Mitä vedät perässäsi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tomimk, 6.2.2004.

  1. tomimk

    tomimk 1st gear

    Kuskasin tossa muuton aikana tavaroita autotraileri/peräkärrysysteemillä ja totesin sen aika tehokkaaksi. 1500 picun kärrypaino on jostain syystä rajoitettu 1900kg:n. Voiko tota jollain konstilla kasvattaa, koska puolentoistatonnin autonretale ei juuri tunnu kärryssä vaikuttavan ajo-ominaisuuksiin. Vedin sitä 30cm umpihangessa ja tuli perässä kuin munankuori. Kunnon kärryllä voisi kuljettaa rautatavaraakin jos kärryn tekisi tukevaksi. Mitä painoja teillä on rekisterissä ja mitä pykäliä pitää tutkia jotta painoa voisi korottaa?
     
  2. kojo

    kojo Gearhead

    Mun pikapin rekisteriotteessa lukee 1850kg, sama luku seisoo siin kovilin tekemässä koukussa. Auto kiskoo kyllä hienosti telikärryä jossa on kyydissä paritonninen kaivinkone kauhan ja piikkausvasaran kanssa.
    Disclaimer: kirjoitaja ei ota mitään vastuuta ko tempun suorittamisesta ja on itsekkin kokeillut sitä vain suljetulla alueella, ettei mitään lakia rikottais :wink:
     
  3. tomimk

    tomimk 1st gear

    Mun kaivuri painaa 18000kg. Ei taida olla autoon kärryä mikä ei menisi 5cm lituskaksi kun ajaa Åkerin päälle.
     
  4. jviirret

    jviirret 1st gear

    Mun pickupissa kärryn paino on rajoitettu 1500kg:n, johtuen ilmeisesti siitä että koukku on puskurissa eikä rungossa kiinni :smile:
     
  5. tomimk

    tomimk 1st gear

    Mulla kovilin koukku on puskurissa ja rungossa ja silti vain 1900kg, vaikka omapaino 2230kg ja neliveto
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Vedin just Rambler Classicin faijan lagunalla Äänekoskelta Riihimäelle vesisateessa.

    Once in a lifetime -juttuja.
    Vttu että pelotti.
     
  7. DslCat

    DslCat Gearhead

    Suburbanin perässä on hyvin tullut 3.500 kg kärryjä; välillä minikaivureita ja 3 tn muurikiviä, betonilaattoja ja -harkkoja sekä toisinaan murskettakin. Isot Denka-hlönostimetkin saa tuupattua hyvin perille saakka... - ihan laillisesti.

    Ja puskurissahan tuo koukku on kiinni. Sovellettu Tietjens'in 12.000Lbs (5.443 kg) puskuria omalla sovitteella, jotta nuppi olisi ristikytkentä korossa...

    Tällä autollahan (ka) saa raahata kok.massansa verran eli 3.901 kg, kun mitään kytk.massarajoja ei otteessa ole...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaverin kanssa haettiin tänne länsirannikolle muistaakseni jostain Mikkelin toiselta puolelta A** H*****.

    Vetoautona toimi Ford Focus diesel jossa sallittu paino jarruin 1000kg! :-o

    Summa summaarum... taisi ylittyä aika reilusti... kärry painoi muistaakseni vajaat 500kg ja auto päällä 1400kg paikkeilla... :grin:
     
  9. timuli

    timuli Gearhead

    jo vuosia oon vejelly 3500kg kärryä chevy vanilla joka rekisteröity ka vaatii tosin korttia ,mutta senhän voi joka ukko käydä peruuttelemassa konttorilla ,C1E.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistä sit johtuu että chrysler sebring saa vetää jarrutonta 450kg ja jarrullista jotain 470kg, aika naurettavana pieniä lukuja taasko jenkkien ylivarovaisuutta??
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Sebringissä lienee sama kuin Neonissa eli automaatilla ei saa vetää mitään, manuaalilla kyllä.
    Kait tuossa on sama kuin pakujen kantavuuksissa, jenkki ilmoittaa paljonko voi lastata ilman että ajo-ominaisuudet juurikaan muuttuu, japsit kuinka paljon auto kestää katkeamatta :smile:
     
  12. Konte

    Konte 1st gear

    Ihmettelin Pontiacissa noita alhaisia jarrullisen perävaunun massoja ja selvitin asiaa niin pitkälle, että maahantuoja ja katsastusherra antoivat yhtenevän vastauksen: jarruttoman ja jarrullisen massa on peräisin maahantuojan tekemästä tyyppikatsastuksesta. Jälkikäteen tuon nosto vaikka henkilölukua vähentämällä vaatii uuden tyyppikatsastuksen ellei samasta automallista löydy sellaista, jossa on suurempi perävaunapaino eri henkilöluvulla.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Olikohan chevrolet alero jolla ei sa vetää mitään?
     
  14. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Hankkikaa vetoautoksi Dodge Aries !
    Sääli, että jouduin luopumaan omastani.
    Se veti ihan kivasti ? traileria + Chargeria.
    Ehkei ihan pysynyt luvallisen puolella.....painoa tais välillä olla ainakin 5 kertaa sallittu...
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Oli, valmistaja ei ilmoita perävaunupainoja -> ei jaksa siis vetää edes tyhjää muulia?
     
  16. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Omassa pikupissa lukee valmistajan arvot siinä alkuperäisen peräkoukun vieressä puskurissa, sanoo että vetokyky 4000lbs aisapaino 400lbs, eli onko toi nyt juuri se 1900kg ja 190kg?
     
  17. tomimk

    tomimk 1st gear

    Mahdollisesti, mutta minulla Kovilin valmistama koukku on puskurin lisäksi rungossa kiinni. Nykyäänhän pedässä vedettävän evakkoreen paino määräytyy valmistajan ilmoituksen mukaan, eikä mm. omapainon mukaan niinkuin ennen.

    Taitaa olla turha kuvitella että rekisterissä olevaa rajoitusta pystyisi jotenkin muuttamaan, vaikka auto vetäisi kuusisiipistä kääntöauraa pellolla. :sad:

    _________________
    Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tomimk 2004-02-10 20:58 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!