Mitä meni Olds 307:sta. Nostaa lämmöt tappiin?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rocket engineer, 6.7.2010.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eli lyhyessä ajossa lämmöt kohoavat 125 asteeseen ja yli, jos antaa vain koneen käydä. Kansipaffit eivät ole vielä antautuneet, kun onneksi huomasin heti ajossa lämpöjen alkavan korkata mittaria.

    On kuin vesi ei kiertäisi koneessa? Eli mitäs veikkaatte?

    1) Termari päätti hirttää kiinni? Vaikuttaa epätodennäköiseltä, sillä
    samalla lämpöjen kanssa ilmestyi kummallinen kolina ja rohina apulaitepäähän. Kaikki osat tuntuvat käteen tiukoilta. Aamulla jokin apulaitehihnoista jostain syystä ujelsi eka startissa. Mitä ihmettelin.

    2) Olisikos mekaanisen fanin termostaatti antautunut? Kun ei kuule sitä raksetta, joka tulee kun fani tarraa kiinni ja avautuu. Samoin ei tunnu kunnon vastetta viskosta, kun kuumassa koneessa pyörittelee?

    Kun visko laukeaa, onko teillä ilmestynyt samalla rohisevaa sivuääntä? Miten se visko testataan? Joskus muistin, mutta nyt lyö muisti tyhjää.

    3) Entäpä vesipumppu? Voiko metallisiipinen TRW-vesipumppu hajoita jotenkin sisäisesti? Pumppuyörä irrota akselista tms? Pumpun olen itse vaihtanut kerran elo/syyskuussa 1996, joten 14 vuotta sillekin tulee ikää (Huh kun aika juoksee?) ? Kun tuntuu, että jäähdytys lakkasi toimimasta ja ennen luistamaton hihna piti konsertin ja ihmeellinen sivurohina ilmestyi samalla?

    Vesipumppuongelmaa sivuten olin näkeväni pienen määrän jäähdytysnestettä tehostimen kiinnitysraudassa, kuin siivalta roiskuneena? Pumpun Weep holesta ei näytä valuvan mitään?


    Eli muistin virkistämiseksi, miten testaan viskon toiminnan? Vai alanko vain vaihtaa suosiolla pumppua ja termaria? Termari taitaa olla jostain vuodelta 1999- 2000, jolloin sen vaihdoin muistaakseni silloiseen Transitiin passaavaan..

    Johan on ylläri. Olisikos kellään ehjää vanhaa 307-koneeseen passelia viskoa?




    :odroll:
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kerran oli sellainen kone joka keitteli ajoittain. Ongelamana oli vesipumpun hyvin pieni vuoto, se ei edes oikeastaan vuotanut seistessään. Kun oikein tarkkaan tutki, niin pumpun vuotoreikä oli kostea. Sieltä kai pääsi imupuolelle ilmaa joka sekoitti jäähdytysjärjestelmän kierron.
    Kun pumppu vaihdettiin, loppui keittely.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tuo voisi olla mahdollisuus? Vuotoreiässä en nähnyt nestettä, mutta tehostimen tukiraudassa ohi minusta ihan vieno roiske jäähdytysnestettä. Ja muualta kuin pumpusta se ei sinne pääse roiskumaan.

    Eniten ihmetyttää se samalla ilmestynyt rohina hihnojen tienoille.. Ja se hihnan ujellus aamulla? Olisikohan pumpun laakeri tms saanut kipeää ?

    Kiitti vinkistä. Pitää pistää jotain kostuvaa, kuten paperia vuotoreiän alle ja kokoilla tihkuuko. Taidan huomenna tilata varmuuden vuoksi uuden pumpun ja termarin?
     
  4. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Kannattaa tilata, eiköhän tuo voitas vesipumpun piikkiin vetää.
     
  5. Raameli

    Raameli 1st gear

    Just oli samat oireet omassa olssissa.. Vesipumppu vaihtoon, niin loppuu lämpöongelmat :)
     
  6. saresks

    saresks 3rd gear

    Jepjep, sama homma itsellä oli talvella, pumpun juorureiästä vuosi ja kone melkein keitti, eikä johtunut nesteen vähyydestä edes.

    Uusi pumppu ja tilanne normalisoitui. GM orkkispumpun iäksi tuli 21 vuotta ja 232 000 km.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ok. Eli pumppu on epäilyksenlainen? Ilmestyikö teille mitään epämääräistä mekaanista ääntä samalla? Sellainen rohina joka kuuluuminun mielestäni joko vesipumpusta tai viskosta..

    Ja totta, koneessa on nestepinnat kohdillaan. Jos visko ei toimisi ollenkaan, eivät lämmöt kai nousisi ihan hetkessä parissa kilometrissä tappiin ja alkaisi kuulua kone sammutettuna sellaista paineellista kiehumisen porinaa..

