MM RALLI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja malvasto, 23.1.2020.

  1. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Rallipuolella Sainz hävisi mestaruuden vielä -98 moottoririkkoon, mutta siitä lähtien on luotettavuus parantunut huimasti. Eniten on silti mennyt eteenpäin varmaan turvallisuus. Tänakin viime vuoden ulosajo oli todella huima ja oli suoranainen ihme ettei mitään vakavampaa käynyt. Kyllähän autoista saisi nykytekniikalla vaikka miten nopeita ja kevyitä jos haluttaisiin, mutta siinä tulee se kuljettajien ja katsojien turvallisuus äkkiä vastaan. Nyt ollaan autojen nopeuden suhteen varmaan aika limiiteillä, mikä on turvallista.
     
  2. peto

    peto Gearhead

    Suomessa puhuttiin aina siihen aikaan vain rallin MM-sarjasta ei World Rally Championship (WRC).

    Vasta kun World Rally Car luokitus tuli käyttöön alettiin vähitellen puhumaan WRC:stä.
     
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Täytyy ottaa huomioon myös että B-ryhmän aikaan ajettiin ek-kilometrejäkin paljon enemmän kuin nykyään.

    On se kuitenkin tosiasia että nykyautot on nopeampia kuin b-ryhmäläiset, renkaat ja ajettavuus on kehittynyt huimasti, nykyautoissa on myös huiman paljon siipeä. Pari kertaa päässyt WRC-laitetta hämmästelemään lähemmin, kyllä tuollaisen huippuluokan kilpa-auton osatkin on käsittämättömän hienoja. Suorituskyvyn muutos B:stä A-ryhmään oli kyllä suuri, ei ihme että kuskeista tuntui alkuun ettei autot mennyt mihinkään...
     
  4. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Juu, meinasin tuon sanoa että kilometrejä oli enemmän, mutta silloin ei myöskään ollut rajoituksia missä saa huoltaa ja mitä osia saa vaihtaa (pl. moottori). Nykyäänhän virallisen huoltoalueen ulkopuolella saa vaihtaa ainoastaan osia, mitkä matkaavat autossa mukana

    https://www.wrc.com/en/more/about-wrc/lexicon/

    A service period that takes place away from the service park at an outside location. Only parts carried in the rally car itself can be changed.

    Kilpa-autoissa läheltä tarkasteltuna pistää silmään mm. kaapeleiden ja liittimien järeys, sellaista sormen paksuista kaapelia, ihan heti ei homma kaadu jonkin jomppilangan kylmäjuotokseen.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Google Ford RS200 EVO
    450-650 löytyis esim. ruotsin rallissa.... ja tehtaalta ehti tulla
    vieläkin tehokkaampi malli oli tulossa 700-900hv mutta henri toivosen kuoleman lopette sarjan ja samalla lopetti auton valmistuksenkin. Ruotsissa vai norjassa yksi hemmo vetelee aina talvella jääradalla sellasella 750hv rs200:lla youtubesta löytyy videotakin.



    Audin quattrosta löytyy tälläisiä specsejä.
    (S1) 400~450 HP @ 7500 rpm (E2) 450~590 HP @ 7500~8000 rpm

    Output power torque: 598bhb @ 8000rpm
    750bhb "Röhl" Statement




    420*1,5 = 630hv
     
  6. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Todellinen teho on se, joka saadaan vetäviltä pyöriltä dynamometrissä. Kirjoittamaton sääntöhän on, että ammattimies ei kerro ja jos kertoo niin alakanttiin. Esson baarissa omat sääntönsä :D Esim. vanhassa Ruutulippu-pätkässä Löysä Salonen vähän narraa toimittajaa, kun kertoo että A-ryhmän Mazdasta paras moottori on antanut 262 hp. Salonen varmasti keksi lukeman päästään, muutenhan riittäisi kymmenien tai jopa 50 hp tarkkuus.

