Mönkijä kuumetta!

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Rotten, 29.12.2017.

  1. Rotten

    Rotten Gearhead

    En noista tiiä tuon taivaallista, kuin et on mopon koosta tonnisiin!
    Krossi ehkä kiinnostais eniten, työ juttuja ei niin ole, pienestä pihasta vie neljä autoo, nii siinä kolallakaan mahdu heilumaan!

    Mut sit kiinnostais myös katu laillinen?
    Vois tehdä vaik nuo 5km työmatkat sillä?? Sit päästellä menee jossain linjojen alla?? Näillä ei vissiin oo asiaa kelkka reiteille? Missä talvella, jos ei oo kilvellinen
    Onko mitään välimallin?? Siis repii ranteita tarvittaessa, tai et nelikolla möyrii hangessa, vai onko sit kaks eri peliä!??
    Puhutaan jostain alle 5k pelistä, mielummin +/-2500€? Vois pojille ostaa sit mönkkärin tai pari?? Ehkä?
    Mikä koko luokka näis on tarpeeks??
    Tekeekö 300cc mitään??
    Mikä merkki ois hyvä, veto tapa?
    Ymym .
     
  2. Rotten

    Rotten Gearhead

    Taino oon mie jotain lukenut, mut jo unohtunut, kun lievää kuumetta ollut jo useamman vuoden!
    Jotkuut kaatu helposti, jossain meni perä ja puhutaan merkki peleistä!
    Miks ei menis vaik comancet tjsp kiinan ihmeet, missä jo lasten viat korjattu, mut pitänyt niitä no....
    Joskus kokeilin yhtä 200cc ,comansee mut ei se oikein säväyttänyt?
     
  3. Jsp

    Jsp Gearhead

    Neliveto honda on paras mönkiä.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Järkeä tiedä, mutta traktori-mönkijät minusta fixumpia.

    Kaverilla 650 CanAm traktori versio, kunnon Rotax moottori...onkohan siinä 62 - 64hp, jaksaa vetää isompaakin kärryä tai kuormaa, maksaa tietty enempi, mutta ei ole mikään "Made in China" lelu.

    Noihin voi sitten upottaa kätevästi ihan kaikki omat ja myös lainatut rahat...siksi en koskaan hanki moista laitetta :odwink:
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. lpr

    lpr 2nd gear

    Parasta on mahdoton sanoa, kun käyttötarkotuksia on niin monia. Ehkä kuitenkin kiinanihmeet jättäisin pois. Rossimönkkää jos ite oisin ostamassa niin varmaan 660 Jammu Raptorin ottasin. Ei ainakaan voima ihan heti lopu ja jos loppuu, ni sit sen voi turbottaa. Niitä pitäis olla myös valkokilpisinä. Työkäyttöä jos on tai haluaa maastossa mönkiä, olisi järkevin joku laatumerkkinen 400-800 kuutioinen nelikko, mistä löytyy vaihteistosta myös hidas alue, kaikissa sitä ei oo.

    Itellä on Polaris 330 ATP, valkokilpisenä. Nyt jos oisin ostamassa, ni en ehkä tuota ostais. Pollessa on omat ongelmansa ja tuo ilma-öljykone käyp helpolla vähän kuumana. Tehoa sais olla vähän enemmän. Jäykkä perä on toisaalta hyvä, vähän särkyviä osia ja mahdollistaa takanostolaitteet, mutta retkuperä on maastossa mukavampi.

    Jonkunlaisissa kilvissä kannattaa mönkkärin olla, niitä välttämöttömiä siirtymiä yleisellä tiellä tulee jokatapauksessa, niin eipähän tule sanomista. Se metsäautotiekin on yleinen tie, jos sitä ei ole puomein eristetty. Vakuutuksethan pitää kuitenkin maksaa, vaikka mönkkäri olisikin kilvetön. Se ei vapauta liikennevakuutuksesta!
     
  6. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    Itellä on Honda fourtrack 350, kulkee noin 80km/h ja jaksaa kaivaa itsensä maahan 4 renkaalla jos on liikaa kuormaa... ei loput teho vaikka ei oo tehokkaimpia. Ei ole nesteiden kanssa ongelmia kun on ilmajäähdytetty. Saa käyntiin vaikka akku olisikin mennyt tyhjäksi.

