Monacon mittariston purkaminen

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Tepi, 28.7.2005.

  1. Tepi

    Tepi Gearhead

    Toivottavasti jaksatte auttaa aloittelijaa yksinkertaisessakin pulmassa!

    Dodge Royal Monaco '76:n nopeusmittari lakkasi toimimasta. Se kyllä varsinkin kiihdytyksissä väpätti ennen välillä villistikin. Nyt ei värähdäkään. Ajattelin etsiä vikaa siten, että ensiksi tarkistan vaijerin ja mittarin kytköksen; jos vaijerin päässä pyörii, niin vika on varmaan mittarissa; jos ei, niin vaijeri uusiksi.

    Mittariston purkamisessa on vain hiukan ongelmia. Sain ensiksi mittariston päällä (yllä) olevaa "lippaa" löysennettyä siten, että sain kaikki mittariston muovipäälliset irrotettua; töötin johto piti irroittaa, muuten tuli nätisti pois osina. Lippa ei suostunut kuitenkaan kokonaan irtoamaan, se tuntuu olevan takareunastaan vielä kiinni.

    Sitten irroitin automaattivaihteiston valitsimen neulan ratin alla olevan luukun kautta ja poistin neljä kappaletta niitä nippeleitä, jotka pitävät mittaristoa syvällä pohjassa kiinni. Irroitin myös mittariston "lasin" mutta laitoin sen takaisin todettuani, että sillä ei ole purkamisen kannalta merkitystä.

    Pystyn nyt vetämään mittaristoa jonkun matkaa pois syvennyksestään, mutta sitten tulee stoppi. En uskalla voimalla repäistä, ettei tulisi rumaa jälkeä. Onkohan johtojen lyhyys se ongelma, miksei se tule reilusti sieltä ulos?

    Jossain korjausoppaassa todettiin, että "yläkautta" pitäisi ensin irroittaa mittaristoon menevät johdot, jotta mittariston saisi poistettua. Kuulostaa järkevältä, mutta miten mittariston taakse pääsisi oikein käsiksi? Pitäisikö sen "lipan" lähteä kokonaan irti, ja miten? Onko siinä muita ruuveja kuin yksi vasemmalla sivulla ja kolme oikealla alhaalla hanskalokeron lähellä?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En kyllä oo ton vuoden monacoja korjaillut, mutta eiköhän sen mittarivaijerin saa kojetaulun alapuolelta irti mitään purkamattakin? Tai sitten alakautta lootan kyljestä, sieltä sitten vetää sisusosan pihalla ja kattoo onko toinenkin pää ehjä. Sitten sen mittariston purun kanssa, niin onko rattipylväs irti? Se vois auttaa kun sitä pudottaa alemmas?
     
  3. SB

    SB 1st gear

    Tuota noin, purin toissa talvena -73 E-bodystä kojetaulun ja siittä ainakin lähti toi mittarin vaijeri kojetaulun alta irti. Siellä oli semmonen valkonen muoviklipsu jonka reunoista painamalla se aukes. Tossa ainakin lähti se mittaristo irti kun irroitti sen mittarivalolistan siitä yläreunasta ensin irti. Noista kojetaulun kiinnityspulteista ja muista ruuvveista löytyi netistä hyvät kuvat joiden avulla ne osas paikallistaa (vielä kun olis ollut kanagynekoligin sormet). Koita Googlettaa jos sieltä löytys apua. Toi aikasempi selittely ei taida paljon Monacoon auttaa.
     

Kerro tästä muillekin!