miten perävälitys lasketaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ay24655, 10.3.2009.

  1. ay24655

    ay24655 1st gear

    Mites tuo nyt olikaan?
    Jos perä on purettuna, lasketaan hampaat, mutta olikos siinä joku laskentakaava?????

    Jos kasassa, tuleekos luku suoraan kardaani/vetari kierroksista?
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Joo oli. Jaa isompi hammasluku pienemmällä. :wink:

    No tulee kyllä, jos perässä on lukko. Jos vaan toinen vetari pyörii, niin vetarin kierroksia tulee tuplana. Ota tämä huomioon laskuissa.

    "Hei jätkät, mulla on 6:1 -välitys, toooooosi race-kamaa"
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Nostetaan tätä aihetta. Miten se perävälitys siis oikeasti lasketaan, kun on avoin perä ja aihetta lähestytään epätieteellisesti eli toinen pyörä ylös ja pyöritetään pyörästä ja lasketaan vesisateen ropistessa kardaanin kierroksia?

    Esim. kardaani pyörähtää yhden kierroksen niin pyörä 0,75 kierrosta. Tai kun pyörä pyörähtää täyden kierroksen, niin kardaani 1,25 kierrosta. Nämä siis näköhavaintoon perustuvia epätarkkoja huomioita.

    Kysymys: Onko autossani ns. aavikkoperä?

    Onhan aiheesta juttua:

    http://jedi.com/obiwan/jeep/misc/gearratio.html
    http://www.how-to-build-hotrods.com/gear-ratio.html

    Tämä on siis sunnuntai-iltapäivän ratoksi food-for-thought-juttua ikääntyneemmältä harrastajalta.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    pyöritä pyörää mieluummin täysiä kierroksia niin saat katottua paremmin. Oliko se nyt avoimen vai lukkoperän tapauksessa kun pyörää piti pyörittää kaks kierrosta ympäri mut pikasella pähkäämisellä voisi aatella sulla olevan vähän päälle kolmen välläri mutta alle 3 ja puol
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Joo, käännyin internetin puoleen, kun olin jo laskenut vehiclen from the jackstands. Mun tapauksessa tuo "vähän päälle kolmen välläri mutta alle 3 ja puol" on jo hyvä tieto; tukee laskutoimituksiani.

    Tietää sitten liikennevaloissa, kenen kanssa kannattaa lähteä viivalle. Viimeksi Kupittaalta tullessa pudotin yhden V70-volvon liikennevaloissa Pansiossa...Slantsix & TF904 rules.
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    2x1,25/1
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    väärä nimittäjä
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Olkoon, älkää ny kuitenkaan ruvetko kiistelemään. Kyse on vain slanttivanin kiihdytyspotentiaalista. Tiuhensin jo perää vaihtamalla 235/75x15 suorenkaat 215/70x15 streetracerenkaisiin.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei ruveta, varmaan tapahtunut vaan ajatus tai näppäilyvirhe. Tuolla pitäs olla 1 tilalla 0,75
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    noup
     
  11. xp

    xp Gearhead

    2,5
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaajoo katoin itte että pyörä olis pyörinyt 0,75 kierrosta eli väärin.
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Otin tänään uusiksi nuo laske-perävälitys-pyörittämällä-pyörää-sulkeiset. Kolme kertaa pyöritin rengasta kaksi kierrosta ja tsiigasin kardaanin liikettä (laskien ääneen tietty, naapurin iloksi, eivät soittaneet ambulanssia, vielä).

    Näköhavainto täsmentyi: kardaani pyörähtää hiukan yli kolme kierrosta. Joten päättelisin perän olevan 3,08.

    Aiemmin mainitsemani renkaan profiilisuhteen madallus ja renkaan pienentäminen lyhentää perävälitystä teoriassa 7,55 %*). Joten oikea perävälitys on nyt lähempana 3,31. Hyvä.

    *) Lähde: http://www.willtheyfit.com
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tarkemmaksi laskelma tulee, kun pyöräyttää vaikka 10 kierrosta, mutta perävälitys ei muutu rengaskoon mukaan, se on fakta ;))
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Juu, sori epätarkkuus ilmaisuissa. Koska tuo auto on lammas susien vaatteissa, siis slantti väkivahvan veeåttan tilalla, kaikki konstit lyhentää kokonaisvälitystä (oikea termi?) on sallittuja. Lähdin helpoimmasta, rengaskoon pienentämisestä.
     

Kerro tästä muillekin!