    Vanha vehje jo mutta ei ole tarvinnut muuta öljyt vaihtaa muutemaan otteeseen, ryyppivaijeri jumittu sen joutu vaihtamaan. Akku on alkuperäinen eli 15 vuotta vanha... lähtee käyntiin sen voimalla ilman ongelmia. Akussa lukee honda oisko tehny kerralla kunnollisen? Renkaat on alkuperäiset, mutta nyt aika pyöristyneet pintaa ois mutta joutuu varmaan ensikesänä vaihtamaan.
     
  7. Rotten

    Rotten Gearhead

    Siis niinku eli vois kattoo et neliveto ja crossi ei siis kuulu samaan kategoriaan???
    300cc ois hieman lussu??
    Eka kertalaiselle tietysti toimii, mut ettei käy kuin mp kans, eka kesä jee, syksyllä jo vituttaa!
    Tosiaan ei mitään rankamettää, ihan leluks, kautta maidon hakuun ja töihin menoa ja ennen kautta hauskaa, yorkkerin lisäks! :p:cool:
     
  8. lpr

    lpr 2nd gear

    Joo, kyllä rossimönkkäri on maastossa melko mitätön, mutta soramontulla, rossiradalla tai soratiellä aivan ehdoton. Miksei myös mutkasella asvaltilla sliksien kanssa. Sillon joutuu vähän alustan säätöihin puuttumaan.

    Maastomönkkäri on omimmillaan alle 40 km/h nopeuksilla maastossa tai pienillä sorateillä ym. Ominaisuuksissa on nimensä mukaan ajateltu masto-ominaisuuksia, ei juurikaan ajettavuutta päällystetyllä tiellä.
     
    Rotten tykkää tästä.
  9. stealth

    stealth Gearhead

    Aika paska investointi, ajaminen ihan perseestä, pommi tottumattoman käsissä. ajamiseen vittuuntuu.
    Omistin sellaisen mutta, pilkoin sen ihan osiksi ja rakentelin siitä cross kartin.
     
  10. Rotten

    Rotten Gearhead

    1000 croscarttii kokeilin, jumalauta mikä vehe!
    Mut... jos ois peltoo, vois hommata muutakin kuin paskaa!:cool:
     
  11. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Minusta kannattaa ostaa heti kunnon kokoinen ja muutenkin merkkipeli koska
    jos ei siitä pidä sen saa helpommin myytyä ja jos ei jostain syystä hommasta
    tykkää niin se ei ainakaan johtunut siitä että laite oli liian tehoton eikä
    kunnon merkki.

    Mielestäni (kokemuksesta!) sanon että nuo kiinan vehkeet kannattaa unohtaa
    koska ne näyttävät olevan ihan ok mutta materiaalit ovat todella huonoja,
    pultit katkeaa yms. ja muutaman vuoden päästä varaosien saanti on
    vaikeaa sekä niiden laatu ole siltikään yhtään parantunut.

    Mulla on ollut muutamakin mönkijä, oli mm. valkokilpinen Honda ja Polaris ja
    kun aloin myymään niitä niin kilpi oli rasite, mikä oli yllättävää.

    Ollut myös Yamaha Raptor 700cc ja Polaris 525 kotarin koneella, olihan ne
    todella nopeita... mut vähän pelottavia tän ikäiselle...

    Mun mielipide on: neliveto/lumilevy/ei kiinalainen/traktoriksi.

    No, mielestäni voisi pohtia mihin käyttöön kyseisen laitteen tarvitsee ja
    tekee valinnan sen mukaan.
     
    rika tykkää tästä.
  12. 10 vuotta oli Polaris sportman 500 ho ruisku. Varma ja vahva vehje. Nyt möin pois kun traktori lumitöihin ja ajelut jäi vähälle. Paloi siitä tietokone kerran ,made in china luki pohjassa.... muka jenkki vehe. Mutta yks parhaista kuiteski.
     
  13. stealth

    stealth Gearhead

    Niipä, lappalaiset noita tarttee, jos nekään.;)
     
  14. Rotten

    Rotten Gearhead

    Millä vehkeellä se siun kaveri kävi pöllyyttää hevosen paskaa tuossa shit horsessa?
    Oli vähän niiku sinne päin!?
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Mutsilla on trapper tieliikenne malli ollut 10v. Kiinalainen mut on pelannut virheettömästi.
     
