Moniurahihnavehkeet viritettyyn

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tomimk, 17.1.2004.

  1. tomimk

    tomimk 1st gear

    Elikkä tommosia värkkäilen. Sain hankituksi vetten hihnapyörät ohjaustehostimen ja kiinnikkeiden kanssa ja vielä puuttuu ilmastoinnin kompura.

    Sopiiko n. 83 vetten kiinnikkeiden kanssa tavallinen SBC lyhyt vesipumppu?

    Laturi pyörii tolkuttoman lujaa jos polkee... Tavallisella V-urahihnalla käytin isompaa laturin pyörää jottei laturi rähjähtäisi kun siivet alkoivat keskipakovoimasta vääntyä. Saako moniurapyöriä isompia vai pitääkö itse sorvata?
     
  2. 454SS

    454SS 3rd gear

    Ainakin Chevyn isolohkoon on saatavana erilaisia hihnapyöräsarjoja myös moniurahihnoille.
     
  3. 63impala

    63impala 1st gear

    Kannattaa tsekata, että vesipumppu pyörii oikein päin, eli jos pyörittää pumppua remmin selkäpuolella, pitää vaihtaa reverse pumppu. Muuten loistoajatus, käynyt itelläkin joskus mielessä.
     
  4. tomimk

    tomimk 1st gear

    Käsittääkseni Edelbrockin tyypit #8815 ....#8825 sopivat tohon asennukseen. Painoa ainakin lähtee kilokaupalla!

    Sopinee vanhaan (74 chevelle) pikkulohkoon?

    Ainakin muut vetten kiinnikkeet sopivat, Yksi kierre koneen etupinnasta kampparin vasemmalla puolella puuttuu, mutta valussa on sille paikka.

    Eikös toi ilmastoinnin kopura ole n.83 vettessä ihan vakio GM lyhyt?
    Olisko jossain kuvaa asennuksesta että näkisin onko kaikki tarpeelliset kiinnikkeet ym.

    Laturi pyörii varmaan lähemmäs 30 000 rpm tolla omalla pyörällään, Isompi pyörä vois pienentää pyörivää massaa ja parantaa kierrosherkkyyttä. Lataus pitäis kyllä riittää 105A laturilla pikkusen pienemmilläkin kierroksilla. Tyhjäkäynti on jokatapauksessa suurempi kuin vakio.
    _________________
    Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tomimk 2004-01-18 14:10 ]</font>
     
  5. tomimk

    tomimk 1st gear

    Mahtaiskohan lentokonealumiini (Vastaa n.32 terästä) kestää laturin pyörän materiaalina?
    Sen tiedän ettei tavallinen räkäalumiini kestä. Voisin tehdä muutaman ylimääräisen jos olisi kiinnostusta.

    Olisko kellää tommosta toimivaa kylmäkoneen pumppua ylijämänä GM moniurahihnalle?
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos mahdollista sorvata,niin kannattanee koska valmiit pyörät kalliita.
    http://marchperf.com/

    Moniura hihnan kanssa pitää varmistua tosiaan että vesipumppu pyörii oikeaan suuntaan,koska serpentiini hihna pyörittää pumppua vastakkaiseen (vastapäivään) suuntaan verrattuna kiilahihnaan.
    Eli pumppu oltava mallia REVERSE ROTATION.
     
  7. tomimk

    tomimk 1st gear

    Toi edelbrockin pumppumalli on reverse. Sovellan automaattikiristintä ja yhtä hihnaa.

    Vain AC pumppu puuttuu vielä. (ja se laturin pyörä)

    valmiiden sarjojen hinnat ovat näköjään sellasia ettei tartte ostaa.
     
  8. 454SS

    454SS 3rd gear

    Mä sorvautin kesällä kampiakselinhihnapyörän alumiinista. Tarkkuus ihan toista luokkaa, kuin GM:n omassa pellistä prässätyssä versiossa. On vaan toi alumiini sen verran kallista kamaa, etten olisi siitä tota pyörää tehnyt ellei olisi anturin takia tarvinnut.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olit sitten vissiin viime kesänä Big Wheels tapahtumassa Pieksämäellä...katselin tuota crank trigger systeemiä SS:n konehuoneesta..."jonkun verran" muitakin muutoksia sulla pellin alla...
     
  10. 454SS

    454SS 3rd gear

    Joo olin, minkäslainen kärri sulla siellä oli? Muutoksia pellin alle, ja muuallekin, tulossa runsaasti lisää kunhan rahatilanne ja aika antaa myöten. Toi viime kesäinen versio oli vain niin alkuperäisen näköinen, että vähän harmittaa kun tuleva systeemi poikkeaa niin paljon orggiksesta.
     

Kerro tästä muillekin!