Miten ilmastointi toimii?

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja GARAGE_INC, 18.2.2008.

  1. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Eli imuvaihto varsin helppo kompuralle. Tehtaan korjaamokirja kayttää termiä "special wax-free refrigerant oil". Eli jokin kompura öjy vai mikä?

    Kuivaajan ja paisuntaventtiilin saa vaikkapa rokkiautosta.
    Autossa on ohjaamon lämpötilan tunnistin, mikäs olisi järkevin tapa tarkastaa toimiiko? Riittääkö kun tsekkaa että sähkö menee läpi?
    manuaali vain käskee vaihtamaan jos rikki... EI varmastikaan löydy edes eepäystä..

    Ja sibe70:lle kiitosta jo alkuun
    :D
     
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jos imee kompurasta öljyn imuvaihtajalla pitää olla tarkka ettei vie likaa/roskaa/epäpuhtauksia kompuraan !

    paras on irroittaa kompura autosta ja kallistaa se tyhjäks.

    Termostaatin voi kokeilla juuri niin,eli kun lämpöä on tarpeeksi niin termari yhdistää ja kun kapillaariputki jäähtyy niin termari katkaisee.

    Kompuraöljyä kannattaa/voi hakea jostain alan liikkeestä valmiiksi ja täyttää oikea määrä valmiiksi kompuraan, parempi vaihtoehto kuin imu vaiheessa täyttö(vaikka sekin kyllä käy).

    Mutta varmista että saat oikeanlaista öljyä oikeanlaiseen kylmäaineeseen !
     
  3. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 2nd gear

    mikä on yleisin vuotopaikka kylmäaineillle näissä GM:läisissä?

    auto seiso tossa talvella kuukauden päivät paikallaan kun siirsin oli hantin puolella edessä kirkkaan keltainen pieni läikkä(ei ollu kusta)oliko kylmä ainetta :eek:

    joka vuosi pitää ilmastointi täyttää ,kun talven aikana karkaa kaikki taivaan tuliin tai maahan


    mites toi kompuran öljyjen vaihto?
    eikö ole sen ihmeempi juttu kun vanhat pois ja uudet tilalle
    mitähän mahtaa öljy maksaa?
     
  4. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllähän se voi olla kompuraöljyä mutta kylmäaine tulee kaasuna ulos vuotaessaan.
    Yleensä GM vuotaa kompuralta tai letkut suotaa läpi.
    Typpikoepaineistus(n.20-30e) niin sillä etitään vuotokohta ja saat korjausarvion.

    Kompuraöljy on omaansa kylmäaineöljyä. riippuen mille kylmäaineille tarvitaan. Öljy maksaa 30-80 e/l mutta kompuraan menee noin 80-250ml,riippuen kompurasta.

    Noi kaikki on sellasia tapauskohtasia juttuja,niistä on helpompi puhua puhelimessa/kasvotusten koska joka auton kans on eri tilanne.
     
  5. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 2nd gear

    miten/minne toi öljy vaihdetaan?
    ei oo mitään kokemusta näistä :oops:

    viimeksi laittoivat sitä r-134
    en tiä onko aikaisemmin ollu tota vai oliko alkp r -12

    kompura rallatti viime vuonna aika kovin ,toimi kuitenkin koko kesän
     
  6. mke77

    mke77 3rd gear

    ot hihna poijes ja kokeile sitä kompuran pelkkää "vapaa-pyörää" ,rallataako se pelkkä pyörä vai kuuluuko ääni vain silloin kun magneetti kytkin o vetopäällä(eli silloin myös sisuskalut pyörii) :eek:
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ja öljyjähän EI voi/saa vaihtaa jos aineet on järjestelmässä.
    Mutta mihin ja mistä laitetaan sekä missä vaiheessa on tapauskohtaista.

    :wink:

    Jos on tyhjä kompura öljyistä niin kompuran öljyropusta,imuputken aukosta.Tai jos kompuraan vaan lisätään öljyä niin menee täytön yhteydessä. Kuivaimeen voi laittaa GM:ssä lisättävän öljyn. jne jne...
     
  8. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 2nd gear

    kompura rallattaa vain magneetti päällä

    järjestelmässä oli tosi vähän painetta ,painoin avaimella venttiilistä

    siis öljy kiertää freonin kanssa?

    otanko kompuran irti ja lasken vanhat mäelle ja uudet tilalle vai miten
    vai oliko siinä joku kroppu

    auto on caprise 89 307
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead


    Eikä 80-lukusissa ja uudemmissa ole paine katkaisija, magneetti kytkin ei mene edse päälle jos ei oo painetta ? Näin ainakin 80-90 luvun gm autoissa ? varmaan muissakin ?
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä painekytkin estää kompuran päälle menemisen jos ei ole kylmäainetta.