    B-ryhmän muisteloissa on välillä sellaista tiettyä absurdiutta, juttuja kerrotaan miettimättä yhtään logiikkaa. Esim. Esson Baarissa on kerrottu yli 30 vuotta sitä juttua kun Kankkusen 205 Evo 3 suti asfaltilla vielä kolmosvaihteella. No, totta kai sutii kun on riittävän paskat renkaat, minä olen tuon saman tempun tehnyt siviiili -Civic Type-R:llä, lukkoperä ja renkaiden paistopäivä 9 vuotta silloisesta kalenterivuorokaudesta...

    Noita mäkikilpailuhin tehtyjä versioita en miellä varsinaisesti B-ryhmäläisiksi. Tårta på tårta, kun aletaan laittamaan lisäsäiliö-Öhlinsiä nurkkiin ja siellä täällä moderneja retrofittejä, se on vähän sama kuin rintamamiestalo missä on 70-luvulla tehty lisäsiipi ja maalämpöjärjestelmä.
     
    Muokattu: 2.3.2021
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla on itellä 205-50-15 renkaat mallia 2007 (paisto päivä), sutii nelosella 3.09 perävälityksellä! Todella hyvin kestää käyttöä, pintaa vielä 3 milliä!
     
    impala67 tykkää tästä.
  8. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Niin kuin tuossa minun viestissä koitin sanoa, niin puhutaan vaan autoista millä oikeasti ajettiin MM-sarjaa 80-luvulla. Kyllähän niistä jo silloin oli mahdollista saada paljon enemmänkin tehoa, puhumattakaan nykyään, mutta ei otettu, koska siitä ei ollut autojen muista ominaisuuksista johtuen mitään hyötyä ja tekniikan kestäminen oli iso murhe. Nämä "nykypäivän B-ryhmäläiset" on eri asia, vilkaiskaapa vaikka niitä renkaita ja jousituksia.

    Jokke Hannula kertoi, että siinä missä pösön 205 otettiin ralleissa kovimmillaan reilu 450hv, niin rally crossissa ne virittivät ne parhaillaan 780hv vireeseen. Ja nämä ovat arvioita, tai parhaimmillaankin noin arvoja, mutta kyllä tuo kuvaa sitä mittakaavaa esim suorituskyvyn perusteella. Tämä oli jo 90-luvun taitteessa, joten kyllä niistä tehoa on mahdollista saada, mutta ralleissa sitä ei kaikkea saatu käyttöön em syistä.

    Nykyautoihin vielä, niin tuo Kurkon huomio johdotuksista pitää kyllä hyvin paikkansa. Muutenkin autot ovat paremmin kokonaisuutena suunniteltuja ja tehtyjä. Isot joustovarat ja aeropaketit toimivat keskenään ja kaikki autot hyppäävät nätisti myös pitkissä loikissa. Kai se luotettavuuskin paranee, kun ei meno ole niin kauheaa röykytystä koko ajan.
     
  9. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Joustovarat on WRC-autoissa ihan mielettömät. Vähän liitoiteltuna voidaan sanoa, että kori leijuu metrin korkeudella ja pyörät ovat edelleen maassa. Jopa edullisemmissa R5-autoissa on joustovaraa vaikka kuinka.

    Vertaa nyt johonkin 90-luvun asfalttialustaiseen Celicaan tai Delta Integraleen. Siinä joustaa tasan yksi paikka.. mikä löytyy ratin ja penkin välistä.
     
    jknR ja Vermilion tykkäävät tästä.
  10. Huomenna alkaa Portugalin ralli:

    Kisan ennakkolähetys TV2:ssa klo 21.

