Moottorin koneistaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja DeSotoFinland, 28.5.2008.

  1. DeSotoFinland

    DeSotoFinland 3rd gear

    Nyt kun tuo motti (Mopar 318 poly) on irti autosta, niin tuli mieleen että samallahan sen voisi vaikka koneistaa. Tavoitteena ei ole suorituskyvyn nosto, vaan moottorin käyttöikää lisäävät toimenpiteet. Jollakulla varmasti on kokemusta vastaavanlaisesta operaatiosta. Voisitteko kertoa, mitä kaikkea kannattaisi teettää, missä (etelä-suomi) ja paljonko kaikki tulee maksamaan?
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Lahden kansityössä koneistettiin mun Mopar-lättäpääkutonen. Koneistustöiden osalta lasku oli muistaakseni 720 €, kun tehtiin normaali täysremppa. Veekasin koneistuksille tulee hintaa luonnollisesti vähän enemmän. Osat hommasin ite Jenkeistä, maksoivat suunnilleen saman kuin koneistushommat. Moottoria purkamatta ei pysty sanomaan mitä kannattaa, tai on pakko tehdä. Siihen on syytä varautua, että vähintään kaikki normaalisti kuluva menee uusiks. Lonkalta heittäisin kustannusarvioks 2000-2500 € jos homma tehdään kunnolla ja itse suorittaa purkamisen ja kokoonpanon.
     
  3. jannis

    jannis Gearhead

    hinta kohdallaan

    Ite käytin kans LahdenKansityössä käkkylän viissatasen koneen koneistettavana. Tässä laskelmaa:

    Molempien kansien purku, lasikuulapuhallus, venttiilien vastinpintojen koneistus 50€
    Kampparin hionta 135€
    Sylintereiden hoonaus 108€
    Nokkalaakerien vaihto 67€
    Kiertokankien koneistus 108€
    männänrenkaat 175€
    Kiertokankien laak. 69€
    Nokkalaak. 51€
    2 imuvenaa 20€
    1 pakovena 23€

    Mielestäni hinta/laatusuhde kohdallaan, asiallinen ja avulias palvelu, vaikka kauhee kiire olikin (ainahan se keväällä, kun kaikki työstättää samaan aikaan), soittelivat aina, kun joku homma oli tehty ja haluanko hakea pois tai kysyivät kuinka haluan jonkun asian tehtävän. Kaiken kaikkiaan ammattitaitoinen ja asioihin perehtyvä firma. Tultiin oikein kavereiksi Maken kanssa. Suosittelen asioimista tässä paikassa. Vaikka onhan sillä jo meriittiä harrastajapiireissä.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: hinta kohdallaan

    Huippupaikkahan se on niin työnlaadullisesti kuin asiakaspalvelullisesti,siellä on asenne kohdallaan kaikinpuolin :D

    Kuulostaapa erittäin halvalle tuo kansien osuus,tuo ei oikein olis kuin tunnin työn osuus ja melkein joka paikassa lasketaan myös tuolle lasikuulapuhallukselle oma hintansa ja onhan se "lasikuula" aika kallista...
     
  5. jthrbt

    jthrbt 1st gear

    g

    Ei ehkä kannata luottaa sokeasti tuohon "hinnastoon", varsinkaan noiden kansien kohdalla. Taisi puuttua ykkönen edestä.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: g

    Eihän se olis vielä silloinkaan paljoa!
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vaihdettiin voortin 460 pannuun nokkalaakerit tossa yks päivä ja kalun sorvauksen kanssa siihen meni aikaa ~20minsaa :odroll: . Aika moinen veloitus tosta hommasta, ja varsinkin kun vertaa kansiin :eek: .
     
  8. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    sain käsityksen että laakerit oli se 51e ei työ.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Samoin ja niiden vaihtotyö 67e!
     
  10. jthrbt

    jthrbt 1st gear

    g

    Joo. En meinaakkaan että se oli kallis, vaan ettei seetityötä tehdä viidelläkympillä.
     
  11. jannis

    jannis Gearhead

    kansityön hinnat

    Ihan on oikein toi kansien hinta. Todisteeksi laitan kuitin näytille. Lasikuulapuhalluksessa ja venttiilien purussa puhutaan yhdestä (1) yksiköstä, mutta kyllä se molempia kansia tarkoittaa. Mm. venttiilien määrässä- 13, sen huomaa. Kolmelle venttiilille ei tehty mitään, koska ne oli kieroja ja ne mä ostin uudet. Ja siis kyseessä ei ole kansien vastinpintojen, vaan venttiilien vastinpintojen koneistus, niinkuin mä alunperin kerroinkin.

    http://kuvablogi.com/nayta/1184083/
     
  12. jthrbt

    jthrbt 1st gear

    h

    Perin outoa toi kansi juttu. Mulla maksoi venttiilien läppäys, varsien suoruuden tarkistus, kardaanin painotus 150e.
     