  16. peto

    peto Gearhead

    Retorinen kysymys-> Kumpi on parempi? Reservaatista karanneen alipalkatun amerikan intiaanin kiinalaisosista kasaama vai aito "merkki" kiinalainen?

    Itse ostaisin japsi valmisteen jos tuollainen turhake pitäisi hankkia.

    Ääni täältäkin crosscartille.
     
  17. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Alkuvuonna etsiskelin uutta mönkijää itselleni. Japsivehkeistä aloitin katsomisen mutta valitettavasti niistä oli siirryttävä pois kun nopeasti kävi selväksi jotta heillä ei ole tarjontaa, ainakaan nykyaikaista.
    Honda on luotettava. Ihan syystäkin, laatukomponenteista tehty ja alitehoinen pappamalli. Sillä yhtälöllä syntyy luotettava kapine mitä ei juuri osteta rankkaan käyttöön vaan pidetään ns kuin kipeää mulkkua.
    Yammu jo askeleen modernimpi ja enemmän yritystä alustan ja moottorin suhteen. Mutta ei mitä halusin, eli vähän nopeampaa traktoria kaksipaikkaisena.

    Kiinalaiset "kärkimerkit" kävin katsomassa jo kokeilemassakin. Alustat oli järkijään aika surkeita. Jouset ylikovat ja iskareista ei oikein tietoakaan. Sähköliittimet todella huonolaatuiset, etenkin Trapperissa ja muissa aidoissa Kiinalaisissa. Ne jäi suosiolla kauppaan.

    Varteenotettavia vaihtoehtoja ei loppujen lopuksi ollut kuin Can-Am ja Polaris. Can-Am tippui erinäisistä syistä vaihtoehdoista ja päädyin Polariksen Rangeriin lämpöohjaamolla. Se on hoitanut hyvin työt ja harrasteet.
     
    Akseli von Gardan, ramman ja Rotten tykkäävät tästä.
  18. ramman

    ramman Gearhead

    No meillä on Polaris sportman 570 T3B mallina.

    [​IMG]

    Työhommiin ostettu pääasiassa, mutta oon kyllä tietä pitkinkin tolla käyny pöristämässä, tuohan kulkee kuuttakymppiä joka on aika passeli nopeus tommosille pienemmille hiekkateille jossa tulee ajeltua.

    Tostahan kyllä saa rajoittimen helposti pois jos ei vauhti piisaa, mie en oo ainakaan vielä nähny tarvista sellaseen.
    Tuossa toimii tuo rajoitin ihan hemmetin hienosti eli ei tule sellasta pumppausta ton kaasun kanssa niinku jossain muissa mönkijöissä.

    Mettähommissahan tuo on kyl mainio peli, menee minne vaan ja tulee poiskin. Vaikka ois tuo kuvassa näkyvä mettäkärry laitoja myöten täynnä.
     
    palontie tykkää tästä.
  19. julmajari

    julmajari Gearhead

    Mulla on joku Kiinanihme ollu 7 vuotta ja en tiedä merkkiä enkä vuosimallia, käytettynä ostin,

    Forest
    lukee kyljessä ja maastoväri, 250 cc, yllättävän hyvin vetää 2 vetosenakin peräkärryllä puukuormaa metästä,

    viat yhteensä: kaasuvaijeri poikkes ja akku hyyty, huonolla hoidolla, ei huoltoja, pari talvea hangessa, välillä näky vaan stonga ja penkki, keväällä napista käymään...Tämä ei siis ole mikään puolustuspuhe, vaan jos joku empii halvemman vehkeen hommaamista niin siitä vaan, ite ainakin olen hankintaani tyytyväinen.

    Joo tiedän ettei tommosta mihinkään ammattikäyttöön tms hommata, mutta tontilla siirrelly puita, lehtiä, oksia, työkaluja, pieniä vetohommia jne. riittää mulle.
     
    Muokattu: 1.1.2018
  20. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Neliveto Mönkiä Lappeenrantalaisittain !!!

    [​IMG]
     
    Akseli von Gardan, Pertti K, Jsp ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!