    Perjantain avauspäivän ohjelma:

    EK1 Lousa 1 12,35 km klo 10.08

    EK2 Gois 1 19,51 km klo 11.08

    EK3 Arganil 1 18,82 km klo 12.08

    EK4 Lousa 2 12,35 km klo 14.31

    EK5 Gois 2 19,51 km klo 15.31

    EK6 Arganil 2 18,82 km klo 16.30 TV2 klo 16.30

    EK7 Mortagua 18,16 km klo 18.05

    Päivän huippuhetket ja EK8 Lousada 3,36 km klo 21.03 TV2 klo 21
     
  11. Sardinia MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot:

    Torstai 3.6.

    Shakedown kello 10.01

    Ennakkolähetys kello 21.00–21.30 TV2

    Perjantai 4.6.

    EK 1 (22,29 km) kello 09.02
    EK 2 (14,36 km) kello 10.02
    EK 3 (22,29 km) kello 11.47
    EK 4 (14,36 km) kello 12.47
    EK 5 (12,08 km) kello 15.47
    EK 6 (14,97 km) kello 16.47
    EK 7 (12,08 km) kello 18.32
    EK 8 (14,97 km) kello 19.32

    Huippuhetket kello 21.00–22.00 TV2

    Lauantai 5.6.

    EK 9 (15,00 km) kello 09.00–10.00 Yle Areena / *TV2 (10.00–11.00)
    *EK 10 (22,08 km) kello 10.08
    EK 11 (15,00 km) kello 11.30–12.30 *TV2
    *EK 12 (22,08 km) kello 12.38
    EK 13 (14,70 km) kello 16.10
    EK 14 (13,03 km) kello 17.08
    EK 15 (14,70 km) kello 18.40
    EK 16 (13,03 km) kello 19.38

    Huippuhetket kello 21.00 TV2

    Sunnuntai 6.6.

    EK 17 (15,25 km) kello 08.33
    EK 18 (7,79 km) kello 09.30–10.30 *TV2
    *EK 19 (15,25 km) kello 11.09

    Rallin huippuhetket ja EK 20 Power Stage (7,79 km) kello 13.00–15.30 TV2

    Maanantai 7.6.

    Power Stagen kooste kello 10.45–11.45 TV2
     
  12. Kenian MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot:

    Keskiviikko 23.6.

    Shakedown (5,40 km) kello 13.01

    Torstai 24.6.

    EK 1 (4,84 km) kello 14.00 TV2
    Ennakkotunnelmia ja torstain huippuhetket kello 21.00–21.30 TV2

    Perjantai 25.6.

    EK 2 (13,34 km) kello 08.09
    EK 3 (32,68 km) kello 09.05
    EK 4 (18,87 km) kello 10.18
    Huolto (30 minuuttia) kello 12.22
    EK 5 (32,68 km) kello 13.46
    EK 6 (19,51 km) kello 14.42
    EK 7 (18,87 km) kello 15.55
    Huolto (45 minuuttia) kello 17.29
    Päivän huippuhetket kello 21.00–21.30 TV2

    Lauantai 26.6.

    EK 8 (14,67 km) kello 08.08
    EK 9 (20,33 km) kello 09.00–10.00 Yle Areena (TV2 kello 10.00–11.00)
    EK 10 (31.04 km) kello 10.22
    Huolto (30 minuuttia) kello 12.37
    EK 11 (14,67 km) kello 14.05
    EK 12 (20,33 km) kello 15.00–16.00 TV2
    EK 13 (31,04 km) kello 16.22
    Huolto (30 minuuttia) kello 18.07

    Sunnuntai 27.6.

    EK 14 (11,33 km) kello 07.26
    EK 15 (10,56 km) kello 08.30–09.30 Yle Areena (TV2 kello 10.00–11.00)
    EK 16 (9,17 km) kello 10.45
    EK 17 (9,18 km) kello 11.25
    Rallin huippuhetket ja EK 18 Power Stage (10,56 km) kello 13.00–14.30 TV2

    Maanantai 28.6.