  13. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Mulla maksoi Turun Superkoneistuksessa isolohko Chevyn hoonaus, nokkalaakereiden vaihto ja kampuran suoruuden tarkistus yhteensä 280 euroa.

    Kuittia ei nyt oo tässä että en muista mikä maksoi kuinkakin paljon, mut suurin osa tuosta oli hoonausta.
     
  14. Qjet

    Qjet 1st gear

    Re: hinta kohdallaan

    Noita lainaamiani kohtia katsellessa tuntuu perin oudolta lähinnä se, miten on mahdollista, että tuollainen firma ylipäätään löytyy tämän päivän Suomesta ?
     
  15. jannis

    jannis Gearhead

    Lahden kansityö

    Toi kyseinen firma on ollu samalla paikalla ainakin niin kauan, kuin minä muistan. Esim. mitään nettisivuja sillä ei ole, ja miksi olisikaan. Tyytyväinen asiakas on paras mainos. Nykyään noita koneistusfirmoja tuntuu olevan jo joka kylässä, mutta tietotaito jää vain arvailujen varaan. Jos pistää tuommoisen koneistusfirman pystyyn, niin arvatenkin työstökoneisiin jo uppoaa sievoinen summa. Kun tällaiseen paikkaan sitten menee asiakas ja pyytää poraamaan lohkon .30 ylikokoon ja kamppari vaikka .10 ylikokoon ja pyytää oikaisemaan kannet, niin tehdäänhän se. Mutta jos asiakas tuo koneenosat pajalle ja kysyy, että mitähän näille kannattaisi tehdä, niin saattaa koneistajan huuli olla tietämättömyydestä ymmyrkäisenä. Tässä pitäisi tulla avuksi työn tekijän kokemus ja tietämys kyseisen moottorin ominaisuuksista ja limiteistä ja näin tekijä voi opastaa asiakasta siinä, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä ja että tuohon malliin löytyy laakereita vain siihen ja siihen ylikokoon ja että ei tota kampparia kannata enää sorvata enempää vaan kysypä tuosta osoitteesta löytyiskö niiltä sopivaa kampiakselia niin tehdään siitä sulle kunnon peli. Tällaista asiakkaan huomioon ottamista kannattaa arvostaa, oli sitten mikä työ tahansa kyseessä. Tällainen palvelu on nykyään harvassa. Etenkin, kun usein on kyseessä vähävarainen autoharrastaja, joka on säästänyt pennosiaan koneistukseen ja haluaisi auton kesäksi raitille. Vituttaahan se jos haaveet kariutuu muiden tietämättömyyteen. Sitten tämä ihminen lopettää koko jenkkiauto harrastuksen ja siirtyy vaikka kaappikellon veistopiiriin ja taas on menetetty yksi potentiaalinen autoharrastuksen jatkaja. On tärkeää että meitä harrastajia riittää, sillä silloin riittää myös perinteitä kunnioittavia koneistajia ja osientoimittajia sekä valmistajia. Tulihan taas pölpötettyä oluen voimalla, mutta asiasta.
     
  16. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Silloin tällöin pääsee ihmettelemään firmojen hinnoittelua. En olisi itse uskonut, että jossain saa päästömittauksen vielä tänä päivänä viidellä eurolla ja vielä kahdesta putkesta. Turussa huoltamo Lipposilla kävi kuitenkin näin.

    Naapurin katsastuskonttori veloittaa mittauksesta katsastuksen yhteydessä 18 euroa.
     
  17. kingsway

    kingsway Gearhead

    2004 teetin konerempan ryppyreunaan. Makso 1800€ Oulussa. Asuin silloin Helsingissä ja aika monesta pääkaupunkiseudun paikasta kysyttyäni totesin, että kannattaa viedä muualle. Hinnat oli neljän ja viiden tonnin välillä. Oulussa sitten kaverini sen konerempan teki, muutenkin kun sitä työkseen tekee. Eli tottahan siinä kaverialennusta saatto tulla.

    En muista ihan tarkkaan mitä kaikkee remppa sisälsi, mutta melkeen kaikki vaihdettiin kampiakselia ja venttiilejä lukuunottamatta. Vakio-osilla kasattiin. Pytyt hoonattiin, terässeetejä ei laitettu.

    Tässä oli kyllä hinta/laatusuhde kohallaan. Tyytyväinen oon ollu.
    En usko että tuohon hintaan ihan yhtäkkiä missään saat remppaa teetettyä. Varaudu nyt vaikka kaksinkertaseen hintaan.
     

Kerro tästä muillekin!