    Kompuran voi ottaa pois ja päästää letkuaukoista oljyt pois,käydä ilmastointikorjaamosta hakemassa sopivaa öljyä ja laittaa paikoilleen.
    Kyseessä on varmaan R4 : nen kompura ja öljymärä pitää olla sillon 80ml. kun uusii kompuraan öljyt. siis vain kompuran öljymäärä.
    Öljyhän kiertää kylmäaineen mukana järjestelmässä, eli kaikki öljy ei ole kompurassa.
     
  11. mke77

    mke77 3rd gear

    jaa täh.... jos nyt kjuitenki lähetään siittä et "kannattaa varmistaa kummaassa se ääni o? eli vapaa-pyörässä.. vai kompurassa ittessään...vai peräte magneeti kelan "paine-asetelmas"...

    kyllä jopa "rägtoppi" osaa paine katkaisijan 2-nastaa yhdistää hyppy johdolla et saa tyhjänä olevan järjestelmän magneetti kytkimen vetämään?? vai ekkö?? voi herrane aika, ei se kompura tai muu järjestelmä siittä ota nokkiis jos "paineetonta" kompuraa pyöräyttää kokeillakseen "sen hetken" tulooko ääni sisältä!!

    ...ja kysyjälle sen vert... jos ja kun sulla o se kompura irti ja kaadat sielt viel loputki ulos...niin sinne kompuraan tulee sit kaataa 50% kok.määrästä.
    ja tietty jos sieltä ny selkeesti tuloo "alumiinin sekasta lientä" ulos niin unhota se ja hae uus/toinen...

    ja kun uudet haet ni ost kuivuri ja!!

    ja tulppaa sit putket hyvi et ei vedä epäpuhtauksii, tahi ettei pääse muodostaa kosteutta muuten puhtaaseen järjestelmään?
    onhan noit puhdistus laittei (jopa mei), jos sitä mujuu o lähtenyu sielt kompurast liikkeel...

    siel sisä kennos kuitenki pysyy paineet muutama päivän(ex-venttiilin ansiosta) niin siellä voi olla "vacuumi päällä" jolloin irtonaiset putken päät toimii imurina...
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ja jos kompura tosiaan pitää meteliä vain silloin kun MG-kytkin on vetäneenä eli ilm. on päällä niin kyllä se on YLEENSÄ kompura vainaa. Ääni ei siitä katoo vaikka öljyt ja kylmäaineet uusii.
     
  13. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 2nd gear

    onko mahdollista vetää tyhjiö ilmalämpöpumpun mukana tulleena tyhjiöpumpulla?(siis jos liittimet sopii)
    attelin ettii sen vuotokohdan
     
  14. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Tyhjiöinnillä poistetaan järjestelmästä ilma, kosteus sekä muut ylmääräiset epäpuhtaudet.

    Miten meinasit vuodon sillä löytää?

    Vuotavaan järjestelmään sitä ei kannata(?) käyttää, imee periaatteessa samalla ilmaa/kosteutta/epäpuhtauksia järjestelmään.



    Ja voin melko varmaksi sanoa ettei liittimet sovi.
     
  15. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 2nd gear

    kun saa tyhjiön niin saippua vettä liitoksiin kyllä näkee jos vuotaa
    kai tohon jonkun adabterin saa jos ei suoraan sovi
     
  16. Jupe

    Jupe Gearhead

    No just... meinaatko että kun järjestelmässä on tyhjiö, saippuavesi kuplii? En oikein hoksi mitä tarkoitit, mutta ei tuota saippuavettä kannata mihinkään holvata. Kuten mikkis aiemmin kirjoitti, tyhjiöinti tehdään siksi että järjestelmässä oleva kosteus / epäpuhtaudet saataisiin pois. Miksipä sitä pitäisi sinne itse syöttää?

    Jos järjestelmässä on vuoto, vuodon suuruudesta riippuen se ei mene tyhjiöön / pysy tyhjiössä.
     
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    ja kun oikein "hyvin" käy niin imee saippuavettä sisään :lol:

    Typpeä järjestelmään ja sitten saippualiuosta ruiskutellaan etsien vuotokohtaa.
     
  18. Harbo

    Harbo 1st gear

    Haudi!
    Käytin suben ilmastoinnin huollossa.300 ml meni täyttöjä.
    Yläpaine 9,8 bar ja alapaine 5,4.
    17 asteista työntelee,eli ei kovin paljon jäähdytä..
    Kompura vaihtoon??
     
  19. Impala76

    Impala76 Gearhead

    300ml? Öljyä lisättiin vai? Kaasusta puhutaan kyllä grammoina... Jos sinne laitettiin 300g ainetta niin sekin on aika vähän...
     
  20. Jupe

    Jupe Gearhead

    Esimerkiksi Volvo 940 '98, kylmäaine R134A, täyttömäärä oli jossain 900 gramman paikkeilla. Lukee kyllä ohjekirjassa mutta ei juuri nyt ole tässä käsillä. Jos toi sun järjestelmä oli tyhjä, toi 300 on aika vähän. Jos ainetta vaan lisättiin summassa kunnes kylmäntuotto alkoi, ollaan jonkunlaisessa haarukassa, todennäköisesti vajaan puolella.
     

Kerro tästä muillekin!