Mitä öljyä Moparin ohjaustehostimeen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mb508, 18.5.2009.

  1. mb508

    mb508 Gearhead

    Tuli hankittua tuommoinen -79 Newport. Mitä öljyä ja mistä sen ohjaustehostimeen saisi? Tuo ohjekirja suosittelee jotakin Moparin omaa tehostinöljyä (numerosarja jota en enää muista ja kirja tallilla). Voiko siinä käyttää automaattiöljyä, kuten olen käyttänyt GM:n tehostimissa?
     
  2. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Vahva epäilys, että punainen automaattiöljy toimii hyvin.
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Samaa truuttasin tohon aspenin tehostimeen, ja hyvin futaa.
     
  4. hlappis

    hlappis Gearhead

    tehostin kyllä futaa atfx:llä mutta tehostimen tiivisteet sanoo vähän ajan päästä trallallaa....
     
  5. rx_racing

    rx_racing Gearhead

  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Netin syövereistä löytyy listaa mihin voi laittaa tomaattiöljyä, muistaakseni tuoreempiin Mopareihin. Tuo Mopen oma ölppä menee (kuulemma) puuroksi helevetin kylmässä.




    Edit Tuo on vuodelta 2003.
     
  7. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse ainakin olen normaalia automaatti-öljyä käyttänyt (Dexron II tai Dexron III) niin Mopareissa kuin GM:missäkin...
    Vasta yksi tehostimen pumppu on pimentynyt, ja tod.näk sekin jo ihan "luonnollisen poistuman kautta"...
    Eli yli kymmenen vuotta on noissa muutamassa jo kestänyt tollakin öljyllä ilman vikaa...
     
  8. welran

    welran 1st gear

    ÄLÄ laita atf:a vaan psf:a. Tiivarit sanoo ittensä irti hyvin todennäköisesti.
     
  9. kotr

    kotr 3rd gear

    perhana kyllä mä oon aina käyttäny aateeähävää ja ei oo lammikkoa auton alla :eek:
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    PSF on oikea litku tehostimeen...en tajua miksi porukalla on aina niin hirveä hinku tunkea ATF:ää sinne,mutta silti laittavat koneeseen moottoriöljyä kuten pitääkin ???

    PSF:ää saa nykyisin yhtä helposti kuin muutakin öljyä...
     
  11. jaketin

    jaketin Gearhead

    mulla oli pieni vuoto aikoinaan tehostimessa. laitoin psf:ää, niin vuoto lakkasi :eek:
     
  12. shark

    shark 3rd gear

    Mikä ihmeen ero niissä Mopen tiivisteissä on jos muissa kestää ATF :eek:
    Onko isommat paineet vai ohuemmat tiivisteet?

    Vai onko tyypillistä oman tuotteen mainostamista.
     
  13. L.P.

    L.P. Gearhead

    Laitoin omaan Moparin tehostimeen GM:n tehostinöljyä. Oli väriltään punaista ja taisi automaattivaihteeseenkin käydä sama öljy. Luulen, että jälleen kerran tämän ikäluokan laitteet eivät ole aivan tarkkoja öljyn laadusta.

    Vuoti, mutta lopetti vuotamisen kun tiukkasi letkuliitokset. Edes mitään tiivisteitä ei ole vaihdettu viimeiseen 20 vuoteen.

    Jäähdyttäjässäkin lukee että "Use only Chrysler antifreeze" = oman tuotteen mainostamista. Vastaava kuin nykyautojen "Long life" -öljyt sun muut kusetukset.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Totta mooses ne omia tuputtaa. Oman muovipulkan opuksessa lukee: Power steering fluid: Mopar power steering fluid or equivalent. Do not use automatic transmission fluid.
     
  15. cuda1971

    cuda1971 Gearhead

    Pahin virhe tossa lienee se et sekottaa noi öölit keskenään,aivan varmaan alkaa vuotaa jos siellä on ollu tota psffää 20 vuotta ja joku menee kattomatta lisäämään sinne atffää kun joku sanoo "et semmosta mää käytän".Eiköhän sielläkin atffä toimi jos rempattuun ja putsattuun järjestelmään laittaa heti atffän ja käyttää sitten jatkossakin VAIN sitä eikä sekota sinne mitään muuta.
     
  16. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    :lol: Keran yks tyhmäjätkä kusi MoParin tehostimeen ku ei muuta lientä ollu tarjolla..ja viimestä keskiketterä pullonsa se ei sinne raaskinu kipata.. :rotfl: :rotfl: :p :poff: :wc:
     
  17. GMies

    GMies Gearhead

    Miksi pitäisi käyttää ATF:ää jos valmistaja suosittelee PSF:ää ??

    En ole vielä päässyt perille, miksi pitää poiketa valmistajan suunnittelemasta, testaamasta ja hyväksi koetusta systeemistä ja lähteä kokeilulinjalle?
    Sitten itketään, että missä on vika, kun ....

    "Kokeileeko" nämä "pellepelottomat" moottoriin ATF ja aut.vaihteistoon 5W-40 moottoriööliä, syyläriin akkuhappoa jne.? :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No ainakin siksi olen ATF:ää käyttänyt etten viitsi montaa purkkia erilaisia litkuja pitää varastossa (jollei ihan oikeasti ole syytä eri öljylle kuten moottori-, perä-, automaatti- yms. öljyt)

    Siksi toisekseen Moparissa ja GM:ssä ainakin tehostajan pumput samoja (ainakin 70-luvun alusta)...
    -69 vehkeessä oli pumppu erilainen, mutta siitä siis se pumppu hajosi (enkä usko että öljyn takia koska sitä ennen pari vuotta käyttiksessä hyvinkin kesti). Ja silloinhan kun olin siinäkin käyttänyt ATF:ää erään vanhemman Mopar-harrastajan neuvon mukaisesti.

    Eikös muuten hyvinkin monien vikojen korjaamiseksikin käsketä viemään Auto merkki-korjaamolle...?? Vietkö??
     
  19. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Viimeksi kun itse tarkistin, niin siinä atf purkissa luki jotain tyyliin; VOIDAAN KÄYTTÄÄ MYÖS OHJAUSTEHOSTIMISSA jne... Tietääkseni esim. akkuhappo purkissa ei varmaan lue että voidaan käyttää jäähdytysnesteenä tms. Vai lukeeko??? :odroll: Ihmetyttää vaan kovasti, että jos se kerran tuhoaa noin tehokkaasti niitä tiivisteitä niin miksi siinä purkissa edes lukee, että voidaan käyttää myös ohjaustehostimissa? :eek: Kaverikin on yhdeksän vuotta vasta käyttäny vanin ('79) tehostimessa atf:ää, eikä sillä mitkään tiivisteet oo prakannu... :argue:
     
  20. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    mul oli yx kaveri kun käytti dieselin ja bensan sekotusta bensa ooppelis..
    Toimi sekin...
    Itse kyl laitan mitä suositellaan ja jätän noi oliver stone teoriat vähemmälle..
    Tehostinöljy on lähempänä hydrauliöljyä et jos pakko laittaa jotain muuta ni laittakaa sitä...

    Eikös ne moottoriöljytkin o kaikki samoja? Niissähän lukee et ne sopii diesel, turbo, bensa ja ties mille.
     

Kerro tästä muillekin!