Mitä mattoa konepellin alapintaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja HT, 16.11.2013.

  1. HT

    HT Gearhead

    Auto maalattu ja entinen ääni-/lämpöeriste joutaa kaatikselle, mutta uusi pitäisi saada tilalle. Mitäs suosittelette?
     
  2. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Maan vetovoimaa päinvastaiseen suuntaan kääntävää, kuumaa ja hyvin ääntä eristävää mattoa sekä tietty likaa hylkivää, helposti puhdistettavaa mattoa suosittelisin.
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Miksi pitää laittaa mitään eristettä? Paitsi jos kyseessä on tarkka museoentisöinti.
    Aika harvassa autossa tuollainen eriste on ylipäänsä ollut tehtaan asentamana.
     
  4. HT

    HT Gearhead

    Ainut ajatus oli että vähentäisi lämpökuormaa tuoreelta maalipinnalta. Liekö ajatus sitten turha?
     
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jos se matto ei tarvitse olla alkuperäisen kaltainen+näköinen just prikulleen,niin Motonetistä löytyypi eristemattoja joissa liimapinta valmiina ja semmointa vaahtomuovia mustalla pinnalla.
    Siistin näköistä,edullista ja helppo kiinnittää ilman mitään klipsuja.
    Voipi muuten Biltemastakin löytyä,katso heidän nettisivuiltaan.
    Orkkistyylistä karvamattoa vai mitälie,ei taada löytyä täältä kuin US Partsilta ehkä,Ameriikastahan tuota löytyy vaikka Summitilta jne.
    Koska en tiedä auton merkkiä tai edes valmistusmaata niin tämä vaan oletus että jenkkiauto.
    Jos joku eurovehje niin kanavat tietty erimoiset.
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Aikas turha ajatus. Ajossa viimaa siellä pellin alla kyllä pyörii. En ottaisi kyllä riskiä että jotkut viritykset tipahtaa aikanaan kuuman pannun päälle. Jos sitä mielii niin laittaisin ehkä jostain uudehkosta autosta moisen,ne kun on sellaisia muotoon prässättyjä ja napakoita. Kiinnitys siihenkin jollain nastoilla vähintään. Ei pelkästään liimalla.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vaimentaa ääntä aika paljon,tietysti jos autolla ei aja kuin tallissa sittenhän se on turha,en edes muista missä jenkeissäni ei olisi ollut eristettä.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kyllähän se vaikuttaa auton äänimaailmaan ymmärtääkseni jonkin verrankin. Flektin hurinat ym. vaimenevat paljon.

    Ite meinasin kanssa Cutlassiin laittaa kun saan vaan maaliin sen konepellin :)

    http://www.fanaticaudio.com/shop/muut-m ... hoodliner/

    Tuota ite meinasin.
     
  9. HT

    HT Gearhead

    Alkuperäisyydellä ei väliä. Miellellään laittaisi mustan, ulkonäkösyistä. Katsotaan nyt minkä löytää. En usko että se siitä koneen päälle tippuu, on niissä niin topakat liimat.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    joskus tuumailin, et varmaan sais tehtyä muotoon silleen, että laittas pellin ylösalasin ja levittäis sit märän huovan ja painelis/venuttelis muotoon, antais kuivua ja sen jälkeen kuiduttais siihe päälle ohuelti jäykkäriksi ja siihe märän kuidun päälle sit asettais tai jo kuivaan liimais varsinaisen äänieristeen, kovavillan solumuovin, murskekumimaton tms. mattona tai pellin ruodon upotusten muotoisina paloina ja sit vaan leikkais ulkoreunan siistiksi ja porais kiinnitysreiät (jotka merkattu huovutusvaiheessa vaikka tökkimällä hammastikunpätkät läpi), eli hökötyksen kiinnitys peltiin orkkista vastaavilla neppareilla.
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Valitettavasti on tullut todistettua kun ne kalliit bitumit on sulaneena möykkynä siinä motin päällä,ei kaukana tulipalosta.
    Ja olihan se sammutin mukana? :wink:
    Siksi tuo muotoon tehty parempi kun saa napakammin kiinnikin. Lisäksi bitumimatot siinä konepellin "heikossa" kohdassa voi tehdä ikäviä piirteitä sinne pellin viralliselle puolelle. Kuuma/kylmä kun kohtelee tuota mattoa mielenkiintoisesti.
     
