Mobiilien bensankulutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 30.7.2017.

  1. kaarne

    kaarne Gearhead


    Melkein 80-vuotias äijä.
     
  2. peto

    peto Gearhead

    Ethän sä mikään vanha ole. Väitit aikaisemmin, että sukulaisesi on elänyt 300-vuotiaiksi ja itse olet vasta 80v. Eli meidän normaalien ihmisten iässä n.20-30v. Mikä ikä sopii erittäin hyvin sinun käyttämääsi kieliasuun ja suppeaan tietotaitoihisi ajoneuvo alasta.:poff:
     
  3. Kustomi

    Kustomi 2nd gear

    Eli sinun tietämys tulee ylen uutisista..........
     
  4. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mutta miksi 80-vuotias pappa käyttäisi teinipojan kieliasua?
    Mihin pyrit tällä?
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei muuten ole kovinkaan hankala laskea ihan tankattujen polttoainemäärien ja ajettujen kilometrien perusteella...
     
    Kustomi tykkää tästä.
  6. kaarne

    kaarne Gearhead


    Milloin olen käyttänyt teinipojan kieliasua?
     
  7. kaarne

    kaarne Gearhead


    Harvemmat viitsivät tehdä tarkkoja laskelmia.

    Pitäisi ajaa tankki tyhjäksi, tankata tietty määrä ja ajaa niin kauan kuin auto pysähtyy.

    Täytyy ottaa myös huomioon, että auto kuluttaa erillaisia määriä bensaa kun matkustajia on kuskin lisäksi muitakin ja tavaramäärät lisäävät kulutusta.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei tietenkään tarvitse ajaa tyhjäksi.
    Olen pitänyt kirjaa kaikista autoista ja mulla on ihan tarkalleen tiedossa paljonko ne kuluttaa kesä vs talvi ja erilaisessa ajossa.
     
  9. kaarne

    kaarne Gearhead


    Sitten sinulla on todella tarkat kirjanpidot.
     
  10. Jsp

    Jsp Gearhead

    Ajat ruiskutekniikka auton tankin tyhjäksi ja bensapumppu joka on tankin sisällä, polttaa itsensä paskaksi ja pääset pumpun vaihtoon. (Sähköinen bensapumppu voitelee itsensä bensalla)
     
  11. peto

    peto Gearhead

    Oisko nyt vaan helpompi vetää tankki piripintaan ja ajaa vaikka 400km ja tankata tankki uudestaan piripintaan. Sitten lasket keskikulutuksen. Näin mitataan ihan autolehtien testeissäkin, että saadaan todelliset keskikulutukset.
     
    Roberto ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja tuon kun toistaa joka tankkauksella niin "piripinnassa" aina olevan pienen virheen vaikutus poistuu.
    Ei tietenkään tarvitse ajaa mitään tiettyä matkaa, riittää kun kirjaa mittarilukeman. Eikä sitäkään tarvitse joka kerta, vain jos haluaa tietää kulutuksen sen tankkauksen ja jonkun aiemman tankkauksen välillä. Sama pätee piripintaan tankaamiseen, mutta tankatuista litroista on pieni pakko pitää kirjaa koko ajan.

    Puhelimeen saa sovelluksen tällekin touhulle niin saa hienoja tilastoja.
     
    Muokattu: 3.8.2017
    peto tykkää tästä.
  13. peto

    peto Gearhead

    Juuri noin kuin powerstroke kirjoitteli. Tällä tavalla saadaan eri mittareiden katkaisuherkkyys, lämpötila, auton asento, yms. tasattua.

    Auto malleissa ja merkeissä valtavia eroja kuinka nopeasti saat tankin täyteen. En muista missä autossa tankkiin meni vielä lähemmäs 10l tavaraa ensimmäisestä mittarin katkaisusta.
     
  14. peto

    peto Gearhead

    Käytännössä kokoajan. "LOL"
     
    Rotten ja Kustomi tykkäävät tästä.
  15. kaarne

    kaarne Gearhead

    Mitä pienempi kitka sen pienempi kulutus.

    Autonrenkaiden valmistajien pitäisi kehittää rengas jossa on syvä painauma renkaan keskellä jolloin kitkapintaa on vähemmän ja vesiliirtoon joutumisen riski vähenee.
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No eikö sitten kannattaisi ajaa vaikka 135 leveillä renkailla? Pakko sitä kumia on olla tienpintaa vasten jotta on riittävä määrä kitkaa auton hallitsemista varten.

    Nykyrenkaissahan on todella hyvät vesiurat ja en ainakaan itse ole kyllä vesiliirtoon saanut autoa jos olen nopeusrajoituksia noudattanut. Että ehkä kaarnen kannattaisi vaihtaa ne 70lukuset hakkapeliitat pois alta ja laittaa modernia rengastusta alle niin huomaat kuinka kevyesti rullaa ja vesiliirto ei muodostu ongelmaksi ;)
     
  17. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Ei voi vaihtaa. Ei täytä kriteeriä alkuperäinen.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Siä oot vaari vain 25 vuotta ajasta jäljessä vai liekkö alkavaa dementiaa.

    Noita oli jo eivätkä yleistyneet:
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Voin olla ihan skutsissa, mutta muistelisin kouluajoilta, ettei renkaan leveys vaikuta kitkaan. Muuten vesiliirrosta; ajoin aikoinaan työkseni VW LT: tä, jolla ei päässyt rankkasateessa yli kahdeksaakymppiä, nopeusmittari kylläkin heilui kuin hullun se mielettömän siellä ;)
     
  20. Jsp

    Jsp Gearhead

    Renkaan leveys = enemmän kontaktipintaa tiehen = enemmän kitkaa = enemmän pitoja.
    Renkaan ulkohalkaisia = Isompi rengas on huippunopeudeltaan nopeampi, pienempi rengas taas kiihtyy nopeammin mutta jää huipuiltaan hitaammaksi.

    Luulisi että suuri kitka on taloudellisempi koska huono kitka jää sutimaan paikalleen?
     

Kerro tästä muillekin!