    Jos ei olisi sitä ilmestynyttä rohinaa, aloittaisin termarista. Onkos muille käynyt vesipumpulle jotain mekaanista äkillistä tuhoa esim. laakeri/stefa/ pumppupyörä irronnut yms?

    Aikaisemmin on kyllä pumppuja vuotanut, mutta lämpöihin se ei ole vaikuttanut, vaan on pitänyt vaihtaa, kun ovat alkaneet kuseneet.
     
  8. Raameli

    Raameli 1st gear

    Itselläni ainakin pumppu oli ruosteessa ja piti ikävää rohinaa.. Samalla otti ilmaa vuotokohdasta, ja kun sammutti niin kuului juuri tuota "porinaa" paisarista. :(
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ok. Eli uutta pumppua. Näköjään voi hajota ns. laakista?

    Kiitoksia mielipiteistä!
     
  10. saresks

    saresks 3rd gear

    Voisiko tuo vuoto sopivasti hihnapyörälle/hihnalle osuessaan aiheuttaa vesipumpun hihnan luistoa joka nostaisi nopeastikin lämmöt tappiin?

    Glygolihan haihtuu hitaasti ja on liukasta ...
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Hyvä pointti. Hyvin mahdollista. Voi pumppu ryöriä muutenkin jähmeästi, jos esim. laakeri korkkasi. Se samalla ilmestynyt rutina koneen käydessä on korvin kuuluva, eikä tule mistään muusta apulaitteesta.

    Eniten vaan ihmetyttää toi laakista antautuminen. Aikaisemmat ovat kuolleet pikkuhiljaa tiputellen..
     
  12. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Ei ehkä auta tähän, mutta omassa Oldissa (303) kävi viime kesänä aika erikoinen episodi lämpöjen kanssa. Ajelin helteellä n. 150 km lämmöt aika korkealla, mutta ei kuitenkaan keittänyt vielä. Kun pysähdyin, niin sylkäisi nesteet kentälle. Lisäsin vettä ja jatkoin ajelua viikonlopun yli, lämmöt nousi lyhyilläkin siirtymillä korkeaksi. Olin varma että kansipahvi(t) meni.

    Sunnuntaina piti sitten lähteä ajamaan kotiinpäin ja 15 km välein piti lisätä 4 litraa vettä. Lopulta pistin lämppärin täysille ajatellen, että ehkä pääsee vähän pidemmillä "tankkausväleillä". Lämmöt pysyikin hyvin kurissa. Kokeilin sitten laittaa lämppärin pois ja edelleen lämmöt ok loppumatkan - ja itse asiassa loppukesän!

    Syksyllä huomasin että varamoottorissa oli ohikiertoputki vesipumpulta termostaattikoteloon. Tämä oli auton moottorissa tulpattu "turhana". Päättelin, että näin oli tapahtunut:

    - Auto pääsi keittämään pitkän taipaleen jälkeen pysähtyessä ja teki ilmalukon termostaatille/pumpulle.
    - Lämppärin kierron avaaminen ilmasi systeemin, joka sen jälkeen on pelannut ok
    - Tuon em. ohikierron tarkoitus on ilmeisesti estää ilmalukon syntyminen

    Askartelin talvella vastaavan putken autoon eikä ole sen jälkeenkään ollut ongelmia, en tosin ole ajanut autoa niin kuumaksikaan.
     
  13. smuige

    smuige Gearhead

    Aika helposti selviää mikä rohisee kun otat hihnat pois ja käytät konetta. Vesipumpun välys ei välttämättä tunnu jos hihna ikäänkuin kiristää välyksen pois. Siihen toi hihnojen luistaminenkin viittaa että pumppu väljä ja hihnan kireus löystynyt. Remmi pois ja kokeilemaan.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Löysäsin laturinremmin, vispaa ihan silmällä näkyen. Joo uusi pumppu ja termari tipahtavat joko huomenna tai ylihuomenna matkahuoltoon Hämeestä.

    Kestikin se edellinen yli "elinkautisen" - 14-vuotta pumpaten konehuoneessa. Pidempään siis kuin murhaaja vankilassa. On vaihdon paikka. Laakeri siis meni kerrasta.
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Uusi pumppu saapui tänään ja purin vanhan pois. Laakeri finaalissa ja vuoti ilmeisesti ilmaa järjestelmään sieltä > ja vesi ei kiertänyt. Vettä ulos ei kyllä oikeastaan juuri valuttanut. Eli Ihan sama juttu kuin PauliP mainitsi.

    Rohina tuli korkanneesta laakerista. Ilmeisesti korkkasi startissa ja ulvotti hetken siksi hihnaa..

    Kiitokset vinkeistä. Nopeuttivat vianhakua ja korjaamista.
     
  16. rane58

    rane58 Gearhead

    ^-PauliP onkin aikamoinen oldsi tietäjä! Korjaillut välillä meikän oldsiakin... :wink:

    -ISOT KIITOKSET Paulille!
     

Kerro tästä muillekin!