Miten puhdistat auton alustan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja kaarne, 6.5.2017.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Montas metriä sitä oli?

    Eikö se kuitenkin ole vähentynyt vuosittain ja enää ei taida pihalle saada tehtyä tenavat lumilinnaa ihan vaan hankeen kaivautumalla



    Tosin helsingissä en ole talvella käyny enää pitkään aikaan
     
  2. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Mites tuo fosforihapotus noin käytännössä? Mistä saa? Vaara/suojautuminen? Kustannukset?
     
  3. stealth

    stealth Gearhead

    Suihkepullolla puhtaaksipestyyn alustaan, syövyttää ihoa, silmiin jos menee niin lähes varma sokeutuminen, ärsyttää hengitys elimiä.

    Paksu ruoste vaatii harjausta ja useamman käsittelyn, omien kokemusten perusteella lämmintä yli 10 astetta. Laspek oy ainakin myy ja annitrolia saa ihan Motonetista.
     
  4. stealth

    stealth Gearhead

    Olen hapottanut tuosta capricesta alustan rakenteita ja, nyt kävi niin että molemmat etu ylä tukivarret menee vaihtoon ts.ruoste oli tunkeutunut läpi ja hapottamalla meni puhki perk... kyllä ne siltä heti näyttikin, Muuten runko näyttää ihan kelvolliselta.

    Onhan tämä väärä paikka mutta, jos jollakin on irtaallaan hyvät ylä tukivarret nii kannattaa tarjota.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Omistin vm. 89 SuomiCaprisen, ja aloin pesun yhteydessä huuhdella myös runkopalkkeja sisäpuolelta, ja voi sitä möhnän määrää, mitä vanhassa Suomiauton rungon sisässä oli. Taisi olla liian myöhäistä, runkoa tulikin hitsailtua myöhemmin.
     
  6. kaarne

    kaarne Gearhead

    Kyseessä on suunnitteluvirhe koska auton alustassa ei saisi olla hyllyjä ja lokeroita mihin hiekka ja muut asiankuulumattomat maa-ainekset kerääntyvät.[​IMG]
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oli mullakin suomidelttassa hirmuset määrät kaikkea töhnää rungon sisällä vaikkei edes ollut boxed runko ja lisäksi vielä edellisen omistajan hitsaama vesisäiliö takaluukun alla olevaan runkopalkkiin.....
     
  8. stealth

    stealth Gearhead

    Nuo takapyörien etupuolelle olevat kotelorakenteet on tullu jo tehtyä uusiin puihin, maalasin ne myös sisältä.
    Samoten etupyörien edessä molemmin puolin ulkosivusta ja nuo palkit molemmin puolin bensatankkia.
    Täytyy vielä porata korjauskohtiin valumareikiä. Periaate oli että kaikki hapantunut ja enempikin pois ja uutta tilalle.

    Tuo hapotus on mun mielestä siittä hyvä että läpiasti ruostuneet kohdat tulee näkyviin ja se mikä eimee läpi, on ehjää ja saa pinnan josta ruoste ei etene. Ei muuta kun sitte maalia ja kotelosuojaa lisäksi pintaan. muoks. ja koteloihin sisälle.
     
    Muokattu: 7.5.2017
  9. stealth

    stealth Gearhead

    Laittasin kuvia mutta, joku pian tunnistaa vanhan autonsa ja tulee paha mieli, en kyllä osaakkaan:)
     
  10. kaarne

    kaarne Gearhead

    Siinä on työsarkaa kerrakseen yhdelle ihmiselle.

    Ehkä autosuunnitteljat ovat ajatelleet että autoilla ajetaan vain hyväkuntoisilla ja puhtailla asvallttiteillä jotka eivät turmele auton alustaa.
     
  11. kaarne

    kaarne Gearhead


    Ihan hyvin voi tunnistaa koska harvemmat suomalaiset ovat omistaneet isoa amerikanrautaa kuten Chevrolet Caprice Classic.

    Muistan että kävin katsomassa sellaista autoliikkeessä 80-luvun lopulla ja hinta oli tosi rapea.

    Muistaakseni noin 270 000 markkaa.
     
  12. stealth

    stealth Gearhead

    Tai sitten auto onjo ajatellun elinkaarensa loppupäässä, eräs kaveri sanoi että auton hitsaaminen on kuolevan tekohengitystä. Ei nuo peltihommat niin suuria kummiskaan vaadi, tekemällä oppii ja useammin tekemällä jo taitaa, hitsaajat sen tietää:)
     
  13. kaarne

    kaarne Gearhead

    Ehkä 1989 mallista autoa voidaan sanoa vanhaksi mutta kun on kyseessä iso amerikanrauta niin vajaat kolmekymmentä vuotta on vasta alkua.
     