    Power Stagen kooste kello 10.15–11.15 TV2
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Noh voi voi Rovanperän meno näyttää harmittavan surkealta, en usko enää että mestariksi ainesta. Liian hidas kärki vauhtiin ja sitten hajoaa/keskeyttää kokoajan.
     
  14. Jos kerran Kalle on liian hidas kärkivauhtiin, niin miten ihmeessä se johti eilen rallia ennen epäonnista keskeytystä?
     
    Muokattu: 26.6.2021
    malvasto, MRKM, jknR ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Muut oli keskeyttäneet ennen sitä... vauhti oli luokkaa sijoitus 3-4, muissa raleissa samaa luokkaa. Toki nopeampi kuin Takamoto Katsuta, mutta silti ei asiaa kärkieen 1-2 ekn nopeimmilla ajoilla.
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Keskisuomen "Ihmepoika" on jäämässä jo japanialaisenkin jalkoihin.
    Ei ole pojassa tappajan vaistoa.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  17. Viron MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot:

    Torstai 15.7.
    Shakedown (6,23 km) klo 09.01
    Ennakkotunnelmat ja EK 1 (1,64 km) klo 20.00–21.30 TV2

    Perjantai 16.7.
    EK 2 (12,68 km) klo 09.40
    EK 3 (17,05 km) klo 10.28
    EK 4 (16,54 km) klo 11.16
    EK 5 (17,85 km) klo 12.00–13.00 TV2
    Huolto (30 min) klo 13.48
    EK 6 (12,68 km) klo 15.34
    EK 7 (17,05 km) klo 16.22
    EK 8 (16.54 km) klo 17.10
    EK 9 (17,85 km) klo 18.00–19.00 TV2
    Päivän huippuhetket klo 21.00–21.30 TV2

    Lauantai 17.7.
    EK 10 (23,53 km) klo 08.06
    EK 11 (12,28 km) klo 09.00–10.00 Areena (klo 10.00–11.00 TV2)
    EK 12 (22,76 km) klo 10.36
    EK 13 (6,70 km) klo 11.39
    Huolto (30 min) klo 13.48
    EK 14 (23,53 km) klo 15.06
    EK 15 (12,28 km) klo 16.00–17.00 TV2
    EK 16 (22,76 km) klo 17.34
    EK 17 (6,70 km) klo 18.37
    EK 18 (1,64 km) klo 20.08
    Päivän huippuhetket klo 21.00–21.30 TV2

    Sunnuntai 18.7.
    EK 19 (7,82 km) klo 07.21
    EK 20 (11,72 km) klo 08.09
    EK 21 (6,51 km) klo 09.00–10.00 Areena (klo 10.00–11.00 TV2)
    EK 22 (7,82 km) klo 11.41
    EK 23 (11,72 km) klo 12.29
    Rallin huippuhetket ja EK 24 Power Stage (6,51 km) klo 14.00–15.30 TV2

    Maanantai 19.7.
    Power Stagen kooste klo 10.00–11.00 TV2
     
    three hundred tykkää tästä.
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Nyt jos Tanak eikä Rovanperä ole top3:ssa näyttää todella heikolle mm-sarja ja yleensä jatkokin.
     
  19. Foorumin asiantuntijapiirit on jo pitkään tiennyt, ettei Kallen vauhti riitä:

    Viron MM-rallin tilanne 5/19 ek:n jälkeen:
    1. Kalle Rovanperä Toyota 34.37,9
    2. Craig Breen Hyundai + 7,1
    3. Sebastien Ogier Toyota + 33,5
    4. Thierry Neuville Hyundai + 40,3
    5. Elfyn Evans Toyota + 46,9
    6. P-L Loubet Hyundai + 1.32,8
    …9. Teemu Suninen Ford + 2.19,5
     
    malvasto, Rannis, three hundred ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Usko Kalleen on luja, sillä onhan Kalle lujaa ja vankkaa keski-suomea.
    Hyvä Kalle!!!
     
    malvasto tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!