rekisteröity.
     
  12. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Svenskit ovat valovuoden edellä suomalaisia näissä asioissa. Heillä on hyvä ja toimiva etujärjestö, oma katsastaja ja jopa "Rakentajan käsikirja".
    Kilpailu lisää tietoa; Tuossa mainitaan että myös "Wheels" lehdellä on käsikirja.
    Eiku toista kotimaista oppimaan tai kääntämään Googlaamalla jos muutokset kiinnostaa.
    http://www.sfro.com/
     
  13. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Komppaan edellistä vastaajaa: Ruotsin rakentelijoilla on asiat hiton paljon paremmin. :D
    Siitä käsikirjasta on kaksi versiota, 80-luvulla tehty "Sfro bygghanbok" ja uusi 2009 julkaistu versio "Sfro:s nya bygghandbok". Hanki tuo ajantasalla oleva punakantinen versio. Maksaa about 430 skr. Sitten sanakirja kouraan ja tutkimaan.
    Wheels-lehden käsikirja taitaa perustuua tuohon vanhempaan kirjaan ja tietoon.
    Opuksen lukemisesta ei ole haittaa vaikka rakentelisi suomessakin. Siitä löytyy paljon tietoa ja ideoita miten saa rakenneltua toimivan ja turvallisen harrastepelin.

    Ambell, Göran: SFRO:s nya bygghandbok
    SFRO 2009
    ISBN 978-91-633-4150-2
     
  14. jan13

    jan13 2nd gear

    Tuolla sfro:n sivuilla lukee ettei myy kirjaa ulkomaille. Tietääkö kukaan sille myyjää täällä suomessa, tai vaihtoehtoisesti suomea puhuvaa ruotsissa asuvaa henkilöä joka voi kirjan toimittaa?
     
  15. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mä piipahdan ruottissa ihan täs viikonlopun aikaan, mistähän vois ostaa sellasen? vai onko tilaustavaraa?

    voisin sellasen toimittaa mikäli tarvetta ilmenee, ja sellasen löytäisin jostain....
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    en tiiä, mut legenda kertoo et tuommosel "omavalmiste" ja muuten paljo muutetul olis kovat "käyttömaksut" ja vakuutukset...
    mut toki en tii, tämmäsen joskus kuulin...ja sujuvaste eteenpäin kerron :rotfl: ja lähes totuutena....

    ..mut sitähän tässä aiheessa ei ees kysytty.
     
  17. jan13

    jan13 2nd gear

    Mutta jos noissa olis kovat vuosimaksut niin eikai niitä olis ruotsissa pilvinpimein liikenteessä. Taitaa ruotsissa olla yhtäpaljon omavalmiste autoja liikenteessä kun suomessa näyttelytasoisia harrasteautoja. Tosin toi näyttelytaso on muutaman viimevuoden aikana ollu kuin veteen piirretty viiva, onhan siellä ollu semmosia parissa viikossa rakennettuja hirvityksiä mukana.

    Ja sit tohon kirjaan, jos joku tietäis mistä / miten tuon saa suomeen niin vinkkejä kaivataan. Näitä omavalmisteautoja olis mahdollisesti valmistumassa kaksi kappaletta tuonne ruotsiin lähivuosina, toinen on toi jetta ja toinen on semmonen chopattu chevyn pikappi johon on kaavailtu putkirunkoa, erillisjousitettua takaakselistoa, isolohko ahtimilla ym. ym...
     
  18. 660

    660 1st gear

    ja jos tää ei onnistu niin ota yhteyttä nimim. shark asuu eskilstunassa
     
  19. jan13

    jan13 2nd gear

    Ei tuolta sfro sivuilta kyllä löydy jälleenmyyjiä. Tuo googlen kääntäjäkin tuntuu kääntävän noita sivuja kun huvittaa eli joka toisen sivun jonka avaa. :wc: Täytyy kysästä tolta sharkilta.
     
  20. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Ta det lungt, kyllä löytyy. Sieltä krjasivuilta kohdasta "Försäljnningsställen... "
    ja klikkaamalla karttaa.
    Tukholmassa esimerkiksi Margie Bookshop, Roslagsgatan 14.
    Löytyy myös netistä: http://www.margie-bookshop.se
     

Kerro tästä muillekin!