  12. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Noh,mitään takeita ei kait voi olla minkään vehkeen toimimisesta tai minkään eristeen pysyvyydestä+paloturvallisuudesta ym ellei yksinkertaisesti ole tekemättä/asentamatta yhtään mitään!
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    No tämähän ei perustunut kuin omiin havaintoihin. Se mitä tapahtuu kullekkin on varmaan sattuman kauppaa. "Korkeimman kädessä". Offtopic. :D
    Ja omiin havaintoihin ja lukuisiin korjauksiin on tosiaan nuo matot esim kattopelleissä antanut leipää hyvin pöytään aikoinaan.Tosin paska laatuinen matto suomen talvessa oli huono yhdistelmä muutamilla..
     
  14. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Laitoin kuorkin sisäkattoon motonetin liimataustaisia bitumilevyjä ja kun auto on musta, pelti kuumeni auringossa aika lailla ja tämä riitti muuttamaan levyt valuviksi tippukivimuodostelmiksi. :x Onneksi oli vielä siinä vaiheessa verhoilu suojattuna, muuten olisi mennyt pikivalumista pilalle. Tämän pohjalta olen aika epäilevä jos pitäisi moottorin päälle jotain tämäntapaista laittaa.
     
  15. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    En oo uskaltanu ikinä laittaa sitä Mätänetin/Biltsun mustaa itseliimautuvaa vaahtomuovia konetilaan. Sitä alumiinipäällysteistä olen laittanut joihinkin laitteisiin, mutta en ole kyllä luottanut pelkästään liiman pitävyyteen vaan kiinnittänyt jollain muoviklipsuilla tai ruuveilla.
     
  16. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Ei kannata laittaa mitään, kokemuksella voin kertoa että ei vaimenna mitään eikä pysy oikein paikoillaan ja kaiken lisäksi ruostuu koko paska. Sitä paitsi se on turhaa painoa joka näkyy sitten kulutuksessa, varttimaililla ja huippunopeudessa.
     
  17. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Enpä ole moiseen törmännyt että auton konepelti ruostuisi tuosta syystä sisäpuolelta..hmm..tietty jos ei pidä huolta kärrystään muutenkaan niin onhan noita ruostuvia kohtia toki muitakin peltisessä kulkineessa.
    Tuota varttimailiaikaa en tullut ajatelleeksi,mutta voihan sen konepellin vaihtaa lasikuituiseen,hapottaa ohueksi tai ottaa koko läpyskä irti niin ruuvaaminenkin paljon helpompaa.. :D
    En tiennyt että puhutaan kiihdytysautoista tai peräti huippunopeuksilla ajamisesta,sorry!
    Jos kulutus tuntuu tihkaisevan konepellin eristeen takia,niin tuota olisiko sitten joku muu harrastus ehkä parempi tai josko ottaisi myös lattiamaton kajuutasta+äänieristeetkin ellei melupuoli haittaa ja pistää poppikoneet täysille Jukka Poikaa... :lol:
    Lieneekö sitten niin kireät koneet teillä ja epätasainen tyhjäkäynti jos eristeetkin tippuupi?
    Ellei liimapinta ja lisänä kiinnikkeet niihin orkkiskohtiinkaan auta niin hitsaushommia ja peltinen eristelevy sitten karvojen/liimamaton päälle vielä kuin pihvi hampurilaiskuorien väliin.
    Ehkä sitten kestää jopa Hemmyä,monimonikymmpisen sikpäkin tai jonkin muun mahtimoottorin joista ei kokemuksia,tosin huippunopeus laskee-kiihdytysajat sekä kulutus nousee...
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  19. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Kuhan vaan höpötin omiani, omat kokemukset perustuu lähinnä semmoseen ihme liimalla kiinniolleeseen vaahtomuovi eristeeseen joka ei pysynyt paikallaan, imi vettä ja alkoi ruostuttaa konepellin reunoja :wc: . Se on nykyään historiaa tosin pari repaletta siitä on muistona konepellissä. En huomannut eroa hytin melutasossa vaikka sen otin pois.
     
  20. sbf

    sbf Gearhead

    Vanhemmissa jenkeissä se eriste on yleensä aika paksua ja mun arvailujeni mukaan palovillaa.Palovillalevyjä saa puolestaan lähimmästä rautakaupasta.Ovat jäykähköjä ja helppoja leikata.luulisin että niissä kerros maaliakin pysyy että voi vetää sen julkisivun mustaksi.Ainakin buick ja pontiac käyttivät liiman lisäksi ohuita rautatankoja pitämään noita eristeitä paikoillaan.
     

Kerro tästä muillekin!