Mittarivalojen säädön korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja riviera56, 14.8.2016.

  1. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    -68 Thunderbirdissa kuten varmaan lähes kaikissa muissakin jenkeissä on ajovalon kytkimen yhteydessä mittarivalojen säätö. Osaako joku valaista miten tuota systeemiä saa korjattua? Kun käännän säätimen alusta loppuun, mittarivalot syttyvät vain kahdessa kohdassa ja vain tarkalla sormen herkkyydellä. Olen ymmärtänyt että säätö tapahtuu eräänlaisella käämillä joka ajan oloon a likaantuu estäen kosketuksen synnyn, b kuluu ellei jopa katkea. Miten tuota voi purkaa/ putsata/ korjata?
    Nimim, Ajan yössä
     
  2. T.

    T. 3rd gear

    Varmaksi paha sanoa mitään, mutta todennäköisesti siellä voisi olla tämän tyylinen lankavastus. Tuo keskellä oleva liuku liikkuu vastuslangan päällä ja säätää jännitettä. Jos vastuksen akseli on kulunut niin välttämättä tuo liuku ei enää kosketa lankaa, eikä sähkö liiku. Myös nuo langat kuluvat ja menevät joskus jopa poikki, mutta harvemmin taidetaan kuitenkaan mittarivaloja niin paljoa säätää. Itse olen saanut yhden säätimen joskus tuhottua oikarilla.
     
  3. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Ok, langat eivät varmaankaan ole poikki koska parissa asennossa valot syttyvät. Olisko se akseli kulunut tai ehkäpä sinne on vajaassa 50 vuodessa kertynyt likaa joka estää toiminnan. Asiaa tutkitaan...Ja totta lienee se että harva edes koskee koko säätöön ylipäätään.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Birdissä lienee samantyyppinen valokytkimen yhteyteen rakennettu "potikka" kuin on esim 80-luvun F-150:ssa tai 60-luvun Dartissa. Minulta on hajonnut molemmista. Uusi valokytkin maksaa kymppejä ja vaihtotyö on yhtä helppo kuin sen kytkimen esille kaivaminen huoltoa varten. Avolavassani tuo säätö pätki ja viimein vastuslanka karkasi omille teilleen polttaen valoista sulakkeen. Siinä sitten ajeltiin yön pimeydessä ilman taka- ja kojelaudan valoja. Uutta tilalle.
     

Kerro tästä muillekin!