  14. stealth

    stealth Gearhead

    Voi olla, kyllä tuon elvytän.
     
    DX ja kaarne tykkäävät tästä.
  15. jenkula

    jenkula Gearhead

    Mätähommat melkein vittumaisimpia autohommia,ja se putsaaminen,kyllä sen hitsaamisen sitten jo tekee.
     
  16. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Ja aika todennäköistä on, että ovat ajatelleet, että auton elinikä on aika paljon lyhyempi kuin mitä se Suomessa tapaa olla. Siinä vaiheessa, kun meillä ruvetaan hitsaamaan ruostevikoja pois, niin auton suunniteltu käyttöikä on monessa tapauksessa mennyt jo aikaa sitten. Jossain päin maailmaa vissiin niin toimitaankin, että vanhat paljon käytetyt autot ovat pääosin liikenteestä poistuneet. Ja taas jossain (esim. Afrikassa) ajetaan sitten vielä oleellisesti vanhemmalla kalustolla kuin Suomessa.

    Olikohan muuten Ford, joka oli joskus suunnilleen kanttiautoaikaan tehnyt auton ruostumattomasta teräksestä, mutta aika pian oli huomattu, että ei se kannattanut. Ensinnäkin sen tekeminen oli kalliimpaa, eikä se oikein ollut uusien autojen myynnin kannalta hyvä juttu, että se vanha ei lainkaan ruostunut ja silti toisaalta noiden ostajat eivät iloinneet ruostumattomudesta niin kovin paljoa, kun eivät he halunneet ikuisesti ajaa sillä autolla, joka kyllä korin ja rungon osalta kestää, mutta tulee muuten vanhanaikaiseksi.

    Itse olen haaveillut, että joskus saisin pihaan rakennettua sellaiset ajosillat, joihin voisi ajella auton pohjapesua ja ehkäpä myös -suojausta varten. Voi olla, ettei niitä kyllä koskaan tule...
     
    kaarne tykkää tästä.
  17. kaarne

    kaarne Gearhead

    Ja jos mobiilia hitsaa niin se on entinen kapine mikäli harrasteena ovat alkuperäisenä säilyneet autot.
     
  18. kaarne

    kaarne Gearhead

    Kaikilla tuotteilla on käyttöikä ja jotkut niistä kestävät kulutusta paremmin toiset.

    Mikä sitten on auton käyttöikä on vaikea sanoa koska sitä eivät valmistajat kerro.

    Mutta faktaa on että eräät automerkit kestävät kauemmin kuin toiset ja tulee mieleen eräät USA autot ja Volvo ja miksei myös Mersu.

    Voi hyvin ollakin että Ford on tehnyt viime vuosisadan alkupuolella ruostumattomia autoja tuotanto on tyrehtynyt mainitsemiisi seikkoihin.

    Ford on uusinut yrityksen tuottaa ruostumattomia autoja, mutta on ilmennyt joitain ongelmia jotka liityvät alumiinin käyttöön:

    http://www.equipmentworld.com/ford-...age-but-how-will-they-hold-up-after-30-years/

    Turvalliset ajosillat ovat monen harrastajan haaveena, mutta harvalla kaupunkilaisella on tarpeeksi tilaa sellaiselle systeemille.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei tossa mun mielestä mitään johdonmukasuutta ole, välillä on paskoja talvia välillä parempia.

    2000- luvun puol välissä oli aika lämpymiä talvia, 2000- luvun lopulla oli kylmää ja luntakin paljon kun peltoautoiltiin, 2010- luvulla pari pirun kylmää talvea, olisko 2014 ollut kylmä kun muistan kun -30 asteisia autoja korjasin korjaamolla, oli ihanaa. VW dieselit aamulla käymään niin illalla ehkä oli lämmenneet että koneelle pysty jotain mittauksia ottamaan....jessus mitä sontaa noi oli, toivottavasti ei enää koskaan tartte noita työkseen korjailla.

    Joksena vähälumisena talvena se sama höpötys kun talvet ei ole sellasia kun ne on ollut yms. vaikka olis ollu ties kuinka monta -30 astetta kuukausi metri lunta-talvea ollut juuri.
     
  20. kaarne

    kaarne Gearhead


    Volkkari on auto jota ei oikein arvosteta harrastajien keskuudessa eikä vähiten siksi että ne ovat niin epävarmoja.

    Eivät edes natsihenkiset autoilijat anna niille kovin korkeaa arvosanaa.

    Viime talvi ole melko kunnollinen.

    Nyt vaan pitäisi kehittää helppo, turvallinen ja edullinen tapa millä harrastajat ja normaalitkin auton omistajat saisivat puhdistettua auton alustan tiesuolasta ja muusta mönjästä.
     

Kerro tästä muillekin!