Olisiko jollain peräti omakohtaisia kokemuksia minkälaisia muutoksia ja millä perusteilla Trafi hyväksyy poikkeusluvalla? Itselläni on lähinnä tapetilla 572:n istuttaminen -68 Camaron nokalle. Onko mitään toivoa saada tuota katsastettua? En ole asiaa selvittänyt itse vielä muuten yhtään muuten kuin että jos vertailumoottori olisi 454 (en tiedä onko) niin 25% lisäyksellä jäädään 568 tuumaan. Tilavuusylitys on melko pieni kuitenkin. Prosentti lisää niin ollaan jo 572:ssa.
Tuleeko tuo 427 jostain Yenko/Baldwin Motion jälkivirityksistä,ZL-1 vai mitenkä? T.Epätietoinen Vantaalta.
Tuskinpa se insinööri sitä tilavuutta alkaa mittailemaan. Jos auto on jo kilvissä isolohkolla, niin on hiljaa. Jos pikkulohkolla, tekee muutoskatsastuksen ja ilmoittaa tilavuudeksi vaikka 454.
Toki näinkin mutta olisihan se kuitenkin parempi ja saavutus sinänsä jos saisi sen 9,3 litraisen virallisesti otteeseen. Taitaa olla toiveajattelua jos 427 on vertailumoottori. Tokihan voi aina kokeilla onnea mutta jollain pitäisi yrittää perustella. Ei välttämättä riitä Trafille, että se olisi kivaa. Edelleen kiinnostaisi onko joku perustellut, ja miten, poikkeamia virallisista pykälistä.
Tuskin mittaa ja isolohko on otteessa. Ei ole alukansistakaan muissa kärryissä sanottu mitään vaikka taitaa olla moottorin vaihtoon verrattava muutos. Melko selvästi erottuva vanhan jenkin konehuoneessa kuitenkin. Harrastuksen vuoksi voisi kuitenkin harrastaa.
Jos elämän haluaa tehdä hankalaksi, niin se 427 on vertailumoottori. Voi olla, että 572-koneella et tule sallituissa tehorajoissakaan pysymään. E: Jos se uusi laki tulisi nyt voimaan, niin enää ei tartte koneen tilavuudesta välittää. Tehot olisi ainoastaan se määräävä "pykälä".
Tehoja pystyy muokkaamaan... Vaikka pykälissä sanotaankin jotenkin niin ettei kuristamista hyväksytä. Kyseessä ei kuitenkaan ole minkään mallin "valmis" moottori joten ei niistä tehoistakaan voi olla virallista tietoa muuten kuin se mitä dynolappu näyttää. Mikäs sen parempaa kuin tehdä elämä hankalaksi ja sitten voittaa ne hankaluudet. Pelkkä tehopykälä olisikin hieno juttu.
Mutta eikös tuo nyt ole vähän ristiriitaista? Kone pitää ilmoittaa käsi raamatulla, mutta tehojen kanssa sitten valehdellaan? Miksei samalla sen koneenkin kohdalla voi niin tehdä?
Se vertailumoottori on itse asiassa 396/ 375 hp. 427 on ollut dealer asennus, ei tehtaalta. Jos se jo on isolohkolle leimattu niin ajele vaan kohti auringonlaskua.
Riskinalyysi. Väärän kokoisella moottorilla ajelulla voi jäädä katsastuksessa kiinni, jos katsuri ymmärtää tarvikemosan. Tulos. Hylky. Vääränkokoisella mosalla tulee ajetuksi kolari. Joku huomaa moottorin erilaiseksi kuin papereissa. Vakuutusyhtiö maksaa vain vastapuolen vahingot ja pyrkii perimään ne takaisin. Jonkun täytyy osoittaa syyllisyys. Jos auto on ostettu valmiina, täytyy vakuutusyhtiön etsiä syyllinen muualta. Mut olishan se leuhkaa olla -67 ja 9.3 paperit.
Vuosia sitten olin jeesaamassa kun asensimme kaverin yrityksessä yhden asiakkaan Gen I Camaroon 572 Letukan. Kun se pärähti tallissa käyntiin pelkillä peltisarjoilla oli unohtumaton elämys,puhumattakaan siitä kun käytiin sitä maaseudun raitilla vähän kokeilemassa.... Veikkaan että viereisen laitumen lehmät lypsivät piimää muutaman päivän. Iso on kyllä kaunista,ei siitä mihinkään pääse.
Mites eroaa se jos on 10 astetta ennakkoo koko käyrän vs laitat 454 strokerikitin sinne lohkon ja kansien sisään? Samanlaista huijausta se kumminki on.
En ymmärrä, mikä on huijausta jos poikkeusluvalla moottori on katsastettu ja tilavuus ja tehot otteessa täsmälleen ne kuin mitkä ovat katsastushetkellä. Täytyypä huvikseen kokeilla mitä Trafi vastaa kun laittaa hakemuksen sisään. Moottorin paino ja ulkomitat ovat samat (no, dekki saattaa olla vähän ylempänä) kuin nykyisessä isolohkossa, kiinnikkeet vakiot ja tehot lain rajoissa. Ainut asia mistä poiketaan on moottorin tilavuus. Eihän sitä tiedä vaikka lupa irtoaisikin. Trafin poikkeuslupaohjeessa puhutaan lähinnä siitä ettei vaaranneta turvallisuutta. Ei sen luulisi turvallisuutta vaarantavan jos pelkästään tilavuutta on alle 10 % lisää pykälissä sallitusta. Täytyy laittaa samalle luvalle hopan 9" taka-akseli ja vetten levyjarrut taakse kun kerran papereita aletaan tekemään.
Tässä on mielestäni aivan riittävän hyvä syy. Ei näissä rakenteluissa muutenkaan mitään järkeä ole ja jos järjellä pitää perustella niin kaikki jää tekemättä. Ei ole mitään järkeä luistella porukalla puukaukaulossa mustan kumilätkän perässäkään jos sitä järjellä mietitään. Harrastustoiminta on harrastustoimintaa.
Ja onhan niitä joskus joku tehnyt. Minäkin oon ollut jotakin anturia väsäämässä johonkin kerrotun mukaan muistaakseni 615 kokoiseen jonka piti päätyä tommoseen 1st gen Camaroon/Firebirdiin. Oli vielä joku korkealohkoinen moottori. Tuli 8 käsityönä tehtyä läppärunkoa likipitäen suoraan kansiin. Autoa en nähnyt, mutta sen moottorin kyllä.